Skrevet av Emne: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)  (Lest 110824 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #90 : 07. februar 2010, 14:28 »
hei

Jeg er helt ny på dette forumet. så beklager hvis dette går under feil tråd.

Men det jeg lurte på var: Rage x2 (se link i bunnen) er lovlig å bruke i norsk idrett?

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/rage-x2-750-g
Ved første øyekast virker det helt greit. Typisk kreatinmix med litt forskjellig ekstra oppi. Virke som det er skandinavisk produsent og da er det stort sett trygt.

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #91 : 07. februar 2010, 14:35 »
mamma er fortsatt skreptisk på ZMA Tongue

var modern også helt til hu prøvde det selv. hu fikk tyngre søvn altså bedre uthvilt:)

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #92 : 07. februar 2010, 21:58 »
var modern også helt til hu prøvde det selv. hu fikk tyngre søvn altså bedre uthvilt:)
Regner med at testo- nivået henner ble skutt i taket også Wink
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget Mikkel Bakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

  • kommer et bedre profil bilde senere ;)
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #93 : 22. februar 2010, 19:30 »
moren min har lest dette og fortsatt har hun zma boksen skjult :S

Utlogget Mikkel Bakken

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

  • kommer et bedre profil bilde senere ;)
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #94 : 22. februar 2010, 19:36 »
hun tror at jeg får dårligere søvn men du mener vell at jeg sover bedre og blir mer utvilt ikke sant? Tongue

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #95 : 22. februar 2010, 21:40 »
jegg vedder penger på at hvis du hadde kjøpt sink, magnesium og vitamin b6 fra sunkost i slike solaraybokser og hatt det i en feminin kvinnevennlig pose, så ville du fått lov til å tatt Zink Magnesium og B6... altså ZMA. Smiley

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #96 : 22. februar 2010, 23:49 »
Forresten, har du forskning som støtter mer om rundt behovet for proteinpulver, at det ikke er skadelig, og at et høyt proteininntak generelt ikke er skadelig?
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #97 : 22. februar 2010, 23:58 »
Nei.... de fleste ernæringsfysiologer sier proteintilskudd stort sett er unødvendig. For folk som trener mye og har stor aktivitet, så vil derimot tilskudd være praktisk og en enkel måte å møte kroppens behov for næring på.

Skadelig?? er fisk, kylling og oksekjøtt skadelig?

Proteinpulver er like trygt som tine melk og egg fra prior.

Utlogget Peblo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 373
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 373

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #98 : 23. februar 2010, 00:05 »
Det jeg tenkte også. Men er noe med at det kommer fra store stygge bokser, fra lumske karer som vil tjene penger. Tongue

Men helt objektivt sett, har man fakta som beviser at mengder med protein(generelt, fra hva det måtte være) ikke er skadelig? Ikke meg du prøver å overbevise.
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=93934.msg1396276;topicseen#new

"Når livet er tungt og ting se mørkt ut, er det bare å sette seg ned, ta en proteinshake, så skal du se at alt går bra! Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #99 : 23. februar 2010, 00:13 »
Det er en litt søkt hypotese.... kan du bevise for meg at vann ikke er skadelig (bortsett fra drukning)

Bevisbyrden ligger på den som påstår at det mest natrulige næringsstoffet er skadelig. Det fisn anbefalinger dog. og de ligger på 1g/kg KV til 2g/kg KV. Jeg som for eksempel bare har en nyre har fått en anbefaling som sier at jeg helst bør ligge på mindre enn 2 gram pr kg kroppsvekt for å spare nyra for belastning.... men selv nefrologen min sier at salt er mer skummelt. Der skal jeg ikke overskride 10 gram om dagen, og aller helst ligge på det halve.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #100 : 23. februar 2010, 00:32 »
Det jeg tenkte også. Men er noe med at det kommer fra store stygge bokser, fra lumske karer som vil tjene penger. Tongue

Men helt objektivt sett, har man fakta som beviser at mengder med protein(generelt, fra hva det måtte være) ikke er skadelig? Ikke meg du prøver å overbevise.

Var en studie jeg leste på iform om noen som spiste 1kg protein hver dag, men ikke tok skade av det. Men dette var på relativt kort sikt, de hadde friske nyrer. Du finner sikkert studien på google.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Arn

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 161
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 161

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #101 : 23. februar 2010, 21:58 »
Nå er jeg gammel nok til å bestemme selv hva jeg spiser, men et triks jeg har lært for å overbevise folk om at tilskudd ikke bare er bra, men ofte også nødvendig/anbefalt er og be de skrive ned alt de spiser (altså næringsstoffene) i løpet av en normal uken og så sammenligne dette med Statens anbefalinger (Helsedirektoratet) http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1219_2606a.pdf. Dette er helt greie anbefalinger i mine øyne, og de fleste som ikke tenker over hva en spiser vil bli overrasket over hvor en ligger.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #102 : 21. mars 2010, 15:30 »
Har blitt advart av flere leger om å kaste kosttilskuddene. Deres argumenter er senskader, fremskynding av potensielle "skader", og at man vet aldri hva som er i pulveret. Enten det er norsk eller ikke. Tror nok mange er gangske naive til om det er norsk.
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #103 : 21. mars 2010, 18:14 »
Har blitt advart av flere leger om å kaste kosttilskuddene. Deres argumenter er senskader, fremskynding av potensielle "skader", og at man vet aldri hva som er i pulveret. Enten det er norsk eller ikke. Tror nok mange er gangske naive til om det er norsk.
tøv!
Du får ikke NOE produsert og solgt i norge uten at det er streng næringsmiddelkontroll!

Mattilsyn og tollvesen har meget god kontroll over varer som importeres til norge og selges i butikk, som matvarer osv.
Mattilsynet har stålkontroll på norske næringsmiddelbedrifter, og det er ingenting som skiller en norsk kosttilskuddsprodusent sine faciliteter og feks TORO sin produksjonslinje.

Du er herved invitert til en omvisning i Proteinfabrikken sine produksjonslokaler, hvorpå du nok etterpå må ete i deg ordene dine.

Det er flere ganger tryggere å ta tilskudd produsert i skandinavia enn det er å spise på restaurant i Oslo. Jfr siste tall fra mattilsynet.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #104 : 21. mars 2010, 21:43 »
Skulle så gjerne hatt masse dokumentasjon å legge frem som et slags forsvar på slike utsagn fra leger der og da, men på en annen måte så forstår jeg litt hva legene prøver å si. Jeg tror de ser dette i en helt større helhet, og kanskje sitter inne med noen eksempler på individer som faktisk kan slippe enkelte symptomer om de lar være å utsette kroppen for kosttilskudd.
Da snakker vi selvsagt om å dele inn i grupper, noen tåler, noen tåler ikke.
Men jeg tror noen leger faktisk står på sitt om at dette gjelder alle, bare i forskjellige grader.
Og jeg tror de bruker kosttilskudd som eksempel, da dette er typisk, et pulver med masse rart, som ikke alle vet hva er, men de bare vet det er godkjent.
Jeg tror minsteparten av norges kosttilskudd-brukere vet hva som eksisterer i bøtta, av det enkelte stoff, og hvordan det stoffet reagerer i kroppen på lang sikt, mot det å helt la være. Selv om stoffet finnes naturlig i kroppen fra før, blir det jo en unaturlig prosess for kroppen når det tilføres "kunstig".
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!