Skrevet av Emne: Sannheten om Bananer?  (Lest 7317 ganger)

Utlogget HoneyBun

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

Sannheten om Bananer?
« : 08. mai 2007, 19:01 »
Jeg pleier å spise 1 banan som mellommåltid. Men flere steder hører jeg; "Banan er kun tillatt etter trening" "banan er fetende" blablabla.

Kan jeg da ikke spise det som mm? Sad
Alder: 19 år
Kjønn: Kvinne
Høyde: 168 cm

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Sannheten om Bananer?
« #1 : 08. mai 2007, 19:13 »
En banan inneholder 21.8 gram karbohydrater per 100 gram, og mesteparten er vel sukker. Nå vet jeg ikke eksakt hvor mye en banan veier, men den kan umulig skape noen dramatiske utfall i kostholdet ditt..

Regner med at de andre måltidene dine er litt mer kaloririke og proteinrike enn dette banan-mellommåltidet? En banan inneholder ikke særlig mye næring Tongue

Utlogget HoneyBun

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

Sv: Sannheten om Bananer?
« #2 : 08. mai 2007, 19:19 »
Spiser stort sett rug/spelt-rundstykker (123 hjemmebaking fra møllerens), fisk, grønnsaker, polarbrød extreme, kornblanding (go'dag & atkins), skummet melk. Pålegg som laks, makrell, philadelphia light, cottage cheese. Er veldig dårlig på å få i meg frukt da. Jeg føler nesten at om det skal bli "5 om dagen" så må jeg bytte ut vanlige måltider med frukt? Eller kan jeg ta frukt I TILLEGG? Og hvilke frukter egner seg best som mm, egentlig?
Alder: 19 år
Kjønn: Kvinne
Høyde: 168 cm

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Sv: Sannheten om Bananer?
« #3 : 08. mai 2007, 19:30 »
Frukt kan du ta i tillegg ja.. En banan er ikke et måltid.

Husk at 5 om dagen ikke nødvendigvis bare er frukt, men grønnsaker også.

Et glass apelsinjuice telles som en av de fem, og dekker dagsbehovet ditt for c-vitamin. Om du i tillegg spiser en porsjon grønnsaker til middag så trenger du bare spise 3 frukt.

Fruktsmoothies er også noe du kan vurdere, bland med proteinpulver, skummetmelk o.l. og du får et knallgodt mellommåltid, som også er sunt. Alle måltider bør ha en proteinkilde vettu' Smiley

Utlogget Avalon

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Sannheten om Bananer?
« #4 : 16. mai 2007, 00:03 »
5 om dagen er vel egentlig 3 prosjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt sånn ideelt sett etter det jeg har lært. Trenger ikke mer enn f.eks 1gulrot med frokosten, litt paprika på brødskiva, grønnsaker til middag, et eple som mellommåltid, og en neve bær i kesamen Smiley
"Å se verden i et sandkorn og himmelen i en villblomst legger uendeligheten i din hånd, og evigheten i en time"
-William Blake

oli

  • Gjest
Sv: Sannheten om Bananer?
« #5 : 16. mai 2007, 00:28 »
så sant du ikke er på en knalldiett så kan du nesten spise så mye frukt og grønnt du bare vill.... er det bare å kjøre på.. når jeg smådeffa litt før i forrige sommer spiste jeg sikkert 8-9 frukt om dagen uten at det utgjorde den helt store forskjellen.. men sånn sett utifra sånn du er beskrevet før honeybun så er det bare å peise på med frukt og annen sunn bra mat fremover....

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Sv: Sannheten om Bananer?
« #6 : 16. mai 2007, 01:13 »
Enig med Avalon her, det er definitivt bedre med en andel grønnsaker av disse fem om dagen. Såvidt jeg vet kan du like gjerne kjøre alle fem som grønnsaker, da du med litt variasjon finner alt du trenger av næring der, og du slipper fruktsukkeret som trekker frukt litt ned, i alle fall på diett. Veldig mange gjennomsnittsslankere gjør den feilen at de tror frukt utelukkende er sunt, og dermed slankende. Fruktsukker er ikke noe særlig bedre enn vanlig sukker...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Sannheten om Bananer?
« #7 : 16. mai 2007, 10:07 »
Fruktsukker er faktisk VERRE enn vanlig sukker !
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

oli

  • Gjest
Sv: Sannheten om Bananer?
« #8 : 16. mai 2007, 11:17 »
at fruktsukker er verre en vanlig sukker skulle jeg likt å sett et håndfast bevis på.... hvis det er tilfelle er det bare å beklage at jeg har kommet med feilinformasjon...

jeg er rimelig sikker på at det er sunnere å ta seg et eple eller en appelsin enn å spise en pose seigmenn... frukt er sunt... farfar er 96 år og spiser godt med frukt og fint lite vanlig sukker.. skal like å se om en på som vokser opp nå med dagens godteriforbruk er like frisk....


Utlogget Nick95

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 328
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 328

  • ..
Sv: Sannheten om Bananer?
« #9 : 16. mai 2007, 11:30 »
En skal ikke undervurdere Laban, han kan strekke seg langt. Det er vel ikke noen tvil om et eple er sunnere en snop. Når det gjelder karbohydratene sukker VS fruktsukker er sukker ''sunnere''. Det betyr jo ikke at hvis noe inneholder fruktsukker så er det mindre sunt en noe som inneholder sukker. Det er mange andre ting og tang i maten som spiller inn. Slikt som vitaminer, mineraler, oksydanter osv.

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #10 : 16. mai 2007, 11:36 »
Fruktsukker er faktisk VERRE enn vanlig sukker !

Kan du forklare for hvem det er verre og på hvilken måte?
Mvh Charlie

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Sannheten om Bananer?
« #11 : 16. mai 2007, 11:45 »
"verre" er et vidt begrep... Verre i et slankeperspektiv, altså hvis man vil holde en lav vekt. Eller verre som i for sunt til å greie å gå OPP ivekt?!

Frukt er ufarlig, spis og nyt!

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #12 : 16. mai 2007, 11:56 »

Frukt er ufarlig, spis og nyt!
...men med måte som alt annet. Da ble innlegget ditt straks litt klarere. Takk for det! men hvorfor er fruksukker verre enn "the white devil"?

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Sannheten om Bananer?
« #13 : 16. mai 2007, 11:56 »
"værre" er et vidt begrep... Værre i et slankeperspektiv, altså hvis man vil holde en lav vekt. Eller værre som i for sunt tilå greie å gå OPP ivekt?!

Frukt er ufarlig, spis og nyt!

"værre" er ikke et begrep i det hele tatt.. Tongue
Ingen vecka utan deca!

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #14 : 16. mai 2007, 11:57 »

...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!