Skrevet av Emne: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)  (Lest 110852 ganger)

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #105 : 21. mars 2010, 21:45 »
Selv om stoffet finnes naturlig i kroppen fra før, blir det jo en unaturlig prosess for kroppen når det tilføres "kunstig".

Tilføres kunstig? Putter ikke du ditt kosttilskudd i munnen?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #106 : 21. mars 2010, 21:50 »
Jo? Men alle næringsstoffer som ikke kommer i form av mat, men som er dannet i en prosess, og serveres kroppen i en mengde og form som ikke er mat, er kunstig.
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #107 : 21. mars 2010, 21:52 »
Jo? Men alle næringsstoffer som ikke kommer i form av mat, men som er dannet i en prosess, og serveres kroppen i en mengde og form som ikke er mat, er kunstig.

Form som ikke er mat.. Sist jeg sjekket kom mat i alle slags former for konistens.

Vitaminer/mineraler/proteiner blir ekstrapolert fra vanlig mat og deretter samlet sammen i konsentrerte doser(kosttilskudd)
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #108 : 21. mars 2010, 22:10 »
Form som ikke er mat.. Sist jeg sjekket kom mat i alle slags former for konistens.

Om du sjekket i 2010 ja Smiley
Men mat, altså torsk, potet, biff, fugl, grønnsaker...

Du får jo næringsstoffer tilsvarende som i disse rettene i bøtter og spann, og det er jo bra det, men når det kommer i bøtter og spann, da er det kunstig! og ja, produsert og godkjent av mattilsynet!
Men at menneskekroppen svarer positivt til dette i like stor grad, er ikke en selvfølge for alle.
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #109 : 21. mars 2010, 22:13 »
Du får jo næringsstoffer tilsvarende som i disse rettene i bøtter og spann, og det er jo bra det, men når det kommer i bøtter og spann, da er det kunstig! og ja, produsert og godkjent av mattilsynet!
Men at menneskekroppen svarer positivt til dette i like stor grad, er ikke en selvfølge for alle.

Jeg skjønner ikke resonemanget ditt. Mener du at juice er kunstig også? At fruktose fra appelsinjuice derfor er mindreverdig fruktose fra appelsiner f,x?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #110 : 21. mars 2010, 22:24 »
Forøvrig er juice en fruktsaft, hvor produktet fremstilles av fruktkjøttet.
Blir ikke sammenliknbart med hva jeg prøver å poengtere.


Om du skilte ut næringsstoffene i juicen og produserte i konsentrert form i en liten boks, tilsvarende et 10 liter juice, da kunne man lett få i seg f.eks næringsstoffene til 10 liter juice, bare på 1-2-3!

"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #111 : 21. mars 2010, 22:29 »
Er det mulig å legge til argumentet for at proteinpulver og gainer faktisk er billigere enn mat med tanke på antall kcal/gram proteiner? Regnet ut

Ultimate nutrition produkter:

Muscle Juice: 450 kr for 4.75 kg. 250 gram pr servering. 1000 kcal uten melk, 1200 med melk

det vil da si 24 kr for en servering med vann, og omlag 34 kr for en servering med melk.
Samme kcals fra burgere fra maccern (er vel det billigste ellers): 10kr for 300kcals

altså ca 3 burgere til 30 kr, og 900 kcals, eller 4 burgere til 40 kr og 1200 kcals, noe som er dyrere enn weight gainern. Maccern mat er uansett ikke noe å satse på, men det er det billigste jeg kunne komme på ellers Tongue


90+ proteinpulver: 800 kr for 5 kg. 53 gram pr servering. 45 gram proteiner pr. servering.

det vil si 8.5 kr pr servering med vann, og 18.5 kr pr servering med melk. Altså 8.5 kr for 45 gram protein, og 18.5 kr for ca 50 gram proteiner (servering med melk). Hvis vi sammenligner dette med kyllingfilet som har omtrent 24 gram protein pr 100 gram, så vil vi se at det tilsvarer omtrent 200 gram kyllingfilet for samme mengde proteiner, noe som vil være utrolig mye dyrere.

Sliter ikke med skeptiske foreldre selv, etterosm moren min er oppvokst med en bodybuilder til bror, men har endel kompiser som trenger til assistanse her

198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #112 : 22. mars 2010, 00:21 »
Jo? Men alle næringsstoffer som ikke kommer i form av mat, men som er dannet i en prosess, og serveres kroppen i en mengde og form som ikke er mat, er kunstig.

Hvis du skal dra den helt ut da ... hvor mye tror du det er med moderne matproduksjon som ikke innebærer elementer av "kunstig"?

- Frukt og grønnsaker full i sprøytemidler
- Kjøttvarer dynket i matsminke
- Storfe og fjærkre som avles opp med hormoner
- Genmodifiserte planter
- Tilsetningstoffer (en del av dem ganske tvilsomme)

... osv osv...

Med mindre du kan fortelle meg at du eier en jordflekk i edens have ... beskyttet for forurensning og ethvert aspekt med moderne matproduksjon, så vil jeg tippe du stapper deg full i ganske mye "kunstige" ting på daglig basis.

Det aller meste av mat som selges i butikk i dag er prosessert i en eller annen form. Ja, selv matvarer du ikke naturlig skulle tro hadde vært gjennom slikt i forkant. Jeg vil tro det er ganske trygt å konsumere varer både fra proteinfabrikken og andre produsenter. Lurer litt på hva det er du forventer skal være i disse bøttene som folk ikke skulle kjenne til?

Som nevnt av andre så er næringsmiddelproduksjon i Norge underlagt strenge reguleringer og kontrollregimer (også uanmeldte). En kan alltids prøve å lure systemet, men skaden på merkevaren som da vil oppstå når en først ferskes er som oftest mye større enn hva en måtte tjene på kort sikt.

Det største aberet med kosttilskudd er ikke at kosttilskudd er farlig, men heller det at folk ikke må glemme at det faktisk er ment som et supplement til et variert og godt kosthold.


Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #113 : 22. mars 2010, 00:23 »
honnør!

Utlogget Harald_G

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 390
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 390

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #114 : 22. mars 2010, 14:27 »
Egil: Du bruker samme tlf nummer nå som for 3 år siden? Har en tvilende mamma til en kompis som mest sannsynlig kommer til å ringe deg. Fint hvis du forklarer at det også er den billigste måten å få i seg nok proteiner/kcals på også =)
198 cm
101 kg

Så kul er jeg:

Pronerte pull-ups: 50kg i beltet, 3 rep, 20kg 12 rep
Nedtrekk bredt grep: 120kg, 12reps
Benk: 110kg x 10 reps
Smalbenk: 90kg 12 rep
Hantelpress: 48kg x 5 reps
Beinpress: 320kg 5 reps (Chickenlegz)
Bikkeps kørl, hantler: 30 kg x 5 reps

Trener Krav Maga
Utdannet personlig trener gjennom Active Education
Basketspiller

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD?
« #115 : 22. mars 2010, 14:42 »
Egil: Du bruker samme tlf nummer nå som for 3 år siden? Har en tvilende mamma til en kompis som mest sannsynlig kommer til å ringe deg. Fint hvis du forklarer at det også er den billigste måten å få i seg nok proteiner/kcals på også =)
samme nummer ja + 94056948
jeg avtaler ikke på forhånd hva jeg vil si, men jeg er jo stort sett pro-tilskudd avhengig av alder på ungdommen og type tilskudd.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Revidert mitt første innlegg litt.

Utlogget EckoRomeo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 282
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 282

Hvis du skal dra den helt ut da ... hvor mye tror du det er med moderne matproduksjon som ikke innebærer elementer av "kunstig"?

- Frukt og grønnsaker full i sprøytemidler
- Kjøttvarer dynket i matsminke
- Storfe og fjærkre som avles opp med hormoner
- Genmodifiserte planter
- Tilsetningstoffer (en del av dem ganske tvilsomme)

... osv osv...

Med mindre du kan fortelle meg at du eier en jordflekk i edens have ... beskyttet for forurensning og ethvert aspekt med moderne matproduksjon, så vil jeg tippe du stapper deg full i ganske mye "kunstige" ting på daglig basis.

Det aller meste av mat som selges i butikk i dag er prosessert i en eller annen form. Ja, selv matvarer du ikke naturlig skulle tro hadde vært gjennom slikt i forkant. Jeg vil tro det er ganske trygt å konsumere varer både fra proteinfabrikken og andre produsenter. Lurer litt på hva det er du forventer skal være i disse bøttene som folk ikke skulle kjenne til?

Som nevnt av andre så er næringsmiddelproduksjon i Norge underlagt strenge reguleringer og kontrollregimer (også uanmeldte). En kan alltids prøve å lure systemet, men skaden på merkevaren som da vil oppstå når en først ferskes er som oftest mye større enn hva en måtte tjene på kort sikt.

Det største aberet med kosttilskudd er ikke at kosttilskudd er farlig, men heller det at folk ikke må glemme at det faktisk er ment som et supplement til et variert og godt kosthold.


Jada sant alt du skriver, men for de mest aktive så er kosttilskudd meget utbredt, og det er nettopp denne daglige dosen med høykonsentrat som får mest kritikk fra enkelte leger.
Personlig mener jeg ikke det kan sammenliknes med en pose TORO om dagen, eller en genmodifisert plante.
"We are better than you, and we know it!"
-Globo Gym

Utlogget Russern95

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 817
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 817

  • "Never settle"
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #118 : 02. februar 2011, 15:17 »
Hey  egil! Ga deg honnør for denne tråden, var bra skrevet og foreldra mine har nok en gang lært noe Smiley haha

Lurer bare på en ting Ang. Kreatin.. Har lest en del om det og at det er forskjellige varianter osv, og for selve muskelbygging og styrke og volum er Kreabolic så " bra " ; men dette er jo svindyrt i forhold til pulverformen av andre kreatiner.

Hvilket kreatin bør jeg da kjøpe når utgangspunktet mitt er volum og styrke? utenom kreabolic:

Trenger helst hurtig svar for trenger det fort ,hehe:)

MVh
situ

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #119 : 03. februar 2011, 19:57 »
Jeg setter nesten alle mine penger på Kreatin monohydrat!

(resten av kronene setter jeg faktisk på kreabolic. Får utrolig bra tilbakemeldinger på den)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!