Skrevet av Emne: Pauluns top 10 verstinger  (Lest 40541 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #105 : 25. april 2007, 07:33 »


I blodet har vi mineraler som fungerer som buffere for å holde ph i blodet stabilt på 7,4, men dette hjelper bare ved små forandringer. Drikker vi cola feks så klarer ikke disse bufferne dette og ph synker i blodet til 7,399 osv og det kroppen må gjøre da er å raskt  hente fosfater fra sine mest alkaliske steder i kroppen, blant annet benbyggningen.

Kan ikke du starte med å dokumentere at kroppen tar fra skjellettet ved små forandringer i blodets pH ? Det ville være en god start fremfor å bare gjenta argumentet ditt. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men du overdramatiserer veldig slik jeg ser det.



Her sies det jo indirekte, at mat kan påvirke ph-balansen. Dessuten, kan en "mixed diet" bety en sunn diet med masse fiber, protein og stivelse. Bytt ut det med en diet som består av masse brus, pizza, sjokolade og proteinpulver, samt en multivitamin og se hvordan personen føler seg etter en uke. Det var nemlig slik jeg spiste i mine yngre dager, da jeg var ukevis på LAN med ett utrolig dårlig kosthold. Hva tror du skjedde? Jeg fikk heartburn som svidde så utrolig at jeg trodde jeg hadde hjerteinfarkt. Ja, jeg er enig i at V.M og andre her kanskje overdimensjonerer litt, men det blir idiotisk å si at kosthold ikke har noe med ph-balanse å gjøre.

Ingen her er dumme nok til å tro at hele kroppen har en bestemt syre/base balanse. Poenget som vil fram her, er at om man ikke har et variert kosthold og spiser ensidig usunn mat (pizza, brus, loff, masse sukker osv), vil skape forstyrrelser i ph-balansen som blant annet fører til heartburn og en rekke andre plager. Dette er ikke bare fordi et slik kosthold er fattig på fiber, vitaminer, mineraler og essensielle fettsyrer, men fordi det forstyrrer ph-balansen.

"Hearthburn" har ingenting med dette å gjøre egentlig, jeg har hatt det selv nemlig og ble nesten lagt inn for det også. Du vet hvordan det er når en på 30 år kommer pesende inn og klager på vondt i brystet, spesielt på venstre side og nedover i armer. Vi kan si det slik at jeg kom raskt først i køen da....

Uansett, heartburn er enkelt at magesyre kommer oppover, og dette kan forårsakes av en rekke ting; alt fra feil på lukkemusklen til at man av en rekke årsaker produserer mer magesyre enn vanlig. Men det er jo ikke dermed sakt at man, på bakrgunn av økt magesyre produksjon, sørger for å senke hele kroppens pH av den grunn ? Dette vil jo være ganske så lokalt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #106 : 25. april 2007, 12:14 »
Ja, det virker som V.M har trukket et "Gå tilbake til START"-kort, for nå gjentar han stort sett det han har sagt tidligere, riktignok ispedd noen nye freske utspill om mindre oksygen i lufta, m.fl. Nå har noen av hans meningsfeller vært enda mere uheldig og trukket et "Gå direkte i fengsel"-kort.

Avventer til han trekker et "Dokumenter dine påstander"-kort eller "Kjøp ei lærebok i fysiololgi."

"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #107 : 25. april 2007, 12:59 »
Stresser ikke med det men at det kommer dokumentasjon på dette er det minste du(Stallo) bør bekymre deg om.

Det er vel ikke akkurat noe overdramatisering i det jeg sier. skyld heller på det den sure kosten og miljøet. Den enkleste måten å forklare det på har jeg allerede gjort. At vi har flere buffere for å forhindre acidose i blodet som tar seg av problemene i utgangspunktet men ved å drikke kaffe,cola og alkohol feks så må kroppen ty til den bufferen som henter basiske stoffer fra eget vev da de andre bufferne ikke klarer å demme opp like lett for dette.

Lurer egentlig hva som skal til av dokumentasjon for å overbevise noen av dere. Vil det feks hjelpe å vise frem dokumentasjon som viser at gjennomsnittlig ph hos amerikanerne faktisk ligger helt nede på 5,5 ( tatt ved biopsi som garanterer riktig resultat) Dette burde egentlig holde i massevis da det bekrefter at kroppen ikke så enkelt holder ph i kroppcellene så stabilt som noen her påstår ....eller? (og som dere skjønner snakket jeg nå ikke om blodets ph eller ph i mage/nyrer)

Skal også dokumentere flere ting, blant annet at man i hjernevev har funnet forkalkninger med fritt kalsium som Stallo klarer å påstå ikke eksisterer.......må nesten le av den mannen
 

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #108 : 25. april 2007, 13:29 »
Lurer egentlig hva som skal til av dokumentasjon for å overbevise noen av dere. Vil det feks hjelpe å vise frem dokumentasjon som viser at gjennomsnittlig ph hos amerikanerne faktisk ligger helt nede på 5,5 ( tatt ved biopsi som garanterer riktig resultat) Dette burde egentlig holde i massevis da det bekrefter at kroppen ikke så enkelt holder ph i kroppcellene så stabilt som noen her påstår ....eller? (og som dere skjønner snakket jeg nå ikke om blodets ph eller ph i mage/nyrer)
Men at den gjennomsnittlig PH hos amerikanerne faktisk ligger helt nede på 5,5, beviser ikke på noen måte (satt litt på spissen) at det er Pepsimax som gjør dette. Det er vell flere ting som kan være grunnen til dette. Det du må bevise er at kroppen tar kalsium fra benbyggning når du spiser mat/drikke med lav PH.

Ellers så er dette en meget spennende diskusjon.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #109 : 25. april 2007, 14:08 »
Stresser ikke med det men at det kommer dokumentasjon på dette er det minste du(Stallo) bør bekymre deg om.

Det er vel ikke akkurat noe overdramatisering i det jeg sier. skyld heller på det den sure kosten og miljøet. Den enkleste måten å forklare det på har jeg allerede gjort. At vi har flere buffere for å forhindre acidose i blodet som tar seg av problemene i utgangspunktet men ved å drikke kaffe,cola og alkohol feks så må kroppen ty til den bufferen som henter basiske stoffer fra eget vev da de andre bufferne ikke klarer å demme opp like lett for dette.

Lurer egentlig hva som skal til av dokumentasjon for å overbevise noen av dere. Vil det feks hjelpe å vise frem dokumentasjon som viser at gjennomsnittlig ph hos amerikanerne faktisk ligger helt nede på 5,5 ( tatt ved biopsi som garanterer riktig resultat) Dette burde egentlig holde i massevis da det bekrefter at kroppen ikke så enkelt holder ph i kroppcellene så stabilt som noen her påstår ....eller? (og som dere skjønner snakket jeg nå ikke om blodets ph eller ph i mage/nyrer)

Skal også dokumentere flere ting, blant annet at man i hjernevev har funnet forkalkninger med fritt kalsium som Stallo klarer å påstå ikke eksisterer.......må nesten le av den mannen
 

Poenget er at hva du forklarer ikke betyr all verden, da vi gjerne vil se at det er RIKTIG og vitenskalig korrekt det du forklarer - til nå har du ikke gjort det.

Hva amerikanere har som gjennomsnitt pH er irrelevant, i første omgang kan du dokumentere påstanden din om at kroppen faktisk henter fra skjellettet og hva som skal til for at det skjer. Å blande blodets pH med kroppens pH er ikke en og samme ting.

Så start med starten her nå, og dokumenter blodet. Så tar vi det derfra. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #110 : 25. april 2007, 14:36 »
Ja, jeg sa jo ikke at det ikke kan finnes avleiringer av forskjellige mineralforbindelser i ulike kroppsdeler, inkludert hjernen, men dette vil da skyldes et mye mer komplisert sykdomsbilde enn inntak av sur mat/drikke.

At kalsium kan forsvinne fra skjelettet er riktig, men dette skyldes da mangel på kalsium som har mange viktige funksjoner i kroppen, men ikke som buffer for syre/base-balansen Det forbrukes hver dag en liten mengde kalsium som må etterfylles gjennom kosten, og hvis det ikke skjer, vil det hentes fra skjelettet.

Og kalsium kan fortsatt ikke eksistere i fri form, men som forskjellige salter.

Ikke det at jeg føler noe behov for å være advokat for Coca Cola og dets like, (selv drikker jeg aldri Cola), men det er et produkt som tross alt har vært på markedet i nærmere 100 år(?) så jeg vil tro at dersom det forårsaket slike apokalyptiske tilstander i kroppen som det påstås, så hadde det vært et mer omdiskutert emne.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #111 : 25. april 2007, 16:02 »
Jeg synes det er veldig relevant å ta med undersøkelser som viser hvor lav den gjennomsnittlige ph er hos mennesker nå (det er få mennesker som nå har ph på det området det bør ligge, dvs fra nøytral til lett basisk) Grunn til det er at du UpAndComing med flere hevder at kroppen har et sinnrikt system som enkelt holder ph i kroppscellene stabilt på riktig nivå. Ved å vise til hvordan tilstanden faktisk er hos de fleste av oss så viser jeg også at den påstanden er helt feil

Ved å legge frem undersøkelser som viser at man ved å få i seg sterkt syredannende i ettertid vil ha mye mer fritt kalsium i urin enn normalt, beviser jo isåfall dette klart å tydelig at slik kost stjeler kalsium fra egne reserver. Kan også legge frem bevis på at benbyggningen over tid generelt blir dårligere med syredannende mat

Når man stadig får i seg sterkt syredannende mat vil blodet begynne å bli minimalt surere og vi blir reddet av basiske mineraler i kroppen, og over tid vil dette  også medføre at kroppscellene blir surere blant annet fordi det tappes for endel mineraler. Selvfølgelig er det også andre prosesser som bestemmer surhetsgraden i cellene og sur/basisk kost er bare en av dem. Mat kan også mer indirekte påvirke hormonsystemet(pga toxiner blant annet) og ph balansen

Kan sikkert også  henvise til mange som støtter disse påstandene, men det i seg selv har vel ikke like  stor betydning som seriøse undersøkelser

Det du sier Stallo er fortsatt like feil da forkalkninger inneholder store mengder fritt kalsium. At forkalkninger også inneholder litt av andre substanser er en annen sak

Tar nå litt pause fra forumet og kommer tilbake når jeg har endel dokumentasjon. Er enig i at det er liten vits i å fortsette å diskutere dette nå. Kanskje noen vil diskutere noen av verstingene til Paulin imens,som var utgangspunktet for hele suppa her ?  Wink

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #112 : 25. april 2007, 16:18 »
Mens du finner i dokumentasjon kan jeg spørre om noe annet da..

Sitat
# Pølse og bacon
Visse dietter i dag anbefaler både pølse og bacon som er selvfølgelig like teit som det låter. Tanken er at man skal unnvike karbohydrater noe som er dumt og knappest nyttig i lengden, men det verste er nok at man får i seg store mengder salt, nitrit (som kan være kreftfremkallende), mettet fett og skadelige stoffer fra røykningen.

Egg og bacon er ofte kveldsmat hos meg det.. Jeg var av den innbilningen at mettet fett er helt OK med mindre det fører til overvekt, stemmer ikke det?
Burde jeg holde meg unna bacon? ^^

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #113 : 25. april 2007, 17:20 »
Det kommer nok helt an på hvordan kostholdet ditt er satt opp. Du kan jo bare se på JohnBlond, han spiser nesten bare mettet fett og litt proteiner. Og den mannen lever i beste velgående Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #114 : 25. april 2007, 18:35 »
Ved å legge frem undersøkelser som viser at man ved å få i seg sterkt syredannende i ettertid vil ha mye mer fritt kalsium i urin enn normalt, beviser jo isåfall dette klart å tydelig at slik kost stjeler kalsium fra egne reserver. Kan også legge frem bevis på at benbyggningen over tid generelt blir dårligere med syredannende mat

Nå modererer du deg kraftig her. Tidligere har du sagt kroppens eget sjelett, nå er det egne "reserver". Du kan ikke være mer presis i det du sier ? Kroppen har mange slags reserver, det er hele poenget, og sjellettet er det siste den vil bruke av - men du hevder at det er kilden fra første stund. Slikt sett har du ikke hverken bevist eller dokumentert noe som helst. Så jeg venter på at du kommer tilbake jeg.

Mulig det handlet om Paulun - men skitt au... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #115 : 25. april 2007, 19:14 »
Tenkte å holde meg borte i noen dager fra forumet ettet det forrige innlegget mitt men får vel svare på et til

Jeg har nok sagt at syredannende mat vil kunne stjele kalsium fra skjelettet da det viser seg at folk på sur kost vil få dårligere benbyggning.  Et eks er at stort inntak av melk ifølge flere store studier faktisk viser seg å gi dårligere benbyggning enn ved å drikke mindre melk. Dette burde være motsatt,og er et tegn på at syredannende i store mengder vil gi dårligere benbyggning

Alikevel er det ikke disse studiene med melkedrikking jeg tenker på for å bevise påstandene mine selv om de burde få enkelte til å tenke litt

Har heller aldri sagt at kroppen bare stjeler fra benbyggningen,det er selvfølgelig også andre steder i kroppen den vil kunne hente basiske mineraler

Men er det pause noen dager for min del   he he
Over til Paulun Smiley


Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #116 : 25. april 2007, 20:47 »
Kan ikke du starte med å dokumentere at kroppen tar fra skjellettet ved små forandringer i blodets pH ? Det ville være en god start fremfor å bare gjenta argumentet ditt. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men du overdramatiserer veldig slik jeg ser det.


"Hearthburn" har ingenting med dette å gjøre egentlig, jeg har hatt det selv nemlig og ble nesten lagt inn for det også. Du vet hvordan det er når en på 30 år kommer pesende inn og klager på vondt i brystet, spesielt på venstre side og nedover i armer. Vi kan si det slik at jeg kom raskt først i køen da....

Uansett, heartburn er enkelt at magesyre kommer oppover, og dette kan forårsakes av en rekke ting; alt fra feil på lukkemusklen til at man av en rekke årsaker produserer mer magesyre enn vanlig. Men det er jo ikke dermed sakt at man, på bakrgunn av økt magesyre produksjon, sørger for å senke hele kroppens pH av den grunn ? Dette vil jo være ganske så lokalt.

Jada, det er oppregulering av magesaften som skaper heartburn, men du har kanskje merket deg at det er ph-sur mat som skaper dette problemet? Og angående at ph-sur mat ikke påvirker resten av kroppen, hvordan forklarer du at man ved å spise mye ph-sur mat, vil oppleve smerter i bein og muskler stort sett over hele kroppen. Det er hva jeg har opplevd etter et par uker på et ensidig, surt kosthold.

Hvis man tar en runtur på google med søket "food affecting ph-balance" får man 51000 treff. Her er noen interessante artikler (jeg har ingen peiling på hvor seriøse og sanne disse artiklene er);


http://ezinearticles.com/?id=416389 En artikkel om kreft og ph-balanse.
http://www.janethull.com/askdrhull/category.php?id=23 Svar på spørsmål fra en dokter om ph-balanse.
http://www.womentowomen.com/digestionandgihealth/phbalance.asp

Må være voldsomt mange på bærtur, hvis det er som dere sier, at maten ikke kan påvirke ph-balansen andre steder enn magesaften.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #117 : 25. april 2007, 20:50 »
For meg er det ikke pH-sur mat som skaper problemet, ikke all pH-sur mat i hvert fall. Jeg ble faktisk bra igjen på en diett bestående omtrent utelukkende av rødt kjøtt. Hva sier pH-guruene om det ? Wink

Så det kan være mange årsaker til problemet, og selv om man finner en tilsynelatende bra korrelasjon mellom forskjellige begivenheter er det ikke dermed gitt at det er noen sikker sammenheng der.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #118 : 26. april 2007, 06:11 »
Tenkte bare å ta med dette siden fritt kalsium ikke eksisterer ifølge Stallo

Først fra St Olavs sykehus

Blod- og serum-
Kalsium, fritt
Ionisert kalsium, fritt ionisert kalsium
Indikasjoner
Tilstander der totalkalsium ikke kan forventes å gi et pålitelig uttrykk for konsentrasjon av fritt kalsium, bl.a. følgende: Større kirurgiske inngrep med massive blodtransfusjoner og evt. albumininfusjoner, større brannskader, kritisk syke pasienter (multiorgansvikt), syre/base-forstyrrelser, neonatal hypo- og hyperkalsemi, hemodialyse, nefrotisk syndrom, akutt pancreatitt. Fritt kalsium kan også være bedre enn totalkalsium ved mistanke om hyper- eller hypoparatyreoidisme.
http://www.stolav.no/stolav/virksomhet/behandling/laboratoriemedisin/enheter/medisinsk+biokjemi/Lab/a.html

Her har vi fra Haukeland universitetssykehus hvor professsor dr.med Dagfinn Arskog og professor dr.med  Robert Bjerknes bruker utrykket fritt kalsium         se side 35
http://www.lilly.no/Nitro2/objects/pdf/veksthormon/pediatrisk_endokrinologi_vol16.2.pdf

Det rare er at professorer, leger og forskere overalt idag bruker ordet fritt kalsium og forteller også om hvordan det kan samle seg i blod,nyresteiner etc

Men siden det ifølge Stallo ikke eksisterer så finnes det veldig mange løgnaktige professorer ute å går

Nei Stallo  trekk "gå i fengsel" kort...og bli der      Grin

Uansett så er det den frigjorte kalsiumdelen i kalsiumfosfatet som man finner mye av i forkalkninger,og om det er slik at den har fått nytt reisefølge på veien så spiller det egentlig liten rolle da det er dette frigjorte (fra fosfatdelen)kalsiumet som avleires i forkalkninger forskjellige steder i kroppen

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sv: Pauluns top 10 verstinger
« #119 : 26. april 2007, 12:52 »
OK, nok en runde. Ja, jeg skjønner nå hvorfor du har brukt uttrykket "fritt kalsium". Men hvis du leser nøye fra den artikkelen du henviser til, så står det

"Fritt kalsium
Ionisert kalsium. Fritt ionisert kalsium"

Og det utgjør en stor forskjell. Det var det jeg skrev tidligere at kalsium må foreligge i ioneform, Ca++. For når de i artikkelen snakker om "fritt kasium",  mener de ionisert kalsium. Og det er ingen nyhet og  gjelder for omtrent alle de mineralene du finner i kroppen, natrium finnes som Na+, magnesium som Mg++. osv

Fordi disse stoffene kan ikke eksistere i fri tilstand. (Dvs i vann.) Du har sikkert i en eller annen kjemitime fått demonstrert hva som skjer hvis du har metallisk natrium i vann, du får en voldsom reaksjon med dannelse av hydrogengass. Omtrent det samme vil skje hvis du har kalsium i vann, om ikke riktig så kraftig.

Det var i alle fall positivt at du denne gangen la link til kilden.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!