Skrevet av Emne: Sannheten om Bananer?  (Lest 7315 ganger)

oli

  • Gjest
Sv: Sannheten om Bananer?
« #15 : 16. mai 2007, 12:11 »
helt enig med expedite her... verre er noe uklart..

kan dog være enig i at man ikke kan proppe i seg alt av frukt hvis man skal komme i konluranseform, men for de fleste vanlig dødlige vil det ha minimalt å si...

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Sannheten om Bananer?
« #16 : 16. mai 2007, 12:21 »
Kan du forklare for hvem det er verre og på hvilken måte?
Mvh Charlie
Fruktsukker har vist seg å ha en negative innvirkning på en rekke hormoner, eller lettere sagt mangel på virkning.

Fruktsukker stimulerer også til mer til fettlagring en vanlig sukker siden det ikke kommer hormoner som skal gjøre jobben.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #17 : 16. mai 2007, 12:25 »
Fruktsukker har vist seg å ha en negative innvirkning på en rekke hormoner, eller lettere sagt mangel på virkning.

Fruktsukker stimulerer også til mer til fettlagring en vanlig sukker siden det ikke kommer hormoner som skal gjøre jobben.
jaha... kan dette dokumenteres?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #18 : 16. mai 2007, 12:25 »
Sitat fra: oli
jeg er rimelig sikker på at det er sunnere å ta seg et eple eller en appelsin enn å spise en pose seigmenn... frukt er sunt... farfar er 96 år og spiser godt med frukt og fint lite vanlig sukker.. skal like å se om en på som vokser opp nå med dagens godteriforbruk er like frisk....

Frukt är sunt ja, men inte pga fruktsockret.

at fruktsukker er verre en vanlig sukker skulle jeg likt å sett et håndfast bevis på.... hvis det er tilfelle er det bare å beklage at jeg har kommet med feilinformasjon...

Varsågod:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=52237.0

D Smiley



Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #19 : 16. mai 2007, 12:29 »
Frukt är sunt ja, men inte pga fruktsockret.

Varsågod:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=52237.0

Takk for det, men dette sier vel egentlig ikke at fruktsukker er verre enn vanlig sukker, gjør det? Jeg har bare litt trøbbel med å forstå at fruktsukker er verre enn raffinerte hvite djevler.
Alt med måte Smiley
Mvh Charlie



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #20 : 16. mai 2007, 12:31 »
Sitat fra: CharlieB
Takk for det, men dette sier vel egentlig ikke at fruktsukker er verre enn vanlig sukker, gjør det? Jeg har bare litt trøbbel med å forstå at fruktsukker er verre enn raffinerte hvite djevler.
Alt med måte
Mvh Charlie

Det är just innehållet av fruktsocker (fruktos) i vanligt socker (sukros) som är den största boven (1).

"Vanlig sukker" = disackariden sukros som är uppbyggt av 50 % vardera av monosackariderna fruktos och glukos. Väl inne i kroppen så delas sukros snabbt upp till fruktos och glukos med hjälp av enzymet sackaras. Glukos har kroppen inga större problem med att hantera (2), men fruktos däremot... (läs detta)


1. "Fructose is the component of sucrose that is considered to be responsible for some of the adverse effects of this disaccharide on blood triacylglycerol "

"The potential for weight gain from increased fructose consumption may only represent one aspect of its metabolic consequences "

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 76, No. 5, 911-922, November 2002

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911#SEC5


2. "there is little de novo lipogenesis from glucose under eucaloric conditions in humans."

Lipids. 1996 Mar;31 Suppl:S117-25.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=8729105&dopt=Abstract



Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Sannheten om Bananer?
« #21 : 16. mai 2007, 12:36 »
akk for det, men dette sier vel egentlig ikke at fruktsukker er verre enn vanlig sukker, gjør det? Jeg har bare litt trøbbel med å forstå at fruktsukker er verre enn raffinerte hvite djevler.
Alt med måte
Mvh Charlie
unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain.

Problemet er at fruktose ikke trigger de rette hormonene som skal motvirke fettlagring.
Dette var sikkert vell å bra i steinalderen når det var kjekt med litt fett før vinteren satt inn. Men i dag trenger vi ikke dette på samme måten.  Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #22 : 16. mai 2007, 12:39 »
Hei, beefcake og takk for oppklaring. Ser at en av kildene dine begynner å dra på åra. Vet du om det finnes nyere forskning som konkluderer på samme måte?
Et spørsmål: Ville du valgt en banan eller sukker tilsvarende det i bananen?
Mvh
Charlie

Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #23 : 16. mai 2007, 12:42 »
[
Problemet er at fruktose ikke trigger de rette hormonene som skal motvirke fettlagring.
Dette var sikkert vell å bra i steinalderen når det var kjekt med litt fett før vinteren satt inn. Men i dag trenger vi ikke dette på samme måten.  Smiley
Sikkert riktig det - Det jeg er ute etter er i grunnen for hvem frukt er verre for enn vanlig sukker. Jeg er litt usikker jeg på hvem som trenger hva...Kommer vel an på hvem du er og hva du vil skulle jeg tro?? 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #24 : 16. mai 2007, 12:47 »
Hei, beefcake og takk for oppklaring. Ser at en av kildene dine begynner å dra på åra. Vet du om det finnes nyere forskning som konkluderer på samme måte?

2005:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=552336

2004:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=retrieve&db=pubmed&list_uids=15051594&dopt=Abstract

Eller var det för länge sen?
Du får ta och finna nyare studier som motsäger det jag lägger fram.  Jag bryr mig inte om du tror på dessa eller inte.


unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain.

Problemet er at fruktose ikke trigger de rette hormonene som skal motvirke fettlagring.
Dette var sikkert vell å bra i steinalderen når det var kjekt med litt fett før vinteren satt inn. Men i dag trenger vi ikke dette på samme måten.  Smiley

Jepp. Men huvudproblemet är att fruktos kan bara tas om hand av levern, men leverns kapacitet att metabolisera fruktos är begränsad. När levern är "full" (levern kan lagra 75-100 g) så omvandlas övrig fruktos till fett. Karbo i form av glukos kan däremot passera levern fritt.


Sikkert riktig det - Det jeg er ute etter er i grunnen for hvem frukt er verre for enn vanlig sukker. Jeg er litt usikker jeg på hvem som trenger hva...Kommer vel an på hvem du er og hva du vil skulle jeg tro?? 

Det var inte frukt du nämnde tidigare, utan fruktsocker.

at fruktsukker er verre en vanlig sukker skulle jeg likt å sett et håndfast bevis på.... hvis det er tilfelle er det bare å beklage at jeg har kommet med feilinformasjon...


Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #25 : 16. mai 2007, 12:55 »

Eller var det för länge sen?
Du får ta och finna nyare studier som motsäger det jag lägger fram.  Jag bryr mig inte om du tror på dessa eller inte.

Slapp av, mann - jeg er ikke ute etter å motbevise - jeg vil lære. Så derfor beholder jeg den høflige tonen og takker for nyere forskningslenker. 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #26 : 16. mai 2007, 12:56 »
Den lilla mängd fruktos du får i dig genom ett normalt intag av frukt och grönsaker har kroppen inga problem att hantera, och är på inget sätt negativt. Men ett för stort intag av fruktsocker (fruktos) är inte bra då kroppen (levern) har en begränsad kapacitet att ta hand om det, och allt utöver det som den inte klarar av blir till fett. Glöm inte att vanligt socker består till 50 % av fruktos.

Smiley


Utlogget CharlieB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 82

Sv: Sannheten om Bananer?
« #27 : 16. mai 2007, 12:58 »
Den lilla mängd fruktos du får i dig genom ett normalt intag av frukt och grönsaker har kroppen inga problem att hantera, och är på inget sätt negativt. Men ett för stort intag av fruktsocker (fruktos) är inte bra då kroppen (levern) har en begränsad kapacitet att ta hand om det, och allt utöver det som den inte klarar av blir till fett. Glöm inte att vanligt socker består till 50 % av fruktos.

Smiley

Den er grei:) Skjønte det faktis når du sa det slik. Takk

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #28 : 16. mai 2007, 12:59 »
Et spørsmål: Ville du valgt en banan eller sukker tilsvarende det i bananen?

Självklart en banan, då den är mer näringsrik (vitaminer och mineraler). Banan är för övrigt den frukt som innehåller mest stivelse (glukos).


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Sannheten om Bananer?
« #29 : 16. mai 2007, 13:01 »
Slapp av, mann - jeg er ikke ute etter å motbevise - jeg vil lære. Så derfor beholder jeg den høflige tonen og takker for nyere forskningslenker. 


Bara lite frustrerande när jag lägger fram mängder med studier som fullt och klart bevisar en sak, och så vill du ändå att jag skall ägna tid att finna fram ännu fler när du inte lägger fram något som motbevisar...

För övrigt så var de nyare studierna jag gav dig länk till där med i tråden om fruktos som jag postade tidigare.
 
Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!