Skrevet av Emne: Velox, Training for pleasure!  (Lest 34684 ganger)

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #75 : 10. juli 2007, 22:15 »
Du har ikke vært inne i forsvaret har du vel? (CS telles ikke)
I dette tilfellet velger jeg å stole på de som har vært der, ikke mannn fra internet.

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #76 : 11. juli 2007, 01:30 »
Et par kommentarer...

@Mefvne: Du sier at fallskjermjegertroppen på HJK har en kvote på et visst antall de må fylle? Det er en "filleting", men jeg liker ikke at mulig feil informasjon står ukommentert.

http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger/Ofte_stilte_sp_rsm_l/

"9. Hvor mange fallskjermjegere tar dere inn hvert år?
De siste årene har fallskjermjeger troppen vært på ca 20 stykker. Dersom det er flere som fullfører opptaks uken tilfredsstillende kan vi ta inn opptil 30 stykker."

Og årene før "de siste årene" var det såvidt meg bekjent som regel enda færre enn 20.

@Spirrevipp: Å bli så lett som man kan blir helt feil, spesielt til opptaksperioden. Det blir lite mat, så det er en fordel å faktisk ha litt ekstra fett på kroppen som "nødproviant". Man vil nok gå ned mange kg i løpet av opptaksperioden. Av marinejegere jeg har sett var det flere som var ganske kompakte, men de kommer i nesten alle former de også; høye og lave, tynne og kraftige.

@Velox: Bruker du briller?? Hvilken styrke??

Utlogget spirrevipp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 235
  • Honnør: 150
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 235

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #77 : 11. juli 2007, 12:25 »
"Lett som mulig" er myntet på forslaget om å beefe seg opp i muskelatur. Det er ingen hemmelighet at det norske forsvar har en tendens til å bestå av personell (operativt sådann) av liten og smidig karakter. Det er videre også de hovedtrekk tjenesten består av. Det betyr ikke at større personer ikke klarer å komme inn, men her handler det om å gi seg selv best mulige forutsetninger til å eventuelt klare et opptak. All unødig vekt blir en byrde.

BTW. Å tro at nærkamp er en del av MJKs hovedfokus er totalt feil, da deres operasjoner er myntet på alt annet enn "synlig" krigføring. Smeller det hos FI er trolig spesialavdelingen allerede da kommet seg langt unna.

Utlogget Down_And_Running

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #78 : 11. juli 2007, 19:15 »
Ja, men kokosfett? Tongue Hater kokos da! HVor har du lært det her?

Jeg sliter generelt med å legge på meg ekstra fett! Er så jævla flink til å forbrenne det vekk med en gang! Har prøvd å spise meg god og mett tre-fire ganger daglig i to uker i strekk. Merka ingenting på vekta. Den bare varierte mellom 72-73kg. Men veide 68 før jeg begynte med vekttrening osv.. Så har lagt på meg litt kilo muskler. Det er det eneste som holder i allefall!

Jeg er rimlig enig med deg der, kokos smaker svett sokk med mose på!!!
Det var Pål anders Ullevålseter sin personlige trener som foret han opp på det siden det gir energi og fordi han ofte sitter 6-7 timer på motorsykkel i 40-50 graders varme. Derfor var det greit med et lite lager å ta av. Du har jo også godt av et lager som du kan plukke av underveis(hvis du får det)!!

En nabo av meg som har vært i MJK snakka jeg med her for en stund siden. Han sa at under forberedelsene dine burde du ikke spise så mye før trening slik at du var litt sulten når du begynte. Men når du var ferdig med økten så måtte du pøse på med mat(helst kjøtt og grønnsaker) for å dekke behovet ditt for mat. Men vann var tillatt å drikke i ubegrensete mengder.

Det som står på side 5 om at en må være så liten å lett som bare mulig er vel egentlig litt feil. Må tenkt på at sekkene til MJK`er ofte er på rundt 100 kilo og da vil en person på 80 kilo muskler ha lettere for å løpe med den sekken enn en på 60 kilo. Dette kan faktisk sammenlignes med en bil, en bil med 300hk og 900 newtom metere kan kjøre med en mye tyngre tilhenger enn en bil med 300hk og 400 newtonmetere. 
Men skulder bredden må ikke være så brei at du får problemer med å komme deg gjennom rør og ut og inn av Tanks.

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #79 : 12. juli 2007, 01:39 »
Sekkene er ofte på 100 kg?? Og løpe med dette? Haha Smiley Jaja, greit å overdrive "litt".

Kokosnøtter er godt. De vi får i butikkene i Norge er gamle kokosnøtter. De man skal spise er grønne og litt myke, ikke hårete brune og harde. Men rent kokosfett smaker bare så som så, er enig i det. Kan heller spise masse Snickers for å øke i vekt Smiley

Mefvne: Skjønner ikke helt hva du mener. Man kan nok sparkes ut av både HJK og MJK om du ikke viser deg egnet, selv etter at man har bestått opptak. Opptaks/aspirant-periodene er jo noget forskjellig og av forskjellig lengde, men skjønte ikke poenget ditt Smiley

Utlogget Down_And_Running

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #80 : 12. juli 2007, 19:37 »
Kan godt være at det bare er 30-40 kilo under opptaket, men når de skal på trening med andre spesialstyrker fra utlandet må de rustes opp slik som en reel kampsituasjon og da er sekkene på 100 kilo. Riktig det dere sier at man ikke kan løpe da. Men sekkene blir så tung med alt utstyr! Leste det i et utdrag i et blad jeg fikk av jegrene jeg snakket med!

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #81 : 15. juli 2007, 19:08 »
Briller er vel et no go hos MJK, men laseroperert syn går (så lenge resultatet tilsvarer karakter 9)... Tror jeg

Akkurat derfor jeg spør ham. Er han avhengig av briller kommer han ikke langt.

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #82 : 16. juli 2007, 09:32 »
Kan godt være at det bare er 30-40 kilo under opptaket, men når de skal på trening med andre spesialstyrker fra utlandet må de rustes opp slik som en reel kampsituasjon og da er sekkene på 100 kilo. Riktig det dere sier at man ikke kan løpe da. Men sekkene blir så tung med alt utstyr! Leste det i et utdrag i et blad jeg fikk av jegrene jeg snakket med!

Ta på deg en sekk på 100 kg så forandrer du nok mening.  ca 40  kg er det sekken kan komme oppi,  Hva skal veie så mye som 100 kg? har du i det heletatt  sett hvor stor en sekk er på 40 kg?
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Pinch

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 48
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 48

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #83 : 16. juli 2007, 11:59 »
100 kg ja..  humre humre..

Gøy å se at det er mangen "rykter og gjetord" som folk framdeles tror på.

Hilsen
Fenrik O.

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #84 : 16. juli 2007, 16:03 »
Ta på deg en sekk på 100 kg så forandrer du nok mening.  ca 40  kg er det sekken kan komme oppi,  Hva skal veie så mye som 100 kg? har du i det heletatt  sett hvor stor en sekk er på 40 kg?

En må da ha med seg
- mikrobølgeovn (en kriger må ha varm mat raskt)
- kjøleskap (kald øl hører med "på tur")
- kompressor til nevnte saker

blir fort litt vekt ut av dette  Cool  Grin
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #85 : 18. juli 2007, 20:25 »
åååå ... de vet nok allerede hvem han er og har "blinket" han ut som uskikket ettersom han har skrevet såpass mye allerede
     biggrin

hvis ikke ... Jeg er helt enig ... hemmeligholdelse er viktig for "de gutta" ...

bedre å være Manuel fra hotell i særklasse og si "I know nooooothing" enn å være en som prøver å fortelle andre hvor tøff en (selv tror en) er.  Smile
HABEAS CORPUS

Utlogget Down_And_Running

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #86 : 23. juli 2007, 09:39 »
Ta på deg en sekk på 100 kg så forandrer du nok mening.  ca 40  kg er det sekken kan komme oppi,  Hva skal veie så mye som 100 kg? har du i det heletatt  sett hvor stor en sekk er på 40 kg?

Her kommer et sitat fra et av en katalog jeg fikk da jeg snakka med gutta....Der blir det sitert hvordan det er på en reel Krigssituasjon i fjell, ørken, vann, snø!!

Her er det som står om Ørken/fjellandskap:

Vann, Vann, Vann
Når du Formerlig velter ut av av et CH 47 Chinook helikopter i det Afghanske fjellandskapet med nesten 100 KILO på ryggen er du ikke akkurat kjapp til fots.
Du vralter av gårdemed svært små skritt, til du stopper ved noe som kan gi deg dekning. Du vet at piloten syntes du er en sinke. Samtidig vet du at jo fortere helikopteret forsvinner, jo mindre sannsynlighet er det for at noen kommer denne veien for å finne ut hva som foregår. Du er et vandrene vannreservoar; vann, våpen, samband, tørrmat, ammo. Har du ikke nok vann har du på et tidspunkt svært lite nytte av det øvrige i sekken! Her er det ikke små hyggelig bekker å drikke fra. Alt du trenger må du selv stå for. Hvor lenge du må være ute, vet du aldri med sikkerhet.   

Nå har jeg bare skrevet rett av hele avsnittet i et blad jeg fikk og folk får tro det de vil, men jeg velger å tro på de som har peiling og har Knowhow!!

Utlogget Down_And_Running

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #87 : 02. august 2007, 18:19 »
Tror det er noe i det du sier.. Mener å ha lest at det ekstra vannet de har med (tenkte ikke over at vann er temmelig tungt) blir gjemt i et cache nær OP/infil (Observasjonspost/(infiltrasjonspunkt (der de blir satt inn). Så vidt jeg kan se så skriver bladet at de ikke beveger seg noe langt med 100kg på ryggen, så begge sider av diskusjonen har vel noe rett.  Smiley


Du har vel ikke mulighet til å skanne bladet og legge det ut på nett? Hva heter bladet?

Bladet heter "No guts No Glory"

Her helt inkompetent med data, men skal prøve å scanne inn sidene en annen dag!!

Utlogget anabol

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 177
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 177

Sv: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #88 : 02. august 2007, 18:24 »
Har bladet selv, og det er rett og slett en reklamebrosjyre for spesielle grener innen forsvaret.
"I do not feel obliged to believe that the same God who endowed us with sense, reason, and intellect, had intended for us to forgo their use."
-Galileo Galilei

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Velox's kamp til Marinejegerkommandoen.
« #89 : 06. august 2007, 18:43 »
Jeg kan jo reklamere litt til for disse gutta (selv om jeg aldri har "lekt" med dem:) ... trodde ikke de reklamerte så mye om seg selv, men de gjør visst det Smile

http://www.fjernoppklaring.no/Fjernoppklaring.html

(bare sånn i tilfelle det blir for vått i marinen Smiley)
HABEAS CORPUS

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!