Skrevet av Emne: Pauluns top 10 verstinger  (Lest 40839 ganger)

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #120 : 26. april 2007, 13:10 »
og for å si det enkelt mener du da

at det jeg har fortalt om frigjøringen av kalsiumfosfatet ikke fysisk kan skje i blodet

og eller at jeg ikke har fått med "ionisert" mellom fritt og kalsium


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #121 : 26. april 2007, 13:41 »
og for å si det enkelt mener du da

at det jeg har fortalt om frigjøringen av kalsiumfosfatet ikke fysisk kan skje i blodet

og eller at jeg ikke har fått med "ionisert" mellom fritt og kalsium

Når jeg snakker om fritt kalsium så sier jeg det pga at det blir fritt(frigjøres) fra den opprinnelige formen kalsiumfosfat. Jeg har også sagt at dette "frie" kalsiumet binder seg til annet. Uansett så nevner de aller fleste professorer, leger etc bare benevnelsen fritt kalsium når de henviser til innholdet i blod og forkalkninger,( ikke fritt ionisert kalsium) og derfor synes jeg det bare blir kverulering fra din side å henge seg opp i dette


Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #122 : 26. april 2007, 14:48 »
Det er faktisk en stor forskjell på et stoff i fri tilstand og i ioneform. For de som leser artikkelen, framgår det også at det er ionisert kalsium det er snakk om.

Men nå tror jeg vi kan være enige om at debatten er nok uttværet. Nå melder jeg meg av – så dette er mitt siste innlegg i denne saken
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #123 : 26. april 2007, 16:27 »
Måtte bare få frem grunnlaget for bruken av benevnelsen fritt (frigjort) kalsium her. Selv om det blir ionisert og avgir et par elektroner er det fortsatt kalsium vi snakker om og dette blir som sagt generelt omtalt som fritt kalsium av leger etc og det du sier blir da i denne sammenhengen bare et bortkastet spill om ord fra din side

forøvrig enig med deg i det du sier om debatten,men nå lover jeg også å ikke bruke noe mer tid og flere innlegg på dette temaet (utenom at jeg senere vil bruke ett innlegg for å legge frem linker til studier etc som "beviser" påstandene mine, slik at de som interesserer seg for ph etc selv kan danne sine egne meninger om dette) Smiley

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #124 : 29. april 2007, 18:13 »
Kilde;http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/2/341?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=cave+man+diet&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Acid-base balance
After digestion, absorption, and metabolism, nearly all foods release either acid or bicarbonate (base) into the systemic circulation (146, 147). As shown in Table 5Go, fish, meat, poultry, eggs, shellfish, cheese, milk, and cereal grains are net acid producing, whereas fresh fruit, vegetables, tubers, roots, and nuts are net base producing. Legumes yield near-zero mean acid values, which reflects an overlapping distribution from slightly net acid producing to slightly net base producing. Not shown in Table 5Go are energy-dense, nutrient-poor foods such as separated fats and refined sugars that contribute neither to the acid nor the base load. Additionally, salt is net acid producing because of the chloride ion (146). The typical Western diet yields a net acid load estimated to be 50 mEq/d (148). As a result, healthy adults consuming the standard US diet sustain a chronic, low-grade pathogenic metabolic acidosis that worsens with age as kidney function declines (146, 149). Virtually all preagricultural diets were net base yielding because of the absence of cereals and energy-dense, nutrient-poor foods—foods that were introduced during the Neolithic and Industrial Eras and that displaced base-yielding fruit and vegetables (147). Consequently, a net base-producing diet was the norm throughout most of hominin evolution (147). The known health benefits of a net base-yielding diet include preventing and treating osteoporosis (150, 151), age-related muscle wasting (152), calcium kidney stones (153, 154), hypertension (155, 156), and exercise-induced asthma (157) and slow the progression of age- and disease-related chronic renal insufficiency (158).
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #125 : 02. mai 2007, 13:50 »
At maten vi spiser vil ha betydning for ph ballansen er det vel egentlig ikke noe vits i å diskutere. Det er riktig at vi har 7 buffer systemer og at all mat blir behandlet med mavesyre. Alikevel når det gjelder mat vil bukspyttkjertelen produsere bicarbonate under stimulasjon av svake syrer og hvis maten ikke blir ordentlig "behandlet" i magen så vil dette skape et syredannende miljø i tynntarmen. Raffinert sukker feks kan bidra til dette. Hvis bukspyttkjertelen ikke klarer å demme opp for(buffre) syreoverskuddet, så vil benbyggningen trekke ut P04 og kalsium. Kroppen vil i utganspunktet spare kalsium og foretrekker å bruke blant annet kalium og noen andre basiske mineraler, men med en kronisk syredannende kost tar det ikke lang tid før kroppen må begynne å hente kalsium fra  benbyggningen. Man ser nå at flere på feil kost(mye sukker,brus og cola) nå begynner å utvikle benskjørhet allerede i tenårene

Det er et under at mange leger ikke forstår dette. Hva tror de plakket i arteriene er laget av? Hvor tror de forkalkede ledd og organer får kalsiumet fra? Hva tror de forårsaker benskjørhet?

Man ser altså at folk nå begynner å utvikle benskjørhet i en langt tidligere alder enn før, og man ser tydelig også sammenhengen med en mer syredannende kost. Ved å redusere inntak av syredannende/øke base så ser man også at utviklingen i benskjørhet stopper opp. En interesant ting i den forbindelse er at i land hvor man drikker store mengder melk (som USA og Norge ) og får i seg mye kalsium har man alikevel langt større benskjørhet enn i land hvor man får i seg mindre melk/kalsium. I USA (som nevnt tidligere) deltok 78000 sykepleiere i en studie som klart visste at de som drakk mest melk hadde over 45 % mer tap av benmasse. Jeg synes dette er et godt eks ( siden melk er syredannende) på at mye syredannende mat og drikke over tid ofte vil føre til benskjørhet. Og som sagt dette er ikke noe som oppstår over natta, for å få benskjørhet skal man ha hatt dårlig kosthold over en lengre periode.


http://www.babyreference.com/MilkingYourBones.htm


At syredannende mat har betydning for ph ballansen og at dette øker muligheten for benskjørhet kan man vel lett finne over 100000 artikler om hvis man søker på nett, og det er vel da nesten meningsløst å henvise til dette. Looper henviste også til en bra artikkel over. De jeg tilfeldig plukket ut var vel kanskje ikke de beste, bortsett fra artikkelen/studien om melk som sier veldig mye. Jeg får vel kanskje under disse legge noen ekstra linker på andre mer betydningsfulle studier etterhvert, men uansett synes jeg folk nå burde se sammenhengen mellom syredannende mat og benskjørhet og forkalkninger.

http://www.ionizers.org/acidosis.html
What Causes Me to be Acidic?
The reason acidosis is more common in our society is mostly due to the typical American diet, which is far too high in acid-producing animal products like meat, eggs and dairy, and far too low in alkaline-producing foods like fresh vegetables. Additionally, we eat acid-producing processed foods like white flour and sugar and drink acid-producing beverages like coffee and soft drinks. We use too many drugs, which are acid-forming; and we use artificial chemical sweeteners like NutraSweet, Equal, or aspartame, which are extremely acid-forming. One of the best things we can do to correct an overly-acid body is to clean up the diet and lifestyle.
Most people who suffer from unbalanced pH are acidic. This condition forces the body to borrow minerals including calcium, sodium, potassium and magnesium, from vital organs and bones to buffer (neutralize) the acid and safely remove it from the body. Because of this strain, the body can suffer severe and prolonged damage due to high acidity. A condition that may go undetected for years.

A recent seven year study conducted at the University of California, San Francisco, on 9,000 women showed that those who have chronic acidosis are at greater risk for bone loss than those who have normal pH levels. The scientists who carried out this experiment believe that many of the hip fractures prevalent among middle aged women are connected to high acidity caused by a diet rich in animal foods and low in vegetables. This is because the body borrows calcium from the bones in order to balance pH.
American Journal of Clinical Nutrition

http://www.watershed.net/ph-is_critical.htm
A soft drink with a pH of 3.0 is going to have a much higher pH after it has passed through the body; it is going to have close to the same pH as your body, about 7.0. It reached that pH level by stealing precious minerals and fluids from your body! Putting soft drinks and other high acid foods in your body lowers your body's pH making it more acidic, thus more suseptible to disease. It does not give you disease; rather it helps to create the ideal environment for any disease that may come along to get a foothold, may it be environmental, genetic, diet related or by other means





Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #126 : 02. mai 2007, 14:13 »
Link til et firma som er i bransjen, det blir liksom litt tynt igjen da....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #127 : 02. mai 2007, 21:05 »
Kopiert fra linken

http://www.ionizers.org/acidosis.html

Dr. Warback discovered that if oxygen is removed from a health cell, the cell will start to turn cancerous. Dr. Warback won the Nobel prize by proving this theory through his many experiments.

Hvorfor finner jeg ham ikke i lista over Nobelprisvinnere?

http://nobelprize.org/nobel_prizes/lists/all/all_laureates_ln.html
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #128 : 02. mai 2007, 21:05 »
At maten vi spiser vil ha betydning for ph ballansen er det vel egentlig ikke noe vits i å diskutere.

Hvorfor ikke? Fordi du ikke kan referere til noen seriøse forklaringsmodeller for hvordan rn slik mekanisme skal fungere? Fordi hele grunnlaget for den kultusen du refererer til er basert på en intuitiv forståelse av et "det må jo være slik - det er jo logisk (sic)"?

Du må forstå at når du kommer med påstander som ligger langt utenfor det som er allment akseptert i et fagmiljø er det du som har dokumentasjonsbyrden og må legge fram alternative forklaringsmodeller. Og nei, en naivistisk teori basert på barneskolepensum i natur- og miljøfag holder ikke.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #129 : 02. mai 2007, 21:58 »
Kopiert fra linken

http://www.ionizers.org/acidosis.html

Dr. Warback discovered that if oxygen is removed from a health cell, the cell will start to turn cancerous. Dr. Warback won the Nobel prize by proving this theory through his many experiments.

Hvorfor finner jeg ham ikke i lista over Nobelprisvinnere?

http://nobelprize.org/nobel_prizes/lists/all/all_laureates_ln.html

:Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #130 : 03. mai 2007, 00:44 »
At usunn mat i seg selv ( mat som inneholder mye toxiner,lite mineraler etc) er med på å skape ubalanse i kroppen og hormonsystemet og derfor også ofte uballanse i ph er vel ganske naturlig. Når det gjelder syredannende mat isolert sett og dets effekt på ph ballansen og benbyggningen så kommer jo påstandene om dette pga flere ting.

Først og fremst masse litteratur og artikler samt en god del studier som støtter påstandene.

 Deretter helsegevinstene som oppnås av veldig mange mennesker som skifter til mindre syredannende/mer basekost (mindre benskjørhet blant annet)
 

 I tilegg har jeg også erfaringer på meg selv og andre på hvordan kroppen reagerer positivt ved bare å fjerne et veldig syredannende produkt fra kosten i en periode, som feks cola,lightbrus eller kaffe. Høyt blodtrykk går ned og verking i ledd blir mye mindre, og ph målt i urin blir også bedre.

 Og hvordan forklarer man at de som drikker mest melk/kalsium også har desidert høyest rate med benskjørhet om det ikke har med at dette samtidig også er et syredannende produkt som  krever kalsium fra benbyggningen

For å være helt ærlig så gir jeg egentlig bengen i alle mulige gamle og nye teorier. Det holder å se at det funker i praksis. Dvs at å spise mindre syredannende/mer base gir mange helsegevinster i form av mindre benskjørhet,forkalkninger og bedre blodtrykk.

På grunnlag av det jeg har fått med meg om dette temaet mener jeg med stor sannsynlighet at jeg har rett. Jeg er selvfølgelig klar over at det er flere som er uenig. Dette er det jo opp til hver enkelt å undersøke nærmere for å finne sine egne konklusjoner. Verre er det ikke, og uansett er en ting sikkert. Ingen kommer til å stryke med av en kost med litt mindre syredannende/mer base enn hva som er gjennomsnittet idag     Smiley

Utlogget Walter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #131 : 03. mai 2007, 01:30 »
For å være helt ærlig så gir jeg egentlig bengen i alle mulige gamle og nye teorier. Det holder å se at det funker i praksis. Dvs at å spise mindre syredannende/mer base gir mange helsegevinster i form av mindre benskjørhet,forkalkninger og bedre blodtrykk.
Helt enig V.M, mange henger seg opp i at de selv ikke tror "teoriene" kan være riktige,og er samtidig "blinde" for hva som i virkeligheten skjer. Blant annet som du nevner at veldig mange blir friskere av å endre syre/base forholdet og at folk som får i seg mye syredannende,(som feks melk) så viser flere store studier at dette beviselig øker benskjørhetsgraden betraktelig,noe som da også samtidig bekrefter påstandene.

Jeg har også tidligere registrert endel seriøse studier som kan brukes som forklaringsmodell for påstandene. Jeg får prøve å finne frem noen av disse, slik at dette som faktisk fungerer i praksis også kan forklares og "bevises" teoretisk for de som synes den biten er viktig.    Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #132 : 03. mai 2007, 06:19 »

For å være helt ærlig så gir jeg egentlig bengen i alle mulige gamle og nye teorier. Det holder å se at det funker i praksis. Dvs at å spise mindre syredannende/mer base gir mange helsegevinster i form av mindre benskjørhet,forkalkninger og bedre blodtrykk.


En god innstilling det, men du har fremdeles ikke klart å dokumentere noe som helst da. Eneste link du har kommet med er til et firma som snakker om en Nobelprisvinner som ikke finnes på noen offisiell liste samt at de selv er i helstkostbransjen..... ?? Dette skaper ikke troverdighet på en måte....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget smania

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #133 : 03. mai 2007, 14:03 »
Hei..
Stallo, og alle dere andre: Må bare få avlive dette "Dr.Warback står ikke på listen- argumentet".

De har nok ment Dr.Warburg, som fikk nobelprisen i 1931.
http://en.wikipedia.org/wiki/Otto_Heinrich_Warburg

V.M, må si at jeg støtter teoriene dine. Måler sjøl ph i urin og spytt ofte, og det du sier stemmer med mine erfaringer. Andre faktorer som gjør ph'en min surere er:

-stress
-være mye inne/være lite i aktivitet (få lite oksygen?)
-være mye sulten
-drikke lite vann
-ujevn døgnrytme

Fant en bra side som forklarer benskjørhet med pH-balanse
http://www.betterbones.com/index.htm
En interessant artikkel:
http://www.betterbones.com/research/articles/bjaffe.PDF

Ph-strips kan kjøpes bl.a fra USA på feelgoodfood.com el
her: http://www.ph-ion.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=205

Stå på V.M!

-sigmund

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #134 : 03. mai 2007, 14:32 »
Følger med på denne diskusjon med stor iver, men det er en ting jeg enda ikke skjønner..

Når man drikker noe, f.eks cola, og denne colaen renner ned til magesekken hvor det er magesyre som er enda surere enn colaen, hvordan kan colaen virke surt?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!