Skrevet av Emne: 40 meter?  (Lest 50556 ganger)

Utlogget Michael-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 687
  • Honnør: 193
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 687

Sv: 40 meter?
« #60 : 14. april 2013, 00:43 »
Splitt tider Usain Bolt 100 meter 9.58

20m - 2.89
40m - 4.64
60m - 6.31 (under gjeldende verdensrekord)
80m - 7.92
100m - 9.58

Forklar hvordan man løper 40 meter på 4.2

Det kan jeg gjøre.

1. 4.2 er bare tull. Nesten ingen over 90kg som klarer å løpe under 5.00.
2. 40m kan ikke måles nøyaktig uten elektronisk tidtagning, så alle som har målt med stoppeklokke har tider som ikke er relevante i det hele tatt.
3. Testene på olympiatoppen måler fart fra første isett, tidene fra løpte til Bolt måler fra starteren skyter. Da blir det ca 2 tideler langsommere.

Så det så.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

"The squat rack became like the altar, where life and death would pass in front of your eyes, and you looked forward to that every squat workout."

Watch med lift and jump
http://www.youtube.com/user/RosenbergMichael

Utlogget Suppemann

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 414
  • Honnør: 327
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 414

Sv: 40 meter?
« #61 : 14. april 2013, 01:27 »
Kanskje han løp i nedoverbakke.

Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: 40 meter?
« #62 : 14. april 2013, 01:55 »
Det kan jeg gjøre.

1. 4.2 er bare tull. Nesten ingen over 90kg som klarer å løpe under 5.00.
2. 40m kan ikke måles nøyaktig uten elektronisk tidtagning, så alle som har målt med stoppeklokke har tider som ikke er relevante i det hele tatt.
3. Testene på olympiatoppen måler fart fra første isett, tidene fra løpte til Bolt måler fra starteren skyter. Da blir det ca 2 tideler langsommere.

Så det så.

Lenge siden jeg har hatt noen innlegg her nå, da jeg har skiftet idrett til amerikansk fotball. Noe som fikk meg litt interessert i denne tråden! Men der er det yards og ikke meter. Greit nok.

1. Tror du burde se litt flere plasser. MANGE over 100kg i NFL som løper langt under 5,0!
    Og kan faktisk si at de fleste rundt 90kg løper under 5 Smiley
    Dette gjøres også på kunstgress, noe som tar bort mye av fraskyvet.

F.eks http://www.sbnation.com/nfl-mock-draft/2013/2/25/4030016/2013-nfl-combine-results-defensive-line-40-yard-dash-bench
 Her er det en som veier 271 pounds (122,9kg) som løp 40YARDS på 4,62!

Her er en annen på 241 pounds (109,3kg) som løp på utrolige 4,58!
http://bleacherreport.com/articles/1546078-lsus-barkevious-mingo-is-making-waves-at-the-nfl-scouting-combine

Disse er begge linemen, og det er ikke vanligvis de raskeste som spiller der! Tongue
Og dette er med elektronisk tidtaking og på kunstgress!


2. Selv løp jeg 40yards på 5,0. Og jeg veier 120 kg! Dette var på kunstgress, med innesko! (Men skal innrømme at det var med manuelltidtaking, dog med 3 forskjellige tidtakere.


Så det så.

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 40 meter?
« #63 : 14. april 2013, 04:09 »
40yards og 40meter er heller ikke direkte sammenlignbart

3.5meter forskjell, noe som utgjør omkring 9%. Det vil selvfølgelig ikke gi 9% påslag i tiden, ettersom sansynligheten for at man klarer å holde toppfarten i 3.5meter til er ganske stor. Jeg orker ikke begynne å regne på selve utslaget, men enkelt å greit må man løpe litt lenger på en 40m enn en 40yard dash.

Når det gjelder manuell tidtakning så er det normal prosedyre å legge på 0.2s på tiden pga menneskelige reaksjonsevner. Dette praktiseres f.eks på klubbstevner i friidrett ved 60m o.l der man ikke alltid har utstyr for elektronisk tidtakning.

Så om  man da har en manuell tid på 4.8 på 40Y, så tilsvarer det rundt 5.1 på en korrekt målt 40m


Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: 40 meter?
« #64 : 14. april 2013, 04:21 »
40yards og 40meter er heller ikke direkte sammenlignbart

3.5meter forskjell, noe som utgjør omkring 9%. Det vil selvfølgelig ikke gi 9% påslag i tiden, ettersom sansynligheten for at man klarer å holde toppfarten i 3.5meter til er ganske stor. Jeg orker ikke begynne å regne på selve utslaget, men enkelt å greit må man løpe litt lenger på en 40m enn en 40yard dash.

Når det gjelder manuell tidtakning så er det normal prosedyre å legge på 0.2s på tiden pga menneskelige reaksjonsevner. Dette praktiseres f.eks på klubbstevner i friidrett ved 60m o.l der man ikke alltid har utstyr for elektronisk tidtakning.

Så om  man da har en manuell tid på 4.8 på 40Y, så tilsvarer det rundt 5.1 på en korrekt målt 40m




Hvis det var til meg du svarte, så kan jeg si meg enig i det meste du skriver!
Ja, det er forskjell på yards og meter osv. Vanskelig å anslå hvor mye man skal legge på da det er forskjell på akselerasjon og toppfart hos folk.
Men menneskelig tidtaking kan faktisk slå ut begge veier.. De kan jo trykke for sent når du er i mål (stor sannsynlighet for det). Men ja, kan vel som regel legge på en tidel eller to når det går over til elektronisk.

Når det gjelder NFL utøverne, så er dette elektronisk tidtaking. Og på kunstgress.


EDIT:
Fun fact:
Kan tilføye at mange av beste track&field (les sprint) utøverne på High School og College i USA blir draftet inn i fotballens verden, da det er mye større penger involvert!
Så man skal ikke se bort i fra at Jamaica hadde fått mer konkurranse fra USA hvis ikke NFL tok de fleste topp atletene fra College.
Smiley

Og her er de fleste + - 90kg
http://en.wikipedia.org/wiki/40-yard_dash

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 40 meter?
« #65 : 14. april 2013, 11:19 »
Hvis det var til meg du svarte, så kan jeg si meg enig i det meste du skriver!
Ja, det er forskjell på yards og meter osv. Vanskelig å anslå hvor mye man skal legge på da det er forskjell på akselerasjon og toppfart hos folk.
Men menneskelig tidtaking kan faktisk slå ut begge veier.. De kan jo trykke for sent når du er i mål (stor sannsynlighet for det). Men ja, kan vel som regel legge på en tidel eller to når det går over til elektronisk.

Når det gjelder NFL utøverne, så er dette elektronisk tidtaking. Og på kunstgress.


EDIT:
Fun fact:
Kan tilføye at mange av beste track&field (les sprint) utøverne på High School og College i USA blir draftet inn i fotballens verden, da det er mye større penger involvert!
Så man skal ikke se bort i fra at Jamaica hadde fått mer konkurranse fra USA hvis ikke NFL tok de fleste topp atletene fra College.
Smiley

Og her er de fleste + - 90kg
http://en.wikipedia.org/wiki/40-yard_dash

4.24 på 40 yards kan sammenlignes med 4.64 på 40 meter som Bolt hadde. Ut i fra hastigheten til Bolt mellom 20 og 40 meter så blir det 4.54 på 40 meter men så må reaksjonstiden legges til og da blir det rundt 4.70

Det er nok en del i NFL o.l. som er omtrent like raske i starten som Bolt men som ikke hadde klart å henge med til 60-80-100 meter.
Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget SFV

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 174
  • Honnør: 211
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 174

  • Ruler of the halls of metalworking 5 feet below
Sv: 40 meter?
« #66 : 14. april 2013, 11:21 »
Kanskje han løp i nedoverbakke.

Jeg har løpt 100 meter på 9.9 i bratt nedoverbakke en gang. Det var vel et par sekunder fortere enn på flata men det var gøy å føle på farten. Anbefales ikke, det kunne godt ha endt med knall og fall. Eller fall og knall.

Her følger noen perser i noen øvelser jeg liker å holde på med. Målt i totalvekt. Kroppsvekt har vært ca 87-89 kilo

Dips 104 x 8 reps (til parallell) - 2014
Chins 105 x 8 reps (medium bredt overhåndsgrep, strikt og haka over stanga) - 2015
Pistol squats 100 x 7+ reps (per bein, ned til bånn) - 2015

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 40 meter?
« #67 : 14. april 2013, 13:45 »
Hvis det var til meg du svarte, så kan jeg si meg enig i det meste du skriver!
Ja, det er forskjell på yards og meter osv. Vanskelig å anslå hvor mye man skal legge på da det er forskjell på akselerasjon og toppfart hos folk.
Men menneskelig tidtaking kan faktisk slå ut begge veier.. De kan jo trykke for sent når du er i mål (stor sannsynlighet for det). Men ja, kan vel som regel legge på en tidel eller to når det går over til elektronisk.

Når det gjelder NFL utøverne, så er dette elektronisk tidtaking. Og på kunstgress.


EDIT:
Fun fact:
Kan tilføye at mange av beste track&field (les sprint) utøverne på High School og College i USA blir draftet inn i fotballens verden, da det er mye større penger involvert!
Så man skal ikke se bort i fra at Jamaica hadde fått mer konkurranse fra USA hvis ikke NFL tok de fleste topp atletene fra College.
Smiley

Og her er de fleste + - 90kg
http://en.wikipedia.org/wiki/40-yard_dash

Det var egentlig ikke til deg, mer sånn generelt :p

Jeg er enig i det du skriver for det meste også Smiley

Gutta i Nfl er drøye, jeg pleier å følge med på 40Y i forbindelse med draften, og herregud for en aksellerasjon noen av de har.. Er vel ofte WR og RB som har raskest 40y?
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget ivar.v

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 562
  • Honnør: 188
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 562

Sv: 40 meter?
« #68 : 15. april 2013, 16:53 »
Det var egentlig ikke til deg, mer sånn generelt :p

Jeg er enig i det du skriver for det meste også Smiley

Gutta i Nfl er drøye, jeg pleier å følge med på 40Y i forbindelse med draften, og herregud for en aksellerasjon noen av de har.. Er vel ofte WR og RB som har raskest 40y?

Ja, de er helt ekstreme!
De raskeste er som regel WR (Wide Recivere) og DB(defensive backs).
Det finnes noen svært raske RB (Runningbacks) også, men de er som regel bare bedre på å bevege seg fra side til side og eksplosivitet, enn hurtighet i en rett linje.

Så har man noen runningbacks som er såkalte powerbacks. De fortsatt raske i våre øyne, men de er større og sterkere, noe som gjør de svært vanskelige å takle/få i bakken Smiley

Her er to eksempler på såkalte powerbacks (runningbacks):
http://www.youtube.com/watch?v=28fW-eKa36E
http://www.youtube.com/watch?v=5usOCipPq4k  !!!

Og her er fra veldig kjappe/shifty runningbacks, både NFL og College:
http://www.youtube.com/watch?v=zXjXRPNT_kU
http://www.youtube.com/watch?v=CPlZBHtL5PU

Enjoy Smiley

Utlogget EmilB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Veni Vidi Vici
Sv: 40 meter?
« #69 : 13. mars 2014, 23:09 »
4,2 sekunder, 14 år 55kilo 172 høy.
Uten startblokker, uten sko, inne i gymsal.

Utlogget EmilB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Veni Vidi Vici
Sv: 40 meter?
« #70 : 13. mars 2014, 23:12 »
Kan godt hende det var 5,2, minnet mitt er ikke helt klart akkurat nå Tongue
Har aldri trent sprint før.

Utlogget EmilB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 33

  • Veni Vidi Vici
Sv: 40 meter?
« #71 : 13. mars 2014, 23:15 »
Fikk høre fra gymlæreren min som var sprinter i sine yngre dager at hvis jeg trente sprint/diverse idretter så kunne jeg øke med 0,5 på ett år.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!