Skrevet av Emne: Helt ny, RYP?  (Lest 2079 ganger)

Utlogget André C.

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Helt ny, RYP?
« : 17. februar 2007, 17:42 »
Hei! Jeg er helt ny, men har prøvd å sette meg inn i RYP og styrketrening. Har bl.a vektstang, vanlig benk til benkpress og manualer. Nå lurer jeg på om RYP er et bra alternativ for en som er helt ny?

Jeg har også måttet bytte ut noen øvelser (brukte TN.no sin artikkel), og leste på forumet her at jeg kunne bytte ut nedtrekk med chins. Vil dette få noen stor innvirkning på selve programmet? og er det noen måte å regulere belastningen, slik at jeg kan prøve og følge programmets progresjon med chins?

Kan jeg også bytte ut franskpress med manualer med vanlig franskpress med stang?

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Helt ny, RYP?
« #1 : 17. februar 2007, 17:45 »
1. Det er et supert program for nybegynnere eller som du sier er helt ny Smiley

2. Å bytte ut øvelser er helt greit, bare det er øvelser som tar for seg de samme muskelgruppene!

3. Regulere chins, da komme det ann på om du vil starte med vanlige chins. Du tar så og så mange reps med null ekstra vekt, og når du vil ha progresjon, (øke), så kan du henge vekter rundt livet på deg, f.eks øke med noen kilo slik som programmet viser Smiley

Lykkke til med programmet!

Utlogget André C.

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Helt ny, RYP?
« #2 : 17. februar 2007, 17:50 »
Rubenf: Vekter rundt livet! Det var smart. Da trenger jeg vel et slags belte? Smiley

Sitat
5 repsfasen:
Dag 1: 2 sett 5 reps
Dag 2: 2 sett 5 reps + 5kg
Dag 3: 2 sett 5 reps + 10kg

er det der vekter?
Tusen takk for hjelpen! nå kan jeg komme i gang raskt

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Helt ny, RYP?
« #3 : 17. februar 2007, 17:59 »
Rubenf: Vekter rundt livet! Det var smart. Da trenger jeg vel et slags belte? Smiley

er det der vekter?
Tusen takk for hjelpen! nå kan jeg komme i gang raskt
Ja, belte eller tau, går for det samme, bare det er behagelig nok til å gjennomføre det du skal Wink

Utlogget André C.

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Helt ny, RYP?
« #4 : 17. februar 2007, 18:07 »
Takk! Jeg har egentlig noen flere spørsmå også Tongue:

1. Kan jeg også bytte ut franskpress med manualer med vanlig franskpress med stang?

På mage øvelsene (http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=6&TopicID=12200&PagePosition=2) har jeg lest at jeg kan variere, mellom tyngre og lette dager. Hvis jeg da en tung dag tar vekter på brystet, vil det da bare være å kjenne etter sånn at jeg klarer det antall reps som er meningen, og så øke med progresjonen? og må jeg huske på noe når jeg tar mageøvelser med vekter på brystet?

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Helt ny, RYP?
« #5 : 17. februar 2007, 18:36 »
Takk! Jeg har egentlig noen flere spørsmå også Tongue:

1. Kan jeg også bytte ut franskpress med manualer med vanlig franskpress med stang?

På mage øvelsene (http://www.tn.no/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=6&TopicID=12200&PagePosition=2) har jeg lest at jeg kan variere, mellom tyngre og lette dager. Hvis jeg da en tung dag tar vekter på brystet, vil det da bare være å kjenne etter sånn at jeg klarer det antall reps som er meningen, og så øke med progresjonen? og må jeg huske på noe når jeg tar mageøvelser med vekter på brystet?
Grunnen til at det står at du skal ta franskpress med manualer, er at da får du ikke den stabiliteten som heilstang gir. Derfor bruker du andre muskler til å stabilisere begge manualene, mens du presser de oppover. Du kan selvfølgelig bruke stang, men det er sine positive sider med å bruke manualer også Smiley

Hmm, jeg vet ikke hvor tung du synes mageøvelsen er, men er den for lett i f.eks 15 reps, kan du starte med vekt. Men første uka, skal det være ganske så lett, husk på det! Og heller øke ut over ukene fremover.

Spesielle ting du skal huske på når du tar mageøvelser? Vel, du kan studere teknikker her på siden. Om du leter i venstre marg her på siden, finner du "Øvelseoversikt", og der kan du se litt på teknikken Wink

Utlogget André C.

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 23

Sv: Helt ny, RYP?
« #6 : 17. februar 2007, 18:43 »
takk Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!