Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 176070 ganger)

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #165 : 27. januar 2011, 11:01 »
Deeer kom du ja.

Forresten, har flere ganger vurdert å måle mitt eget blodsukker, ettersom jeg har en tildens til å fryse som faen etter raske karbs..
- Hvor mye koster en slik måler på apoteket?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure


Utlogget madsaa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 394
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 394

20år - 180cm - 89kg

Markløft 1RM: 100kg
Knebøy 1RM: 90kg
Benkpress 1RM: 90kg

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #168 : 27. januar 2011, 11:37 »
Stoler jeg på den der da.. . Tongue

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 283
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 283

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #169 : 16. mars 2011, 09:43 »
Jeg har da mast høl i huet på en av foreleserne mine i endokrinologi nok en gang om måltidsfrekvens og sjokoladespising på kvelden, og fikk som svar at det ikke finnes noe banebrytende rasjonale hva måltidsfrekvens angår. Han har tidligere sagt at om man spiser f.eks sjokolade på kvelden kontra på dagen, er ikke det særlig gunstig fordi metabolismen er lavere om natten, og da har energien en tendens til å bli lagret istedet for å bli brukt. Jeg presenterte dette med at fettinnlagring og -frigjøring er noe som skjer hele tiden, så det ville ikke ha noe å si. Energien vil til slutt bli brukt som energi uansett (?), med mindre man er i kalorioverskudd.

Vi ble delvis enige, men han sa dette: at det fysiologisk sett, vil det være dumt å bruke mye energi på å lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen sukker, fett og aminosyrer sammenliknet med å bruke det som allerede er tatt opp og klart for lagring (som han mener man gjør med en lavere måltidsfrekvens, f.eks mat 3x daglig).

Hva betyr dette?

Forøvrig, noe jeg har lurt på lenge: Alle IFere der ute, hva sier dere når folk ser på dere som om dere hjerneskada når de finner ut at dere spiser verken frokost eller lunsj?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #170 : 16. mars 2011, 10:51 »
Han har tidligere sagt at om man spiser f.eks sjokolade på kvelden kontra på dagen, er ikke det særlig gunstig fordi metabolismen er lavere om natten, og da har energien en tendens til å bli lagret istedet for å bli brukt. Jeg presenterte dette med at fettinnlagring og -frigjøring er noe som skjer hele tiden, så det ville ikke ha noe å si. Energien vil til slutt bli brukt som energi uansett (?), med mindre man er i kalorioverskudd.

Ja, det vil bli brukt uansett. Det er vel heller ingen større forskjell i metabolismen senere på dagen. At spising sent og på nettene ikke skulle være gunstig er vel en konklusjon i hovedsak trukket fra studier på natt- og skiftarbeidere med forstyrret døgnsrytme.

Glukosetoleransen er lavere på kvelden/natten, men det er vel ingen issue så lenge man ikke er inaktiv, overvektig og spiser for mye, og da er det vel ikke akkurat tidspunktet man spiser den sjokoladekaken som er problemet...

Se f.eks. denne studien på aper:

"There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16421340



Og denne på kvinner:

"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass."

http://jn.nutrition.org/content/127/1/75.long



Se om du finner noen kontrollerte studier som viser til større fettlagring av å sene måltider... (jeg vet ikke om noen)  Cool



Vi ble delvis enige, men han sa dette: at det fysiologisk sett, vil det være dumt å bruke mye energi på å lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen sukker, fett og aminosyrer sammenliknet med å bruke det som allerede er tatt opp og klart for lagring (som han mener man gjør med en lavere måltidsfrekvens, f.eks mat 3x daglig).

Hva betyr dette?

Jeg skal på ingen måte skryte på meg å kunne mer enn foreleseren din, men det høres for meg ut som om at han griper etter et halmstrå for å forsvare at noe han har lært seg, men som ikke nødvendigvis stemmer..

Hvor raskt næringsemnene er ute i blodet er jo uansett begrenset av tarmens kapasitet. Det er jo ikke akkurat slik at alt er ute i blodet rett etter måltidet. Karbo kan vel spaltes og passere ganske raskt (>60 g i timen), men er vel ikke snakk om mer enn <15 g i timen for fett og <10 g i timen for protein.

... men hvordan mener han egentlig at det er "dumt"? Hvilken negativ effekt vil det ha at karbo/fett/protein nå eventuelt blir "lagret-for-så-å-bli-brutt-ned-igjen" i større skala? Sykdom? Fedme..?


Edit:
men han sa dette: at det fysiologisk sett, vil det være dumt å bruke mye energi på å lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen sukker, fett og aminosyrer sammenliknet med å bruke det som allerede er tatt opp og klart for lagring (som han mener man gjør med en lavere måltidsfrekvens, f.eks mat 3x daglig).

Han mener med andre ord at en lavere måltidsfrekvens vil føre til høyere TEF, altså høyere forbrenning?   woot


Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #171 : 16. mars 2011, 11:28 »
Jeg har da mast høl i huet på en av foreleserne mine i endokrinologi nok en gang om måltidsfrekvens og sjokoladespising på kvelden, og fikk som svar at det ikke finnes noe banebrytende rasjonale hva måltidsfrekvens angår. Han har tidligere sagt at om man spiser f.eks sjokolade på kvelden kontra på dagen, er ikke det særlig gunstig fordi metabolismen er lavere om natten, og da har energien en tendens til å bli lagret istedet for å bli brukt. Jeg presenterte dette med at fettinnlagring og -frigjøring er noe som skjer hele tiden, så det ville ikke ha noe å si. Energien vil til slutt bli brukt som energi uansett (?), med mindre man er i kalorioverskudd.

Vi ble delvis enige, men han sa dette: at det fysiologisk sett, vil det være dumt å bruke mye energi på å lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen sukker, fett og aminosyrer sammenliknet med å bruke det som allerede er tatt opp og klart for lagring (som han mener man gjør med en lavere måltidsfrekvens, f.eks mat 3x daglig).

Hva betyr dette?

Forøvrig, noe jeg har lurt på lenge: Alle IFere der ute, hva sier dere når folk ser på dere som om dere hjerneskada når de finner ut at dere spiser verken frokost eller lunsj?

Man må jo gjøre det som funker for hver enkelt, jeg gidder ikke å trøkke i meg frokost når jeg ikke har lyst på det Tongue

Jeg er i bra form ( som regel bedre enn de som spør) og jeg trives med måten jeg spiser på. Det funker for meg og det er det viktigste så får de andre gjøre det dem mener er best. Om det enten er 6 måltider om dagen eller 2 Smiley   

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #172 : 16. mars 2011, 11:45 »
Forøvrig, noe jeg har lurt på lenge: Alle IFere der ute, hva sier dere når folk ser på dere som om dere hjerneskada når de finner ut at dere spiser verken frokost eller lunsj?

Jeg gjør mitt beste for å ikke si noe som helst siden jeg har en tendens til å bli veldig belærende og vil ikke slutte å snakke selv når jeg merker tydelig at de jeg snakker til ønsket at de aldri spurte, i tillegg til at jeg prater veldig veldig fort, på svensk. Grin


Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #173 : 16. mars 2011, 17:04 »
Forøvrig, noe jeg har lurt på lenge: Alle IFere der ute, hva sier dere når folk ser på dere som om dere hjerneskada når de finner ut at dere spiser verken frokost eller lunsj?
"Eg spise ikje mad i ditt nærvær fordi du vemme meg".
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 283
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 283

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #174 : 17. mars 2011, 16:57 »
Ja, det vil bli brukt uansett. Det er vel heller ingen større forskjell i metabolismen senere på dagen. At spising sent og på nettene ikke skulle være gunstig er vel en konklusjon i hovedsak trukket fra studier på natt- og skiftarbeidere med forstyrret døgnsrytme.

Glukosetoleransen er lavere på kvelden/natten, men det er vel ingen issue så lenge man ikke er inaktiv, overvektig og spiser for mye, og da er det vel ikke akkurat tidspunktet man spiser den sjokoladekaken som er problemet...

Se f.eks. denne studien på aper:

"There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16421340



Og denne på kvinner:

"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass."

http://jn.nutrition.org/content/127/1/75.long



Se om du finner noen kontrollerte studier som viser til større fettlagring av å sene måltider... (jeg vet ikke om noen)  Cool
Interessant.. den på kvinner har jeg sett før, men apestudien var ny for meg. Og kjemperelevant! De skal jeg ta med meg videre

Jeg skal på ingen måte skryte på meg å kunne mer enn foreleseren din, men det høres for meg ut som om at han griper etter et halmstrå for å forsvare at noe han har lært seg, men som ikke nødvendigvis stemmer..
Min erfaring er at når man setter spørsmålstegn ved 'alt' som leger anbefaler (høy måltidsfrekvens, unngå karbo/mat på kvelden, frokost viktigste måltid osv.), så blir de rett og slett sure. Selvfølgelig er det litt surt at en liten drittunge skal kaste bevis opp i fjeset ditt som tyder på at lav eller høy måltidsfrekvens ikke er av relevans, når du gjennom hele utdanningen din har hørt at en høyere måltidsfrekvens er det optimale..

Dog er denne foreleseren (som også er lege) relativt nyutdannet, og det virker overraskende nok ikke som om han er like 'trangsynt' som de andre jeg har møtt. Ikke at jeg har rett i alt jeg mener, men jeg får vondt i min tomme, fastende mage når leger og forelesere foreslår sjokoladespising på dagen kontra på kvelden som en lur strategi for å gå ned i vekt.

Hvor raskt næringsemnene er ute i blodet er jo uansett begrenset av tarmens kapasitet. Det er jo ikke akkurat slik at alt er ute i blodet rett etter måltidet. Karbo kan vel spaltes og passere ganske raskt (>60 g i timen), men er vel ikke snakk om mer enn <15 g i timen for fett og <10 g i timen for protein.

... men hvordan mener han egentlig at det er "dumt"? Hvilken negativ effekt vil det ha at karbo/fett/protein nå eventuelt blir "lagret-for-så-å-bli-brutt-ned-igjen" i større skala? Sykdom? Fedme..?


Edit:
Han mener med andre ord at en lavere måltidsfrekvens vil føre til høyere TEF, altså høyere forbrenning?   woot
Hoho, jeg synes det han sa om dette var litt artig jeg også! Jeg hadde allerede lagt ord i munnen på ham da jeg sa at jeg "mistenker blodsukkerkontroll som et argument for å holde en høyere måltidsfrekvens, uten at det har noe særlig holdepunkter", og jeg synes egentlig ikke noe særlig om diskusjoner hvor den ene parten prøver å ja, legge ord i den andre partens munn.

Men jeg spurte om dette hadde sammenheng med TEF. TEF visste han ikke hva var for noe, så det ble med at hele "lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen prosessen" (som utifra det han forklarer er en energikrevende prosess) blir bortkastet energi. Som jo kanskje fysiologisk sett er dumt, men i kontekst av slanking/overvekt er det heller en veldig, veldig, veldig bra ting.

Videre har han sagt at han ikke er noe ekspert på ernæring, og at hans råd har rot i helsedirektoratets kostholdsanbefalinger, en lærebok som heter "mat og medisin" og en håndfull ernæringskurs han har vært på.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #175 : 19. mars 2011, 22:50 »
Men jeg spurte om dette hadde sammenheng med TEF. TEF visste han ikke hva var for noe, så det ble med at hele "lagre-for-så-å-bryte-ned-igjen prosessen" (som utifra det han forklarer er en energikrevende prosess) blir bortkastet energi. Som jo kanskje fysiologisk sett er dumt, men i kontekst av slanking/overvekt er det heller en veldig, veldig, veldig bra ting.

Den termiske effekten er dog bare mengderelatert.


Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #176 : 21. mars 2011, 09:17 »
Takk for en interessant tråd. Det jeg har lært her vil helt klart påvirke kostholdet mitt.

Konstant tilførsel av aminosyrer vil kunne hemme proteinsyntesen.

Slik jeg forstod det så vil jo en diett etter Periodisk Faste protokollen også tilføre aminosyrer konstant i og med at maten ikke er ferdig fordøyd før neste dag igjen? Jeg tenker da på et skissert eksempel der en person spiser 180 gram proteiner gjennom tre måltider. Det første måltidet inntas kl 16.00, og det siste kl 22. La oss si personen tar opp i snitt 10 gram protein i timen. Da har jo personen konstant tilførsel av protein i 18 timer, altså til kl 16 dagen etter. Er det noe jeg har misforstått her?

Beefcake, du sier videre at det naturlige oppholdet i matinntaket om natten vil være nok til å ikke hemme proteinsyntesen. Vil det da si at en proteinshake om natten vil kunne virke mot sin hensikt på sikt?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #177 : 21. mars 2011, 11:22 »
Slik jeg forstod det så vil jo en diett etter Periodisk Faste protokollen også tilføre aminosyrer konstant i og med at maten ikke er ferdig fordøyd før neste dag igjen? Jeg tenker da på et skissert eksempel der en person spiser 180 gram proteiner gjennom tre måltider. Det første måltidet inntas kl 16.00, og det siste kl 22. La oss si personen tar opp i snitt 10 gram protein i timen. Da har jo personen konstant tilførsel av protein i 18 timer, altså til kl 16 dagen etter. Er det noe jeg har misforstått her?

Inntak av raskt protein eller frie aminosyrer fører til plutselig økte nivåer av (essensielle) aminosyrer i blodet og dette stimulerer proteinsyntesen, men denne signalfunksjonen vil være mindre hvis man allerede har mye aminosyrer i omløp (leucin).


Beefcake, du sier videre at det naturlige oppholdet i matinntaket om natten vil være nok til å ikke hemme proteinsyntesen. Vil det da si at en proteinshake om natten vil kunne virke mot sin hensikt på sikt?

Jeg husker ikke akkurat alt jeg har skrevet i denne tråden, men jeg ganske sikker på at du feiltolker noe jeg har skrevet her.

Fra en annen tråd:
Muskelprotein blir brutt ned (til aminosyrer) konstant, døgnet rundt, og under normale forutsetninger (altså ikke underernært) så vil ikke hastigheten på denne nedbrytning påvirkes nevneverdig av når man spiser (og brorparten av aminosyrene som blir brutt ned lagres straks inn igjen). Den store faktoren for å bygge mest mulig muskelmasse som man kan påvirke er proteinsyntesen (altså nydannelsen av muskelprotein) og denne påvirker man ved trening og inntak av essensielle aminosyrer (proteinrik mat).


Utlogget marmor

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 54
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 54

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #178 : 21. mars 2011, 12:33 »
Ok, men da har jeg fått svar på det jeg lurte på.  Smiley

Utlogget Waroid

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 35
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 35

  • oO
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #179 : 23. juni 2011, 17:31 »
Liker tråden! Selv spiser jeg mitt første måltid rundt kl 12, og mitt siste kl 17-18, altså 2 måltider hver dag. Jeg ser muligens ikke ut som noen bygger eller whatever, men vekta har holdt seg stabilt, styrken min er super, og jeg er aldri sulten. Og ingenting slår en full tallerken med 1 kg kjøtt og så mye grønnsaker at man ikke kan gjøre noe annet enn å bli varm og god i kroppen av synet av den sinnsyke mengden deilig mat  Spise

Gå til:  

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201965

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.