Skrevet av Emne: Pinge skal i gang med styrketrening  (Lest 3909 ganger)

Utlogget leyndar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Pinge skal i gang med styrketrening
« : 19. juli 2014, 23:44 »
Hei!

Er ny her, ble en del babbel , burde kanskje laget et par seperate emner for diverse temaer jeg lurer på, men tenkte det var greit å lage en "oversiktspost" her, eller noe sånt.

22 år gammel
65 kg
179 cm

Har fått et program av en veileder på treningssenter, men jeg er skeptisk til at det er optimalt for meg, mange øvelser, og det tar lang tid å gjennomføre. Er det ikke bedre for en som meg, som sliter veldig med å gå opp i vekt, å gå met et mer kompakt program med fokus på baseøvelsene?
Så på et program kalt Starting Strenght fra fitnessbloggen. http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

DAG A:

    3×5 Knebøy
    3×5 Benkpress
    1×5 Markløft

DAG B:

    3×5 Knebøy
    3×5 Skulderpress
    3×5 Pendlayroing

Programmet trenes 3 dager per uke, og dag A og B alterneres slik:

    Uke 1: ABA
    Uke 2: BAB
    Uke 3: ABA, osv

Er det å anbefale? Isåfall setter jeg opp en instruksjonstime, og går gjennom disse øvelsene. (har allerede grei kjennskap til en del av dem). Ser også at det der refereres til en artikkel om "dynamisk oppvarming", http://fitnessbloggen.no/dynamisk-oppvarming-bedre-treningsokter/, og det høres jo fornuftig ut, men også mye finurlig å sette seg inn i for en som sliter med motivasjonen for å komme i gang, så kanskje noe jeg kan se på senere.
Ellers holder jeg meg til programmet jeg har til å begynne med, bare for å komme i gang med trening igjen, intill jeg finner ut noe bedre.

Av kostholdstilskudd bruker jeg kun whey protein, har vurdert å skaffe et produkt kalt MTC-olje, for å få i meg ekstra med kalorier, og selvfølgelig har jeg hørt en del om kreatin, men det er kanskje  også mer noe å se på etter hvert.

Litt bakgrunn om meg:
Jeg har prøvd å komme igang med ordentlig styrketrening lenge, uten særlig suksess. Har hatt et kaotisk liv, med psykiske plager osv.. Men nå går ting generelt bedre, og har lyst til å komme i gang med en god og gjennomtenkt treningsplan. Så er ute etter råd og tips, litt oppmuntring, og det å notere ned treningsfremgang her kan vel være en god psykisk pådriver.

Skal prøve å få oppdatert her minst en gang i uka, selv hvis jeg ikke trener, og helst etter hver treningsøkt.

Så der, får se hva av konkrete tiltak jeg komme i gang med neste uke.. skal reise bort et par dager, men da er jo uansett denne tråden en god påminner for å sette i gang når jeg kommer tilbake.

Utlogget leyndar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #1 : 02. august 2014, 15:07 »
2 uker, og har ikke kommet i gang ennå.. får delvis skylde på varmen  Lips Sealed

Men det ser da ut som en ok plan jeg la her, så får prøve å komme i gang med den nå. Smiley

Utlogget sexylubben83

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #2 : 08. august 2014, 12:29 »
som ultra noob så må jeg bare spørre hvorfor så lite mark? bare 1 sett av 5 reps?

og for guds skyld gjør mark først :p om du kjører knebøy først så skulderpress så kan du jo risikere og "få sure lår" te marken Cheesy   

trives sjøl best med mark først, men da i flere sett Smiley


lykke til på starten av noe som blir digg etter ett par ganger på senteret Smiley

Utlogget leyndar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #3 : 25. august 2014, 18:59 »
Hei, har kommet litt forsiktig i gang nå.
Gikk gjennom alle øvelsene fredag, og gjorde dag A i dag:

    3×5 Knebøy
    3×5 Benkpress
    1×5 Markløft

Må si jeg er ultra noob selv, så jeg aner ikke hvorfor programmet kun er satt opp med 1 sett markløft.. men jeg tok nå uansett et par ekstra sett i dag, med relativt lite vekt, delvis fordi det uansett er fint å få øvd in teknikken på den øvelsen bedre, da det ikke er en øvelse jeg er veldig erfart med.

Så skal vurdere det du sier med å ta mark først, og kanskje flere sett Smiley

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #4 : 25. august 2014, 19:05 »

Må si jeg er ultra noob selv, så jeg aner ikke hvorfor programmet kun er satt opp med 1 sett markløft..

Det er nok fordi både ryggen og spesielt bena allerede har fått nok juling etter knebøyen, men jeg ville nok kanskje lagt inn et par støtteøvelser? Chins f.eks?
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Utlogget leyndar

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #5 : 05. september 2014, 03:51 »
Har vært gjennom B og A siden sist jeg oppdaterte, føler jeg har alle øvelsene ganske godt inne nå, så skal prøve å øke vektbelastning en del.

Det er nok fordi både ryggen og spesielt bena allerede har fått nok juling etter knebøyen, men jeg ville nok kanskje lagt inn et par støtteøvelser? Chins f.eks?
Ja, merka egentlig det, så da holder jeg meg til et sett markløft. Chins så ut som en bra øvelse, men jeg venter litt med den, til jeg har bygd opp litt mer basic styrke. Jeg burde kanskje finne en bedre oppvarmingsrutine, nå varmer jeg bare opp med 10-15 reps lav vekt før hver øvelse, pluss kanskje litt jogging først.

Utlogget fappybird

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 68
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 68

Sv: Pinge skal i gang med styrketrening
« #6 : 05. september 2014, 09:18 »
Jeg burde kanskje finne en bedre oppvarmingsrutine, nå varmer jeg bare opp med 10-15 reps lav vekt før hver øvelse, pluss kanskje litt jogging først.
Prøv dynamisk oppvarming! Cheesy Funker fett! Og jogging som oppvarming ser jeg ikke på som nødvendig egentlig.. Prøv ut dynamisk en periode og varm deretter opp på "vanlig" måte (10-15 reps med lav vekt, som du sier, øke litt på vekta, litt færre reps osv.)
Følg utviklingen min på instagram: theodorhl <- Følger tilbake! Smiley

The man who says he can, and the man who says he can`t are both usually rigth!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!