Skrevet av Emne: Velox, Training for pleasure!  (Lest 34636 ganger)

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Velox, Training for pleasure!
« : 03. juni 2007, 11:00 »
Hei

Gutt på 22 år her. Dette er en profil jeg startet for en stund siden da jeg skulle inn i militæret, men det ble aldri no militær. Virker ikke som de er interessert i meg. Har sendt brev og ringt, men til ingen nytte! Smiley

Har trent mye på og av i 4år snart. Min beste periode var i 2006.

Jeg har nå akkurat flytta til Jessheim og begynt på Jessheim Gym. Et praktiskt treningssenter! Smiley

Har ingenting å skryte av egentlig. Burde vært kommet mye lenger på disse åra!
Men per i dag så kan jeg si dette:

Benkpress: 90kg
Knebøy: 130kg
Markløft: 140kg
Chins: 15-18stk
Armhevinger: 60stk helt ned med kassa

Vært med på en Triathlon i fjor i Molde og sykla birkebeinern 2008.

Har ikke satt meg noen planer i år enda. Men det blir nok noen konkurranser.

Om vintern går jeg på ski og står på brett samt sykler litt med piggdekk og muskeltrening, om sommern er det mest sykling og muskeltrening. Men det hender det blir noen fjellturer eller skogsturer. Har utrolig lyst å begynne med klatring og kajakkpadling! Cheesy
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Pinch_no

  • Gjest
Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #1 : 03. juni 2007, 15:09 »
Hei..

Har noen få tips som kanskje kan hjelpe deg i den prosessen du skal inn i.

1) Fokuser på seighet.  Å være sterk er vel og bra, men det er seigheten som kommer til å få deg igjennom et opptakk. Dette med å kunne gå 3 mil i luftlinje over kupert terreng med tungt lastet sekk er en kritisk evne. Her er det bare å begynne i det små, med mellom lange turer med mellomtung sekk. Husk at en ting er å kunne gjennomføre det, en helt annen ting er å kunne gjennomføre det, og fremdeles ha overskudd til å holde fokus på oppdrag, navigering, og andre lagsmedlemmer. Er fort gjort å bli så fokuser på egen smerte og innsats, og derfor miste oversikten over situasjonen og lagets prestasjon.

2) Skaff et par feltstøvler, M-77, og bruk de i marsj treningen. Dette er de støvlene du kommer til å bruke under opptaket, så bli godt kjent med de.

3) Unngå skade. Er mange som faller fra grunnet skade i løpet av opptaket. Det er ofte på grunn av at kroppen ikke er vant til de tunge og langsiktige belastningen som man utsettes for under et opptakk. Vanlige ”skader”: Rygg (grunnet tung sekk), knær (ikke vant nok til lang marsj i skog med sekk), føtter (ikke vant til å gå mye og langt med feltstøvler).

4) lær deg navigasjon i skog med kart og kompass, og lær det BRA.

5) GI GASS..... Ikke ta ting personlig, bruk frustrasjon og aggresjon som drivstoff i stede for meningløse diskusjoner med opptaksbefal. HUSK, det er bare et spill, og du skal testes både fysisk og psykisk.

Lykke til....  Smiley

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #2 : 03. juni 2007, 16:39 »
Jeg ser frem til det. Har tålt mye juling under muskeltrening. Og er flink til å presse meg selv noe sykt når jeg løper. Men ja, skal skaffe meg støvler og kjøpe sekk som jeg fyller gradvis. Det hjelper på å svømme i tillegg? For her er det kun kondisjon og bevegelighet som teller. Holde ut lenge med samme vekt!

Takk for råd! Flotte greier!

I dag har jeg løpt opp på et fjell og ned igjen. Tok ca 1.5t. Kan regne med ca 12km. Ganske fornøyd, men ser at jeg er i svært dårlig form. Ikke med tanke på styrke, men med tanke på uthboldenhet! Har god lungekapasitet. Er kun syra i bena som jeg må jobbe med!

Var i tillegg innom gymmen.

3x6-10 chins
3x20 armhevninger
3x15 sit ups

Må enda starter rolig. Er bare i slutten av første uke med denne treninga! I tillegg til muskeltrening!
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #3 : 03. juni 2007, 16:47 »
Selger dem støvlene på army shop? Hvor mye vekt sånn ca er det i sekkene?

Hva slags erfaringer har du fra alt dette?
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Pinch_no

  • Gjest
Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #4 : 03. juni 2007, 21:07 »
Hum, støvler får man på div. militær utsalg, for eks. army shop.

Personlig har jeg ikke hvert i MJK, men jobbet som befal i infanteriet (Fenriks grad) før jeg startet studiene mine, og har jobbet sammen med både hjk, fsk og mjk folk og kjenner til deres ekstreme dyktighet. 

Har jo også kommet meg igjennom opptak på BS, men selv om det var krevende, er nok MJK desto mer krevende.

Se på denne siden for et meget godt trenings program fram til opptak: http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/mj_forberedelser/tp/

Og som jeg skrev over så er kondis viktig, men seighet er kritisk.

Sitat fra MJK sin side: ” Svømming, sykling og trening med vekter gir også verdifull trening som forberedelse til Marinejegerkurset, men det er KUN løping og gåing som gjør bena i stand til å takle aktiviteten på Marinejegerkurset.”

Tren hardt men viktigst av alt: train as you fight.

Pinch_no

  • Gjest
Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #5 : 03. juni 2007, 21:09 »
Og som du ser på deres trenings forslag, så er det lagt inn mye svømming, ettersom MJK gutta trives godt i det våte element.  hehehe   Grin

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #6 : 03. juni 2007, 23:04 »
Har sett på et par filmer fra dem nå. Ser ganske heavy ut. Men det er det som gir mersmak. At man føler man gjør en forskjell på en måte.. Hakke lyst å gå rundt som de fleste andre og bare ha en helt vanlig jobb! Faen Å!
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #7 : 03. juni 2007, 23:16 »
Har sett på et par filmer fra dem nå. Ser ganske heavy ut. Men det er det som gir mersmak. At man føler man gjør en forskjell på en måte.. Hakke lyst å gå rundt som de fleste andre og bare ha en helt vanlig jobb! Faen Å!



Helt enig! Jeg kommer aldri til å ha en kontor jobb hvor du sitter inne hele dagen. Jeg er bare 17 nå, men gleder meg til millitæret. Og jeg skal satse på og prøve å bli en operativ soldat i millitæret. Vet ikke helt hva eller hvor i millitæret enda.

Lykke til med treningen!

Utlogget Gymsokk

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 102
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 102

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #8 : 03. juni 2007, 23:43 »
Sitat
Og som jeg skrev over så er kondis viktig, men seighet er kritisk.

Med trykk på kritisk!!

Ta det fra en som røk under opptaket, muskelbuntne faller fra med en gang (ikke at det var meg..) De som greier det er seige jævler som heller dør enn å gi seg. Og bli vandt til smerte.. Jeg blødde fra ca hele meg. Det psykiske stresset er vell så hardt, lite søvn, lite mat, lite av allt. Det kan også være et triks å trene på fridykk i sjøen. Jeg var ute før den tid, men hørte det av kompiser som kom lengre, er bla en øvelse der man skal dykke ned og svømme gjennom et trangt rør. Mange som fikk noia der.

Seighet, ALLDRI gi deg! Når du tror du holder på å omkomme, det er da de siler ut dem som kommer videre.

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #9 : 03. juni 2007, 23:45 »
Støvler har blant annet Gammelt og Nytt i Drammen og selges via Postordre http://ny.gn.no/GN_view_products.asp?ID=49 og koster ca. 1050,- (ikke kjøp NATO-støvlene som selges flere steder)

Litt info om de norske marinejegerne finner du på http://www.marinejeger.no  og de amerikanske "kyllingene" finner du på http://www.navyseal.com/ (mulig jeg er litt for tøff i trynet nå Smiley)

Noen sier at disse norske gutta har en tøffere (/tørrere) tjeneste enn marinejegerne http://www.mil.no/haren/Etterretningsbataljonen/start/article.jhtml?articleID=82331


Uansett er det (som andre også nevner) seige muskler og evnen til å fokusere på oppgaven(-e) som må til ... instruktørenes jobb er å knekke de som ikke holder mål  Smiley
HABEAS CORPUS

Utlogget ark

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 183
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 183

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #10 : 03. juni 2007, 23:48 »
Mentalt sterk! Du må være mentalt sterk som bare f***. På slike opptak kjører de deg fysisk i grøfta, de overtrener deg, og de går etter psyken din hele tiden.
De vet at hode til de fleste gir opp lenge før kroppen gjør. Får du vondt i viljen, da er du ferdig mann.

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #11 : 04. juni 2007, 23:22 »
Faen a mye bra tips nå. Det var dette jeg var ute etter. Folk som hadde litt peil! Jeg har i mange idretter og i mange situasjoner kommet bra ut av det pga av min tålmodighet og viljestyrke. Har bare aldri følt at jeg har fått brukt det helt ut i dagliglivet! Og tenker ikke bli trener eller lærer eller noe sånt. Det er crap! Vil teste grenser. Faktisk utnytte det lille livet man har. Istedefor å sose det vekk som alle andre! Vil bruke kroppen til det den er lagd for. Eller det den kan brukes til! Tenk før i tia hvor aktivt menneske var. Helt sykt hvor satans slappe vi er blitt. Makter det ikke. Blir gal av folk noen ganger! Er stort sett tanken på det som holder motivasjonen oppe. Er ikke ute etter å vise meg fram, det tror jeg kommer automatisk. Folk legger merke til folk som skiller seg ut. Men jeg tror at det er for min egen del. Om man skal trives må man lykkes i noe! Og da snakker vi ikke om å bli sjef i en arbeidsplass man har trakta kaffe for sjefen i 20år...

Nei, nei..

I dag ble det lite jogging. Har vondt i låra og i legga.. Har pusha litt for hardt ut i starten, og ville ikke skade meg nå så roa ned i dag. Har dog vært å spilt fotball i en time og trent på gymmen i 1 time. Ble rygg trening i dag. Prøver å bruke kroppen mest mulig. Og har slutta og telle antall reps osv. Nå går det kun på å slite meg ut. Tøye grenser hele tiden. Muskla tåler det seff men kjenner at ledd og sener hyler!! Tongue

Faktisk ganske deilig å bli mer og mer vant til smerte. Vet at den er der. Vet at den er helt naturlig og vet at den er helt nødvendig. Derfor lar man den ikke gå inn på seg!
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Utlogget Velox

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 285
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 285

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #12 : 04. juni 2007, 23:27 »




Helt enig! Jeg kommer aldri til å ha en kontor jobb hvor du sitter inne hele dagen. Jeg er bare 17 nå, men gleder meg til millitæret. Og jeg skal satse på og prøve å bli en operativ soldat i millitæret. Vet ikke helt hva eller hvor i millitæret enda.

Lykke til med treningen!
Bra det er flere som meg! Tongue
-I'm sorry, if you were right, I'd agree with you-

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #13 : 05. juni 2007, 15:37 »
Du gjør allerede mye riktig, og du har fått veldig mye bra tips.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg kuttet all vekttrening helt ut, og heller erstattet dette med enda mer løping, trasking med tung sekk, svømming under vann osv. da det er noe du får mye mer bruk for.

På gymmet ville jeg kun trent push ups, chins, dips, sit ups og hang ups.

Noe som enda ikke er tatt opp, og som er vesentlig er kostholdet ditt. Her bør man nok ha en god balanse mellom sunn og proteinrik mat, uten å være vant med å spise hele tiden. Dette er sikkert noen som kan bedre enn meg, da det eneste jeg eter for om dagen er å bygge mest mulig.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Down_And_Running

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #14 : 05. juni 2007, 17:06 »
Jeg går kanskje samme veien som deg, men ikke før om 3-4 år.
Jeg har vært å snakket med flere Marinejegere og de sier at man må være målrettet, bevist og klar over at det er når man føler man dør eller hele verden er imot deg at man må prestere før det er ikke så viktig, fordi en MJ må kunne yte når det er et helvette.
Det er god trening å lære å bruke kart og kompass og gå lange turer med feltstøvler(husker ikke navnet) og begynne med tom sekk og øke etterhvert opp til 30 kilo i sekken. Turene må være lange(gjerne et par timer) og SKAL være i kupert terreng.
Men det er er egentlig lite vits i å trene med vekter(selv om det står på internettsiden at det kan være verdifull). Det som gjelder for deg Push-
Ups, Chins, Dips og Sit-Ups. Itillegg kommer svømming, løping og lange gåturer. Og til slutt....Det er ikke noe for pingler eller blautfisker, lederne jager deg hele tiden for å finne det minste tegn av svakhet både fysisk og psykisk og de nøler ikke et sekund med å sparke deg ut av troppen hvis du såvidt ympter frampå med dårlige holdninger eller holdninger som de ikke er ute etter.
When the goings get tough, the tough gets going.....Jeg syntes du virker godt motivert og jeg ønsker deg lykke til og kanskje du blir sjefen min en dag Cool
Dette var noen jeg fikk vite da jeg snakket med to marinejegere som har jobbet for forsvaret i 5 og 6 år.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!