Skrevet av Emne: 1 måltid om dagen (periodisk fasta)  (Lest 23526 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
1 måltid om dagen (periodisk fasta)
« : 22. mai 2007, 13:27 »
Ny studie på 1 måltid vs 3 måltider om dagen. Samma kaloriintag.


---------------

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 85, No. 4, 981-988, April 2007

Background:Although consumption of 3 meals/d is the most common pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale for this meal frequency with respect to optimal health is lacking. A diet with less meal frequency can improve the health and extend the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never been tested.

Objective:A pilot study was conducted to establish the effects of a reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy, normal-weight adults.

Design:The study was a randomized crossover design with two 8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed all of the calories needed for weight maintenance in either 3 meals/d or 1 meal/d.

Results:Subjects who completed the study maintained their body weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period. There were no significant effects of meal frequency on heart rate, body temperature, or most of the blood variables measured. However, when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase in hunger; a significant modification of body composition, including reductions in fat mass; significant increases in blood pressure and in total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant decrease in concentrations of cortisol.

Conclusions:Normal-weight subjects are able to comply with a 1 meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction in overall calorie intake, modest changes occur in body composition, some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables. Diurnal variations may affect outcomes.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/85/4/981


Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: 1 måltid om dagen.
« #1 : 22. mai 2007, 13:37 »
Spennende studie.

Men og holde seg til ett måltid om dagen, hadde blitt utrolig vanskelig.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: 1 måltid om dagen.
« #2 : 22. mai 2007, 13:46 »
Spennende studie.

Men og holde seg til ett måltid om dagen, hadde blitt utrolig vanskelig.

Man vänjer sig Smiley

Men en som i stort sett bara åt en monstermåltid (5000 kcal+) sent på kvällen, och på dagen bara levde på vatten, juice och tillskott var Serge Nubret (möjligt att han gör det än idag, det vet jag inte.. Men han är i alla fall fortfarande i väldigt bra form. Här är bilder på honom 65 år gammal)

Serge Nubret:



Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: 1 måltid om dagen.
« #3 : 22. mai 2007, 14:25 »
Tror ikke jeg hadde vært til å leve med om jeg skulle spist bare en gang om dagen. Merker at jeg blir mer irritabel og ukonsentrert hvis det er lenge siden jeg har spist. Mulig kroppen vil venne seg til det etterhvert, men med tanke på både komforten (unngå sult) og at det skal kunne gå an å snakke med meg, tror jeg det er best jeg fortsetter med flere måltider daglig.  Wink For alles del.  Wink

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: 1 måltid om dagen.
« #4 : 22. mai 2007, 14:28 »
Det er en vanesak faktisk, og et måltid om dagen betyr også at man må/bør ha en stor andel av maten fra fett. Da holder man også lenger. Det er en omstillingsprosess men overhodet ikke umulig.

Selv trives jeg best med 3-4 måltider for tiden.

Kan jo nevnes at det finnes undersøkelser om at også 3 måltider er bedre enn 5-6; altså ferre kan være bedre.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: 1 måltid om dagen.
« #5 : 22. mai 2007, 14:32 »
Hei og hei!
Må komme med en rettelse, jeg! En meget sentral rettelse  Wink
Resultatene fra min hovedoppgave var faktisk mer "sjokkerende" (!) enn som så: for stikk i strid med all forventning, var det de som spiste 3 måltider pr dag som fikk best resultater i enkelte av styrke- og muskelutviklings resultatene!!!

Konklusjonen vår var at det ikke ser ut til å være av særlig avgjørende grad hvor ofte du spiser pr dag, så lenge du dekke totalt energi, karb- og proteinbehov. Men at det altså kan se ut som at å spise 3 ganger pr dag, kan være fordelaktig, fordi det gav statistisk bedre resultater i en del av testene våre.

Utfordringen for de fleste som vil prøve å følge disse resultatene, er som påpekt, å klare å få i seg all maten de trenger på bare 3 måltider...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: 1 måltid om dagen.
« #6 : 22. mai 2007, 14:40 »
Det er en vanesak faktisk, og et måltid om dagen betyr også at man må/bør ha en stor andel av maten fra fett. Da holder man også lenger. Det er en omstillingsprosess men overhodet ikke umulig.

Selv trives jeg best med 3-4 måltider for tiden.

Kan jo nevnes at det finnes undersøkelser om at også 3 måltider er bedre enn 5-6; altså ferre kan være bedre.

Ja, jeg har skummet gjennom den ENORME tråden om mellommåltid der Beefcake og Baahh kom med mange gode innlegg. Mye bra lesestoff der, dog tror jeg jeg står fast på flere måltider om dagen. Selv om jeg sikkert kan venne meg til et enkelt stort, frykter jeg at "tilvenningsperioden" fører til samlivsbrudd.  Grin

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: 1 måltid om dagen.
« #7 : 22. mai 2007, 14:42 »
Greit å legge linken dit også vel :

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=51143.0
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: 1 måltid om dagen.
« #8 : 22. mai 2007, 14:45 »
....du kom meg i forkjøpet, skulle editere med link...  blush

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: 1 måltid om dagen.
« #9 : 22. mai 2007, 20:37 »
Det er en vanesak faktisk, og et måltid om dagen betyr også at man må/bør ha en stor andel av maten fra fett. Da holder man også lenger. Det er en omstillingsprosess men overhodet ikke umulig.

Selv trives jeg best med 3-4 måltider for tiden.

Kan jo nevnes at det finnes undersøkelser om at også 3 måltider er bedre enn 5-6; altså ferre kan være bedre.

Överväger att pröva med 3 måltider själv i en period, med den största måltiden på kvällen efter träningen. Protein/karboshakerna före och efter träning behåller jag dock som vanligt.

Appropå en stor måltid sent på kvällen så är den här tråden aktuell:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=55556.0

 Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food Food


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: 1 måltid om dagen.
« #10 : 15. juni 2007, 08:44 »
Intressant JohnBlond!

Här är en relevant studie:
Åtta friska och sunda danska 25-åriga män fastade varannan dag från kl 22 på kvällen till kl 18 följande dag i 14 dagar (de åt alltså hela dagsbehovet av kalorier inom en 4-timmars period från 18-22 de dagarna de fastade, de andra dagarna åt de normalt). Ingen förändring i vikt observerades. De heller tappade varken muskler eller fett, men däremot fick de ökad insulinsensitivitet.

Ökad insulinsensitivitet är bra då det gör kroppen mer effektiv på att ta hand om näringen. Har man dålig insulinsensitivitet blir muskelcellerna sämre på att reagera på insulin (som frigörs när man äter) så energi (mat) som tillförs kroppen uppfattas som överflödig och inlagras i större grad i som bukfett eller underhudsfett. Alltså ökad insulinsensitivitet = mer muskler, mindre fett.

Detta stöder resultaten i den första studien i tråden, där de under en 8-veckors period ökade i muskelmassa och minskade i fett när de åt hela sitt kaloribehov i en måltid om dagen.


Effect of intermittent fasting and refeeding on insulin action in healthy men
J Appl Physiol. 2005 Dec;99(6):2128-36. Epub 2005 Jul 28

"Insulin resistance is currently a major health problem. This may be because of a marked decrease in daily physical activity during recent decades combined with constant food abundance. This lifestyle collides with our genome, which was most likely selected in the late Paleolithic era (50,000–10,000 BC) by criteria that favored survival in an environment characterized by fluctuations between periods of feast and famine. The theory of thrifty genes states that these fluctuations are required for optimal metabolic function. We mimicked the fluctuations in eight healthy young men [25.0 ± 0.1 yr (mean ± SE); body mass index: 25.7 ± 0.4 kg/m2] by subjecting them to intermittent fasting every second day for 20 h for 15 days. Euglycemic hyperinsulinemic (40 mU·min–1·m–2) clamps were performed before and after the intervention period. Subjects maintained body weight (86.4 ± 2.3 kg; coefficient of variation: 0.8 ± 0.1%). Plasma free fatty acid and -hydroxybutyrate concentrations were 347 ± 18 and 0.06 ± 0.02 mM, respectively, after overnight fast but increased (P < 0.05) to 423 ± 86 and 0.10 ± 0.04 mM after 20-h fasting, confirming that the subjects were fasting. Insulin-mediated whole body glucose uptake rates increased from 6.3 ± 0.6 to 7.3 ± 0.3 mg·kg–1·min–1 (P = 0.03), and insulin-induced inhibition of adipose tissue lipolysis was more prominent after than before the intervention (P = 0.05). After the 20-h fasting periods, plasma adiponectin was increased compared with the basal levels before and after the intervention (5,922 ± 991 vs. 3,860 ± 784 ng/ml, P = 0.02). This experiment is the first in humans to show that intermittent fasting increases insulin-mediated glucose uptake rates, and the findings are compatible with the thrifty gene concept."

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/99/6/2128


Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: 1 måltid om dagen.
« #11 : 15. juni 2007, 09:34 »
Jeg har lest litt i disse trådene om få måltider om dagen.

Selv vet jeg at jeg aldri hadde fikset det fordi blodsukkeret mitt hadde blitt for lavt. Hadde jeg gått rundt med konstant lavt blodsukker hadde jeg ikke klart å jobbe, tenke eller trene og da hadde det vært liten vits i noe som helst.

Dessuten er det ikke et eller annet med at glukogenlagrene bare klarer å lage en viss mengde energi (2000 kcal eller noe) og at resten av energien du får i deg i et stort måltid vil lagres i fettdepoene?

I min diett er energifordelingen ca. 15-30% fra protein, 60-85% fra fett og 0-10% fra karbohydrater.

Vil et slikt kosthold, med denne sammensetningen, gi nok av de næringsstoffene man trenger?
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: 1 måltid om dagen.
« #12 : 15. juni 2007, 09:40 »
For å svare på det, så vil du absolutt gjøre det gitt at du spiser riktig. Et slikt kosthold vil typisk bestå av mye kjøtt, egg, smør, olje og da får du i deg mer enn rikelig av hva du trenger. Det eneste du kanskje kan ta en titt på er noen få mineraler. Merk også at du bør spise kjøttet "så rått som mulig" dersom du ikke får i deg noe c-vitaminer fra andre kilder.

Dette du snakker om vedr. blodsukker og at det blir for lavt så er ikke det noe problem. Du må nesten prøve selv, men jeg trodde også det - helt til jeg prøvde dette kostholdet.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: 1 måltid om dagen.
« #13 : 15. juni 2007, 09:50 »
For å svare på det, så vil du absolutt gjøre det gitt at du spiser riktig. Et slikt kosthold vil typisk bestå av mye kjøtt, egg, smør, olje og da får du i deg mer enn rikelig av hva du trenger. Det eneste du kanskje kan ta en titt på er noen få mineraler. Merk også at du bør spise kjøttet "så rått som mulig" dersom du ikke får i deg noe c-vitaminer fra andre kilder.

Dette du snakker om vedr. blodsukker og at det blir for lavt så er ikke det noe problem. Du må nesten prøve selv, men jeg trodde også det - helt til jeg prøvde dette kostholdet.

Regner med at det var svar på mine "innsigelser".

Jeg tror kanskje et stikkord her vil være kjøtt. Selv har jeg ikke spist kjøtt på tjue år og jeg tror kanskje det ville gjort en slik spiseplan totalt umulig for meg. Kjøtt bruker vel relativt lang tid på å fordøyes og spiser du mye av det vil kanskje kroppen tilføres energi selv om det er lenge siden du spiste.

Når det gjelder et kosthold som i så stor grad henter energien sin fra fett som det Jon Blonds gjør ville jeg trodd det medførte mangler på en del vitaminer og annet fint som du kan hente fra grønnsaksriket.

Jeg har alltid vært relativt sensitiv i forhold til lavt blodsukker så jeg vet ikke om jeg vil prøve - selv om det må sies at jeg i perioder har levd på et lite og et stort måltid om dagen.

Smiley
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: 1 måltid om dagen.
« #14 : 15. juni 2007, 10:00 »
Sitat fra: Mihoe

Selv vet jeg at jeg aldri hadde fikset det fordi blodsukkeret mitt hadde blitt for lavt. Hadde jeg gått rundt med konstant lavt blodsukker hadde jeg ikke klart å jobbe, tenke eller trene og da hadde det vært liten vits i noe som helst.

Blodsockret stabiliserar sig. Om det går länge mellan måltiderna börjar blodsockret bli lågt eftersom blodet inte får någon påfyllning av glukos från tunntarmscellerna (där maten du äter behandlas), detta triggar bukspottkörteln att utsöndra glukagon, och glukagonet påverkar levern och musklerna att släppa ut en del av det glukos de har lagrat (ca 50-100 g i levern och ca 3-500 g i musklerna) till blodet och voilà: blodsockret stabiliseras, och allt är frid och fröjd. Kroppen gillar att jämna ut saker och ting. Smiley


Sitat fra: Mihoe

Dessuten er det ikke et eller annet med at glukogenlagrene bare klarer å lage en viss mengde energi (2000 kcal eller noe) og at resten av energien du får i deg i et stort måltid vil lagres i fettdepoene?

Nope. All näring lagras ju för det första inte direkt in som muskelglykogen (där det ryms ca 3-500 g * 4 = 1500-2000 kcal som regel).

Allt fett du äter lagras in som fett (och där finns det gott om plats.. Fettcellerna rymmer ju hos en normal person kanske 50-100.000 kcal). Men det är inte så illa som det låter. Så länge du inte äter mer kalorier än du gör av med så förbränns lika mycket fett som lagras in.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!