Skrevet av Emne: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.  (Lest 2475 ganger)

Utlogget Holydiver

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« : 15. mars 2007, 14:34 »
Hei!

Jeg har aldri konkurrert tidligere i styrkeløft (har noen konkurranser i vektløfting i ung alder), men funderer nå på å melde meg inn i en klubb og slenge meg med på noen konkurranser. Jeg har trent bøy, benk og mark i alle år og trent sammen med styrkeløftere i perioderså jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg er djup nok i bøy og alt det der. Det jeg  lurer litt på er om dere anbefaler meg å kjøpe drakter nå med det samme, eller om jeg skal ta noen konkurranser uten utstyr først?

Et annet spørsmål er hvilken type program jeg burde satse på når jeg ønsker å stille på stevne tidlig på høsten engang? Jeg har kikket litt på DIetmarprogrammene inne på styrkeloft.no og kan konkludere med at den treningen jeg har bedrevet tidligere stort sett har vært av "Mengdetreningsprinsippet".

Et siste spørsmål...jeg har akkurat kikket gjennom resultatlistene fra NM i Styrkeløft 2007 og savner et navn. Noen som vet om Anett Langva fortsatt driver med styrkeløft? Møtte henne tilfeldigvis på en gjestetrening i Ålesund forbindelse med jobb for en tid tilbake og hun tok seg virkelig god tid til å prate og svarte på alle mine idiotiske spørsmål. Hadde vært kjekt å kommet i kontakt med henne igjen om hun fortsatt driver på. Hun fortalte meg at hun vurderte å gi seg pga skadetrøbbel så det kan jo godt hende hun ikke er aktiv lenger?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #1 : 15. mars 2007, 14:46 »
1. Jeg anbefaler å bli vant til utstyr så raskt som mulig. Idretten konkurreres med utstyr, da bør man tvinge det på seg.. Smiley

2. Et standard dietmarprogram vil gi en 4ukers mengdeprogram først og så gradvis utstyrstrening fra uke 4 og utover.. utstyr i bøy en uke, og i benk neste osv.. Smiley

3. Anett Langva har forlatt landet, men kan nåes gjennom sin profil Electra her på TF. Smiley

Utlogget Holydiver

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #2 : 15. mars 2007, 15:03 »
Takk for svar Expedite  Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #3 : 15. mars 2007, 15:08 »
you can hide in the sun till you see the light

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #4 : 15. mars 2007, 17:01 »
Oh we will pray it's allright.

Jeg er ikke den mest erfarne styrkeløfteren, men her er et råd likevel:

Prøv å løfte med drakter med en gang. Jo lengre tid det tar før du begynner, jo større er sjansen for at du blir en bitter gammel mann som ikke gidder å prøve.  Cheesy
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Electra

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 355
  • Honnør: 177
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 355

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #5 : 16. mars 2007, 17:34 »
Hun fortalte meg at hun vurderte å gi seg pga skadetrøbbel så det kan jo godt hende hun ikke er aktiv lenger?

Deg husker jeg  Smiley

Har ikke gitt meg, kommer snart tilbake for fullt  Smiley
"Gorau adnabod, d'adnabod dy hun."

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #6 : 20. mars 2007, 22:42 »
Suit up rookie, det syntes jeg var moro når jeg var nybegynner (kunne løfte  veldig mye mer enn normalt)

Utlogget Keiko'88

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 936
  • Honnør: 326
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 936

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #7 : 21. mars 2007, 00:40 »
Jeg ville gitt faen i å  kjøpe utstyret med det første. Greit nok at en bør bli vant med det så fort som overhodet mulig, men kanskje du først skal prøve deg litt, og se om du i det hele tatt LIKER idretten?

Når du har kommet så langt, så ville jeg fortsatt ventet med å kjøpe alt utstyret som trengs. Prøv å få ordnet noe i klubben så du kan få forsøke deg med dette først. Det er noe HELT annet MED utstyr, enn uten, bare så det er sagt. Noen forpester det (slik som meg selv), mens andre synest ingenting annet i verden er mer festlig.

Hvis det viser seg at du virkelig liker styrkeløft tilogmed etter å ha prøvd utstyret så er det bare å handle deretter. God tid til å venne deg med dette har du jo uansett da, for du vil jo mest sannsynlig komme til å drive med denne idretten i flere år.

Det hadde vel vært litt kjedelig å brukt flere tusen på utstyret, for så å finne ut at det bare var et reint helvete.
700 raw / skråbenk - benkpress - smalbenk

Utlogget Rørosingen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #8 : 21. mars 2007, 00:52 »
Jeg ville gitt faen i å  kjøpe utstyret med det første. Greit nok at en bør bli vant med det så fort som overhodet mulig, men kanskje du først skal prøve deg litt, og se om du i det hele tatt LIKER idretten?

Når du har kommet så langt, så ville jeg fortsatt ventet med å kjøpe alt utstyret som trengs. Prøv å få ordnet noe i klubben så du kan få forsøke deg med dette først. Det er noe HELT annet MED utstyr, enn uten, bare så det er sagt. Noen forpester det (slik som meg selv), mens andre synest ingenting annet i verden er mer festlig.

Hvis det viser seg at du virkelig liker styrkeløft tilogmed etter å ha prøvd utstyret så er det bare å handle deretter. God tid til å venne deg med dette har du jo uansett da, for du vil jo mest sannsynlig komme til å drive med denne idretten i flere år.

Det hadde vel vært litt kjedelig å brukt flere tusen på utstyret, for så å finne ut at det bare var et reint helvete.

Det synes at du har gått lei, men hva din subjektive mening viser her er lite konstruktiv når du er så negativ. Tror du denne personen har mer eller mindre lyst til å prøve seg nå?
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

Utlogget Blond'nSmart

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 38

  • Kommende sterk, veldig blid og helt silikonfri!
Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #9 : 21. mars 2007, 01:02 »
Hei!

Jeg har aldri konkurrert tidligere i styrkeløft (har noen konkurranser i vektløfting i ung alder), men funderer nå på å melde meg inn i en klubb og slenge meg med på noen konkurranser. Jeg har trent bøy, benk og mark i alle år og trent sammen med styrkeløftere i perioderså jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg er djup nok i bøy og alt det der. Det jeg  lurer litt på er om dere anbefaler meg å kjøpe drakter nå med det samme, eller om jeg skal ta noen konkurranser uten utstyr først?

Et annet spørsmål er hvilken type program jeg burde satse på når jeg ønsker å stille på stevne tidlig på høsten engang? Jeg har kikket litt på DIetmarprogrammene inne på styrkeloft.no og kan konkludere med at den treningen jeg har bedrevet tidligere stort sett har vært av "Mengdetreningsprinsippet".

Et siste spørsmål...jeg har akkurat kikket gjennom resultatlistene fra NM i Styrkeløft 2007 og savner et navn. Noen som vet om Anett Langva fortsatt driver med styrkeløft? Møtte henne tilfeldigvis på en gjestetrening i Ålesund forbindelse med jobb for en tid tilbake og hun tok seg virkelig god tid til å prate og svarte på alle mine idiotiske spørsmål. Hadde vært kjekt å kommet i kontakt med henne igjen om hun fortsatt driver på. Hun fortalte meg at hun vurderte å gi seg pga skadetrøbbel så det kan jo godt hende hun ikke er aktiv lenger?
Super innstilling du har! Smiley Og erfaringsvis så er styrkeløfterne mer enn villige til å dele av sin kunnskap og erfaring, så utstyret er det bare å hoppe i! Så får du ta styrkeløfternes tips her seriøst!  Dessuten så er det kanskje noen i et miljø rundt deg som ganske sannsynlig har noe brukt liggende som du muligens kan få sy litt på og å låne. Smiley
"Man elsker ikke et menneske på grunn av dets styrke, men på grunn av dets svakheter."

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #10 : 21. mars 2007, 08:17 »
Halloooooo hr. Pig! Anbefaler deg å lese innlegget til Holydiver en gang til. Han sier jo vitterlig at han har trent bøy, benk og mark i alle år, og trent mye sammen med styrkeløftere. Han VET at han liker idretten. Det han nå vil finne ut er om det er gøy å konkurrere også.

Og det ER det, Holydiver, det er kjempegøy å utfordre både egne og andres resultater i ordnede forhold på et stevne  Cheesy

Konkurranser foregår stort sett med utstyr. Makstesting uten utstyr regner jeg med du har gjort mange ganger på trening, så jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kaste deg uti det og prøve med utstyr frem mot et stevne. (og det kommer fra en erfaren løfter som hater utstyr, bare så det er sagt!)

LYKKE TIL!  2thumbsup


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget Herman Vandrepølse

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 353
  • Honnør: 158
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 353

  • Jau deet...
Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #11 : 21. mars 2007, 08:31 »
Hei!

Det jeg  lurer litt på er om dere anbefaler meg å kjøpe drakter nå med det samme, eller om jeg skal ta noen konkurranser uten utstyr først?


For det første, en flott og sunn idrett du har lyst til å starte med Smiley Får du først dilla, klarer du aldri stoppe, for dette er virkelig gøy Grin

Mener at   www.kappi.no   har en eller annen form for startpakke når det gjelder styrkeløftutstyr.
www.kravmaga.mobi

Sitat: fra prizm-image - til Vandrepølsa  21. Mai 2007, 21:38
"men så lenge du har det fint ellers,så har det ikke så mye å bety om du løfter 200 eller 300kg i benken Wink du kan jo uansett trøste deg med at du helt sikkert er norges sterkeste fyllikk" Grin
---------------------------------------------------------------------
Det enkle er ofte det beste Wink
 
 195 - 160 - 215 utstyrsfritt på stevne.
Vekt: 87kg
 Treningsperser raw: 225 - 180 - 240
Frogner Atletklubb Styrkeløft/Kampsport Israeli Krav International(IKI Krav Maga)  http://www.facebook.com/ikikravmaganorway

Utlogget c-dur

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 666
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 666

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #12 : 21. mars 2007, 09:46 »
Sitat
Mener at   www.kappi.no   har en eller annen form for startpakke når det gjelder styrkeløftutstyr.

Det stemmer.
Det er bare å handle utstyr med det samme. Ikke noe å vente med. Det er fremdeles en og annen sjel som løfter uten utstyr på stevner, men for min del fikk jeg et kick da jeg prøvde utstyr for første gang. Bl.a. ble teknikken i knebøy vesentlig bedre. Kappi-Stian gir deg nok gode råd også, tenker jeg. Lykke til!
Mine perser:

Knebøy: 170 kg
Benkpress: 100 kg
Markløft: 162,5 kg
Sammenlagt: 427,5 kg

Løfter i -67,5 og -75


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #13 : 21. mars 2007, 12:15 »
Så får du ta styrkeløfternes tips her seriøst!

Var dette ment som et stikk til Ripped Like A Pig? Det blir i så fall søkt å påstå at en som har satt flere norgesrekorder i benkpress, markløft, knebøy og sammenlagt resultat, samt vært nær ved å sette verdensrekord i benkpress, ikke er tittelen 'styrkeløfter' verdig...

Utlogget Keiko'88

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 936
  • Honnør: 326
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 936

Sv: Noen spørsmål til erfarne styrkeløftere.
« #14 : 21. mars 2007, 12:44 »
Det synes at du har gått lei, men hva din subjektive mening viser her er lite konstruktiv når du er så negativ. Tror du denne personen har mer eller mindre lyst til å prøve seg nå?

Jeg forstår hva du mener, og det virket kanskje litt vel negativt. Likevel mener jeg det var et par viktige momenter å ta opp. Vedkommende som søkte hjelp klarer nok helt utmerket selv å ta valget om han vil prøve seg eller ei mindre uavhengig av hva som står i denne tråden. Han er da ingen unge, faen.

Hovedpoenget mitt var at alt utstyret som trengs for å kunne stille på lik linje med alle de andre koster en del. Personlig råder jeg ham til å få prøvd alt utstyret først. Det trengs mange økter for å få dette i det hele tatt til å klaffe. Det er både krevende, og smertefult, og selv liker jeg å vite hva jeg går til.
700 raw / skråbenk - benkpress - smalbenk

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!