Skrevet av Emne: Hst eller ikke?  (Lest 10760 ganger)

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Hst eller ikke?
« : 01. mai 2007, 02:07 »
Har lest bla de norske artikklene av Børge A. Fagerli på tn.no, og lest så mye jeg har kommet over på hypertrophy-specific.info..Syntes det virket velgid lovende og tenkte jeg skulle forsøke å sette opp en syklus.

Men nå ble jeg usikker.. Er HST forsatt noe å satse på? Ser jo her at forumet er steindødt, bare gamle poster. Pluss at Børge anbefaler andre ting i noen poster her, enn det som står om i det originale hst. Mtp sett/rep og strategisk nedtrening. Hva er rett? :\

Dette er øvelsene jeg har sett meg ut så langt.

Bryst:   Dips, Benkpress
Rygg:   Markløft ,Stangroing, Chins   
Fremside bein:   Knebøy,   Utfall,Beinpress   
Bakside bein:   Lårcurls ,Strakmark      
Legger:   Sittende tåhev, Stående tåhev      
Biceps:   Curls         
Triceps: Smalbenk         
Skuldre: Sidehev, foroverbøyd uthev      

!OBS; jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal spiltte disse opp enda, og heller ikke sikker på om jeg skal ha med alle. Tenker mest sansynlig det blir et 3 dagers fullkropp. Med noen øvelser på rotasjon, noen faste. Tenker vel mest på hvordan jeg skal få knebøy og markøft til å funke sammen/i splitt.

Hadde tenkt å følge en standard 123 hst progresjon. 2 uker med 15 rep, 2 med 10 og så fem osv.

Men som sagt, er det utdatert? Har trent 5x5 fra iform en periode, med gode resultater. Så gidder ikke gå over til hst om det ikke er noe tess:p. Har forøvrig trent styrke i 7 år, 2 ganske seriøse..

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

Sv: Hst eller ikke?
« #1 : 01. mai 2007, 14:35 »


Men nå ble jeg usikker.. Er HST forsatt noe å satse på? Ser jo her at forumet er steindødt, bare gamle poster. Pluss at Børge anbefaler andre ting i noen poster her, enn det som står om i det originale hst. Mtp sett/rep og strategisk nedtrening. Hva er rett? :\


HST er ikke nytt og spennede lengre. Det er vel grunnen til at det ikke blir diskutert så mye. Jeg likte aldri HST av den enkle grunnen at jeg selv aldri ville klart å komme gjennom programmet slik det var beskrevet. Høy frekvens kombinert med lite variasjon tar knekken på den gamle kroppen min ganske fort. Slik det har blitt presentert ser HST også nokså kjedelig ut. Jeg mistenker at det programmet som Bryan Haycock presenterte som et lettfattelig eksempel på bruken av HST-prinsippene ble tatt litt vel bokstavelig av mange av de som i ettertid har trykket hst til sitt bryst. Jeg føler vel at andre modeller for periodisering og progresjon kunne ha vært brukt med hell.

Men som sagt, er det utdatert? Har trent 5x5 fra iform en periode, med gode resultater. Så gidder ikke gå over til hst om det ikke er noe tess:p. Har forøvrig trent styrke i 7 år, 2 ganske seriøse..

Hver gang noen sier at et treningsprogram er utdatert gråter Jesusbarnet. Jeg tør påstå at de viste like godt hvordan man bør trene for 30 år siden som det vi gjør i dag. Det eneste vi muligens vet mer om i dag er hvorfor.

Hvis 5x5 fra iform fungerer for deg så bør du etter min mening fortsette å kjøre lignende program uansett om de nyeste rottestudiene sier at du må kjøre benkpress 3 ganger i uka ellers vil ikke brystmuskulaturen din vokse.

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Hst eller ikke?
« #2 : 01. mai 2007, 18:38 »
HST funker! Jeg hadde 2 sykluser i høst med HST, og de var litt halvveis. Likevel gikk jeg opp 10-15 kg, og hadde jeg orket å spise mer, så hadde jeg nok gått opp mer også.
Du spør om programmet er utdatert, og jeg synest absolutt ikke det. Selv om forumet kanskje ikke er det ivrigste, så betyr det ikke at programmet er dårlig!

For å dele mine erfaringer og tips kan jeg si følgende:
Du er en type som har trent lenge, derfor råder jeg deg til å kjøre 1 uke 15 rm og 10rm 2 uker, deretter 5 reps 2 uker og neg reps kanskje. Det jeg prøver å si er at du ikke trenger 2 uker med 15 rm! Da blir det fort kjedelig! Finn en annen løsning!
Kutt litt ned på øvelsene. Du bør ikke ha 16 øvelser på ett og samme program, synest jeg. Sist HST hadde jeg bare 10 øvelser gjennom hele syklusen. Ser at du vil dele opp i flere dager, og det vet jeg ikke hvordan fungerer, men ihvertfall hvis du skal ha 16 øvelser i ett program blir det for mye.
Tren armene 1 gang i uka bare. Dette har jeg dog ikke erfaring med, men armene mine vokste ikke så mye som jeg hadde ønsket og jeg tror det var pga for stor treningsmengde.
Ang knebøy og markløft så var det en kompis av meg som kjørte de annen hver gang, og så var resten av programmet likt. Siden du har drevet på så lenge vil jeg tro at du kan med god samvittighet trene begge øvelsene hver trening. Kanskje kutte litt ned når det begynner å bli tungt. Det må du nesten kjenne litt på.
Istedenfor "strategisk nedttrening" så kan du ta en deloadinguke, der du trener høyreps og lave vekter bare for å opprettholde. Dessuten er den uka uten trening grusom! Klør i musklene etter pumpen Wink
Test rm'ene dine før du har deloading uke. Mange som gjør det etter, men det blir litt feil etter det jeg forstår.


Alt i alt synest jeg HST er bra saker! Det eneste kjipe med det er høyreps-periodene, så derfor kan du kutte ned på de. 12-8-6-3 kan vel funke også...Prøv det, og hvis du ikke er fornøyd, så har du kastet bort 8 uker med trening Wink
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Hst eller ikke?
« #3 : 01. mai 2007, 23:45 »
Hei. Takker for svar begge to:)!

oyvindskog:
Om jesusbarnet gråter er meg klinkende likegyldig:p Men skjønner hva du mener. =). Fikk bare inntykket av at selv de som var med å utforme prinsippene har gått litt fra originalen. (derfor "utdatert", selv om det kanskje er et dårlig ord).

PhilLynott:
Hehe, nei, om jeg velger et fullkroppsprogram 3 ganger i uka, så kommer jeg selvfølgelig ikke til å ha med alle øvelsene. De jeg har listet opp er som sagt bare de jeg liker/kommer til å plukke fra. Velger jeg en splitt kommer jeg til å ta med flere av dem.

Er temmelig usikker enda jeg.. Et viktig moment for meg er at jeg har nesten bare en måned igjen hvor jeg kan trene så strukturert og sammenhengende som jeg vil, så kommer eksamener og sommerferie, hvor jeg ikke vet helt hvordan det blir, men noen opphold blir det garantert. Skal på noen lengre turer osv.

Det jeg fissler og leker med litt nå er en slags mellomting mellom det dere begge sier. Tenker på å bruke ca samme oppsettet som 5x5 fra iform, bare kutte det ned til 3 dager (altså dytte inn fredagsøkta i de tre andre). Slik at jeg får en Tredagerssplitt. Mens jeg samtidig opprettholder en del av de essensielle HST prinsippene (for mye av det er jo bra, og bør brukes i alle program.) Kanskje tweake litt på set/rep de første ukene, slik at jeg får et par uker med 10'reps før 5x5 starter.

Tanker om det?

I det programmet er det jo delt opp i en dag med bryst/triceps, Bein, Rygg/biceps osv. Men det har ikke noe å si om jeg kjører litt av hvert på hver dag, men totalt har med alle øvelsene på en uke... right? :p

Edit: Når det gjelder trening av armer så blir det høyst en gang i uka mest sansynlig. Får masse bank fra push/pull øvelser. Måtte kutte ned litt på 5x5 forgrammet fra iform, der er fokuseringen på armer temmelig enorm hehe. :]


Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hst eller ikke?
« #4 : 02. mai 2007, 12:40 »
HST er et meget bra program, men det har jo skjedd en del ting siden det ble lansert. Noen av endringene jeg har foreslått er å ta en såkalt "deloading" eller avlastningsuke i stedet for total hvile. Her reduserer du vektene med 10-20% og tar kun 2 lette gjennomkjøringer på f.eks. 2 x 5-8 reps på baseløftene. Jeg har også foreslått å droppe 15-repsfasen og gå rett på 10-repsfasen og de tyngre belastningene der. I det hele tatt bør en viderekommen utøver sjelden trene under sin 12RM belastning (cirka) over lengre tid.

Vil anbefale at du leser mine artikler om treningsprogrammering her på TF, del 1 og del 2 - du vil nok kjenne igjen prinsippene fra HST, men samtidig er det satt inn i et mer breddeperspektiv i forhold til progresjon og periodisering over lengre tid i takt med din utvikling. Smiley
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Hst eller ikke?
« #5 : 02. mai 2007, 19:10 »
Hvis du deler opp programmet ditt i en splitt forsvinner jo litt av HST-greia da. Du bør sjekke ut 5x5-programmet del 1  og del 2 Fagerli har skrevet om.

Selv har jeg trent den eldre versonen av 5x5, som fungerte veldig bra.

Grunnen til at jeg viser deg disse, er at jeg har mye større troa på disse programmene enn det 5x5-programmet på iform. Synest det har mange dårlige sider ved seg. Tror disse programmene kan gi deg litt av begge verdener, med øking av vekter for hver gang og fullkroppsprogram.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Hst eller ikke?
« #6 : 02. mai 2007, 22:36 »
Jepp, litt forsvinner. Men kan beholde mange av ideene alikevell. Har forsåvidt alltid gjort det=).

Børge: Har lest begge de artikklene, også de Phil referere til, pluss det aller meste ellers på myorevolution, treningsforum og iform:) Greia er bare å bestemme seg.

Testa den splitten jeg skramla i hop to dager nå. Jeg ble dausliten, og treningspartneren holdt på å spy begge gangene hehe. Så mulig jeg må moderere meg litt:p Eller kan hende jeg bare kjører på haha! Er jo bare 3 uker igjen før jeg får et ufrivillig opphold nå.

Neste syklus jeg kjører kommer til å bli enten en splitt ala den du skriver om Børge, eller det 5x5 programmet:)

Cheers!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Hst eller ikke?
« #7 : 03. mai 2007, 06:54 »
"HST-poenget" forsvinner jo ikke selv om man splitter. Jeg kjørte selv HST med 2 splitt og trening 6 ganger i uka. Funket fint det for hver trening blir forholdsvis kort og grei.

Ellers må jeg si at opplegget til Børge virker fornuftig nok det, men for meg er dette en salig blanding av DC, 5x5 og HST og ingenting revlusjonerende i så måte annet enn at alle fornuftige prinsipper er beholdt. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!