Skrevet av Emne: STICKY : Myten om kardio på tom mage.  (Lest 67692 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #30 : 07. juli 2010, 08:03 »
jeg får aldri av meg det lille magefettet jeg sitter å iriterer meg over!  Embarrassed ... Må jeg spise mindre?

Først og fremst: dropp desimalene når du regner gram, og rund av kalorier til titall eller enda større.

Vet ikke om du må spise mindre for å bli kvitt det siden du ikke nevner om du går opp, ned eller beholder vekten med det kostholdet du har nå, men hvis du går opp eller beholder så må du spise mindre, f.eks. ved å kutte ned karboinntaket de dagene du ikke trener. Alternativt så kan du bevege deg mer hvis du foretrekker det. Gjerne på tom mage.


Utlogget martnw89

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 34
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 34

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #31 : 07. juli 2010, 08:13 »
Jeg har ikke vekt hjemme så får ikke veid meg så mye.. men har ligget på 75 de siste gangene.. skal få veid meg snart Grin.. tusen takk Cheesy

Utlogget Eirik Heggdalsvik

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #32 : 15. mars 2011, 10:24 »
Bra inlegg:)

Utlogget etn91

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 485
  • Honnør: 57
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 485

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #33 : 15. mars 2011, 12:47 »
Flott innlegg... men dt her er dt jeg lurer på... jeg veier 75 kg.. spiser 4-6 måltider om dagen.. havre til frokost.. kylling å pasta + kesam å nøtter på kvelden... jeg får aldri av meg det lille magefettet jeg sitter å iriterer meg over!  Embarrassed ... Må jeg spise mindre? jeg teller ikke kalorier.. jeg forbrenner ca 2006.2 Kcal`s per dag.. vet ikke helt ossen jeg regner det ut. men dt var dt jeg fikk oppgitt av en annen her på forumet. Føler at jeg aldri kommer noe veg med magen å jeg har hatt et veldig sunt kosthold nå i 11 mnd...

så dere som har sikkelig peil her... hva må jeg gjøre... Må jeg spise mindre? jogge/gå mere? kutte ut noe i kostholdet?... jeg kan forresten sette opp det jeg fikk anbefalt å spise her.. så kan dere se:

Frokost:

100 gram Havregrynn i vann med valgfri mengde kanel
3 kokte egg (150 g)
2 ss tran (10 g)
2 multivitaminner

Lunch:
1 boks tunfisk (120 g uten vann)
70 gram jasmin ris/natur ris
1 ss oliven olje til steking

Middag:
300 g kylling file/laks/ørret/kalkun/Kottlett uten fett
80 g jasmin ris/natur ris
1 ss oliven olje til steking

Kveldsmat:
300 g mager kesam
20 g nøtter (usaltet og uristet)

Ca Sum:
Protein: 175.1 gram
Fett: 67.85 gram
Karbohydrater: 171.92 gram
Kcal: 2006.2

pleier å få inn ett ekstra måltid enten før eller etter trening.. kommer ann på tida... Føler lissom jeg må spise så mye mat for å gi kroppen nok å bygge med... jeg drikker også en shake før å etter trening som regel.

 setter veldig stor pris på alt som kan hjelpe!. Cheesy
Jeg er ikke helt sikker, for har ikke fått med meg annet enn at du vil få vekk magefett og sett matloggen din.. Men hvor mye trener du? Og du har ikke vurdert å kutte ned i karben, og heller spise mer proteiner og fett/oljer? Smiley
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116330.0

Gammel treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=102601.0


Det er fordi jenter som bygger muskler driter i gutter som måtte føle seg truet...de liker ordentlige menn! Wink

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #34 : 28. mars 2011, 00:50 »
Bruker kroppen mer fett som energi ved et tidspunkt må den bruke mer glykogen/ karbo senere (2,3,8).

Men hva om det ikke er noe karbo å ta av før f.eks. 48 timer senere? Jevner det seg også da ut to dager etterpå?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #35 : 28. mars 2011, 10:28 »
Men hva om det ikke er noe karbo å ta av før f.eks. 48 timer senere? Jevner det seg også da ut to dager etterpå?

Hva jevner ut seg?

Kroppen forbruker det den har tilgang til. Spiser du ikke karbo så vil energibehovet dekkes av det du gir den istedet; altså protein, fett eller alkohol.


Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #36 : 28. mars 2011, 10:45 »
Personlig synes jeg kardiotrening og spesielt kondisjonstrening er oppskrytt. Trener man skikklig med vekter og varierer repsantallet samt varmer opp med 10 minutter kardio før treningsøkten vil kondisjonen være på ett godt og vel akseptabelt nivå. Om man skal opp eller ned i vekt/fettprosent handler ganske enkelt om å justere matinntaket.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #37 : 28. mars 2011, 11:34 »
Personlig synes jeg kardiotrening og spesielt kondisjonstrening er oppskrytt. Trener man skikklig med vekter og varierer repsantallet samt varmer opp med 10 minutter kardio før treningsøkten vil kondisjonen være på ett godt og vel akseptabelt nivå. Om man skal opp eller ned i vekt/fettprosent handler ganske enkelt om å justere matinntaket.

Helt enig.


Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #38 : 28. mars 2011, 13:34 »
Hva jevner ut seg?

Kroppen forbruker det den har tilgang til. Spiser du ikke karbo så vil energibehovet dekkes av det du gir den istedet; altså protein, fett eller alkohol.

Om jeg forstår deg rett, så sier du at hvis man forbrenner en del fett fra kroppen på morgenen med morgenkardio, så vil kroppen kompensere med å forbrenne mindre fett fra kroppen resten av dagen.

Jeg tenkte f.eks. om man gikk i 60 minutter på mandag morgen, men bare inntok minimalt med karbohydrater frem til onsdag morgen, altså spiste et lavkarbokosthold. Vil kroppen også da forbrenne mindre fett fra kroppen resten av dagen? Hvor lenge varer dette? Vil kroppen da bruke ekstra energi fra proteiner og fett som man spiser, ettersom man kroppen har brukt ekstra mye energi fra fett på kroppen tidligere på dagen? Og når karbohydratene kommer på onsdag, vil kroppen da bruke ekstra mye karbohydrater en stund, ettersom det har vært karbohydratmangel i 48 timer?

Jeg håper dette innlegget gir mening, og at det ikke ble for kaotisk. Smiley

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #39 : 28. mars 2011, 14:19 »
Om jeg forstår deg rett, så sier du at hvis man forbrenner en del fett fra kroppen på morgenen med morgenkardio, så vil kroppen kompensere med å forbrenne mindre fett fra kroppen resten av dagen. Jeg tenkte f.eks. om man gikk i 60 minutter på mandag morgen, men bare inntok minimalt med karbohydrater frem til onsdag morgen, altså spiste et lavkarbokosthold. Vil kroppen også da forbrenne mindre fett fra kroppen resten av dagen?

Ikke fokuser så mye på fettforbrenning der og da. Greia er at når du holder et lavkarbokosthold så spiser du jo istedet mer av fett så fettlagringen blir større. Mengden fett lagret på kroppen ved slutten av dagen blir den samme ved et identisk kaloriinntak.

Hvis du er ute etter å forbrenne maksimalt med fett i forhold til karbo der og da, så er det bare å sitte helt stille...

Tenk på fettet (og musklene) du har på kroppen som noe du kan redusere eller øke, men glykogenlagrene som en buffer med aktivitetsbrensle som kan rømme ca et halvt kg med karbo, uansett om du har mye eller lite fett på kroppen.



Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #40 : 31. mars 2011, 02:15 »
Personlig foretrekker jeg å spise meg mett på de måltidene jeg spiser, i stedet for å spise mange små måltider som jeg nesten bare blir mer sulten av.

Jeg ser at du har skrevet "jeg spiser til failure" under profilbildet ditt. Du skriver det sikkert som en slags fleip, men slik jeg har forstått det, så spiser du faktisk få store måltider, og da må du vel spise veldig mye i hvert måltid for å få i deg nok kalorier?. Hva har du å si om påstanden om at dette vil utvide magesekke på folk som spiser få (2-3) store måltider om dagen?

Ser jeg på bilder av deg, så ser i hvert fall ikke magen din stor ut.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #41 : 31. mars 2011, 10:53 »
Jeg ser at du har skrevet "jeg spiser til failure" under profilbildet ditt. Du skriver det sikkert som en slags fleip, men slik jeg har forstått det, så spiser du faktisk få store måltider, og da må du vel spise veldig mye i hvert måltid for å få i deg nok kalorier?. Hva har du å si om påstanden om at dette vil utvide magesekke på folk som spiser få (2-3) store måltider om dagen?

Ser jeg på bilder av deg, så ser i hvert fall ikke magen din stor ut.

Det jeg har å si om den påstanden er at det er et påstand uten hold. For at magesekken skal utvides så må den nok være full av mat litt mer konstant enn den blir av å at man spiser noen få større måltider.

Med tanke på hvor mange som har begynt med periodisk faste rundt om i verden de siste årene så hadde det blitt lagt merke til hvis det hadde vært en issue.


Utlogget jente1990

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 332
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 332

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #42 : 01. mai 2011, 19:07 »
Jeg har lest noe helt annet. En allmenn lege sier dette:

Ta din aerobe trening om morgenen, FØR frokost, fremfor alt uten karbohydratinntak. Da går du omtrent på ren fettforbrenning fra første stund, grunnet lavt blodsukker og lave glykogenlagre i musklene om morgenen.

http://www.lommelegen.no/333479/lavere-fettprosent
BP: 47,5kg
KB: 60kg
ML: 70kg

Dips: 17
Pull-ups: 2
Roing 1 minutt: 245 m

Link til min logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=116097.msg1756628;topicseen#new

(Bilde og video, s. 1, 4, 7, 8, 12, 14, 16, 17, 19, 20 og 24)

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #43 : 01. mai 2011, 19:11 »
Jeg har lest noe helt annet. En allmenn lege sier dette:

Ta din aerobe trening om morgenen, FØR frokost, fremfor alt uten karbohydratinntak. Da går du omtrent på ren fettforbrenning fra første stund, grunnet lavt blodsukker og lave glykogenlagre i musklene om morgenen.

Du brenner energi når du løper, enten det kommer fra mat som ligger i magesekken eller om du løper på tom mage og det tas fra fettlagre. Bottom line: spiller ingen rolle hvor du tar det fra.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: STICKY : Myten om kardio på tom mage.
« #44 : 21. januar 2013, 08:12 »
Personlig synes jeg kardiotrening og spesielt kondisjonstrening er oppskrytt. Trener man skikklig med vekter og varierer repsantallet samt varmer opp med 10 minutter kardio før treningsøkten vil kondisjonen være på ett godt og vel akseptabelt nivå. Om man skal opp eller ned i vekt/fettprosent handler ganske enkelt om å justere matinntaket.

Hadde samme oppfatning som deg den gangen jeg var "stor". Den kondisjonen du mener du får på et akseptabelt nivå av dette varer helt til du prøver å holde følge med noen som løper et par ganger i uka noen kilometer. Da innser man et par ting.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!