Skrevet av Emne: STICKY : Myten om GI.  (Lest 81399 ganger)

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #15 : 16. januar 2010, 07:25 »
GI er så 2009.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget OMD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 423
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 423

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #16 : 16. januar 2010, 11:01 »
Jeg er enig i konklusjonen, men en forsøksgruppe på 19 personer, og en forskjell i GI mellom gruppene på 8.4 (55.5 kontra 63.9) gjør jo ikke akkurat dette til noe bra studiedesign.

hehe - enig.
Ole M D

..Et liv uten trening, er et liv uten mening...



http://olemortend.blogspot.com/
http://omdfitness.com/index.html



Utlogget Nsr160

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 338
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 338

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #17 : 31. mai 2010, 23:32 »

- Glöm allt som har med GI att göra.


Vel...

Studiene missforstått konseptet ,med GI og GL (glycemic index og glygemic load.)
Og er morsomt å se, at så mange har sløst vekk tid på feil ting.
Det er et mål på hvor fort opptaket i kroppen er.
Ikke et utfall det har.

100g karbohydrater tas opp i kroppen.
Og gir en viss insulin mengde. Uavhengig av GI

Det GI sier, er hvor fort kroppen din må reagere.
Og hvor fort kroppen formilder karbohydratene videre.
Og hvor mye av det som blir benyttet omdannet (GL)

Så det er veldig liten forskjell for folk som spiser 6 måltider til dagen.
For insulin nivået deres, blir opprettholdt gjennom dagen.

Men om du tar en som er på lav karbo diet evt keto diet.
Som har et gjevt og lav, insulin nivå. Da midt i uka kaster innpå en pose sukker.
Vil personen, bli i hormon ubalanse. Veldig fort, hello PMS
Personen vil sannsynlig vis smile fra øre til øre, som om julenissen var komt.
Men etter sukker sjokket har lagt seg.
Vil personen være, virkelig uvennlig, gretten, bitterhet og muligens frustrert.
Personen har nettopp reversert hele forbenningsystemet, og hormon utvinningen.
På et øyeblikk.

Så ja studiene har rett, og er helt ubrukelig.
Om 100 karbohydrater, er det samme som 100 karbohydrater. Ja
Gir det like mengder insulin. Ja
Forandrer det forbrenningen. Nei hvorfor skulle det, om inntaket var gjevt
Men det sier jo ikke noe om, hvor fort en kan gå fra A ------ til Å siden av mat.


Praktisk bruk av GI er om en skal f.eks karb up. En bygger før et show.
1000 gram sukker YEY tror du det er bra eller.
Kanskje 2000 gram sukker.
Vel når en vet hvor mye som skal til for å fylle opp lagrene.
Gjør du det med sukker, så har du 0 kontroll.
For opptaket går for fort. Selv om mengden er lik.
Derfor er det gjerne heller smart å gjøre det, med noe som har lavere GI
For å ikke gjøre det for fort, mer kontrollert. Og kan gjøres litt lenger tid.
Og forandringene vil ikke være drastisk.
Uten dem hormonelle-ubalanse bivirkningene.

Så jeg mener nå hvertfall, at GI kan være relevant.
For noen.


Utlogget ultralars

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 233

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #18 : 01. november 2010, 01:15 »
så man får ikke diabetes av sjokolade?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om GI.
« #19 : 01. november 2010, 11:49 »
så man får ikke diabetes av sjokolade?

Nei, man får ikke diabetes av sjokolade, men man kan få diabetes av dårlig kosthold.


Utlogget 007

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 127
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 127

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #20 : 05. januar 2011, 13:50 »
http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/274407 

Kostholdsrådene fra Helsedirektoratet som ventes i januar, er ikke oppdaterte nok og bør vrakes, mener norske eksperter. De får støtte av en fersk internasjonal studie.

Rådene er klare: protein er bra, men karbohydrater med høy såkalt glykemisk indeks (GI) er ikke bra.

Dette er ifølge Svihus noe man har visst om lenge. Derfor mener han at kostholdsrådene som ventes fra Helsedirektoratet etter nyttår, bør vrakes før de ser dagens lys fordi de ikke er oppdatert nok.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om GI.
« #21 : 05. januar 2011, 14:08 »
Ja, at et kosthold med mye karbohydrater med høy GI, ergo et kosthold med mye raffinert, "unaturlig" mat, ikke er gunstig er vel mer eller mindre selvsagt.

Spiser man vettug mat trenger man imidlertid ikke å tenke på GI. Jeg mener GI blir litt feil fokus og vanskelig for folk flest å ta til seg. At noe som ser sunt ut; f.eks. grønnsaker, frukt eller grovt brød er bedre enn godteri og loff er enklere å skjønne enn noe usynlig og avansert som GI. Godteri kan ha lavere GI enn frukt og pommes frites lavere GI enn kokt potet, men er neppe bedre valg for den saks skyld.


Utlogget fjordingen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5

  • http://painofdiscipline.com/
Sv: STICKY : Myten om GI.
« #22 : 26. oktober 2012, 12:46 »
Litt uenig der gitt.

Gi (altså glykemisk index), gir en ganske bra indikasjon på blodsukkersvingninger en matvare skaper.
Holder man blodsukkeret sitt på et stabilt nivå, så hjelper dette å holde et eventuelt sug etter søtsaker i sjakk. Svinger blodsukkeret veldig så får man et mye større sug etter sukker. Så overvektige mennesker, eller mennesker som har vært overvektige har absolutt en stor fordel i å holde blodsukkeret sitt jevnt, ved å spise matvarer med lavere GI samt å spise ofte. Begge deler bidar til å holde et stabilt blodsukker uten større svinginger, som igjen minsker eventuelle sug man får etter sukkerholdig mat.

Så jeg synes ikke at vi skal begrave konseptet med måling av GI i matvarer.

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #23 : 26. oktober 2012, 15:15 »
GI er verdiløst siden man aldri spiser matvarer alene. Når en matvare med en gitt GI spises sammen med andre ting, vil ikke GI verdien være gjeldende.

Jeg ser selvfølgelig bort ifra at man ofte spiser is, sjokolade eller en pose smågodt uten noe til, men her er det vel ikke GI man skal bekymre seg mest over om man er opptatt av å spise sunt

Utlogget oblivious

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #24 : 14. november 2012, 21:54 »
GI er verdiløst siden man aldri spiser matvarer alene. Når en matvare med en gitt GI spises sammen med andre ting, vil ikke GI verdien være gjeldende.

Det kan man ikke si som en sannhet.
Hvis du skal slenge i deg 50 gram sukker, så vil insulinet hoppe like mye for å ta seg av karbohydratene som når du spiser det med rabarbara.
En matvare kansellerer ikke den andre matvaren sine verdier.
Som at noen påstår hvis man har raske karbohydrater sammen med en høy andel fett så vil ikke insulinet hoppe like mye i være.. det er ikke sant.

Og som jeg ser i disse studiene så vises det til marginalt mer vektnedgang, så da er det jo altså en nedgang der selvom den er aldri så liten.
Studiene er også mangelfulle samt at mennesker har veldig store individuelle forskjeller som dikterer hvordan kroppen håndterer karbohydrater og insulinregulering.

Mat med høy GI vil gjøre at kroppen kjører på med insulinproduksjon, da gir man kroppen en fin anledning til å lagre fett i en fei (karbo gjøres om til fett ved hjelp av insulin).
Mat med lav GI vil ta lengre tid å absorbere/fordøye og du gir kroppen din tid til å bruke energien du putter i deg.
Hormoner er mer stabile med lav GI kost som vil gi deg en bedre forutsetning for å brenne fett og bygge muskler.
Også vil man jo føle seg mye bedre når kroppen er i balanse Smiley

Men som med alt annet finnes det mennesker med genetiske fordeler, noen kan putte i seg omtrent hva de vil og likevel bli 100år uten helseplager.
Noen får diabetes bare av å se på sukker.

Mange andre studier konkluderer med at det er mange fordeler med mat som har lav GI kontra høy GI.
Det er vel egentlig nok å se på hvordan mennesker med stort sett høy GI kost ser ut mot de med stort sett lav GI kost. Det er ikke så vanskelig å se hva som er sunnest?

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #25 : 15. november 2012, 17:59 »
Så du mener altså at dersom du spiser et hamburgerbrød alene som et måltid og i et annet måltid spiser det samme hamburgerbrødet med en karbonade imellom, så vil disse måltidene resultere i like rask blodsukkerstigning med påfølgende høy insulinutskillelse?

Insulin har for øvrig ingenting å gjøre med at karbohydrater omdannes til fettsyrer.

Selvfølgelig er det sunnere med mat som har lav GI, men dette er jo en tredjevariabel som ikke har noen direkte sammenheng med GI. Mat med lav GI har en tendens til å være mindre behandlet og inneholder mer mikronæringstoffer, hvilket er en god ting.
Om man liker bakte poteter bedre enn kokte eller kokte gulerøtter bedre enn rå, er ikke det noe dårligere valg selv om GI er forskjellig.

Utlogget oblivious

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #26 : 16. november 2012, 09:34 »
Så du mener altså at dersom du spiser et hamburgerbrød alene som et måltid og i et annet måltid spiser det samme hamburgerbrødet med en karbonade imellom, så vil disse måltidene resultere i like rask blodsukkerstigning med påfølgende høy insulinutskillelse?

Det er det jeg mener ja, jeg har hatt problemer med veldig høyt blodsukker selv og loggført tusentalls målinger. En av tingene jeg har sjekket er hvordan bloduskkeret svinger ved inntak av forskjellige matvarer. Min loggføring viste at jeg ikke fikk noe lavere blodsukker ved å innta noe i tillegg til karbohydratkilden. Jeg har heller ikke sett noe forsking som viser til at det skulle gjelde. Det som derimot er en sannhet i dette er at mat med karbohydrater som i tillegg er naturlig rikt på fett vil gi en lavere blodsukker stigning. Dette har jeg også testet og funnet å stemme med mine målinger.

Insulin har for øvrig ingenting å gjøre med at karbohydrater omdannes til fettsyrer.

Insulin har alt å gjøre med at karbohydrater omdannes til fett i kroppen.
Hadde det ikke vært for insulin så ville du ikke lagret fett i kroppen.
En av symptomene på at man er i ferd med å utvikle diabetes er vektnedgang, noe jeg merket selv da jeg kunne gå ned i vekt selvom jeg hadde fått i meg 3-4000 kalorier i gjennomsnitt på 1 dag ila 1 uke.
http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Karbohydrater--fiber/Glykemisk-indeksbelastning/GI-og-hormonbalansen/
"Insulin bidrar til økt fettdannelse ikke bare ved å frakte glukose raskt og effektivt inn i cellene, men også ved å stimulere enzymet lipoprotein lipase. Insulin er et anabolt hormon, d.v.s. det bygger opp kroppsmassen. Så lenge det finnes for mye insulin i blodet (over fastenivået) forbrenner ikke kroppen fett, men vil tvert imot danne mer fett."

Selvfølgelig er det sunnere med mat som har lav GI, men dette er jo en tredjevariabel som ikke har noen direkte sammenheng med GI. Mat med lav GI har en tendens til å være mindre behandlet og inneholder mer mikronæringstoffer, hvilket er en god ting.
Om man liker bakte poteter bedre enn kokte eller kokte gulerøtter bedre enn rå, er ikke det noe dårligere valg selv om GI er forskjellig.

Hvis man først skal følge en GI diett så vil det ha mye å si om man velger kokte eller rå gulerøtter. Jo mer du behandler mat jo mer forringes næringsstoffene også i maten så jeg vil si at uansett hva slags diett du skal velge burde maten bli behandlet minst mulig (man skal selvsagt gjennomsteke kyllingen sin o.l. med hensyn til bakterier).
Bakt potet er også forøvrig en potet som blir kokt i sølvfolien, så en bakt potet vil kunne gi samme GI verdier som en kokt potet.
Steker du derimot poteten i en stekepanne (ikke frityr) så vil GI være mye lavere.
Lav GI = lengre tid for opptak av karbohydratene = lengre tid for kroppen å metabolisere energien.

Utlogget oblivious

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #27 : 16. november 2012, 11:53 »
Liten spesifisering til det om at behandling av mat forringer næringsstoffene.
Tenker her først og fremst på varmebehandling av mat.
Jo lenger man koker/steker osv jo mer forringer man næringsstoffene.

Utlogget hallvard lønmo

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 145
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 145

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #28 : 16. november 2012, 12:01 »
Liten spesifisering til det om at behandling av mat forringer næringsstoffene.
Tenker her først og fremst på varmebehandling av mat.
Jo lenger man koker/steker osv jo mer forringer man næringsstoffene.
På en måte. Potet kan jo ikke taes opp skikkelig i kroppen før den er blitt varmet. Samme med eggehvite, den må denatureres for at kroppen kan absorbere proteinet skikkelig. Jeg vil tro det gjelder en del andre matvarer også (pasta, feks).
Treningspers raw: bøy 200, benk 150, mark 240 kroppsvekt ca 112 (ja, grisefeit desverre)

Utlogget maxgain

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 310

Sv: STICKY : Myten om GI.
« #29 : 16. november 2012, 17:45 »
Ser at min påstand om at ikke insulin har noe med omdannelse av karbohydrater til fett ikke er korrekt.

Insulin har først og fremst en lagringsfunksjon som det fremkommer over her. Et forhøyet insulinnivå vil gjøre at fett ikke like lett slippes ut av fettcellene og at frie fettsyrer blir lagret i fettcellene. Fettforbrenningen blir kraftig redusert om man stadig går rundt med forhøyede insulinnivåer.
Omdannelse fra glukose til fett er ikke spesielt uttalt. Det som skjer når alle tre næringsstoffene er tilstede, er at kropppen foretrekker å bruke karb som energikilde. Er dette inntaket så stort at det dekker energibehovet, vil ikke fett brukes til det formålet og vil lagres. Er det totale kaloriinntaket større enn behovet, blir naturlig nok fettcellene større.

Edit: Endret fra karbohydrater til glukose. Når det gjelder metabolisme av fruktose, så er ting litt mer komplisert



Gå til:  

Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019373

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.