Skrevet av Emne: Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??  (Lest 60152 ganger)

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #15 : 02. november 2003, 17:10 »
karate, kung fu og lignende kampsporter er ikke rettet mot realistisk kamp, de tviholder på tradisjonene sine.

Ja,jeg har trent begge selv, så jeg vet hva jeg snakker om. I karate f.eks så bruker man 80% av tiå på å slå i lufta, og slagene og stillingene er helt hull i hue for å si det rett ut. Man blir god å sloss mot imaginære motstandere for å si det sånn. For all del, det er bare bra å trene karate hvis man liker det, MEN når man er ute etter realistisk kamp så våger jeg å påstå at 70-80% av det de lærer vekk i karate er humbug. Slik er det i mange kungfu-stiler og. Bruce Lee forkastet de gamle kungfu-stilene pga av alle de unyttige teknikkene og stillingene.
Slke kampkunster (merk "kunster") ser kule ut, men i ekte kamp er de meningsløse. Grunnen til at noen folk ennå tror de virker, er at det virker på tv.
sjokk og vantro

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #16 : 02. november 2003, 17:12 »
...og alle som har peiling vet at jeg preiker sannheten  Smiley
sjokk og vantro

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #17 : 02. november 2003, 17:42 »
i taekwondo har de hvertfall mer sparring, men de MASSE unyttige teknikker der og, fancy hopp-rundspark og slikt. + har du sett når de sparrer? ingen guard! hendene henger slapt nedover,mens bena gjøra alt arbeidet. Søk på "muay thai vs. taekwondo" på kazaa, så kan du se åssen det går når en taekwondo-fyr møter en thaibokser:)
sjokk og vantro

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #18 : 02. november 2003, 19:19 »
er du 15 år skal du være hjemme for å se barne-tv når det blir mørkt.. Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #19 : 02. november 2003, 23:29 »
er målet ditt å bli god til å slåss så må du bare sette igang å slåss mest mulig. Du lærer ikke å slåss sånn som på gata på boksing, karate ,tae kwon do, eller noe annet. Hvis du ikke trener helt ekstreme greier da,freefighting og lignende. Trener du boksing blir du god i boksing,karate blir du god i karate osv... Begynner du på en konkurranserettet kampsport så trener du for å vinne. Det er derfor tae kwon do folk har armene ned når de blir sparket i siden. Hvis motstanderen treffer armen og ikke kroppen får han ikke poeng. skjønner?En som bokser som holder guarden sin helt oppi trynet fordi boksehanskene dekker. han beskytter seg ikke på den måten i en slåsskamp for da kan motstanderen komme for nærme, en tae kwon do kar lar ikke armene henge i en slåsskamp han heller.
Du bedrer sjansene dine vesentlig ved å trene all slags form for kampsport/kampkunst så det er absolutt en fordel.
Den filmen hvor han tae kwon do fyren får juling av en thai bokser er et eksempel. Selv har jeg sett en som er dreven i karate banke driten ut av en som driver egen kickboxing klubb. det er et annet eksempel.
Du må selv finne ut av hva som passer deg best. Skal du lære å slåss, så slåss! Skal du bli god i en kampsport eller i et selvforsvarssystem så begynn på det. Det første du kommer til å lære, er hvordan man ikke havner i bråk. Men du lærer også hvordan man skal takle det hvis det først skjer.
Selv prøver jeg å unngå å kalle det ene eller det andre dårlig. Er du god i det du driver med så er du bedre enn alle andre som er sånn passe bra i det de driver med
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #20 : 02. november 2003, 23:50 »
vel, en dårlig bjj-utøver knerter de fleste gode tkd-utøvere.. det er min påstand.. Wink


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Don Corleone

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #21 : 03. november 2003, 02:11 »
i taekwondo har de hvertfall mer sparring, men de MASSE unyttige teknikker der og, fancy hopp-rundspark og slikt. + har du sett når de sparrer? ingen guard! hendene henger slapt nedover,mens bena gjøra alt arbeidet. Søk på "muay thai vs. taekwondo" på kazaa, så kan du se åssen det går når en taekwondo-fyr møter en thaibokser:)

Bare for å nevne det så finnes det ulike typer taekwon-do. NTN taekwon-do som jeg trener,har ikke armene hengende ned. Det taekwon-do greiene de har i OL kan jeg være enig med er latterlig teit, med _bare_ spark. Jeg er ikke helt inni systemet, men tror at ITF har med slag og WTF har uten slag.

Hvis du begynner på taekwon-do nå har du svart når du er 20, og det vil hjelpe deg ganske mye på byen. Du kan ikke ta noe superspark på byen, men litt av det du har lært kan du jo bruke. I tillegg er taekwon-do ganske enkelt å lære, og veldig GØY å lære. Vitsen med å være superman i selvforsvar skjønner jeg ikke. Oppfør deg på byen så oppstår slike situasjoner skjelden.

Uansett hvilken kampsport du driver med så kommer du i bedre form og blir bedre rustet til en trygg tur på byen
 Grin

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #22 : 03. november 2003, 02:34 »
jeg vil da ikke anbefale tkd .. Wink men men!


det jeg vil si er at funksjonalitet er et stikkord i det meste jeg driver med.. valg av operativsystem, valg av kampsport, valg av studie, valg av styrketreningsmetoder osv.. hvis man først skal gjøre noe, så synes jeg funksjonalitet er mye viktigere enn ting som visulle effekter og liknende.


så om vi skal prøve å analysere forskjellige kampsporter litt seriøst.. se på formål og praktisk utførelse av disse mål.


taekwondo: en ganske ny kampsport hvis vi ser stort på det, navnet taekwon-do kom på 50-tallet, skilte seg fort i to forskjellige leire som strides (og har vært ganske fiendtlige) om navnet "original" taekwondo og liknende. WTF tkd ble fort veldig sportsorientert og fokus på mønster (som også er rimelig meningsløst i mine øyne) minsket, den tiden som i de fleste klubber blir brukt på ting som selvforsvar, bakkekamp, trening mot våpen og slikt er forsvinnende liten. Problemet her er i mine øyne at pragmatikken forsvinner, den sparringen (de fleste klubber bruker 70-80% av tiden på..) er dysfunksjonell i alle henseender som kan kalles realistiske.. høye spark, minimal bruk av slag, ingen slag mot hodet, bruk av overdreven beskyttelse. Alt dette fører til at du 1) lærer deg et bevegelsesmønster som er farlig. 2) ikke venner deg til å få juling, ergo får uvaner som er langtfra trygge ute på gata, 3)du er 100% usikker når det gjelder slag mot hodet. 4) du har aldri merket et lavt spark, knær eller albuer og aner ikke hva du må gjøre.

man kan gjerne argumentere med at disse klubbene har egne selvforsvarstreninger, men rent praktisk så gjennomføres dette svært sjeldent, og da særdeles mangelfullt.

ITF (som er den stilarten don corleone predikerer) var den andre grenen, her var fokuset på idrett mindre, og fokus på tradisjonelle ting som mønster, arrangert sparring og liknende større. Her synes jeg fortsatt at mye mangler. Fullkontakt sparring er no-no, spark under beltet skjer aldri, bakkekamp og/eller forsvar mot forsøk på å bli tatt ned finnes ikke ( i praktisk betydning.. det blir ofte gjort forsøk, men sjeldent realistiske..). Mange mener at mønster er en fin måte å trene realistisk på, det er jeg 100% uenig i. Mønster lærer deg statiske og predefinerte bevegelser. http://www.shootfightingstockholm.com/articles/articles.asp?ID=2 <-- en veldig fin artikkel om dette.

linjegymnastikk er også meningsløst.. du blir ikke vant til å treffe et mål, du vet ikke hvordan det kjennes ut.. jeg har sett tkd-folk som har tryna når de faktisk har truffet noe når de sparka.. det er skummelt.

så her er noe av de samme objeksjonene: du mangler lave spark, albuer, knær, bakkekamp/forsvar mot bakkekamp.. noe som er særdeles lite smart om du vil være litt komplett. noe jeg synes er rett og slett farlig er den holdningen mange instruktører har til det ansvaret de faktisk innehar. De arrangerer kniv-forsvarskurs.. uten å ha den minste aning om hva de snakker om.. lærer ut teknikker som kan få deg drept ute på gata.. dette synes jeg er misbruk av tillit! jeg sier ikke alle gjør dette... men noen klubber har hatt denne tendensen.. og det gjelder forøvrig teknikker generelt.

bjj:
brazilian jiu jitsu blir utrolig mye hypa opp nå til dags.. men da glemmer folk endel viktige ting.. vil du ned på bakken i en barfight? nei.. det vil du ikke, en ting er når du faktisk _blir_ Tatt ned, uten at du vil det, da er det viktig å kunne nok bakkekamp til å kunne forsvare deg, og å komme opp... men vil du med vilje gå ned på bakken? nei.. du mister totalt oversikt.. det kan være glasskår, hard asfalt.. (de som har prøvd å grapple på asfalt vet at det ikke er særlig behagelig..).. og hvis vedkommende du sloss med har venner, så er du utrolig sårbar på bakken. Sett at fyren som skal ta deg har en kniv? hva hjelper det deg at du har han i en triangle da? han har jo alle muligheter til å kutte pulsårene dine.. han kan bite deg i skrittet.. alle slike ting blir fort litt farlige hvis du ikke tenker på det.. det bjj er gode på, er realistisk trening på det de faktisk gjør.. ingen gjør bakkekampaspektet mye bedre enn dem.. det de mangler, er en litt realistisk touch, MEN.. det du får er en utrolig god base.. der du kan legge på forsvar mot forskjellige våpen og angrep senere, så bjj er å anbefale, men ikke alene.. og ikke uten å tenke litt.

judo/vanlig jiu jitsu:

begrenset trening med slag.. bakkekamp på asfalt? (se bjj)

Krav Maga: her har du realistisk trening fra dag en. Ingen unyttige mønstre, akrobatiske bevegelser som kun ser bra ut, uten å fungere.. pragmatikk i førersetet. du lærer forsvar mot vanlige teknikker, rollespill brukes ofte for å gjøre treningen mer realistisk.. trening utendørs, trening i mørket, trening under påvirkning av alkohol.. fokus på grovmotoriske bevegelser som faktisk fungerer når du har panikk, korte kombinasjoner.. 3-4 bevegelser.. som faktisk fungerer når tunnellsynet slår inn..


thaiboxing: veldig godt stand-up/striking sport. (legg merke til.. sport).. her har du forsvar mot knær, albuer, lave spark, harde slag.. og bruk av disse.. det eneste man kan synes litt mangelfullt her, er forsvar mot nedtagninger og bakkekamp generelt. det mangler også trening i realistiske omgivelser, trening mot våpen.. osv. mange synes de får et veldig godt utbytte av å kombinere bjj og thai, noe jeg forsåvidt kan si meg enig i.

(to be continued...)


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Jubalong Hoppstokk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 443
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 443

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #23 : 03. november 2003, 11:18 »
Sitat
Uansett hvilken kampsport du driver med så kommer du i bedre form og blir bedre rustet til en trygg tur på byen
 Grin
Jeg mener at karate og andre lignende kampkunster faktisk gjør det tvert motsatte. Det lærer deg så mange uvaner og har så mange feilaktige aspekter at du er bedre rustet uten. Det eneste nyttige karate har er at du kommer i litt bedre form av det, og at det er sosialt og gøy (for de som syns det).
Ja,jeg vet jeg er jævli negativ mot karate,kungfu osv. men det er fordi etter flere år i karate (vant 2 gullmedaljer faktisk Wink )begnte jeg å finne ut om andre kampsporter (spesielt de som brukes i mma) og oppdaget at nesten ALT jeg hadde lært i karate var humbug.
Trenerene markedsfører det som effektivt selvforsvar, men i virkeligheten er det bare stort sett bare spindel og pølsevev. Man blir på en måte lurt.
sjokk og vantro

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #24 : 03. november 2003, 15:47 »
hmmm. familien min er gode venner av en hollender som er tidligere verdensmester i karate. Han kunne slåss på byen!Og han banka lett driten ut av de fleste og flere om gangen. Høres veldig spesielt ut at alt du lærer i karate er humbug.
De fleste kampsporter i norge er vel blitt ganske bra utvikla mot et mer selvforsvarssystem nå? Trente wing chun et par år og det var veldig rettet mot gateslåsskamper, men selvfølgelig bygget dette på klassiske bevegelser. Vi lærte hvordan man skal forsvare seg mot flere motstandere på en gang, også i mørket. Vi lærte hvordan man skal forsvare seg liggende på bakken og i alle mulige situasjoner.
Wing chun har ikke høye spark men kjappe eksplosive bevegelser. mye grappling. herding av armer og bein og slag i magen var alltid med i en trening. Stickfighting og knockout teknikker var det mye av. Treningene var knallharde, hendte et par ganger at noen kastet opp eller svimte av... Vi lærte å uskadeliggjøre motstanderen, det vil si å ikke gi oss før han ikke klarer å reise seg fra bakken igjen.
Vil påstå at dette er et av de beste selvforsvarssystemene som fins!
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Småen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 252
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 252

  • If you want peace, prepare for war!
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #25 : 03. november 2003, 16:05 »
Krav maga er definitivt det jeg ville anbefale her, men det er høyst sansynlig at det ikke er en klubb i nærheten av deg, og da vil jeg anbefale thaiboksing, boksing eller kickboksing... (I den rekkefølgen!) Man kan ikke si at kung fu er ufunksjonelt, for det finnes så uendelig mange forskjellige stiler å velge mellom, noen fungerer, noen fungerer ikke, men wing chun har jeg faktisk aldri hørt noen snakke negativt om, så det er jo noe å tenke på... Angående Karate og TKD er jeg på en måte enig med Vitor, på en annen måte helt uenig, om det du lærer kan brukes eller ikke og om man sparrer eller ikke kommer helt an på treneren man har, noen trenere vil ikke ha sparring i det hele tatt, andre dedikerer nesten hele treningen til det. Men rett skal være rett, TKD og Karate er ikke akkurat laget for gaten 2003, så jeg ville ikke direkte anbefale noe i den retning utenom at det faktisk er kjekt å drive med! (og fancy triks er jo ikke å forakte Wink)
Size matters...

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #26 : 03. november 2003, 16:24 »
folk kan bare lese postene mine, så blir alt bra.. Smiley


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Utlogget Matchokai

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #27 : 03. november 2003, 17:15 »
hehe taekwondo karen ble jo knus som bare f*** av thai bokseren, han hadde jo ikke nubb sjangs.
skal vurdere thai boksing på det sterkeste, men vet ikke om det er noen klubber i nærheten, får sjekke litt.
hvis ikke jeg begynner på boksing i første omgang da....


hjemme å se på barne tv du liksom,som om ikke dere var ute når dere var 15 år Wink


Unnskyld meg.. men dette er et dårlig eksempel på hva er taekwondo utøver kan, jeg påstår ikke på noen måte at TaeKwonDo er en mer effektiv kampsport en Thaiboksing.. Men dette mener jeg var et særtilfelle.. Jeg mener at mange av WTF taekwondo utøvere vil ha inn slag når man tenker på effektivitetens skyld. Jeg mener det er negativt at mange kampsporter blir for gammeldagse og tradisjonen tar over selve selforsvarskonseptet, armer er selfølgelig det mest naturlige å bruke i et byslagsmål spørr du meg...

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #28 : 04. november 2003, 13:43 »
Noen som har trent/trener jeet kune do her?
Skal jo i teorien være bra saker... Tar det beste fra mange forskjellige stiler og lager egen
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget riwi

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

Re:Hvilken kampsport er den beste for selvforsvar??
« #29 : 07. november 2003, 14:28 »
De som har føgt med i the ultimate fighting challenge har kunne se at det er ingen som slår Royce Gracie og han  driver med brasiliansk jiu jitsu:Smashfreak:

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!