Skrevet av Emne: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)  (Lest 110668 ganger)

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #120 : 24. februar 2011, 16:50 »
Kan ikke treningsforum lage en artikkel ut av dette? Blir mye mer troverdig, hvis en kan si det på den måten Wink Bra skrevet og honnør selvsagt.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #121 : 24. februar 2011, 16:54 »
tja.... nja..

1. Dette kan skrives bedre.
2. Det er bare min personlige mening, med anekdotisk bevisførsel.
3. Det er ikke noen veldig viktig sak. De fleste webshopper har vel 18 års grense, og da bestemmer jo kunden selv... Smiley

Utlogget Henkzpus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4

Kunne ikke skrevet litt om BCAA? Smiley
Life is a Freakshow

Utlogget natas

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 150
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 150

Ja det var på tide at noen tar ansvar for at forleldrene  som har barn i styrke trenings milijøet,
får muligheten til og berolige seg med (Fakta) HONØR
Go Hard!


Pain is  temporary glory is forever

Utlogget Champions

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 964
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 964

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #124 : 09. april 2011, 23:22 »
Jeg er snart 15 år, og min mor nekter meg proteinpulver. Jeg viste henne det du har skrevet.
Da sa hun at du bare var ute etter å selge mest mulig siden du jobber i proteinfabrikken.

Finnes det noen andre eksperter som mener det samme som deg om kosttilskudd for ungdommer?
Gjerne link til artikler o.l.
Stats:
18 år (96 mod)
182 cm
86 kg (13.12.14)

Maksløft:                               
Knebøy:       177,5kg            13.12.2014
Benkpress:   110kg               23.11.2013             
Markløft:      190kg               13.12.2014


Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102203.0

Utlogget loft

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 745
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 745

  • No pain, no gain! Woo ha

Utlogget pølsen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Går det så går det, dør æ så dør æ!
Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #126 : 13. august 2011, 23:22 »
har altid vært en liten krig ang kostilskudd her i huset å, hu mor ska nokk få læs den her å!


bra artikkel Cheesy
182cm
95kg
 
mat<3

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #127 : 01. november 2011, 10:10 »
Kreatin er ikke helt ufarlig for alle. Her bør en sjekke leverprøver etter noen ukers bruk. Noen tåler kreatin, andre ikke. Mine verdier går opp som en rakett, ved bruk av kreatin. For 8 uker siden hadde jeg siste måling, og den var sky høy. 2 uker av, så var den mye bedre, og i morgen er det nye prøver. Dette er 3 gang jeg tester ut dette, og denne gang kan kun kreatin være synderen.

Ved bruk: jeg er en person som får kjempe trykk ved bruk av kreatin, men med disse verdien ( meg og alkisene ) så vil jeg ikke bruke mer kreatin. Så mitt råd er, test om du er en av de som ikke tåler kreatin, før du bruker dette i årevis.

Utlogget d386yv

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 279

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #128 : 01. november 2011, 10:48 »
Kreatin er ikke helt ufarlig for alle. Her bør en sjekke leverprøver etter noen ukers bruk. Noen tåler kreatin, andre ikke. Mine verdier går opp som en rakett, ved bruk av kreatin. For 8 uker siden hadde jeg siste måling, og den var sky høy. 2 uker av, så var den mye bedre, og i morgen er det nye prøver. Dette er 3 gang jeg tester ut dette, og denne gang kan kun kreatin være synderen.

Ved bruk: jeg er en person som får kjempe trykk ved bruk av kreatin, men med disse verdien ( meg og alkisene ) så vil jeg ikke bruke mer kreatin. Så mitt råd er, test om du er en av de som ikke tåler kreatin, før du bruker dette i årevis.

Hva er en leverprøve?

Vanligvis finner leger mye kreatinin i blodet()? (mener jeg, kan ikke huske å ha tatt urinprøve, men kanskje det var i urinprøven) ved bruk av kreatin. Typisk er høye kreatininnivåer indikativt på nyresvikt/problemer og skal tas alvorlig. Men, hvis du tilfører kroppen kreatin via tilskudd er ikke høyere nivåer av kreatinin (produkt etter nedbryting av kreatin) indikativt på noe som helst. Hvis nivåene går ned hvis du slutter med kreatin betyr det (edit: mest sannsynlig) at nyrene fungerer greit, og at de høyere verdiene kom fra inntak av kreatin.

Vet ikke om det var dette du mente med leverprøve. Jeg har veldig lite medisinsk kunnskap forresten Smiley

edit: Ta legens ord over mitt, men det er alltid nyttig å tenke litt kritisk

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #129 : 01. november 2011, 19:38 »
Kreatin er ikke helt ufarlig for alle. Her bør en sjekke leverprøver etter noen ukers bruk. Noen tåler kreatin, andre ikke. Mine verdier går opp som en rakett, ved bruk av kreatin. For 8 uker siden hadde jeg siste måling, og den var sky høy. 2 uker av, så var den mye bedre, og i morgen er det nye prøver. Dette er 3 gang jeg tester ut dette, og denne gang kan kun kreatin være synderen.

Ved bruk: jeg er en person som får kjempe trykk ved bruk av kreatin, men med disse verdien ( meg og alkisene ) så vil jeg ikke bruke mer kreatin. Så mitt råd er, test om du er en av de som ikke tåler kreatin, før du bruker dette i årevis.
Snakker du om ALAT og/eller ASAT verdier, eller snakker du om kreatinin nivåene? For hvis du snakker om kreatinin, så er det et måletall for nyrebelastning.... men KUN relevant som måltall hvis man IKKE bruker kreatin. Det betyr absolutt ingenting, det er bare et tall, og det blir forklarbart når man inntar kreatin.

Hvis det derimot er ALAT verdiene dine som blir påvirket av kreatin, så er du et medisinsk under... jeg greier ikke å finne en eneste av studiene omkring kreatin som antyder utslag på ALAT/leververdier.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #130 : 01. november 2011, 19:57 »
Som nevnt over så vil økte verdier av kreatinin ved bruk kreatin, kun bidra med falske verdier når man evaluerer nyrefunksjon, det er ikke forbundet med å være årsak til nyresvikt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21399917

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19124889

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18652082

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15273072


Når det gjelder leverfunksjon så er jeg er også interessert i hva slag leverprøver som ble tatt, og hvilke markører som var utenfor referanseområdet?

Bruker du noen form for medisiner eller andre tilskudd?
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Pitbull1

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 680
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 680

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #131 : 02. november 2011, 18:30 »
Alat verdiene ble kraftig forhøyet. I dag har jeg tatt ny blod prøve, for å se hvor mye verdien ligger på nå. Denne gang var det kun kreatinen som gav økning. I disse 10 uker har jeg ikke tatt noe kost tilskudd.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #132 : 02. november 2011, 19:29 »
Ingen andre markører som var forhøyet, CK f.eks? Var, bilirubin, albumin og totalt protein normalt? Har du tatt serologiske prøver med tanke på f.eks hepatitt virus? Jeg skjønner at du/legen din ikke tolker inntaket av kreatin og ALAT verdiene dine som en tilfeldighet, men det gir liten mening at kreatin i seg selv er primærårsaken til leverskade, med tanke på hva kreatin består av og hva slags stoffer som generelt virker toksisk på leveren, tenker da på mokylær oppbygning og egenskaper.

Det er godt mulig at det finnes en sammenheng mellom dine personlige blodverdier og ditt inntak av kreatin, ikke fordi kreatin skader leveren din, men at det påvirker andre prosesser, som i sin tur gir utslag i økt ALAT. Hvis annen sykdom i lever er utelukket, hadde jeg kanskje tenkt mer i retning muskulatur.

Jeg vet jeg virker litt bastant men det er kun mine betraktninger, og du trenger ikke å svare på spørsmålene over her for jeg tenker bare høyt  Wink
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Dr.Dorian

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 67
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 67

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #133 : 06. januar 2012, 17:54 »
Godt jobbet.

Enkelt og greit fortalt. Smiley

Utlogget Kosttilskuddmannen

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: TIL FORELDRE - FARLIG KOSTTILSKUDD? (revidert 2010)
« #134 : 29. januar 2012, 13:29 »
Bra tråd! Mye fin info her.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!