Skrevet av Emne: Fotball - Kondisjon og teknikk  (Lest 11345 ganger)

Utlogget Frukten

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

Fotball - Kondisjon og teknikk
« : 08. mai 2007, 00:28 »
Hei!

Jeg har egentlig sparket fotball helt siden jeg var 8 år, til jeg ble 14. Jeg er 18 nå, og startet litt sånn halvveis aktivt ifjor sommer. Dvs, jeg dro ned på løkka og spilte ihvertfall 4 dager i uka med gutta, mens jeg spilte a-lags trening 1 gang i uka ca annenhver uke, ikke minst "oldboys" trening to ganger i uka.

Nå har jeg trent veldig lite denne vinteren, og er klar for å bli like god i fotball som jeg engang var. Ikke i forhold til meg selv, men i forhold til motstanderne.

Derfor trenger jeg teknikk og kondisjons trenings-tips. Kondisjonen min er helt latterlig dårlig, selvom jeg nesten aldri har røyket. (Røyket på fest en gang i blant bare, men har sluttet med det nå). Altså, på treningen istad, spilte vi ca 45 min med masse pauser på en bane ca 40m lengde og 30m bredde. Jeg ble helt totalt utslitt etter de første 10 minuttene, og plasserte meg i mål resten av tiden. (Fikk også en rimelig breial knockout i nesa som gjorde at jeg måtte spille med dotter i nesa resten av kampen).
Jeg er ca 175cm høy og veier rundt 65kg. (Tynn ja).
Derfor lurer jeg på hvordan jeg best mulig kan få trent opp kondisjonen til å spille junior kamper ordentlig ? Begynner jeg med kamper nå, blir det til at jeg sitter mer på benken enn jeg spiller.

En annen ting er ballkontroll. Jeg har litt problemer med den tekniske delen, det er rett og slett litt slurv og ukontrollerte handlinger. Jeg skjønner at dette automatisk trenes opp fort via vanlig trening med laget, men er det noen "insider" tips som kan være til nytte for å øke ballkontrollen hyppigere ?

Takker for alle svar!

Mvh
Frukten.
Honda NSR <3

Utlogget baads

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #1 : 21. mai 2007, 20:03 »
Sett opp noen hindere du kan løpe gjennom ballen med, hjelper på teknikken, kjegler er kjekt;) Og at du blir sliten selvom banen er liten betyr nada niks, du beveger deg fortsatt mye og til og med mer siden du prøver å finne rom hele tiden! Så lenge du er i bevegelse konstant så er det ikke rart man blir sliten!

Utlogget Dany

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #2 : 08. juli 2007, 17:32 »
Det som har hjulpet for meg er harde løpeturer. Jeg har løpt en stund og vet hvordan kroppen klarer seg etter en hard løpetur. Man kan også trene intevaler både i bakke og rett frem. Dette vil øke kondisen din betrakltig. Man kan også gjøre det ved å jogge lengre turer med moderat tempo. Men som fotballspiller er det vel best med intevaller på grunn av mer 100% løp enn det det er av rolige løp på banen. Ballkontroll trener man enkelt og greit ved hjelp av triksing og gå igjennom kjegler, du må gjerne variere litt på øvelsene. Og pass på å gjøre det utfordrene slik at du lærer deg nye ting hele tiden, men bare hvis du har veldig lyst til å bli bedre:)Wink

Utlogget JHH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 568
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 568

  • Stavanger VK
Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #3 : 08. juli 2007, 17:50 »
Ok, jeg spiller ikke aktivt fotball lengre, nå er det styrke og kondis (erstattes med spurt/kortdistanser nå). Men jeg har drevet aktivt med langdistanser, så jeg har iallefall litt peiling på det med kondis.

Hvor god du blir har jo også en del med hvor mye du vil offre, dvs om du vil presse deg så hardt at du omtrent ligger på bakken - se får deg slik Bjørn Dælihe kom inn i mål hver eneste gang etter mål streken.
Føler du at du kan presse deg så hardt er det bare å si lykke til, her er et forslag til program - men ikke overtren deg, ikke begynn PLUTSELIG med ørten økter hver dag liksom, men fotball er noe du kan spille flere timer hver dag.

For å oppnå en bedre teknikk er det bare til å trikse og skaffe seg litt balanse med og uten ball. Øvelser på forskjellige "triks" og finter er også en fin ting. Du kan begynne først å øve inn teknikken, deretter med rolig fart, og når du begynner å mestre den bra går du gradvis oppover i fart når du tar finta.
Har du 10 - 30 minutt til overs hver dag, er dette noe du kan drive med.

Springinga er enormt viktig, og dette er noe du må legge en del tid og krefter til. Det er mange forskjellige måter å trene på, men jeg ville kjørt intervaller, itilleg til en lang joggetur i uken. Intervallene kan du velge hvor mange ganger, men 2 ganger i uken funker bra, når du itilleg trener med fotball-lag.

Forslag til intervall damn yeah, helvette er løs...

45/15 - en klasikker
Denne intervallen går ut på å springe så fort du orker i 45 sekund, jogge ROLIG/gå i passende tempo i 15 sekund, og deretter er du på en igjen. Dette gjør du så mange ganger du orker, og du kan også dele treningen i to, slik du først tar en rolig joggetur på minimum 1km, og deretter utfører 45/15 til du ligger på bakken (anbefales, det fikk jeg mye igjen for)

4x4
Denne kan du tilpasse formen din omtrent. Dette er en skikkelig bra intervall, spesielt om du ikke er i din beste form. Da gjelder det med 4minutter med rask jogging til springing (du må selv kjenne etter hvor hardt du kan gi, fordi du må holde ut hele økten, så ikke spurt som faen i 4 minutt, ingen kan gjøre det kjøre deg). Deretter tar du 1 eller 2 minutters pause med ROLIG jogging eller gange, og så begynner du det raske igjen.


Lykke til!
66 - 82 @ -69kg

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #4 : 06. november 2007, 14:52 »
på få minutter har du laget 4 tråder. Titlene på trådene dine er;

Fotball - kondisjon og teknikk

Gode fotballsko

Trening på sykkel og/eller styrke tilpasset en...

Fotball på heltid? Eller fotball og styrke?

Blir kanskje litt voldsomt eller?
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #5 : 06. november 2007, 14:55 »
Bakketrening;) Både opp og ned. Beina kommer til å skrike i fordervelse. Gjerne 15/15 eller 20/10. Å springe i nedoverbakke øker evnen din til å bevege beina hurtigere. Når det gjelder teknikk må du spille MYE fotball. Spill med andre som er flinke og se og lær. Ha fokuset klart på fotball treninger.

Utlogget Daedcow91

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #6 : 07. november 2007, 15:05 »
Interval 4*4 er best for og få opp kondis;) Og vist du skal få betre teknikk så bør du trene med og gå gjennomk kjegler og triksa Wink

Utlogget MR.BURN

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 114
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 114

Sv: Fotball - Kondisjon og teknikk
« #7 : 07. november 2007, 15:22 »
hei.. har både vært på krestslag og regionslag.. hadde trikserekord på over 5000 når jeg var 11år...  greia for å bli god er å spille masse fotball... ingen annen vei... ta med fotballen ut i gata, tren på å trikse og øv på finter... så vil nok teknikken komme skaldu se.. hilsen gutt 15 Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!