Skrevet av Emne: Pauluns top 10 verstinger  (Lest 40835 ganger)

Utlogget Walter

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #90 : 23. april 2007, 15:41 »
Det er jo forsåvidt det samme hvordan forholdet med mennesker og dyr er, men jeg ser at mennesker vil utvikle mer skadelige bakterier ved kjøttspising enn hva dyr gjør

En mer interesant sammenligning vil kanskje forskjellen mellom vegetar og kjøtt være

Kjøtt vil uansett av naturlige årsaker inneholde mer toxiner enn plantekost
kjøtt vil også skape mer dårlige bakterier enn plantekost

Dette er vel to påstander som vanskelig kan motbevises

Jeg mener derfor at kroppen ikke vil ha vondt av å gå litt ned på mengdene kjøtt vi spiser( sier ikke at vi bør kutte ut helt), og at det vi spiser av kjøtt med fordel kan være økologisk.....økologisk er jo en fordel uansett hva man spiser. Smiley

Utlogget Stallo

• .: Eliteutøver :.
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

« #91 : 23. april 2007, 16:05 »
Hmm, ja du mener all rødvinen Wink

Ja, det illustrerer jo nettopp mitt forrige innlegg – om at man skal være åpen for nye ideer. Nyere forskning viser jo at rødvin er helsebringende. Det er  grunnen til at jeg tvinger i meg opptil flere glass med sur rødvin hver dag. Men hva gjør man ikke for helsen!

Så det er nå altså bekreftet at Gubben Noah var en hedersmann. Han som planerade på marken, när han kom ur arken, mycket vin…osv.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)

Utlogget Walter

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #92 : 23. april 2007, 16:28 »

La meg til slutt presisere – jeg har ikke noen sted hevdet at kostholdet ikke har noen betydning for helsen, tvert i mot. Selv er jeg meget bevisst på hva jeg spiser og drikker.
At man er opptatt av helse og kosthold er positivt og man skal gjerne være åpne for nye ideer, men må kunne skille mellom skitt og kanel og ikke la seg dupere av en hvilken som helst kvakksalver

[/quote]
Helt enig med deg i det.
 Venter fortsatt på svar på hvordan ph i kroppen kan synke/øke ved å legge til/trekke fra bare ett sterkt syredannende matvare som kaffe hvis ph i matvarene som du påstår ikke har noe å si for kroppcellenes ph

Utlogget UpAndComming

• Ekstremt avhengig
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

• There is only one person in which I believe.
« #93 : 23. april 2007, 17:15 »
Kjøtt vil uansett av naturlige årsaker inneholde mer toxiner enn plantekost
kjøtt vil også skape mer dårlige bakterier enn plantekost

Vel, nå velger du å se på en veldig liten del egentlig - og ikke hele bildet, da blir resulatet potensiellt noe feil. Skal man spise en kjøttbasert kost bør det også være enn fettbasert kost - med betydelig mer fett enn kjøtt. Og hvordan påvirker det bakteriefloraen ? Videre antar jeg her at du snakker om kjøtt som er kokt/stekt/behandlet for mennesker ?

At man bør velge økologisk mat skal vi enes om med en gang. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Walter

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #94 : 23. april 2007, 17:57 »
Jeg står for følgende påstander

1 Hva vi får i oss av miljøgifter er av stor betydning for helsen og eventuelle livsstilssykdommer
Er det virkelig noen her som mener at mengden miljøgifter man får i seg ikke er av stor betydning for helsen

2 Det er mye toxiner i animalsk, langt større enn i vegetar
Noen som vil påstå noe annet her?

3 Kjøtt skaper lettere grobunn for bakterier enn vegetarkost
motbevis det den som kan

4 Melk er en dårlig kalsiumkilde til benbyggning
Kan diskuteres men det er mye som beviser at man ikke får bedre benbyggning av å drikke mye melk

5 ved å spise mye syredannende via kosten vil man også få en lavere ph i kroppcellene
Forklar gjerne hvorfor dette ikke stemmer når vi ser hvor lav ph gjennomsnittsmennesket har og at ph i kroppen vil gå ned ved bare i en kort periode  å legge til feks kaffe

6 medisiner gjør ikke noe med årsaken til at man blir syk og vil over tid ofte føre til at man blir sykere ( som v.m tidligere nevnte)
Er det virkelig noen her som tror at alvorlige sykdommer kommer spaserende helt uten grunn og at medisin fjerner årsaken til at man ble syk i utgangspunktet ?

7 springvannet er ikke rent og tom vann med bra kvalitet inneholder endel miljøgifter

Dette er noen av påstandene mine, og det er greit å være uenig om mye her i verden men å begynne å kverulere på noe som er så åpenbart skjønner jeg meg ikke på.

Uansett er jo vi mennesker forskjellige på de fleste områder og hver og en får selv danne sine egne konklusjoner om hva som er bra for helsen

Nå sier jeg takk for meg i denne omgang Wink

Utlogget Stallo

• Utlogget Utlogget

« #95 : 23. april 2007, 18:49 »
Sitat
venter fortsatt på svar på hvordan ph i kroppen kan synke/øke ved å legge til/trekke fra bare ett sterkt syredannende matvare som kaffe hvis ph i matvarene som du påstår ikke har noe å si for kroppcellenes ph

Spørsmålet ditt er litt uklart, men jeg går ut fra at det du spør om er hvorfor inntak av syrer og syredannende mat ikke har noen (eller i hvert fall minimal og kortvarig) betydning for pH-konsentrasjonen i kroppen. Årsaken er at kroppen har et sinnrikt system av buffere som vil holde pH-verdien tilnærmet konstant, enten kroppen blir tilført sure eller basiske løsninger.

Jeg kan ikke her skrive noen lærebok i kjemi for å forklare hvordan en buffer virker – men dette er pensum allerede i 2KJ på videregående skole. De som er interessert, får heller google seg fram til det.

Det overskuddet vi måtte innta av H+-ioner, kommer ut i urinen. Derfor vil pH i urinen variere, og det er ikke noe unormalt i det, men en del av kroppens normale metabolisme.

Når du nevner  biopsier som har lav pH, så mistenker jeg at du har snublet borti  undersøkelser av laktatverdier hos idrettsmenn. At cellene danner melkesyre ved større anstrengelser er vel ikke ukjent, og da vil pH-verdien i cellene midlertidig synke. Det er da glukosen som anaerobt omdannes til melkesyre, men dette ordner selv kroppen opp i ved å tilbakedanne  melkesyren til glukose, når kroppen får hvilt seg og får nok tilgang på oksygen.

I det hele tatt, å snakke om ”kroppens pH”, er i utgangspunktet nærmest meningsløst. De forskjellige organene har forskjellig pH-verdi, fra den svært sure mavesaften, til det svakt alkaliske blodet. Selv innen en enkelt celle, vil det være forskjellig pH i de forskjellige organellene. Noen mener visst at det er pH’en i urinen som er ”kroppens pH”, men noe som er  utenfor kroppen, kan vel knapt brukes til å måle kroppens pH?

Utlogget Walter

• Nykomling
  • *
  • Utlogget Utlogget

« #96 : 23. april 2007, 20:14 »
Får vel bare svare på denne før jeg gir meg

tror det er noe misforståelser ute å går her

At vi har endel buffere for blant annet å hindre acidose i blodet er riktig, en av disse bufferne vil være å stjele basiske mineraler fra eget vev

Det er ph i kroppcellene som vil bli lavere ved mye syredannende kost (men dette gjelder ikke i blodet som alltid vil ha stort sett samme ph på 7,4) Bortsett fra i magen, og urin skal kroppcellene være lett alkaliske, dvs rett over 7. (Ph  i urin bør derimot normalt være på ca 7 et par timer etter ett måltid/ drikke ).Kommer cellene under dette nivået blir det mindre oksygen til cellene og de fungerer dårligere. Det blir og påstått at kreft kun kan vokse frem i celler med betydelig oksygenmangel, dvs når ph er lavere enn 5,8. Mye syredannende mat er uten tvil med på å skape mindre oksygen og lavere ph i kroppcellene samt grobunn for kreft etc.

Undersøkelsene hadde ikke med laktatverdiene (melkesyre) å gjøre, men biopsi tatt kun for å sjekke endringer i ph grunnet kosten. Flere undersøkelser viser altså at ph i matvarer direkte og eller indirekte også vil kunne påvirke ph i kroppscellene. Som sagt ligger blant annet amerikanerne på en gjennomsnittlig ph på bare litt over 5. Undersøkelser er her tatt med biopsi. Dette beviser derfor at du tar feil ved å hevde at bufferne greit holder ph i kroppcellene på riktig nivå Forøvrig ser man at det ofte er sammenheng med kronisk lav ph i urin (målt til rett tid selvfølgelig) og ph i  kroppsceller( som normalt bør ligge på 7)

Jeg er også klar over at ph i urin ikke nødvendigvis sammenfaller med ph i kroppen, men man vil få en pekepinn på hvordan kosten man har er slik at man ved tiltak lettere kan unngå at oksygeninnholdet og  ph i kroppcellene reduseres. Man skal selvfølgelig ikke måle ph i urin rett etter mat og drikke da kroppen naturlig vil skille ut syrer i denne perioden og resultatet vil da ha liten verdi.

Smiley

Utlogget V.M

• Erfaren bruker
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

« #97 : 24. april 2007, 03:18 »
Får vel bare svare på denne før jeg gir meg

tror det er noe misforståelser ute å går her

At vi har endel buffere for blant annet å hindre acidose i blodet er riktig, en av disse bufferne vil være å stjele basiske mineraler fra eget vev

Det er ph i kroppcellene som vil bli lavere ved mye syredannende kost (men dette gjelder ikke i blodet som alltid vil ha stort sett samme ph på 7,4) Bortsett fra i magen, og urin skal kroppcellene være lett alkaliske, dvs rett over 7. (Ph  i urin bør derimot normalt være på ca 7 et par timer etter ett måltid/ drikke ).Kommer cellene under dette nivået blir det mindre oksygen til cellene og de fungerer dårligere. Det blir og påstått at kreft kun kan vokse frem i celler med betydelig oksygenmangel, dvs når ph er lavere enn 5,8. Mye syredannende mat er uten tvil med på å skape mindre oksygen og lavere ph i kroppcellene samt grobunn for kreft etc.

Undersøkelsene hadde ikke med laktatverdiene (melkesyre) å gjøre, men biopsi tatt kun for å sjekke endringer i ph grunnet kosten. Flere undersøkelser viser altså at ph i matvarer direkte og eller indirekte også vil kunne påvirke ph i kroppscellene. Som sagt ligger blant annet amerikanerne på en gjennomsnittlig ph på bare litt over 5. Undersøkelser er her tatt med biopsi. Dette beviser derfor at du tar feil ved å hevde at bufferne greit holder ph i kroppcellene på riktig nivå Forøvrig ser man at det ofte er sammenheng med kronisk lav ph i urin (målt til rett tid selvfølgelig) og ph i  kroppsceller( som normalt bør ligge på 7)

Jeg er også klar over at ph i urin ikke nødvendigvis sammenfaller med ph i kroppen, men man vil få en pekepinn på hvordan kosten man har er slik at man ved tiltak lettere kan unngå at oksygeninnholdet og  ph i kroppcellene reduseres. Man skal selvfølgelig ikke måle ph i urin rett etter mat og drikke da kroppen naturlig vil skille ut syrer i denne perioden og resultatet vil da ha liten verdi.

Smiley
Honnør. Godt det er noen oppadgående mennesker her Wink

Utlogget Stallo

• Utlogget Utlogget

« #98 : 24. april 2007, 12:05 »
Sitat
Honnør. Godt det er noen oppadgående mennesker her Wink

Ja, Per Degn fikk jo også honnør for sine latinkunnskaper!

Utlogget V.M

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #99 : 24. april 2007, 13:53 »
Artig du Stallo, det skal du ha. Men det er vel ikke mulig at du har tatt litt feil vel? Kan du fortsatt garantere 100% at påstandene dine om ph er riktige?

Utlogget Stallo

• Utlogget Utlogget

« #100 : 24. april 2007, 15:02 »
Nøyer meg i første omgang å klippe fra hjemmesiden til Quackwatch:

(Artikkelen finnes her: http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/Tests/reams.html)

Sitat
Urine/Saliva pH Testing:
Another Gimmick to Sell You Something
Stephen Barrett, M.D.

Some "nutritionists" and other fringe practitioners use a nonsensical urine/saliva test as the basis for evaluating a person's health and prescribing dietary supplements to fix it. The most visible modern proponent of this test was Gary Martin, who, during the 1980s, operated the American College of Nutripathy, a nonaccredited correspondence school that granted "degrees" in nutrition. One of the school's brochures described nutripathy as "the condensation of most all natural healing and counseling techniques available today . . . . the basics 'boiled' from literally hundreds of different therapies and techniques."

Martin claimed that nutripathic tests could detect "imbalances which, if left to mature, must ultimately manifest as some form of disease process." and "discover the root cause of the disease while it is still in the prediagnosable stage."

The most notable of these tests was the urine/saliva test developed about more than 50 years ago by Cary Reams, a self-proclaimed biophysicist who was prosecuted during the 1970s for practicing medicine without a license. Reams, who also claimed to be guided by God, devised "a mathematical formula for perfect health, based on the biophysical frequencies of living matter." The formula, which Martin called "your Nutripathic Portrait," looks like this:

1.5 6.4 / 6.4 7 1 3 / 3

According to Martin's book, Nutripathy: The Final Solution to Your Health Dilemma, the first three numbers represent sugars excreted in the urine and the acidity (pH) of the urine and saliva, and indicate how much "energy input" you have. The other numbers, said to represent your "mineral salts index, urine debris index and nitrate nitrogens over the ammoniacal nitrogens index," indicate how much energy your metabolism is using. "A low energy input and high energy drain," says the book, "means degeneration, rot, decay and death." To fix these alleged problems, Martin and his followers offered a large variety of supplement products.

This urine/saliva test and its associated trappings are utter nonsense.

[Acid-base status is commonly measured at hospital admission for many diseases, but it is extremely unusual to find acidosis or alkalosis of the blood or extracellular fluid in the early stages of any major disease except kidney disease. Moreover, no food is acidic or alkaline enough in a mixed diet to produce long-lasting changes in the body's acid-base balance.

Ellers hadde det vært greit hvis alle hadde oppgitt referanser eller link til sine kilder, slik at det er mulig å kontrollere påstandene. Å bare si at slik er det, er ikke særlig overbevisende.

Utlogget Looper

• Erfaren bruker
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

« #101 : 24. april 2007, 19:47 »
Sitat
Moreover, no food is acidic or alkaline enough in a mixed diet to produce long-lasting changes in the body's acid-base balance.

Her sies det jo indirekte, at mat kan påvirke ph-balansen. Dessuten, kan en "mixed diet" bety en sunn diet med masse fiber, protein og stivelse. Bytt ut det med en diet som består av masse brus, pizza, sjokolade og proteinpulver, samt en multivitamin og se hvordan personen føler seg etter en uke. Det var nemlig slik jeg spiste i mine yngre dager, da jeg var ukevis på LAN med ett utrolig dårlig kosthold. Hva tror du skjedde? Jeg fikk heartburn som svidde så utrolig at jeg trodde jeg hadde hjerteinfarkt. Ja, jeg er enig i at V.M og andre her kanskje overdimensjonerer litt, men det blir idiotisk å si at kosthold ikke har noe med ph-balanse å gjøre.

Ingen her er dumme nok til å tro at hele kroppen har en bestemt syre/base balanse. Poenget som vil fram her, er at om man ikke har et variert kosthold og spiser ensidig usunn mat (pizza, brus, loff, masse sukker osv), vil skape forstyrrelser i ph-balansen som blant annet fører til heartburn og en rekke andre plager. Dette er ikke bare fordi et slik kosthold er fattig på fiber, vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer, men fordi det forstyrrer ph-balansen.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget V.M

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #102 : 24. april 2007, 20:05 »
For det første sier ikke det noe annet enn at Stephen Barett en lege er uenig hva Gary står for

Heller ikke noe rart i at de er ute etter å ta Joel Robbins etter Joels kritikk mot leger og medisin. Ihvertfall ikke etter at han fortalte at når det i en lengre periode var legestreik et sted i USA så var det også den perioden med desidert lavest dødelighet der noensine. Sånne utalelser går vel ikke akkurat upåaktet hjem hos leger kan jeg tenke meg

For det andre er det vel en fordel å finne rett Gary Martin, han du nevner har ikke jeg hørt om ihvertfall

Dere snakker alle om buffere her som holder ph i sjakk. Javel har det ikke falt dere inn at det er en grense for hva de klarer,særlig med dagens livstil. Tåler nok mye mindre enn mange tror

I blodet har vi mineraler som fungerer som buffere for å holde ph i blodet stabilt på 7,4, men dette hjelper bare ved små forandringer. Drikker vi cola feks så klarer ikke disse bufferne dette og ph synker i blodet til 7,399 osv og det kroppen må gjøre da er å raskt  hente fosfater fra sine mest alkaliske steder i kroppen, blant annet benbyggningen. dette er jo også en buffer som sørger for at vi aldri havner i store problemer med acidose i blodet, problemet er bare at det fører til andre store problemer. Kroppscellene vil lett bli surere, fosfat p04 som blir trekt ut av benbyggningen  vil da også samtidig dra med seg kalsium som den er bundet til. Disse frigjøres fra hverandre i blodet og kalsium vil nå ikke være til nytte men bare fungere som gift. Fritt kalsim hoper seg opp i blod, lever, hjerne og galle ( gallestein) og ødelegger mange av kroppens organer og hele kroppen blir "surere"

Jeg tror problemet med mange som hevder at ph i maten feks har lite å si er at de rett og slett overvurderer bufferne. Den bufferen som derfor ofte må trø til er den som henter fosfatkalsium fra eget vev og skaper dertil dårlig helse blant folk. Er vel måte på hva bufferne klarer med dagens livstil. Vi spiser rett og slett alt for mye syredannende, lufta inneholder også mye mindre oksygen enn tidligere osv

Har egentlig ikke brydd meg særlig om å henvise til referanser etc,og sitter ikke selv på dette ,men har nå bedt om å få endel referanser til endel undersøkelser. Blant annet undersøkelser hvor det er tatt biopsi som beviser allmentilstanden i kroppscellene hos folk. Så kan vi heller diskutere videre da,og se om noen her fortsatt er like sta  Smiley

Utlogget Stallo

• Utlogget Utlogget

« #103 : 24. april 2007, 21:46 »
Kalsium i hjernen? Ja, kanskje det er forklaringen.

Utlogget V.M

• Erfaren bruker
  • Utlogget Utlogget

« #104 : 24. april 2007, 22:28 »
Kalsium i hjernen? Ja, kanskje det er forklaringen.
Fritt kalsiumavfall kan samles overalt, men det har du sikkert ikke fått med deg

Håper for din skyld at det var en spøk,ellers viser det at du har minimale kunnskaper
Nyre og gallestein vil  blant annet kunne bestå av mye fritt kalsium og i hjernen finner man ofte forkalkninger som stammer fra fritt kalsium

Ja Stallo du har kommet med noen påstander som gjør at jeg rett og slett ikke kan ta deg alvorlig, for bare å nevne et par av dem her

1 At maten vi spiser har omtrent null effekt på ph-balansen
2 At fritt kalsium ikke eksisterer

Hva er det som har effekt på ph ballansen hvis ikke maten har det ?  Selvfølgelig er det flere ting og mat/drikke  er en av dem. Og påstanden din om at fritt kalsium ikke eksisterer Huh  Når kalsiumfosfat blir hentet fra benbyggning,lever etc pga sterkt syredannende drikke som cola feks frigjøres kalsiumfosfatet i blodbanen (en av kroppens buffere for å hindre acidose i blodet)

Fosfatdelen (p04) som er meget basisk vil hjelpe blodet å holde rett ph mens kalsium delen uten fosfatet blir ubrukelig fritt kalsium som flyter rundt i blodet, noe kommer ut i urin ( det er derfor man ser at man etter å ha drukket kaffe, så vil urinen inneholde mer fritt kalsium),noe blander seg sammen med kolestrol blant annet og forkalker blodårene, noe kan samle seg i nyre og galle og være med på å gi nyre og gallestener og noe kan være med på å forkalke hjernen. Man har ved å undersøke hjerner ofte funnet forekomster av fritt kalsium som har gitt forkalkninger i hjernen

Jeg skal som sagt legge frem "undersøkelser" som motbeviser påstandene dine,selv om det egentlig strengt tatt burde vært unødvendig. Nei Stallo her er du på meget tynn is

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!