Skrevet av Emne: Forming av toppidrettsutøver  (Lest 3751 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Forming av toppidrettsutøver
« : 29. mars 2007, 23:56 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Denne artikkelen vil diskutere noen av de faktorene som ligger til grunn for å oppnå topp resultater i respektive idrettsgrener og sport.


Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #1 : 30. mars 2007, 17:36 »
Jeg tror muligens forfatteren undervurderer kompetansen som er i mange idretter på  disse områdene. Det du ramser opp er selvfølger tilogmed i de fleste lagidretter i Norge  Smiley

Fin artikkel om oppvarming forresten  Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #2 : 30. mars 2007, 18:00 »
Takk for tilbakemeldingen  Smiley

Joda, det er kompetanse, men ikke nok i de fleste tilfeller vil jeg si. Mange lagidretter benytter seg av styrketrening som du sier, ja - men min erfaring er at veiledningen her er altfor dårlig. På toppnivå finns det jo alltid kompetanse, men syns likevel Norge henger etter her og ikke minst med tanke på middels gode utøvere.

Hvis du har riktig flaks på juniornivå får du kanskje lært knebøy og andre viktige øvelser på en korrekt måte. Er nok av utøvere som driver å tuller på leg extension og leg curl apparater som har bortimot null overføringsverdi til noe som helst. Leg extension kan til og med skape ubalanse i quadriceps og dårlig kroppsholdning ved at rectus blir aktivert først (og fører til en enda tightere muskel som absolutt ikke bør være det), i motsetning til de flestes oppfatning om at dette er en god rehabsøvelse ved at den aktiverer vastus medialis først, noe den ikke gjør. Leg curl er heller ingen god øvelse for en utøver (sett bort ifra kroppsbyggere) når den tar vekk funksjonen til rumpa som en hoftestrekker. Blir bare trist når man ser ulike idrettsutøvere på greit til høyt nivå får gal veiledning. DERFOR skrev jeg artikkelen på denne måten, slik at flere blir bevisstgjort på viktigheten her  Smiley

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #3 : 30. mars 2007, 19:44 »
Jeg tror muligens forfatteren undervurderer kompetansen som er i mange idretter på  disse områdene. Det du ramser opp er selvfølger tilogmed i de fleste lagidretter i Norge  Smiley

Fin artikkel om oppvarming forresten  Smiley

Der er jeg ikke enig med deg. I Norge er kompetansen på utholdenhetstrening god, men når det gjelder, styrke, eksplosivitet så er det mye dårlig. Spesielt innen lagidrettene. Dette kommer bl.a. av historien på det området og i dag er det vel ikke mange autoriteter i Norge på det området.

Husker at Semb(fotball-landslaget) i 2002 var i Italia for å lære at det var noe som het individuelt tilpasset trening for fotballspillere. Det ble jo slått opp som et stort treningsmessig fremskritt.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #4 : 30. mars 2007, 20:43 »
Jeg generaliserer kanskje litt, men utifra min erfaring så har jeg sett svært kompetente trenere både innen basketball, fotball (ikke minst start, som har fulltidsansatt fysisk trener som er ekstremt dyktig på funksjonell styrketrening) og også håndball. I individuelle idretter som friidrett har jeg også fått et positivt inntrykk.

Jeg snakker selvfølgelig om på høyt nivå. Går vi lavere i systemet så er nok kompetansen lav og feilene som blir gjort mange. Her skulle vi nok hatt en litt mer amerikansk modell der alle skolegymmene er fulle av knebøystativ og olympiastenger.

Hensikten med artikkelen er god, og jeg er enig i det du skriver om øvelsesutvalg, men har selv jobbet innfor de fleste lagidretter på høyt nivå og har ikke opplevd feilene du beskriver men derimot mange dyktige hovedtrenere som kjenner sin begrensing og fordeler fysisk trening og kosthold til andre med mer kompetanse.


Utlogget slabben

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 98
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 98

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #5 : 30. mars 2007, 20:59 »
Her jeg bor er det nesten ingen kompetanse på styrkedelen i det hele tatt. Har faktisk aldri fått noen til å vist meg en skikkelig bøy/mark. Heldigvis fant jeg fram til dette forumet, og har fått mye kunnskap her, som har holdt meg unna skader.

Gikk på fotball før, men måtte gi meg pga. belastningsskade. Faktisk sliter halve fotballaget med belastningsskader nå, som jeg tror kunne vært unngått med litt allsidig trening.
Men under hele perioden jeg gikk på fotball, var det ikke en eneste gang det var snakk om styrketrening, ihvertfall ikke fra trenernes side. Dette har jo ført til at de fleste på min alder som spiller fotball, og trener litt styrke, de tror at 10 sett på benkpress og 20 sett på bicepscurl kommer til å gi de enorme fordeler på banen, mens knebøy og markløft er livsfarlig. Frivending, rykk og støt har de vel aldri hørt om de fleste.

Poenget mitt er at kompetansen på styrketrening i de lavere nivåer er altfor dårlig, og dette ødelegger for de som kanskje hadde hatt en sjangse til å hevde seg på toppnivå.

Mvh Slabben
Bedre å vera liten og kompakt enn høg og spinkel

 
1/1-07: Mark - 135, Benk - 87.5 - Bøy 80*1 . 91 mod 75 kg
19/2-07: 160 - 87.5 - 95

Min treningslogg (bilde s.2):
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=50116.0

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #6 : 30. mars 2007, 21:03 »
Jeg generaliserer kanskje litt, men utifra min erfaring så har jeg sett svært kompetente trenere både innen basketball, fotball (ikke minst start, som har fulltidsansatt fysisk trener som er ekstremt dyktig på funksjonell styrketrening) og også håndball. I individuelle idretter som friidrett har jeg også fått et positivt inntrykk.

Det har du helt sikkert rett i, men poenget mitt er at det som oftest (ikke alltid) er mangel på ressurser som kan føre kvalitet inn i et treningsprogram. Spesielt med tanke på utviklingen av et individuelt styrkeprogram er det store mangler, og jeg har også vært/er vitne til selve utførelsen av disse programmene. Øvelsesutvalget er ofte dårlig, inkluderer for mye isoloasjonsøvelser, ingen periodisering, samt dårlig teknikk. Siden dette er en vitenskap i seg selv er det irriterende at trenere påstår at de kan alt og ikke lar dette gå videre til kvalifisert mannskap. I Norge skjer dette FOR ofte, og enda oftere går denne hjelpen ut på å dra inn en fysioterapeut eller lignende. Mener ikke at fysioterapeuter ikke kan noe, men de fleste (nok en gang, ikke alle) har ikke peiling på prestasjonsfremmende trening, selv om kompetansen på rehab trening etc. er god. Coacher som spesialiserer seg på det prestasjonsfremmende feltet BURDE bli en prioritet i fremtiden. Jeg tror problemet er at det ikke har vært nok fokus på viktigheten av dette, og kompetansen av det som kreves blir derfor ikke tillært pga ren overseelse.

Sitat
Jeg snakker selvfølgelig om på høyt nivå. Går vi lavere i systemet så er nok kompetansen lav og feilene som blir gjort mange. Her skulle vi nok hatt en litt mer amerikansk modell der alle skolegymmene er fulle av knebøystativ og olympiastenger.


Helt enig! Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #7 : 30. mars 2007, 21:06 »
Ak
Her jeg bor er det nesten ingen kompetanse på styrkedelen i det hele tatt. Har faktisk aldri fått noen til å vist meg en skikkelig bøy/mark. Heldigvis fant jeg fram til dette forumet, og har fått mye kunnskap her, som har holdt meg unna skader.

Gikk på fotball før, men måtte gi meg pga. belastningsskade. Faktisk sliter halve fotballaget med belastningsskader nå, som jeg tror kunne vært unngått med litt allsidig trening.
Men under hele perioden jeg gikk på fotball, var det ikke en eneste gang det var snakk om styrketrening, ihvertfall ikke fra trenernes side. Dette har jo ført til at de fleste på min alder som spiller fotball, og trener litt styrke, de tror at 10 sett på benkpress og 20 sett på bicepscurl kommer til å gi de enorme fordeler på banen, mens knebøy og markløft er livsfarlig. Frivending, rykk og støt har de vel aldri hørt om de fleste.

Poenget mitt er at kompetansen på styrketrening i de lavere nivåer er altfor dårlig, og dette ødelegger for de som kanskje hadde hatt en sjangse til å hevde seg på toppnivå.

Mvh Slabben

Akkurat det her jeg mener Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #8 : 30. mars 2007, 21:11 »
Jeg tror også at fysiske trenere og kostveiledere kommer til å bli enda flittigere brukt og kanskje også på lavere nivå.

Har selv jobbet med begge disse sidene av idretter, men da helst på topp-plan. Fikk for litt siden et tilbud fra en klubb helt nede i 3 divisjon som ønsket veiledning for juniorspillerene sine, så tydlig at det blir et større og større fokus  Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #9 : 30. mars 2007, 21:17 »
Jeg tror også at fysiske trenere og kostveiledere kommer til å bli enda flittigere brukt og kanskje også på lavere nivå.

Har selv jobbet med begge disse sidene av idretter, men da helst på topp-plan. Fikk for litt siden et tilbud fra en klubb helt nede i 3 divisjon som ønsket veiledning for juniorspillerene sine, så tydlig at det blir et større og større fokus  Smiley

Får håpe på det Smiley

Kan jeg spørre om hva du hovedsaklig har jobbet med? Altså, hva er hovedfeltet? Smiley

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #10 : 30. mars 2007, 21:32 »
Jeg er en potet hva angår fysisk trening og kosthold egentlig Smiley

Tok mellomfaget mitt i utholdenhet, tok deretter en master i idrettsfysiologi der jeg spesialiserte meg i funksjonell styrketrening, og går nå en mastergrad i ernæring og helse  Smiley

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #11 : 30. mars 2007, 21:53 »
Jeg generaliserer kanskje litt, men utifra min erfaring så har jeg sett svært kompetente trenere både innen basketball, fotball (ikke minst start, som har fulltidsansatt fysisk trener som er ekstremt dyktig på funksjonell styrketrening) og også håndball. I individuelle idretter som friidrett har jeg også fått et positivt inntrykk.

Jeg snakker selvfølgelig om på høyt nivå. Går vi lavere i systemet så er nok kompetansen lav og feilene som blir gjort mange. Her skulle vi nok hatt en litt mer amerikansk modell der alle skolegymmene er fulle av knebøystativ og olympiastenger.

Hensikten med artikkelen er god, og jeg er enig i det du skriver om øvelsesutvalg, men har selv jobbet innfor de fleste lagidretter på høyt nivå og har ikke opplevd feilene du beskriver men derimot mange dyktige hovedtrenere som kjenner sin begrensing og fordeler fysisk trening og kosthold til andre med mer kompetanse.


Det er nok en fremgang, men spriket i Norge er fortsatt stort(på høyt nivå) Jeg har jobbet med og observert lag i toppdivisjonen i ulike ballidretter og spriket er kolossalt. Per dags dato trener jeg på samme sted som et herre-basketlag og et damelag i håndball. Begge er i toppdivisjonen. Ingen av de lagene har en systematisk tilnærming til styrke, spenst og hurtighet. Som oftest er det noen få spillere som trener på måfå uten mål og mening.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #12 : 31. mars 2007, 12:33 »
jeg sleit litt med å finne ut hva bilde av lene alexandra gjorde i artikkelen, eller det som stod om "my boobs are okay" Tongue

Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #13 : 31. mars 2007, 13:05 »
jeg sleit litt med å finne ut hva bilde av lene alexandra gjorde i artikkelen, eller det som stod om "my boobs are okay" Tongue

Samme her, men det er sikkert for å få flere hits når det søkes på google...

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Forming av toppidrettsutøver
« #14 : 31. mars 2007, 15:41 »
Nope. "My boobs are okey" er debut låta hennes som "sangerinne". Om dere ikke har sett reklame for den allerede, så tro meg - you will!!


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!