Skrevet av Emne: Fruktose - verre enn sukker  (Lest 20558 ganger)

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #15 : 20. februar 2007, 11:30 »

og du formulerte deg så mykje bedre enn eg gjor;) Enig med deg der

En fin måte for å se om artikkel er holdbar er ofte å se hvor mange ganger den er blitt sitert. Kanskje en litt primitiv måte. Men om forskere rundt om i hele verden har brukt den som fakta i sine studier er det kanskje lettere å ta dem som "go fisk"
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #16 : 20. februar 2007, 12:08 »
En fin måte for å se om artikkel er holdbar er ofte å se hvor mange ganger den er blitt sitert. Kanskje en litt primitiv måte. Men om forskere rundt om i hele verden har brukt den som fakta i sine studier er det kanskje lettere å ta dem som "go fisk"

Jepp, enig i det Smiley


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #17 : 20. februar 2007, 12:27 »
Heller ulv enn sau.

Utlogget Gen-i-alt

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 926
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 926

  • Provehito in altum
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #18 : 20. februar 2007, 12:34 »
Heller ulv enn sau.
Beklager spam folkens! Måtte bare http://www.sau.no/
Become your potential...

*Min profil

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #19 : 20. februar 2007, 15:11 »
Heller ulv enn sau.

Jepp. Det är lite så jag ser det med kosthåll också. Jag håller hårt på min plats i näringskedjan! Våra förfäder har jobbat hårt i tusenvis av år för att vi skall vara på toppen, och jag har inte tänkt svika dem Wink (Inget ont om vegetarianer, men för min del skulle det kännas som jag klivit ett par hack ned på stegen om jag slutade äta kött...)


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #20 : 27. januar 2008, 20:16 »
Bump.

Lavere lipolys og fettoksidering (m.a.o "fettforbrenning") etter bare en uke med mye fruktose i kostholdet:

"The effects of a 7 d high-fructose diet (HFrD) or control diet on lipid metabolism were studied in a group of six healthy lean males. Plasma NEFA and beta-hydroxybutyrate concentrations, net lipid oxidation (indirect calorimetry) and exogenous lipid oxidation (13CO2 production) were monitored in basal conditions, after lipid loading (olive oil labelled with [13C]triolein) and during a standardised mental stress. Lactate clearance and the metabolic effects of an exogenous lactate infusion were also monitored. The HFrD lowered plasma concentrations of NEFA and beta-hydroxybutyrate as well as lipid oxidation in both basal and after lipid-loading conditions. In addition, the HFrD blunted the increase in plasma NEFA and exogenous lipid oxidation during mental stress. The HFrD also increased basal lactate concentrations by 31.8 %, and lactate production by 53.8 %, while lactate clearance remained unchanged. Lactate infusion lowered plasma NEFA with the control diet, and net lipid oxidation with both the HFrD and control diet. These results indicate that a 7 d HFrD markedly inhibits lipolysis and lipid oxidation. The HFrD also increases lactate production, and the ensuing increased lactate utilisation may contribute to suppress lipid oxidation."

Br J Nutr. 2008 Jan 21;:1-7



Merk at det er snakk om fruktose, og ikke frukt. Menneskekroppen er tilpasset de små mengdene man får fra frukt og grønt, men ikke de store mengdene man først og fremst får fra vanlig hvitt sukker (som er til halvparten fruktose). Man må spise kilovis med frukt og grønt før man får i seg samme mengder fruktose som man får fra en liten pose med godteri...


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #21 : 18. februar 2008, 15:35 »
Jeg leste i Wikipedia at tran er bra for huden, og det var referanse til artikkel og greier, og jeg tenkte "Tran er bra for huden". Men, så viste det seg at de hadde smurt inn små mus med tran og sett forbedringer i huden dems... Jeg trodde de hadde testen på mennesker, for å kunne konkludere med noe slikt. Der ser man. Liste med referanser er kult, men inneholder ikke alltid sannheten.

Hvis du er en liten mus, kan du smøre deg inn med tran. Da får du fin myk musehud.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #22 : 18. februar 2008, 15:51 »
Jeg leste i Wikipedia at tran er bra for huden, og det var referanse til artikkel og greier, og jeg tenkte "Tran er bra for huden". Men, så viste det seg at de hadde smurt inn små mus med tran og sett forbedringer i huden dems... Jeg trodde de hadde testen på mennesker, for å kunne konkludere med noe slikt. Der ser man. Liste med referanser er kult, men inneholder ikke alltid sannheten.

Hvis du er en liten mus, kan du smøre deg inn med tran. Da får du fin myk musehud.
Hvordan går de frem for å finne kvinner med liten mus til slike undersøkelser?
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #23 : 18. februar 2008, 16:51 »
Henger opp plakat på universitet:

"Gratis øl og pizza til alle jenter med liten mus som har lyst til å smøre musa si inn med tran. Vi tror det vil gjøre huden myk og fin. Prøv!"

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #24 : 27. februar 2008, 20:50 »
Bra info om fruktose! Jeg bet meg spesielt merke i, and I qoute, fra Clinical:
" Thus, the long-term consumption of diets high in fat and fructose is likely to lead to increased energy intake, weight gain, and obesity."
Med andre ord lite fruktose og fett. Tror ikke vi skal spise så mye vanlig sukker heller..

Betyr det at dietter med lav-karb ikke bør ha så mye frukt i seg?
Bør dietter med høy-karb ha mye frukt da?
Noen som kan forklare litt, forstår ikke helt det her..

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #25 : 27. februar 2008, 22:48 »
Selv om en artikkel er publisert av et så velkjent og stort organ bør det likevel være rom for en viss kritikk. Fakta blir det vel ikke før nok antall mennesker har greid å reprodusere forsøkene, og anderkjent arbeidet i videre forskning.
Forsøk kan ofte ha mangler både i kontinuitet, forsøkstid, og "forsøkspersoner/dyr/celler/bacterier (eller hva de nå enn prøver å gjøre forsøkene sine på)", noe som gjør det vanskelig å reprodusere resultatene."

-Dette innlegget hadde ingenting med artiklene å gjøre, men jeg synes det er viktig å være kritisk selv til antatte "sikre" kilder.

Kunne ikke vært mer enig, med et litt off-topic apropos om at ting kan snu:

Antidepressiva funker visstnok ikke lengre
http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-wellbeing/health-news/antidepressant-drugs-udontu-work-ndash-official-study-787264.html

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #26 : 27. februar 2008, 23:08 »
Betyr det at dietter med lav-karb ikke bør ha så mye frukt i seg?
Bør dietter med høy-karb ha mye frukt da?
Noen som kan forklare litt, forstår ikke helt det her..


Frukt inneholder karbo (ikke mye, men mer enn grønnsaker). Hvis du er på lavkarbodiett så vil du ha lite karbo.

Det finnes ingen større grunn til å unngå frukt på høykarbodiett.

Kunne ikke vært mer enig, med et litt off-topic apropos om at ting kan snu:

Antidepressiva funker visstnok ikke lengre
http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-wellbeing/health-news/antidepressant-drugs-udontu-work-ndash-official-study-787264.html

Jepp. En bra tommelfingerregel er å være litt mer kritisk til studiene som viser til positiv virkning av noe man kan selge å tjene penger på, enn de som viser til negativ eller ingen virkning...


Utlogget ST

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 274
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 274

Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #27 : 27. februar 2008, 23:21 »
Så dette betyr at hvis du vil opp i vekt (litt fett) få i deg mer enn 100g fruktose hver dag? Eller er det noen dumme bivirkninger?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #28 : 27. februar 2008, 23:37 »
Så dette betyr at hvis du vil opp i vekt (litt fett) få i deg mer enn 100g fruktose hver dag? Eller er det noen dumme bivirkninger?

Nei. Leste du ikke det første innlegget? Et høyt fruktoseinntak virker negativt på helsen på mange måter. "Dumme bivirkninger" som fettlever, insulinresistens, høyere kolesterol...

Hvis du vil opp i vekt spiser du mer vanlig mat.


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #29 : 28. februar 2008, 13:06 »
Hvis du ønsker at kannibalistiske franskmenn skal bruke din lever som råvare for 'pâte de gros foie humain', da spiser du fruktsukker og gjerner mer enn 100 gram, 400 gram f.eks. per dag.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!