Skrevet av Emne: Spørsmål om øvelser - brede dips og markløft  (Lest 1599 ganger)

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Holder på med nytt programm som jeg har holdt på med en stund nå, tar det veldigt litt og øver helst for teknikken sin del for og få alt rett, da det er mange nye øvelser i dette programmet.

Og i programmet står det ikke skift ut noen øvelser eller øk med flere øvelser eller rep.

Så på brede dips så er hovedproblemet nå at de ikke har slikt der jeg trener. Så Hvilken øvelse kan jeg bruke som en erstatning til denne? Prøvde meg på skrå nedoverbenk uten noe stort hell det ble mye kaving og streving og jeg fikk ikke konsentrert meg om muskelgruppen jeg skulle trene. Så hva kan jeg ta som en god erstattning? Kanskje 2 andre øvelser? eller blir det veldigt feil?

Så har vi markløften da. Her skal jeg ta 5x5 og dette er liksom hovedøvelsen den dagen. Og problemet mitt er at jeg fint kan klare løfte mye men ryggen min sier noe annet. Tar jeg og pusher meg skikkeligt her med mye vekter så ryker ryggen og jeg er frakked i et par dager (ikke kjekt) Så nå trener jeg med 70-80kg som i grunn ikke er mye i det hele tatt, men da får jeg ikke vondt i ryggen, men kjenner at jeg får trent litt her. Men hva med at jeg tar 5x10? med slike lette vekter? Kan det være bedre? Kanskje ta 5x10 og ta 60-70kg for ryggen sin del?


Så til slutt så lurer jeg på noe helt annet. Jeg har 1-2 skiver (husker ikke helt i farten) som den ene er for kort og den andre er slitt. Og etter en trafikkulykke har jeg slete mye med rygge, trening har gjort at jeg nå kan fungere normalt minus et par dager som kommer og går men som blir sjeldnere og sjeldnere. Men jeg må hele tiden prøve passe på at jeg gjør ting rett og ikke er så "impulsiv" som jeg egentligt er og tar ting på sparket. For slikt kan koste meg 2-3 totalt liggende dager...
Så vil jeg noen gang kunne bli så god i ryggen av trening at jeg kan slippe og begymre meg for og ta litt for hardt i, i dagliglivet? Eller vil jeg altid måtte passe på?  Cry 
Synes det er rimeligt kjipt og altid passe på og ikke kunne gjøre det jeg liker. F.eks måtte droppe snø i år. Elsker og stå på slalom og herje nedover bratte offpist løyper, det kan jeg bare glemme... Samme med Motorcross og lignende hvor en får harde smell ved landinger osv. Og alt annet som jeg herjer med også... Kommer ikke på alt i farten...

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Prøvde med 5x10 og 80Kg på mark i dag. Følte jeg fikk bedre utnyttelse av denne øvelsen da... Tror jeg skal kjøre slikt...

Utlogget Regnum

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

er jo en grunn til at det står at du ikke skal legge på flere reps eller bytte øvelse. vile bare ha begynt veldig lett på markløft og økt gradevis.

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Hvis du ikke skal bytte ut reps og set, bør du vel ikke gjøre det? Bare gå ned i vekt og øk gradvis.

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

probleme er at det funker ikke slikt. Jeg kan fint klare løfte over 100 men ryggen gir etter pga skivene i ryggen... Sad Så jeg tror jeg skal kjøre som jeg gjør nå, det fungerte bra. Men angående brede dips, hva med hantlepress eller sånn wire cross?

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Har ikke greie på dips, men hvis du plages så med ryggen når du tar markløft vil jeg anbefale å bytte den ut med f.eks. stående roing? Ryggen er ikke å spøke med.

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

jeg tar stående roing med stang fra før... Ja jeg vett.. Men med 5x10 og lettere vekter så funker det supert... kjenner musklene bak i ryggen jobber fint osv... Og jeg har ingen verk i ryggen Smiley

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Det er bra. Hvis du kjenner at du får vont i ryggen, i og med at du har vært plaget med den før (tror jeg. husker ikke helt..), så bør du være på vakt.

Utlogget U5

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 26

Det er bra. Hvis du kjenner at du får vont i ryggen, i og med at du har vært plaget med den før (tror jeg. husker ikke helt..), så bør du være på vakt.

Altid på vakt! Cheesy Sir!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!