Skrevet av Emne: Ny treningssplitt  (Lest 968 ganger)

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Ny treningssplitt
« : 08. april 2007, 23:16 »
Hei, skal legge opp en ny split, siden den jeg har i dag ikke funker så bra. Har tenkt å legge Legg, lår, rygg på en dag. Altså knebøy, mark og strak mark samme dag. Vil ha 5 sett på hver, siden dette er baseøvelser, men lurer på om det blir litt hardt for ryggstrekkerne med 15 sett som tar ganske hardt på dem?
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Celdiir

  • Gjest
Sv: Ny treningssplitt
« #1 : 08. april 2007, 23:42 »
Jeg ville antageligvis droppet markløft, og heller hatt roing som ryggøvelse. Regner med at det er mye pressøvelser på de andre dagene du trener. Roing vil i såfall være essensielt for å ha litt balanse i programmet ditt. Joda, markløft er ryggøvelse nummer 1, men noen ganger trenger man balanse i programmet. I de fleste amerikanske programmer jeg har sett pleier markløft å være oppført som en underkroppsøvelse (med heldige bivirkninger for overkroppen). Wink
Rumenske markløft med et bredt grep er en killer for baksiden av låret, korsryggen og øvre del av ryggen også. Man kan bruke mer vekt med rumenske markløft sammenliknet med strake markløft, så blir litt markløft-feeling over øvelsen. Her er en liten artikkel som viser et rumensk markløft(rumpa bak, stang inntil lårene): http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1502753

Jeg ville vært temmelig utkjørt etter både bøy, mark og strakmark på samme dag. Det ville gått utover de andre øvelsene. Hvorfor ikke finne et program, istedet for å lage et? Det finnes så mange skikkelige og utprøvde programmer på internett som er satt opp av folk som kan treningsprogrammering og anatomi. Det er alt for risikabelt å lage egne programmer når man ikke vet hva man gjør. Synes du viser dette når du automatisk har bestemt at alle øvelsene skal ha 5 sett hver, enda det er en drøss med overlapp mellom disse. Etter 5 sett med markløft, som bomber posterior-rekka og CNS, så velger du en til øvelse med 5 sett som også bomber posterior-rekka. Strakmark har mer fokus på baksiden av låret, men du får ikke opp et vanlig markøft uten å bruke baksiden av låret som hofteleddstrekker.

Skriv opp resten av splitten din i alle fall, så er det lettere å gi en helhetlig vurdering når det kommer til balanse etc. Hvordan har du tenkt å periodisere opplegget? Eller er det bare 5 sett, 5 reps, starte litt lett, peise på og håpe på det beste? Slike ting slipper man å bry seg om med et skikkelig program. Da trenger man kun å gjøre et par små justeringer slik at det passer til induviduelle ubalanser.

Jeg er tilhenger av skikkelige programmer, og mener at alle som ikke har erfaring eller kunnskaper nok, må følge programmer. Ikke bare for å få best mulig framgang, men også for å unngå og skade seg selv som følge av uvettig trening. Det er en grunn til at nesten alle som trener er plaget med skuldersmerter minst én gang i løpet av treningskarrieren sin, og elendig holdning også. Smiley

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Ny treningssplitt
« #2 : 09. april 2007, 10:39 »
Har ikke tenkt å bruke mark som ren ryggøvelse, men som øvelse for nedre rygg. Øvre rygg går inn i den andre dagen.

Her er splitten som jeg har tenkt den:
Dag1
Bryst, skuldre, triceps, biceps, lats, trapezius

Dag2
Nedre rygg, lår (frem og bak), legg, mage

Sier jo ikke at jeg SKAL ha 5 sett på hver, men siden det er baseøveser vil jeg ha det. Men kan godt gå ned litt på settene i mark, bøy og strak mark, slik at ryggstrekkerne ikke blir helt herpa.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!