Skrevet av Emne: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?  (Lest 4936 ganger)

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« : 24. mars 2007, 10:48 »
Noen kompiser av meg på Idrettsfag, vg1 hevder at maksimalt opptak av protein er 40 g per dag. Dette har de blitt lært av lærerne deres. Og dette synes jeg høres veldig dumt ut, og gir ingen mening da store kroppsbyggere hiver i seg 3-5 hundre gram protein per dag. Om det de sier er sant, så er det jo nesten nok å drikke 1 l melk så har du nok protein for dagen.
Men de sa at du trengte å spise mer en 40 g protein, fordi kroppen tar ikke til seg alle de 40 grammene med protein på et og samme måltid, pluss at ikke alt protein ikke blir tatt opp. Men til syvende og sist, så er det maksimalt 40 g protein som blir tatt opp i kroppen igjennom en dag.

Gir fortsatt ingen mening for meg, noen som ikke trener så veldig mye, spiser kanskje 150 g protein per dag, mens kroppsbyggere spiser mye mer.

Om det lærerne og de sier er bare renn spekka bs, som jeg mener, så bare close topicen.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #1 : 24. mars 2007, 10:59 »
Dette er bare tull ja Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #2 : 24. mars 2007, 11:09 »
Omtrent alt blir tatt opp, men alt blir selvsagt ikke brukt til å bygge muskler.

Utlogget buildern

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 168
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 168

  • No pain, no gain
Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #3 : 24. mars 2007, 11:19 »
Haha jeg går idrett og har hørt samme leksa. Det er bare drittprat. Lærerne kan ikke noe om proteininntaket for kroppsbyggere.

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #4 : 24. mars 2007, 12:08 »
Tror ikke at lærerne på idrettsfag er så kompetente når det gjelder kosthold. En av idrettslærerne på skolen min fortalte elevene, at proteintilskuddet de eventuelt inntok, bare ville komme ut som luft. Altså at man prompa ut proteinene i pulveret.

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #5 : 24. mars 2007, 12:54 »
Dette her er utrolig irriterende! Jeg har en "kompis" som fortalte meg om "kompliserte fettsyrer" i potetgull f.eks som det IKKE går ann å trene av seg om du spiser det. De er så "kompliserte" at det ikke går. La ut ei lang remse om dette. Helt utrolig..
Lurer egentlig på hva de lærer der!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #6 : 24. mars 2007, 13:08 »
Dette her er utrolig irriterende! Jeg har en "kompis" som fortalte meg om "kompliserte fettsyrer" i potetgull f.eks som det IKKE går ann å trene av seg om du spiser det. De er så "kompliserte" at det ikke går. La ut ei lang remse om dette. Helt utrolig..
Lurer egentlig på hva de lærer der!

Vel, det er vel transfettsyrer han snakker om så det er en viss sannhet i det.
Transfett lagres i kroppen og harskner i motsetning til flerumettet fett og pga den spesielle bindingen så klarer ikke de vanlig enzymene i kroppen og bryte det ned, så det er ikke like lett å bli kvitt.

Men så kan man jo se på samtlige rippa personer rundt omkring og tenke litt, har de virkelig aldri fått i seg noe transfettsyrer ? Smiley


Og ja det med et maksimalt opptak på 40gr proteiner en helg dag er bare tull.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Nammo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 686
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 686

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #7 : 24. mars 2007, 13:11 »
Vel, det er vel transfettsyrer han snakker om så det er en viss sannhet i det.
Transfett lagres i kroppen og harskner i motsetning til flerumettet fett og pga den spesielle bindingen så klarer ikke de vanlig enzymene i kroppen og bryte det ned, så det er ikke like lett å bli kvitt.

Men så kan man jo se på samtlige rippa personer rundt omkring og tenke litt, har de virkelig aldri fått i seg noe transfettsyrer ? Smiley


Og ja det med et maksimalt opptak på 40gr proteiner en helg dag er bare tull.
Skjønner hva du mener, men poenget er at trykket ble lagt i at det _Ikke_ går å trene det vekk. Du sier du har en mulighet, men det er vanskeligere enn ellers. Karen fortalte det var umulig. Det var det jeg synes som var litt rart

Utlogget Larsen_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #8 : 25. mars 2007, 11:32 »
Noen kompiser av meg på Idrettsfag, vg1 hevder at maksimalt opptak av protein er 40 g per dag. Dette har de blitt lært av lærerne deres. Og dette synes jeg høres veldig dumt ut, og gir ingen mening da store kroppsbyggere hiver i seg 3-5 hundre gram protein per dag. Om det de sier er sant, så er det jo nesten nok å drikke 1 l melk så har du nok protein for dagen.
Men de sa at du trengte å spise mer en 40 g protein, fordi kroppen tar ikke til seg alle de 40 grammene med protein på et og samme måltid, pluss at ikke alt protein ikke blir tatt opp. Men til syvende og sist, så er det maksimalt 40 g protein som blir tatt opp i kroppen igjennom en dag.

Gir fortsatt ingen mening for meg, noen som ikke trener så veldig mye, spiser kanskje 150 g protein per dag, mens kroppsbyggere spiser mye mer.

Om det lærerne og de sier er bare renn spekka bs, som jeg mener, så bare close topicen.


Det læreren din mener er ca 38 gram rett etter hard intensiv trening er maksimalt opptak....   ellers så er det rundt 30 gram per måltid som kan bli tatt opp.. dette blir det samme som c-vitaminer ute i løpet av 2-4 timer deretter trenger du ca 30 gram igjen... (for og bli svær....)  Proteiner kan ikke bli lagret noen plass...

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #9 : 25. mars 2007, 17:04 »
hehe Cheesy Er litt usikker på desse lærerene, en gut som jeg har kjent omtrent siden barndommen som begynnte på idretslinja i år hadde vist fått beskjed fra læreren sin at tunfisk var det værste man kunne spise for å bygge muskler og at kroppen ikke tok opp proteinene i det, så dette kom han og forklarte meg grundig.




Det læreren din mener er ca 38 gram rett etter hard intensiv trening er maksimalt opptak....   ellers så er det rundt 30 gram per måltid som kan bli tatt opp.. dette blir det samme som c-vitaminer ute i løpet av 2-4 timer deretter trenger du ca 30 gram igjen... (for og bli svær....)  Proteiner kan ikke bli lagret noen plass...

Har du noen kilder til det der ?
Påstanden din strider mot mye annet av artikkler og det som står rundt omkring på forumet!
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget eirikNe

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 280
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 280

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #10 : 25. mars 2007, 17:14 »
hehe Cheesy Er litt usikker på desse lærerene, en gut som jeg har kjent omtrent siden barndommen som begynnte på idretslinja i år hadde vist fått beskjed fra læreren sin at tunfisk var det værste man kunne spise for å bygge muskler og at kroppen ikke tok opp proteinene i det Grin så dette kom han og forklarte meg grundig Cheesy



Har du noen kilder til det der ?
Påstanden din strider mot mye annet av artikkler og det som står rundt omkring på forumet!
Ein bør vera kritisk uansett kva kilder ein har på internett. Står masse rart både her inne og på andre nettsider.
Treningsterapeut

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #11 : 09. april 2007, 20:13 »
Noen kompiser av meg på Idrettsfag, vg1 hevder at maksimalt opptak av protein er 40 g per dag.

Det hevdes fra tid til annen at kroppsbyggere egentlig ikke trenger all den proteinen som de spiser, at de kunne ha spist mye mindre. Det hadde vært veldig interessant å vite dette. Da hadde vi sluppet å bruke masse penger på protein. Så kjære kroppsbyggere der ute som spiser lite protein, men som likevel vokser som bare det. Hvor er dere? Kom ut av skapet!

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #12 : 09. april 2007, 20:20 »
Det hevdes fra tid til annen at kroppsbyggere egentlig ikke trenger all den proteinen som de spiser, at de kunne ha spist mye mindre. Det hadde vært veldig interessant å vite dette. Da hadde vi sluppet å bruke masse penger på protein. Så kjære kroppsbyggere der ute som spiser lite protein, men som likevel vokser som bare det. Hvor er dere? Kom ut av skapet!

hehe, tror ikke du finner noen av de her..
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #13 : 16. april 2007, 19:03 »
Sikker på at de ikke mente 40g per måltid? Det er jo ikke anbefalt med mer enn 50-70g protein maks per måltid.
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget håvik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Sv: Maksimalt opptak på 40 g protein pr dag?
« #14 : 16. april 2007, 21:40 »
de sier mye dritt på irdettsfag! jeg har en bekjent som går idrettsfag, å han spiser bananer for å få i seg proteiner. det lærte han av lærern sin! Wink
If you're going through hell, keep going!

Mark: 200kg 4rep, Benk: 100kg 4rep, Bøy: 140kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!