Skrevet av Emne: Fruktose - verre enn sukker  (Lest 20560 ganger)

morni

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #30 : 02. mars 2008, 09:30 »
Blir helt forvirra over dette med sukker vs fruktose....heldigvis bruker jeg bare bittelitt av fruktose oppi havregrøten...drysser bare oppi litt (teskje), og det er stort sett det jeg har av inntak av "sukker" i løpet av dagen.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #31 : 02. mars 2008, 10:55 »
Blir helt forvirra over dette med sukker vs fruktose....heldigvis bruker jeg bare bittelitt av fruktose oppi havregrøten...drysser bare oppi litt (teskje), og det er stort sett det jeg har av inntak av "sukker" i løpet av dagen.
Du skal spise en del havregrøt før du 1 teskje med fruktose pr. posjon blir et problem, gjetter jeg på. :-)

Men slik jeg leser innlegget så er ikke rent druesukker noe problem, så i såfall er det bare å bytte ut.

morni

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #32 : 02. mars 2008, 12:37 »
Du skal spise en del havregrøt før du 1 teskje med fruktose pr. posjon blir et problem, gjetter jeg på. :-)

Men slik jeg leser innlegget så er ikke rent druesukker noe problem, så i såfall er det bare å bytte ut.

Nå er jeg på diett så alt av inntak blir nøye målt, så man slumper ikke for mye med fruktosen ass;)
Men ja, kommer nok til å bytte til druesukker.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #33 : 02. mars 2008, 13:18 »
Nå er jeg på diett så alt av inntak blir nøye målt, så man slumper ikke for mye med fruktosen ass;)
Men ja, kommer nok til å bytte til druesukker.

Sukrin (erythritol) er ellers et godt alternativ. Smaker ca som sukker, men gir kun 20 kcal pr 100g. Finnes å kjøpe bl.a. på helsekostbutikker og Bunnpris for 50-60 kr / 500g.


JohnBlond

  • Gjest
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #34 : 02. mars 2008, 13:20 »
Stevia er også bra, og det er naturlig. Det er klart, en orkan som dreper tusenvis av mennesker er også naturlig, men likevel. Stevia er bra.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #35 : 23. juni 2008, 18:11 »
Bump. Intag av fruktose stimulerer til dobbelt så stor fettinnlagring som glukose.

The goal of this study was to determine the magnitude by which acute consumption of fructose in a morning bolus would stimulate lipogenesis (measured by infusion of 13C1-acetate and analysis by GC-MS) immediately and after a subsequent meal. Six healthy subjects [4 men and 2 women; aged (mean ± SD) 28 ± 8 y; BMI, 24.3 ± 2.8 kg/m2; and serum triacylglycerols (TG), 1.03 ± 0.32 mmol/L] consumed carbohydrate boluses of sugars (85 g each) in a random and blinded order, followed by a standardized lunch 4 h later. Subjects completed a control test of glucose (100:0) and a mixture of 50:50 glucose:fructose and one of 25:75 (wt:wt). Following the morning boluses, serum glucose and insulin after 100:0 were greater than both other treatments (P < 0.05) and this pattern occurred again after lunch. In the morning, fractional lipogenesis was stimulated when subjects ingested fructose and peaked at 15.9 ± 5.4% after the 50:50 treatment and at 16.9 ± 5.2% after the 25:75 treatment, values that were greater than after the 100:0 treatment (7.8 ± 5.7%; P < 0.02). When fructose was consumed, absolute lipogenesis was 2-fold greater than when it was absent (100:0). Postlunch, serum TG were 11–29% greater than 100:0 and TG-rich lipoprotein-TG concentrations were 76–200% greater after 50:50 and 25:75 were consumed (P < 0.05). The data demonstrate that an early stimulation of lipogenesis after fructose, consumed in a mixture of sugars, augments subsequent postprandial lipemia. The postlunch blood TG elevation was only partially due to carry-over from the morning. Acute intake of fructose stimulates lipogenesis and may create a metabolic milieu that enhances subsequent esterification of fatty acids flowing to the liver to elevate TG synthesis postprandially.

Dietary sugars stimulate fatty acid synthesis in adults.
J Nutr. 2008 Jun;138(6):1039-46.


Utlogget MSG

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 333
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 333

Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #36 : 07. januar 2009, 23:25 »
Hvor lang tid bruker kroppen på å nyttegjøre monosakkarider sammenlignet med disakkarider?


(Vet dette er en gammel tråd.)
Fersk juniorløfter -90 kg

210 - 150 - 245

Treningslogg!!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #37 : 27. januar 2010, 08:02 »
Hvor lang tid bruker kroppen på å nyttegjøre monosakkarider sammenlignet med disakkarider?

Det spørs hva man mener med nyttiggjøre og hvilken sukkerart det er snakk om. Monosakkariden glukose går raskest ut i blodet fra tynntarmen og trenger der ikke å ta veien via leveren som de andre monosakkaridene, men tarmens kapasitet til å føre ut glukose er uansett begrenset til rundt 1 gram pr minutt.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #38 : 27. januar 2010, 08:05 »
"PURPOSE OF REVIEW: The purpose of the review is to suggest that fructose, a component of both sucrose (common sugar) and high fructose corn syrup, should be of concern to both healthcare providers and the public.

RECENT FINDINGS: Consumption of sugar-sweetened beverages has increased steadily over the past century and with this increase has come more and more reports associating their use with the risk of overweight, diabetes and cardiometabolic disease. In a meta-analysis of the relationship between soft drink consumption and cardiometabolic risk, there was a 24% overall increased risk comparing the top and bottom quantiles of consumption. Several factors might account for this increased risk, including increased carbohydrate load and increased amounts of dietary fructose. Fructose acutely increases thermogenesis, triglycerides and lipogenesis as well as blood pressure, but has a smaller effect on leptin and insulin release than comparable amounts of glucose. In controlled feeding studies, changes in body weight, fat storage and triglycerides are observed as well as an increase in inflammatory markers.

SUMMARY: The present review concludes on the basis of the data assembled here that in the amounts currently consumed, fructose is hazardous to the cardiometabolic health of many children, adolescents and adults."

Soft drink consumption and obesity: it is all about fructose.
Curr Opin Lipidol. 2009 Dec 2.



"While virtually absent in our diet a few hundred years ago, fructose has now become a major constituent of our modern diet. Our main sources of fructose are sucrose from beet or cane, high fructose corn syrup, fruits, and honey. Fructose has the same chemical formula as glucose (C(6)H(12)O(6)), but its metabolism differs markedly from that of glucose due to its almost complete hepatic extraction and rapid hepatic conversion into glucose, glycogen, lactate, and fat. Fructose was initially thought to be advisable for patients with diabetes due to its low glycemic index. However, chronically high consumption of fructose in rodents leads to hepatic and extrahepatic insulin resistance, obesity, type 2 diabetes mellitus, and high blood pressure. The evidence is less compelling in humans, but high fructose intake has indeed been shown to cause dyslipidemia and to impair hepatic insulin sensitivity. Hepatic de novo lipogenesis and lipotoxicity, oxidative stress, and hyperuricemia have all been proposed as mechanisms responsible for these adverse metabolic effects of fructose. Although there is compelling evidence that very high fructose intake can have deleterious metabolic effects in humans as in rodents, the role of fructose in the development of the current epidemic of metabolic disorders remains controversial. Epidemiological studies show growing evidence that consumption of sweetened beverages (containing either sucrose or a mixture of glucose and fructose) is associated with a high energy intake, increased body weight, and the occurrence of metabolic and cardiovascular disorders. There is, however, no unequivocal evidence that fructose intake at moderate doses is directly related with adverse metabolic effects. There has also been much concern that consumption of free fructose, as provided in high fructose corn syrup, may cause more adverse effects than consumption of fructose consumed with sucrose. There is, however, no direct evidence for more serious metabolic consequences of high fructose corn syrup versus sucrose consumption."

Metabolic effects of fructose and the worldwide increase in obesity.
Physiol Rev. 2010 Jan;90(1):23-46.


Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #39 : 27. januar 2010, 08:30 »
Dette lærer vi på skolen om fruktose/sukrose

Glukosen tas opp ved aktiv transport, denne kan brukes direkte som energi eller lagres i kroppen som fett eller glykogen.
Fruktose tas opp fra tarmen ved passiv transport gjennom bæreproteiner, dette kalles fasilitert transport i tarmen

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn vanlig sukker
« #40 : 27. januar 2010, 09:06 »
Dette lærer vi på skolen om fruktose/sukrose

Glukosen tas opp ved aktiv transport, denne kan brukes direkte som energi eller lagres i kroppen som fett eller glykogen.
Fruktose tas opp fra tarmen ved passiv transport gjennom bæreproteiner, dette kalles fasilitert transport i tarmen

Ja, disse forskjellige transportmekanismene er noe som de som driver med utholdenhetsidretter kan dra nytte av. En nederlendere ved navn Jeukendrup har forsket mye på akkurat dette:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&term=jeukendrup+fructose+glucose


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Fruktose - verre enn sukker
« #41 : 28. januar 2010, 11:02 »
Hvor lang tid bruker kroppen på å nyttegjøre monosakkarider sammenlignet med disakkarider?


(Vet dette er en gammel tråd.)
Bare for å legge til:
Du må huske på at tarmen kun tar opp monosakkaridene glukose, fruktose og galaktose. Et disakkarid er en kombinasjon av to monosakkarider, og kan IKKE taes opp før det brytes ned til respektive monosakkarider.
Di=to
Jo lengre kjeder av sakkarider, jo "tregere" er opptaket, derav utrykket trege og raske karbohydrater.
Sa brura

Utlogget brukernavn.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 119
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 119

Sv: Fruktose - verre enn sukker
« #42 : 10. juni 2011, 00:42 »
Nok et "dumt" spørsmål, men er rimelig newbie på området kosthold!

Jeg har lett for og legge på meg fett, spessielt rumpe/lår/kjærlighetshandtak spiser så og si ikke frukt (hender seg jeg drikker en "100% ren frukt smoothie", spiser ikke godterier og andre saker med rent sukker... MEN kan problemet mitt være at jeg spiser FOR LITE sukker?? Og at det er grunnen til at jeg legger på meg? spiser i hovedsak mye kjøtt/grovt brød + endel fett

På forhand takk

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Fruktose - verre enn sukker
« #43 : 10. juni 2011, 01:01 »
Jeg har lett for og legge på meg fett, spessielt rumpe/lår/kjærlighetshandtak spiser så og si ikke frukt (hender seg jeg drikker en "100% ren frukt smoothie", spiser ikke godterier og andre saker med rent sukker... MEN kan problemet mitt være at jeg spiser FOR LITE sukker?? Og at det er grunnen til at jeg legger på meg? spiser i hovedsak mye kjøtt/grovt brød + endel fett

For lite sukker vil neppe være grunnen til at du legger på deg. Den eneste grunnen til at du legger på deg er at du får i deg for mye energi/kalorier (gjennom mat og drikke) i forhold til din vekt og din aktivitetsnivå.

Les første innlegget en gang til forresten. Frukt er ikke farlig eller fettbildende. Det er fruktose som er det, i store mengder. Frukt og fruktose er to vidt forskjellige ting til tross for at ordene ligner.




Utlogget Nybegynner2010

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Fruktose - verre enn sukker
« #44 : 10. juni 2011, 19:58 »
Har dere lagt merke til at det omtrent er kun store, overvektige mennesker som drikker eller spiser mye mat med fruktose eller annen type søtningsmiddel? De slanke menneskene spiser og drikker varer som inneholder vanlig sukker.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!