Skrevet av Emne: STICKY : Myten om kardio på tom mage.  (Lest 67665 ganger)

Utlogget Stone

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 20

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #15 : 11. august 2007, 20:42 »
Ett spørsmål:

"Eight endurance-trained males completed an exhaustive bout of exercise"..

Kan ikke det faktum at de var 'endurance-trained' og utførte en 'exhaustive bout of exercise' føre til at kroppen oppfører seg annerledes (under og etter trening) enn f.eks. hos en kroppsbygger som kun utfører moderat cardio?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #16 : 06. oktober 2007, 17:48 »
dette med at kroppen bruker av energikildene sine i sikksakk er vel også avhengig av hvilken intensitet du "arbeider på"
http://gymnos.cappelen.no/binfil/download.php?did=958
http://www.loplabbet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=144&Itemid=210

Den första artikeln här (cappelen) handlar ju om GI, så den förstår jag inte riktigt vad du menar med... Och i den andra står det väl heller inget som direkt handlar om ämnet...? Kan du specificera lite närmare vad du menar?

så vil jeg også få med at jeg hadde lest artikkelen din og jeg er enig med veldig mye av det som står der.. men hvordan fett blir lagret på kroppen er vel fortsett noe ikke forskerne er enige om ennå, samme som hvordan en muskel vokser og blir sterkere..
derfor er jeg fortsatt litt skaptisk til de resultatene du har lagt frem.
både fordi jeg har lest noen artikler som mener det motsatte,
http://www.muscle101.com/old_page/cardio.html
http://www.bodyconcept.com/Body_Building_Articles/Cardio%20Timing:%20The%20Secret%20to%20Burning%20Fat%20Up%20To%20300%20Percent%20Faster%20/a-299.html

Ingen av dessa artiklar menar väl det motsatta av vad jag säger egentligen? (och ingen av dem backar upp några påståenden med referenser). Argumentationen i den första förutsätter också att protein inte ger någon insulinutsöndring, men faktum är att whey och EAA ger högre insulinutsöndring än druvsocker (Am J Clin Nutr. 2007 Apr;85(4):996-1004)...


og fordi en så stor del av den trenende "Eliten" bruker dette..
samtidig som jeg, og mange jeg kjenner har brukt dette med gode resultater.

Och även jag, men därmed inte sagt att någon bränner mer fett av den grunden. Morgonkardio har många praktiska fördelar (som de du nämner nedan). Och som jag nämnt så kan det teoretiskt vara fördelaktigt för att hjälpa en att mobilisera mer av det "envisa fettet" runt midja/höft/lår vid en låg fettprocent, men därmed heller inte sagt att man bränner mer fett över hela kroppen. Bara att en något större mängd förbränns från det området (men då alltså mindre från andra områden.. Kaloriförbruket är ju det samma).


samtidig så vil jeg også si at jeg tror ikke at forskjellen vil være helt det store, om du gjør cardioen din før eller etter frokost... det psykiske, og ikke minst det individuelle aspektet er minst like viktig. For noen, så vil cardio før frokost gjøre at de føler seg slitne resten av dagen, og ikke klarer å prestere på vekttreningen senere.
mens noen andre vil kanskje få seg en liten boost av å stå opp å trekke litt frisk luft:-)

Enig. Smiley


forøvrig så er jeg helt enig med zuul i at sammeligningen min, med deg og en gutt som mener at coleman trener feil var helt på jordet. (var nok egentlig litt i ørska når jeg skrev det i går kveld), så jeg legger meg hel flat der. beklager så mye, du er vel en av de mest hjelpsomme her inne på forumet og du er jo i en form andre bare kan drømme om å komme i. så håper virkelig ikke du har tatt meg nær av det som fra din side kanskje blei oppfatta som litt krass kritikk:-)

hvor mye curler du max i biceps forrsten Tongue

Helt i ordning. Såg ju när jag läste det en andra gång att du inte menade det så också. Smiley

Ha'kke peiling på vad jag tar, det är liksom ingen övning jag brukar bry mig om att maxa i...


Utlogget lafa

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #17 : 17. april 2008, 22:41 »
takk for at du bekreftet denne myten beefcake! for å stå opp om morgonen er forferdelig:P
jeg har bare et lite spørsmål..
Hvor lange gåturer bør jeg gå for å forbrenne mye? Går for tiden etter styrketrening som jeg har ca 3 dager i uken og prøver å gå så mye jeg orker på "hviledagene". Etter styrketrening tar jeg meg en shake å går ca 35min(i ca 7kmt med 65% makspuls). Og på "hviledagene" går jeg litt i fjellet å lange strekninger på ca 40min til 2 timer. Høres dette bra ut eller er det bedre å jogge?

Utlogget Tetra

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 980
  • Honnør: 164
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 980

  • Ain't got time for percentages
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #18 : 01. mai 2008, 22:48 »
Jeg er helt enig i at det er den totale energimengden brukt under trening, og ikke intensiteten på selve økten, som er avgjørende for hvor mye fett som blir forbrent.

Men skjønner ikke helt hva som er nytt med det. For en kroppsbygger/fitness-utøver er jo målet å brenne fett MENS man mister minst mulig muskelmasse, og ikke bare å miste fett, og i denne sammenheng er vel intensiteten på den kardiovaskulære treningen avgjørende?

EKS: La oss si at en person kan brenne 300 kcal enten ved å
- jogge i 30 min
- eller gå i 60 min

Vil denne personen (gjerne på en lavkarbo-diett) miste/beholde like mye muskelmasse uavhengig av hvilken treningsmetode som blir brukt?
Og er det annerledes etter en hard styrkeøkt hvor glykogenlagrene i musklene er noe mindre?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #19 : 01. mai 2008, 23:46 »
For en kroppsbygger/fitness-utøver er jo målet å brenne fett MENS man mister minst mulig muskelmasse, og ikke bare å miste fett, og i denne sammenheng er vel intensiteten på den kardiovaskulære treningen avgjørende?

EKS: La oss si at en person kan brenne 300 kcal enten ved å
- jogge i 30 min
- eller gå i 60 min

Vil denne personen (gjerne på en lavkarbo-diett) miste/beholde like mye muskelmasse uavhengig av hvilken treningsmetode som blir brukt?

Dersom man ser på kardioen for seg, så er høyintensiv kardio å foretrekke der og da for å bevare muskelmasse da høyintensiv trening har flere hormonelle fordeler med tanke på dette. Samtidig vil imidlertid høyintensiv kardio også slite litt mer på kroppen og øke risikoen for overtrening, så kan nok være lurt å ikke overdrive den høyintensive kardioen på deff og heller spare kruttet til vekttreningen.

Og er det annerledes etter en hard styrkeøkt hvor glykogenlagrene i musklene er noe mindre?

Det kommer litt an på hva man har trent. Styrketrening reduserer glykogenlagrene rundt musklene som brukes, så etter en hard beinøkt bør man kanskje ikke overdrive kardioen.


Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #20 : 11. april 2010, 22:03 »
Det kunne virke som om du forsøkte å hevde at kroppen legger sammen aktivitet og totale mengder kcal på slutten av døgnet og da bestemmer seg for om den skal legge på seg litt eller ta av litt. Det virker som om det er dette som er utgangspunktet ditt for å si at du kan løpe/gå når du vill, alt er like bra, ingen forskjell.

Saken er at kroppen lever akkurat her og nå. Den responderer på det som skjer akkurat nå. Det er dette vi manipulerer med i alle sammenhenger av helse og vellvære. Vi kan tilføre kroppen noe akkurat nå, som vill ha effekter senere. Vi kan utsette kroppen for en belastning nå som fører til at kroppen endrer adferd og vi kan oppnå ønskede resultater.

Personlig har morgenturene med hunden før mat vesentlig bedre resultater for meg enn om jeg utsetter turen til jeg har spist morgenmaten. Må si at jeg er uenig med den framstillingen din. En annen sak som er litt tvilsomt blir å linke opp en haug med referanser til diverse undersøkelser som passer inn i påstandene. Som du sikkert vet er det gjort svært mange studier, dersom vi plukker ut bitter her og der kan vi få dekning for utrolige påstander. På ett forum som dette virker disse referanser som et godt argument for saken din, selv om referansene skulle være bare oppdiktet ville det være mange som ikke våget å argumentere mot påstandene fordi referanser kan oppleves intimiderende.

Uansett, nok om det, er bare en personlig oppfattning. Det er skrevet svært mange forskningsrapporter, men å svelge informasjonen sakset fra disse er som å tro på julenissen fordi naboen sa han har sett ham.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #21 : 12. april 2010, 08:00 »
Det kunne virke som om du forsøkte å hevde at kroppen legger sammen aktivitet og totale mengder kcal på slutten av døgnet og da bestemmer seg for om den skal legge på seg litt eller ta av litt. Det virker som om det er dette som er utgangspunktet ditt for å si at du kan løpe/gå når du vill, alt er like bra, ingen forskjell.

Saken er at kroppen lever akkurat her og nå. Den responderer på det som skjer akkurat nå. Det er dette vi manipulerer med i alle sammenhenger av helse og vellvære. Vi kan tilføre kroppen noe akkurat nå, som vill ha effekter senere. Vi kan utsette kroppen for en belastning nå som fører til at kroppen endrer adferd og vi kan oppnå ønskede resultater.

Personlig har morgenturene med hunden før mat vesentlig bedre resultater for meg enn om jeg utsetter turen til jeg har spist morgenmaten. Må si at jeg er uenig med den framstillingen din. En annen sak som er litt tvilsomt blir å linke opp en haug med referanser til diverse undersøkelser som passer inn i påstandene. Som du sikkert vet er det gjort svært mange studier, dersom vi plukker ut bitter her og der kan vi få dekning for utrolige påstander. På ett forum som dette virker disse referanser som et godt argument for saken din, selv om referansene skulle være bare oppdiktet ville det være mange som ikke våget å argumentere mot påstandene fordi referanser kan oppleves intimiderende.

Uansett, nok om det, er bare en personlig oppfattning. Det er skrevet svært mange forskningsrapporter, men å svelge informasjonen sakset fra disse er som å tro på julenissen fordi naboen sa han har sett ham.

Det er lov å være uenig, men kom gjerne med noe mer konstruktivt enn dine personlige erfaringer etter gåturer med hunden og mindre hyggelige forsøk på å sammenligne mitt innlegg med et påstand om at julenissens eksistens.

Saken er at man bør være forsiktig med å trekke for store konklusjoner av hva som skjer akkurat "nå" i kroppen, siden saker og ting som regel jevner seg ut over litt lengre tid.

Personlig opplevde jeg også en gang i tiden at gåturer før frokost var utslagsgivende for at komme i form, mye på bakgrunn av at jeg da hadde lest artikler hvor man hadde trukket konklusjoner fra forskning som viset på effekt der og da. Etter at jeg ved senere tilfeller har klart å komme i akkurat like god form uten disse gåturene kan jeg ikke lengre si at de var så veldig viktige, selv om jeg følte det der og da. Jeg opplevde på en lignende måte også en gang i tiden at små og hyppige måltider var et "must" for å komme i form. Senere tids erfaringer har fått meg på andre tanker om dette også. Den gangen argumenterte jeg imidlertid før disse "effektene" med at mine personlige erfaringer tilsa at det var slik. Idag tilsier mine personlige erfaringer at det ikke er slik. Personlige erfaringer er fint å ha, men er ikke et veldig sterkt kort når man diskuterer slike ting.

Søk opp og les litt av den "intimiderende" forskningen jeg refererer til før du kommenterer neste gang er du snill, så kanskje dette kan bli til en konstruktiv diskusjon. Du finner det meste enkelt og raskt på scholar.google.com.


Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #22 : 14. april 2010, 20:32 »
Du må være mer kritisk til hvilke resultater du begrunner dine påstander på. Det er mye useriøs og forenklet forskning som ikke er verdt papiret det er skrevet på. En uttalelse eller enkeltstående rapport sier absolutt ingenting. I tillegg er jeg usikker på dine kvalifikasjoner til å tolke disse rapportene korrekt. Det er nok en grunn til at lekfolk ofte trekker feile konklusjoner. Ellers er jeg åpen for konstruktive diskusjoner som ikke blir forsøkt låst ned av useriøse hennvisninger.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget _Xena_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

  • Liss Farstad Nerlandsrem ASK
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #23 : 14. april 2010, 20:55 »
Jeg drikker en kopp kaffi og tar glutamin før jeg tar morgencardioen på 60 minutter.
Så avslutter jeg på kvelden etter styrkeøkten med cardio på 50-60 minutter.

Er det for mye ?
Det har stor effekt iallefall..
"Det største målet i livet bør være å bli den beste utgaven av seg selv!"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #24 : 15. april 2010, 07:26 »
Du må være mer kritisk til hvilke resultater du begrunner dine påstander på. Det er mye useriøs og forenklet forskning som ikke er verdt papiret det er skrevet på. En uttalelse eller enkeltstående rapport sier absolutt ingenting. I tillegg er jeg usikker på dine kvalifikasjoner til å tolke disse rapportene korrekt. Det er nok en grunn til at lekfolk ofte trekker feile konklusjoner. Ellers er jeg åpen for konstruktive diskusjoner som ikke blir forsøkt låst ned av useriøse hennvisninger.

At du er kritisk stilt mot mine "påstander" og den "useriøse" og "intimiderende" forskningen jeg siterer fremkom tydelig i ditt forrige innlegg. Siden du sier at du er åpen for konstruktive diskusjoner, hva med å komme med noe konstruktivt istedet for bare mer kritikk rettet mot meg personlig. Det begynner å bli litt kjedelig.


Jeg drikker en kopp kaffi og tar glutamin før jeg tar morgencardioen på 60 minutter.
Så avslutter jeg på kvelden etter styrkeøkten med cardio på 50-60 minutter.

Er det for mye ?
Det har stor effekt iallefall..

Det avhenger jo av så mange andre ting som hvor hardt du trener, hvor mye du spiser, osv, men så lenge du ikke føler at det er for mye så er det som regel ikke for mye.


Utlogget _Xena_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

  • Liss Farstad Nerlandsrem ASK
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #25 : 15. april 2010, 07:45 »

Det avhenger jo av så mange andre ting som hvor hardt du trener, hvor mye du spiser, osv, men så lenge du ikke føler at det er for mye så er det som regel ikke for mye.

[/quote]


Trener styrke 5 dager i uka. Og handball to kvelder i uka. Men jeg vant med å trene hardt og masse, spiller handball og driver med styrkeløft. Jeg skal ned en klasse, så er på diett.
Går ned sakte men sikkert, men den cardion er gull verdt nå ja. Så lenge det funker,vekta går jo ned,og styrken opp..

Men man forbrenner ikke mer på tom mage enn etter frokost altså?
"Det største målet i livet bør være å bli den beste utgaven av seg selv!"

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #26 : 15. april 2010, 08:07 »
Men man forbrenner ikke mer på tom mage enn etter frokost altså?

Du forbrenner ikke fler kalorier, men å trene på tom mage vil kunne hjelpe noe med å mobilisere (og forbrenne) det siste stae fettet rundt hofter og lår (mage og rygg hos menn) hvis du har forholdsvis lite fett på kroppen.

Anbefaler boken "The Stubborn Fat Solution" av Lyle McDonald for dem som er interessert i å fordype seg i dette.


Utlogget _Xena_

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 8

  • Liss Farstad Nerlandsrem ASK
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #27 : 15. april 2010, 09:49 »
Du forbrenner ikke fler kalorier, men å trene på tom mage vil kunne hjelpe noe med å mobilisere (og forbrenne) det siste stae fettet rundt hofter og lår (mage og rygg hos menn) hvis du har forholdsvis lite fett på kroppen.

Anbefaler boken "The Stubborn Fat Solution" av Lyle McDonald for dem som er interessert i å fordype seg i dette.

Aight! Takk =)
"Det største målet i livet bør være å bli den beste utgaven av seg selv!"

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #28 : 15. april 2010, 17:51 »
Beefcake: Jeg angriper ikke deg personlig, men jeg synes dine påstander var litt vell bombastisk. =)
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget martnw89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #29 : 06. juli 2010, 23:23 »
Flott innlegg... men dt her er dt jeg lurer på... jeg veier 75 kg.. spiser 4-6 måltider om dagen.. havre til frokost.. kylling å pasta + kesam å nøtter på kvelden... jeg får aldri av meg det lille magefettet jeg sitter å iriterer meg over!  Embarrassed ... Må jeg spise mindre? jeg teller ikke kalorier.. jeg forbrenner ca 2006.2 Kcal`s per dag.. vet ikke helt ossen jeg regner det ut. men dt var dt jeg fikk oppgitt av en annen her på forumet. Føler at jeg aldri kommer noe veg med magen å jeg har hatt et veldig sunt kosthold nå i 11 mnd...

så dere som har sikkelig peil her... hva må jeg gjøre... Må jeg spise mindre? jogge/gå mere? kutte ut noe i kostholdet?... jeg kan forresten sette opp det jeg fikk anbefalt å spise her.. så kan dere se:

Frokost:

100 gram Havregrynn i vann med valgfri mengde kanel
3 kokte egg (150 g)
2 ss tran (10 g)
2 multivitaminner

Lunch:
1 boks tunfisk (120 g uten vann)
70 gram jasmin ris/natur ris
1 ss oliven olje til steking

Middag:
300 g kylling file/laks/ørret/kalkun/Kottlett uten fett
80 g jasmin ris/natur ris
1 ss oliven olje til steking

Kveldsmat:
300 g mager kesam
20 g nøtter (usaltet og uristet)

Ca Sum:
Protein: 175.1 gram
Fett: 67.85 gram
Karbohydrater: 171.92 gram
Kcal: 2006.2

pleier å få inn ett ekstra måltid enten før eller etter trening.. kommer ann på tida... Føler lissom jeg må spise så mye mat for å gi kroppen nok å bygge med... jeg drikker også en shake før å etter trening som regel.

 setter veldig stor pris på alt som kan hjelpe!. Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!