Skrevet av Emne: Medlemmer som klager på vondt i ryggen  (Lest 6138 ganger)

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« : 23. april 2007, 11:54 »
Bare lurer på en ting. ser i de fleste profiler at benk/biceps-fascinasjonen lever i beste velværende, men en felles ting ser jeg går igjen ganske ofte.
ta gjennomsnittsmedlemmet på treningsforumet:
alder: 15 2\3 år
trent: siden forrige fredag
benk: 70 * 0,8 (hadde den nesten ass, lover)
bøy: tar ikke
mark: tar ikke, vondt i ryggen

det jeg da lurer på, er ryggsmerter veldig vanlig hos dagens ungdom, eller er det mye dårlig teknikk ute og går? grunnen til at jeg spør, er at eg vet at knebøy og mark er de øvelsene du har mest igjen på å trene, sett at du gjør det riktig.

har vel egentlig en ganske god løsning, men vil høre andres mening også. mitt råd, og noe jeg ser har betalt seg best er å være aktiv så lenge som mulig. spille ball, løpe sundt, klatre i trær! de som da er gjennomsnittlig godt trent, men en god bakgrunn innen idrett og da tar fatt på vektene i en kristelig alder (ca 20), vil da få mye mer igejn av treningen.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #1 : 23. april 2007, 11:58 »
Vil tro ryggplager etter drøyt tunge cheat curls er rimelig utbredt.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #2 : 23. april 2007, 12:08 »
alder: 15 2\3 år
trent: siden forrige fredag
benk: 70 * 0,8 (hadde den nesten ass, lover)
bøy: tar ikke
mark: tar ikke, vondt i ryggen
rofl spot on!!

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #3 : 23. april 2007, 12:26 »
Ryggplager er dessverre ganske vanlig hos folk i dag.  Det kan skyldes feil løfteteknikk i stor grad ja, og at spesiellt unge gutter, er så utålmodig at de skal løfte tyngst mulig  med en gang. En annen grunn kan være at de rett og slett har for dårlig dyp stabiliseringsmuskulatur - dette er spesielt vanlig hos folk som har hatt plager i ryggen over lang tid - da slutter gjerne disse musklene og fungere som de skal - " slår ikke inn" på riktig sted til riktig tid- og da hjelper det nødvendigvis ikke å ha rygstrekkere og magemuskler av stål for å si det sånn.
Mange toppidrettsutøvere har faktisk problemer med dette også ...

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #4 : 23. april 2007, 12:26 »
rofl spot on!!
hehe. ja det veit jeg veldig godt:D

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #5 : 23. april 2007, 12:32 »
hehe dette fikk meg til å tenke på en episode i klubben for ikke så lenge siden - to sånne knaller som typisk skal løfte mest mulig - hadde helt ræva teknikk i markløft, men likevel stod de og filmet hverandre og gratulerte hverandre for "bra" løft...flere i klubben prøvde å si til de at de måtte løfte anderledes, men verdensmestre som de var skulle de selvfølgelig ikke høre.

Etter de var ferdig så klaget han ene over at han hadde så vondt i ryggen. Rart! da klarte jeg ikke å dy meg lenger og sa at " jeg kan love deg at den markløftteknikken din er skyld i at du har vondt i ryggen nå!"...men nok en gang - ville ikke høre what

så da får de bare ha det så godt... biggrin

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #6 : 23. april 2007, 12:36 »
Ryggplager er dessverre ganske vanlig hos folk i dag.  Det kan skyldes feil løfteteknikk i stor grad ja, og at spesiellt unge gutter, er så utålmodig at de skal løfte tyngst mulig  med en gang. En annen grunn kan være at de rett og slett har for dårlig dyp stabiliseringsmuskulatur - dette er spesielt vanlig hos folk som har hatt plager i ryggen over lang tid - da slutter gjerne disse musklene og fungere som de skal - " slår ikke inn" på riktig sted til riktig tid- og da hjelper det nødvendigvis ikke å ha rygstrekkere og magemuskler av stål for å si det sånn.
Mange toppidrettsutøvere har faktisk problemer med dette også ...
ja det er mye bra i det der. og skikkelige skader og plager har jeg all respekt for. men noe av det jeg vil frem til er bl.a benkhysteri og feiltrening hos altfor unge gutter. dette mener jeg burde bli undertrykt og knepet vekk ved roten i ung alder! Jeg vil ikke kalle meg altfor belest, men noe av min fornuft sier meg at det er ikke sunt for en gutt på 14-15 å dyrke sin hobby inne på et gym og ha sine idealer i form av bilder på en datamaskin.

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #7 : 23. april 2007, 12:39 »

hehe dette fikk meg til å tenke på en episode i klubben for ikke så lenge siden - to sånne knaller som typisk skal løfte mest mulig - hadde helt ræva teknikk i markløft, men likevel stod de og filmet hverandre og gratulerte hverandre for "bra" løft...flere i klubben prøvde å si til de at de måtte løfte anderledes, men verdensmestre som de var skulle de selvfølgelig ikke høre.

Etter de var ferdig så klaget han ene over at han hadde så vondt i ryggen. Rart! da klarte jeg ikke å dy meg lenger og sa at " jeg kan love deg at den markløftteknikken din er skyld i at du har vondt i ryggen nå!"...men nok en gang - ville ikke høre what

så da får de bare ha det så godt... biggrin
haha!
dette er nok et kjent fenomen er jeg redd.
fytti, når en tenker litt over det, så ser man jo egentlig at ting er på vei til å skjære ganske greit ut. dårlige forbilder og usunne interesser kommer nok til å være i stor grad med på at mange unge verdensmestere får livet kjørt på rævva!

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #8 : 23. april 2007, 12:53 »
Segal: er veldig enig med deg Smiley Det er viktig at unge mennesker bruker kroppene sine allsidig for å danne et godt grunnlag senere i livet. Men ser jo alt for ofte at alt for unge ( gutter) folk løper til treningsstudioene for å "pumpe jern" og bli så store som mulig. Syns ikke det er helt bra, heller ikke dette toppidrettsjaget.... Og som du sier - et godt grunnlag gir fordeler senere når man så tar fatt på styrketrening - så sant man trener riktig .

Skulle ønske jeg hadde vært mye mer aktiv som ung - har alltid likt å danse da - men gleden ved å være i aktivitet og bevegelse har jeg først funnet i voksen alder. Føler meg nesten litt " snytt"  dry hehe...men bedre sent enn aldri ... Smile
Det viktigste syns jeg er at folk finner en aktivitet de liker å drive på med og er i bevegelse for  geldens skyld. Syns det er alt for mye fokus på at man skal trene for å passe inn i et eller annet ideal og treningen blir liksom veldig tvangspreget. Merker jo det selv også til en viss grad dessverre Sad blir lett til at jeg f.eks. beveger meg på en dansetime for å forbrenne kalorier heller enn å danse fordi jeg syns det er befriende. Mister litt gleden da.

Syns det er synd at det lett blir sånn og at det er alt for lite fokus på bevegelsesglede.

men men ...når man er klar over det, har man også mulighet til å gjøre noe med det Cheesy

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #9 : 23. april 2007, 13:28 »
er nok sikkert en andel av forumbrukere som har 'vondt i ryggen', for ikke å få pes av andre da de ikke har lyst å trene markløft / lyst å begynne med markløft fordi det er så tung og ille i forhold til bicepscurl og andre små øvelser.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #10 : 23. april 2007, 13:32 »
Enig i nesten alt du sier Segal, men liker ikke at du trekker en strek fra å være interresert i å trene i ung alder, til å ha ryggproblemer og å overprioritere benk. Om vi ser bort fra det skjønner jeg hva du sier, og er som sakt enig.

Ja til skikkelig teknikk, ja til flerleddsøvelse, og rett muskelprioritering.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #11 : 23. april 2007, 13:49 »
tror du har misforstått littegrann, ikke så mye da men:D
trening i ung alder er jeg absolutt for, både organisert og mer i leike-form. men for stort fokus på kropp, og forbilder i velrennomerte kroppsbyggere ser jeg at i de aller fleste av tilfellene slår ut i feil retning. et eksempel: i perioden 13-18 år: hvor mye mer har du igjen av f.eks. fotball kontra f.eks. gym-trening? ganske mye vil jeg si. og her er jeg veldig forsiktig med å blande inn interesse så ingen skal ta meg på det seinere. kun medisinsk. det jeg mener er at for å få fullt utbytte av den treningen du velger å starte med, så bør du hvertfall ha gått endel år fra du slapp skjørtekanten til mor. og du bør ha hatt noen form for aktivitet i kroppen før du låser deg inne på et gym.

Utlogget Ejay

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 603
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 603

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #12 : 26. april 2007, 15:15 »
tror du har misforstått littegrann, ikke så mye da men:D
trening i ung alder er jeg absolutt for, både organisert og mer i leike-form. men for stort fokus på kropp, og forbilder i velrennomerte kroppsbyggere ser jeg at i de aller fleste av tilfellene slår ut i feil retning. et eksempel: i perioden 13-18 år: hvor mye mer har du igjen av f.eks. fotball kontra f.eks. gym-trening? ganske mye vil jeg si. og her er jeg veldig forsiktig med å blande inn interesse så ingen skal ta meg på det seinere. kun medisinsk. det jeg mener er at for å få fullt utbytte av den treningen du velger å starte med, så bør du hvertfall ha gått endel år fra du slapp skjørtekanten til mor. og du bør ha hatt noen form for aktivitet i kroppen før du låser deg inne på et gym.
Fordi? Det er jo mange forskere som hevder at fotball sliter mer på kroppen enn rett trening med vekter. Hva man "bør" trene går jo mer på interesse. Det er ikke alle som liker lagidrettet vet du!
195 høy

Utlogget SirWizard

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 589
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 589

  • Ting tar tid.
Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #13 : 26. april 2007, 20:09 »
Enig med deg der, Ejay. Jeg vil tro at om du begynner med lette vekter og øver mye teknikk når du er helt fersk før du begynner å plusse på meg vektene hver uke eller annen hver uke er like bra som om du har drevet på meg lagidrett som fotball, friidrett, håndball o.l før.

Jeg har problemer med å tro at det er bedre å ha drevet med en slags annen form for idrett før du begynner med vekttrening enn å starte med lette vekter, øve teknikk og bli vant med de frie vektene.

Jeg vil tro at det muligens er bedre å starte med lett vekttrening og øve teknikk enn å ha gått på en idrett der du ikke bruker vekter for og så gå rett over til progressiv vekttrening.
Vel, om jeg forsto rett...
17 år gammel.
1.74cm høy
6x kg

PC-nerd på fitness-rehab

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Medlemmer som klager på vondt i ryggen
« #14 : 26. april 2007, 22:10 »
Fordi? Det er jo mange forskere som hevder at fotball sliter mer på kroppen enn rett trening med vekter. Hva man "bør" trene går jo mer på interesse. Det er ikke alle som liker lagidrettet vet du!
Enig med deg der, Ejay. Jeg vil tro at om du begynner med lette vekter og øver mye teknikk når du er helt fersk før du begynner å plusse på meg vektene hver uke eller annen hver uke er like bra som om du har drevet på meg lagidrett som fotball, friidrett, håndball o.l før.

Jeg har problemer med å tro at det er bedre å ha drevet med en slags annen form for idrett før du begynner med vekttrening enn å starte med lette vekter, øve teknikk og bli vant med de frie vektene.

Jeg vil tro at det muligens er bedre å starte med lett vekttrening og øve teknikk enn å ha gått på en idrett der du ikke bruker vekter for og så gå rett over til progressiv vekttrening.
Vel, om jeg forsto rett...
godt med svar, men nå er jeg ypen som liker best når folk er enige med meg jeg da:) for å gi litt tilbakemelding da, Ejay, som du sikkert kunne lese påpekte jeg det at interesse var en faktor jeg ikke blandet inn, kun det som var best for kroppen. og den forskeren som mener at vekttrening i en alder av 15 år er bedre enn fotball skulle jeg gjerne ha hatt ett par ord med.
til sirwizard: helt enig i alt du skriver, hadde det bare vært et snev av hold i det. det jeg mener er at når det er 14,15-åringer inne på forumet som gnåler om at den ene biceps er 0,5 cm større enn den andre, spør om kreatin er farlig og sier de skal deffe ved en kroppsvekt på 67 kg, så vitner ikke det akkurat om god treningskultur slik du beskriver. mulig du er en nål i en høystakk og kan litt om temaet, og hvordan en 15 åring bør trene, det veit jeg ikke, men er du ikke enig i det jeg har skrevet nå, så er du dum.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!