Skrevet av Emne: Nødvendig å spise ofte?  (Lest 8349 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #15 : 31. mars 2007, 18:48 »
Fint om du sier i fra, for i forhold til forutsetninger,undersøkelse og resultater er det såpass mange spørsmål som dukker opp at det er like greit å lese hele oppgaven. Smiley

Spennende ! Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #16 : 31. mars 2007, 19:13 »
Hadde vært artig om du skrev opp kostholdet ditt, Warlock. Wink

Enig!
Ingen vecka utan deca!

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #17 : 31. mars 2007, 20:25 »
Hadde vært artig om du skrev opp kostholdet ditt, Warlock. Wink
Var vel en bitteliten overdrivelse at jeg spiser MYE 10 ganger til dagen, men jeg har da vært oppe i så mye som 12-13 måltider til dagen i perioder. Måltider med forskjellige størrelser, selvsagt, men like fullt måltider. Shaker ikke tatt med.

En dag kunne se ut som dette (må tas med at jeg aldri veier maten, og at jeg på tiden hadde en fysisk krevende jobb):

Frokost: stor skål med havregryn, halvliter melk

Frokost 2: en halv kylling, noen rundstykker, halvliter vann

Lunch: 2-3 kyllingfileter med ris, halvliter vann

Lunch 2: samme som over

Middag: en pakke fiskepinner, en pose pommfritt, et eple eller en banan, halvliter vann, melk, juice eller noe

Middag 2: en boks tunfisk, en pakke nudler

Middag 3: samme som over

Middag 4 samme som over

Kveldsmat: ei skål havregryn, halvliter melk (måltidet en times tid før trening, vanligvis)

Kveldsmat 2: et par bokser tunfisk, ris, litt vann (etter trening)

Kveldsmat 3: samme som over

Kveldsmat 4: et par kyllingfileter før sengetid


Edit: Spiser altså ikke så mye nå for tida, men legger da på meg for det. Nå ligger jeg vel på 5-6-7 måltider til dagen, de fleste noe a la 3 kyllingfileter, en kopp ris og en halvliter vann.. Rundt den størrelsen der.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #18 : 31. mars 2007, 20:36 »
Hehe ja, fikk gjort masse, men var så heldig å ha jobb der timeplanen så slik ut:
0700: frokost til kvart over
0900: frokost 2, til kvart over
1130: lunch
1500: hjem til middag, men det ble jo også alltid et eller annet mellom 1130 og 1500.. Wink

Også spiste jeg selvsagt frokost FØR jeg kom på jobb i tillegg til den jeg spiste der.. Man får det til om man vil, ikke sant, folk som sier de ikke har tid til å lage mat er fulle av crap.. Grin
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #19 : 31. mars 2007, 20:37 »
Matfrekvensen til Warlock sier litt om hvor "travle" de som jobber på IKEA er.... :Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #20 : 31. mars 2007, 20:39 »
Som sagt, jeg hadde annen jobb når jeg drev på med det der... Men jeg har da samme mulighet til å gjøre det nå og. Har bare ikke behov for det ettersom jobben på Ikea er _mye_ lettere fysisk... Smiley Men man velger da jobb etter hvor stor mulighet man har til å spise...??  Huh Huh
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #21 : 31. mars 2007, 20:45 »
Praktisk sett er det nok generelt en fordel å spise ofte for å klare å få i seg nok mat hvis man ikke har full kontroll på matinntaket, men jeg mener absolutt ikke at dette er nødvendig på verken bulk eller deff.

Selv har jeg lært meg å presse innpå såpass mye mat i hvert måltid at jeg bare spiser rundt tre ganger om dagen.

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #22 : 31. mars 2007, 20:53 »
Hvor mange kalorier er du oppe i da per måltid, Baahh?

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #23 : 31. mars 2007, 21:01 »
(En annen ting jeg har tenkt på er at man enkelte dager har bedre tid og lyst til å spise mye. Kan man ete seg opp disse dagene - la oss si et par-tre dager i uka - og spise tilsvarende mindre de andre dagene?)

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #24 : 31. mars 2007, 21:12 »
Vet ikke. Det eneste jeg ser på nå er om pilen snur opp eller ned på vekten.

Utlogget Tessa

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 325
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 325

  • ' Wannabe..
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #25 : 31. mars 2007, 22:36 »
Hei og hei!
Må komme med en rettelse, jeg! En meget sentral rettelse  Wink
Resultatene fra min hovedoppgave var faktisk mer "sjokkerende" (!) enn som så: for stikk i strid med all forventning, var det de som spiste 3 måltider pr dag som fikk best resultater i enkelte av styrke- og muskelutviklings resultatene!!!

Konklusjonen vår var at det ikke ser ut til å være av særlig avgjørende grad hvor ofte du spiser pr dag, så lenge du dekke totalt energi, karb- og proteinbehov. Men at det altså kan se ut som at å spise 3 ganger pr dag, kan være fordelaktig, fordi det gav statistisk bedre resultater i en del av testene våre.

Utfordringen for de fleste som vil prøve å følge disse resultatene, er som påpekt, å klare å få i seg all maten de trenger på bare 3 måltider...


Konkurrerende utøver i Athletic Fitness.

Firmasider: Thema Nutrition og personlige sider: Thereses Net

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #26 : 31. mars 2007, 23:56 »
Hvordan ser du på det i forhold til diett/vektnedgang?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #27 : 01. april 2007, 11:17 »
Hei og hei!
Må komme med en rettelse, jeg! En meget sentral rettelse  Wink
Resultatene fra min hovedoppgave var faktisk mer "sjokkerende" (!) enn som så: for stikk i strid med all forventning, var det de som spiste 3 måltider pr dag som fikk best resultater i enkelte av styrke- og muskelutviklings resultatene!!!

Konklusjonen vår var at det ikke ser ut til å være av særlig avgjørende grad hvor ofte du spiser pr dag, så lenge du dekke totalt energi, karb- og proteinbehov. Men at det altså kan se ut som at å spise 3 ganger pr dag, kan være fordelaktig, fordi det gav statistisk bedre resultater i en del av testene våre.

Utfordringen for de fleste som vil prøve å følge disse resultatene, er som påpekt, å klare å få i seg all maten de trenger på bare 3 måltider...

Se det er spennende !! Å få i seg maten er kanskje et individuellt problem, men det skal nok gå fint.

Kan du si noen om hvordan energifordelingen i disse måltidene var, samt overfladisk hvordan de var satt sammen ? (karb, fett, prot).

Med andre ord "kan" det tenkes at jo flere måltider jo "dårligere" resultater, selv om det kanskje er en veldig overgeneralisering.

Spørs om jeg ikke må innom UiO for å låne oppgaven din. Smiley



Hvordan ser du på det i forhold til diett/vektnedgang?

Det er jo debattert flere ganger her inne med solide referanser at antall måltider IKKE påvirker selve forbrenningen. Om det derimot er hensiktsmessig sett i forhold til å bavare mest mulig muskelmasse er sikkert en annen diskusjon, men jeg vil tro at det her er mulig å manupulere dette i forhold til hvordan man setter i stand sitt eget kosthold.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #28 : 01. april 2007, 11:23 »
Jeg vet det er diskutert, men vil gjerne høre hennes synspunkt på saken

Utlogget jaadaa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 520
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 520

Sv: Nødvendig å spise ofte?
« #29 : 01. april 2007, 17:38 »
dette er bare bullshit! kroppen klarer bare å ta opp ca 35g prot pr måltid, og vis du spiser 3 ganger om dagen så kan du jo regne ut selv hvordan det går..

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!