Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 179876 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #15 : 03. juli 2007, 21:52 »
Faste? Man trenger da ikke faste selv om måltidsfrekvensen er lav.. Man må bare spise mer hvert måltid..

Jepp. Men det som guggen refererade till var en diskussion här gällande intermittent fasting, där man fastar 16 av dygnets timmar för att sen kompensera kaloriintaget under de övriga 8.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #16 : 04. juli 2007, 14:26 »
takk for at du har overbevist meg til å prøve det her beefcake Smiley

hvorfor anbefaler alle ernæringsfysiologer at man skal spise frokost?

Frukosten i sig är nog inte överlägset fasta ur ett rent hälsomässigt perspektiv, men grunden till att frukost förespråkas är nog dels för att man som regel äter lite sundare mat vid det tillfället så procentandelen "sund" mat av det dagliga matintaget tenderar att bli större för folk flest om de äter frukost. Andra fördelar kan vara att det för många är lättare att kontrollera matintaget senare på dagen om man äter frukost.



Vad gäller kognitiva funktioner så förstärker frukost en del minnesfunktioner som t.ex. igenkänning, medan det inte gör något för det semantiska minnet (faktaminne, kunskapsminne) samt försämrar förmågan att utföra logiska sysslor. En studie från 1994 säger detta:

"The breakfast improved performance on free recall and recognition memory tasks, had no effect on a semantic memory task and impaired the accuracy of performing a logical reasoning task."

"Overall, these results show that breakfast can improve performance in some but not all cognitive tasks and that these changes are very different from those observed after lunch"

Effects of breakfast and caffeine on cognitive performance, mood and cardiovascular functioning. Appetite. 1994 Feb;22(1):39-55.


En stor undersökning från 1998 på skolbarn säger detta:

"No definitive conclusions can be drawn from the existing data on either the long- and short-term benefits of breakfast on cognition and school learning or the mechanisms that mediate this relation."

Nutrition and education: a randomized trial of the effects of breakfast in rural primary school children. Am J Clin Nutr. 1998 Oct;68(4):873-9.



Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #17 : 04. juli 2007, 15:29 »
hvis man er student da? frokost eller ikke?

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 238
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 238

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #18 : 04. juli 2007, 15:31 »
hvis man er student da? frokost eller ikke?
Jepp. Jag gör det samma. Hungern är inget större problem under dagen tycker jag. Kroppen anpassar sig fort. Upplever också att jag är mer fokuserad under dagarna utan mat. Under fasta frigörs ju hormonet ghrelin i magsäcken, och ghrelin fungerar hungerdämpande samt förstärker kognitiva funktioner som inlärningsförmåga, minne och adaptation till förändringar i miljön (orientering).


"Empty-Stomach Intelligence (By CHRISTOPHER SHEA)

Hunger makes the best sauce, goes the maxim. According to researchers at Yale Medical School, it may make quadratic equations and Kant’s categorical imperative go down easier too. The stimulation of hunger, the researchers announced in the March issue of Nature Neuroscience, causes mice to take in information more quickly, and to retain it better — basically, it makes them smarter. And that’s very likely to be true for humans as well.

A team led by Tamas Horvath, chairman of Yale’s comparative medicine program, had been analyzing the pathways followed in mouse brains by ghrelin, a hormone produced by the stomach lining, when the stomach is empty. To the scientists’ surprise, they found that ghrelin was binding to cells not just in the primitive part of the brain that registers hunger (the hypothalamus) but also in the region that plays a role in learning, memory and spatial analysis (the hippocampus).

The researchers then put mice injected with ghrelin and control mice through a maze and other intelligence tests. In each case, the biochemically “hungry” mice — mice infused with ghrelin — performed notably better than those with normal levels of the hormone. The finding was startling, but “it makes sense,” Horvath says. “When you are hungry, you need to focus your entire system on finding food in the environment.” In fact, some biologists believe that human intelligence itself evolved because it made early hominids more effective hunters, gathers and foragers.

Horvath says we can use the hormonal discoveries to our cognitive advantage. Facing the LSAT, a final exam or a half-day job interview? Go in mildly hungry, not carbo-loaded for endurance, and snack to maintain that edgy state. Such advice, applied on a national scale, might help save our schools. Since overweight kids have suppressed ghrelin levels, Horvath theorizes that perhaps the obesity epidemic has contributed to declining test scores and other American educational woes. "

http://www.nytimes.com/2006/12/10/magazine/10section1C.t-1.html?ex=1323406800&en=06f62b1f071e37ff&ei=5090

Prøv, kanskje du blir mer konsentrert på skolebenken. Smiley
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #19 : 13. juli 2007, 07:50 »
Bump!



12th Annual Congress of the ECSS, 11–14 July 2007, Jyväskylä, Finland

THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON BODY COMPOSITION
DURING 12-WEEKS OF STRENGTH TRAINING

Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls

Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo,
Norwegian School of Sport Sciences

Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids [1], and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting [2]. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals. The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project. After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training.


References:
[1]. Rennie, MJ., Bohe, J., Wolfe, RR. Latency, duration
and dose response relationships of amino acid effects on
human muscle protein synthesis. J Nutr 132(10):3225S-
7S, 2002.
[2]. Iwao, S., Mori, K., Sato, Y. Effects of meal frequency
on body composition during weight control in boxers. Scan
J Med Sci Sports 6:265-272, 1996
Keywords: Strength Training, Body Composition, Nutrition


Utlogget Lakris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #20 : 16. juli 2007, 00:00 »
http://leangains.blogspot.com/

spiser sånn selv nå. Helt genialt. Lite sult mens man faster, så kan man spise og kose seg på kvelden Smiley

Hvor på siden står det om hvordan man skal spise?`:S

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #21 : 18. juli 2007, 07:54 »
Hvor på siden står det om hvordan man skal spise?`:S

Konceptet är enkelt. I korta drag handlar det om att äta all mat för dagen inom en 6-8 timmars period på kvällen (t.ex. från 16-18-tiden fram tills läggdags), sen fasta till nästa eftermiddag/kväll. Träningsdagar fokuserar man huvudparten av kalorierna för dagen till timmarna direkt efter träning.


Utlogget Kalven

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 23
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 23

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #22 : 31. august 2007, 14:34 »
Er det det samme om man spiser de 2-3 måltidene om morningen som om kvelden? Med tanke på at noen trener om morningen...

Tenkte: Måltid 1(frokost) - trening -Måltid 2

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #23 : 31. august 2007, 16:02 »
Er det det samme om man spiser de 2-3 måltidene om morningen som om kvelden? Med tanke på at noen trener om morningen...

Tenkte: Måltid 1(frokost) - trening -Måltid 2

Jepp. Det är det samma.


Utlogget kesse

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 111

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #24 : 09. september 2007, 23:49 »
Hvis man skal spise 2-3 måltider i mellomrommet mellom 16-23 feks. Men trener klokka 17, hvor mye av maten bør inntas før trening?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #25 : 10. september 2007, 06:33 »
Hvis man skal spise 2-3 måltider i mellomrommet mellom 16-23 feks. Men trener klokka 17, hvor mye av maten bør inntas før trening?

Ca 50-60 g karbo, 40-50 g protein samt moderat med fett kan vara lagom. Pröva dig fram och se hur mycket du kan äta utan att det går ut över träningen.


Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #26 : 10. september 2007, 21:25 »
hva er grunnen til at man trenger så mye protein før treninga?

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #27 : 16. september 2007, 11:52 »
Du er en flink mythmuster Beefcake Smiley

Leste denne posten for en stund siden, men først nå gadd jeg å gå over til bare 3 måltider. Er utrolig deilig å ikke tenke på å måtte spise 6 måltider om dagen og heller bare konsentrere seg om frokost, middag og kveldsmat.

Hadde også en diskusjon om dette på skolen da læreren mente at man forbrenner mer av flere små måltider hver dag så jeg tok med alt du hadde skrevet om dette og litt til og læreren har ikke tatt det opp siden Wink

Hun mente også at man måtte spise hver 3 time ellers bli man fort sulten, men selv har jeg jo 9-10 timer mellom frokost og middag og jeg blir ikke sulten en gang før 30 min før jeg skal spise. Er utrolig hvor lenge kroppen klarer å gå uten mat og fortsatt har energi så lenge man spiser nok.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #28 : 17. september 2007, 08:46 »
hva er grunnen til at man trenger så mye protein før treninga?

Det är inget måste med så mycket protein. Men det är för att se till att det finns gott om aminosyror tillgängligt i blodet för proteinsyntes i samband med träningen, samt för att mätta.


Du er en flink mythmuster Beefcake Smiley

Leste denne posten for en stund siden, men først nå gadd jeg å gå over til bare 3 måltider. Er utrolig deilig å ikke tenke på å måtte spise 6 måltider om dagen og heller bare konsentrere seg om frokost, middag og kveldsmat.

Hadde også en diskusjon om dette på skolen da læreren mente at man forbrenner mer av flere små måltider hver dag så jeg tok med alt du hadde skrevet om dette og litt til og læreren har ikke tatt det opp siden Wink

Hun mente også at man måtte spise hver 3 time ellers bli man fort sulten, men selv har jeg jo 9-10 timer mellom frokost og middag og jeg blir ikke sulten en gang før 30 min før jeg skal spise. Er utrolig hvor lenge kroppen klarer å gå uten mat og fortsatt har energi så lenge man spiser nok.

Fint att höra Smiley

Apropå hunger (sult) så är det förstås väldigt individuellt. Många kanske upplever att de klarar att hålla den bättre under kontroll med många små måltider, men det är ingen allmän sanning. En stor måltid mättar bara längre än en liten måltid, så enkelt är det.

Som exempel så kan en person på 80 kg ta upp ca 5-8 g protein, ca 14 g fett och ca 60-100 g karbo i timmen (1). Så en liten måltid på runt 3-400 kcal med en normal fördelning av protein/karbo/fett tas som ni förstår upp inom ett par timmar. När den väl är absorberad börjar blodsockret bli lågt eftersom blodet inte får någon påfyllning av glukos från tunntarmscellerna (där maten du äter behandlas), detta triggar bukspottkörteln att utsöndra glukagon, och glukagonet påverkar levern och musklerna att släppa ut en del av det glukos de har lagrat (i form av glykogen*) till blodet och voilà: blodsockret stabiliseras. Smiley

* samma person på 80 kg har kanske ca 100 g glykogen i levern och ca 400 g i musklerna.


1. "The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152


Utlogget Addey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 178

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #29 : 17. september 2007, 09:23 »
Dere som har prøvd dette, hvordan starter dere? Bare gyver løs og driter i mat halve dagen til det går greit? Eller gradvis, venter lenger og lenger før dere spiser første måltidet? Og hvor lang tid tar det før kroppen er akklimatisert?

Gå til:  

Slik finner du treningsmotivasjonen etter et opphold.
Kalkun på nyttårsaften er en tradisjon. Godt Nytt År!
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

Slik kommer du i form i 2020

Trening28.12.20192075

Følg disse 6 rådene for hva du må eller bør gjøre.

Kardio eller styrketrening først?

Trening23.12.2019352

Hva bør du trene først for optimal effekt?