Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197729 ganger)

Utlogget Kizzaen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 155

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #75 : 10. januar 2008, 20:39 »
Jeg så på kellogs kornflakes reklame på tv, så sier de at studier viser  at de som spise frokost har lavere bmi?  ettersom det ikke har noe å si  hvor mange eller få måltider , så må jo det bare være rein bull. Noen svar på det eller?  Har bare tenkt å sende en email kellogs og klage  for gøy, blir så lei av å se så mye piss de kommer ut med på tv for å selge.

Har ikke noe svar på d.

Men synes d er bra du senner mail til dem å "klager" litt.
KB:260 BP:180  ML:225
Alder: 18
Høyde: 174cm   
Vekt: 89
Stort forbilde:Andreas Hjelmtveit

Film fra NM http://www.youtube.com/watch?v=oEU9ynqt6mU

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #76 : 10. januar 2008, 20:54 »
Jeg så på kellogs kornflakes reklame på tv, så sier de at studier viser  at de som spise frokost har lavere bmi?  ettersom det ikke har noe å si  hvor mange eller få måltider , så må jo det bare være rein bull. Noen svar på det eller?  Har bare tenkt å sende en email kellogs og klage  for gøy, blir så lei av å se så mye piss de kommer ut med på tv for å selge.

Frokost har vel ikke noe med hvor mange måltider man spiser utover dagen å gjøre?

Men det er imidlertid helt riktig at frokostspisere har lavere BMI i studier, men her er det mange faktorer som spiller inn. Bl.a. så pleier frokosten å være den måltiden da folk flest spiser mer "sunn" mat som kornblanding, frukt, egg, osv, så prosentandelen bra mat de spiser på en dag blir som regel høyere. En annen grunn er at insulinsensitiviteten er høyest på morgenen. Så for folk flest, som ikke har så god kontroll på hva og hvor mye de spiser, er frokost en bra ting.


Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #77 : 10. januar 2008, 21:17 »
Frokost har vel ikke noe med hvor mange måltider man spiser utover dagen å gjøre?

Men det er imidlertid helt riktig at frokostspisere har lavere BMI i studier, men her er det mange faktorer som spiller inn. Bl.a. så pleier frokosten å være den måltiden da folk flest spiser mer "sunn" mat som kornblanding, frukt, egg, osv, så prosentandelen bra mat de spiser på en dag blir som regel høyere. En annen grunn er at insulinsensitiviteten er høyest på morgenen. Så for folk flest, som ikke har så god kontroll på hva og hvor mye de spiser, er frokost en bra ting.
Jeg mener også at studien viste at de som ikke spiste frokost ofte overkompenserte med mat utover dagen/kvelden. Og hadde derfor et høyere kcal inntak en de som spist frokost.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #78 : 10. januar 2008, 23:39 »
Frokost har vel ikke noe med hvor mange måltider man spiser utover dagen å gjøre?

Men det er imidlertid helt riktig at frokostspisere har lavere BMI i studier, men her er det mange faktorer som spiller inn. Bl.a. så pleier frokosten å være den måltiden da folk flest spiser mer "sunn" mat som kornblanding, frukt, egg, osv, så prosentandelen bra mat de spiser på en dag blir som regel høyere. En annen grunn er at insulinsensitiviteten er høyest på morgenen. Så for folk flest, som ikke har så god kontroll på hva og hvor mye de spiser, er frokost en bra ting.

Tenkte litt som så at, hvis ikke det har noe å si hvor mange måltider man spiser, så spiller det ikke noe rolle når man spiser dem (bare man får i seg totale kcal nivået innen rimelighetens grenser) Smiley sånn som for min del iallefall så er ikke døgn rytmen på plass, legger meg  i 1-2 tiden og står opp i ett 1-2 tiden.  så har vel litt med hvor lenge man har sovet også.  Så når regnes som en forkost? noe tid på døgnet, eller hvor lenge etter man har sovet. for meg så føler jeg mitt første måltid blir mere  lunsj, selvom det er mitt første måltid. Hehe.. skakke være lett.  Men da lar jeg  kellogs slippe unna Smiley   men synst det er så mye tull ute å går, så tenkte jeg skulle la de få svare litt på det de faktisk sier. 
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #79 : 11. januar 2008, 00:00 »
Tenkte litt som så at, hvis ikke det har noe å si hvor mange måltider man spiser, så spiller det ikke noe rolle når man spiser dem (bare man får i seg totale kcal nivået innen rimelighetens grenser) Smiley sånn som for min del iallefall så er ikke døgn rytmen på plass, legger meg  i 1-2 tiden og står opp i ett 1-2 tiden.  så har vel litt med hvor lenge man har sovet også.  Så når regnes som en forkost? noe tid på døgnet, eller hvor lenge etter man har sovet. for meg så føler jeg mitt første måltid blir mere  lunsj, selvom det er mitt første måltid. Hehe.. skakke være lett.  Men da lar jeg  kellogs slippe unna Smiley   men synst det er så mye tull ute å går, så tenkte jeg skulle la de få svare litt på det de faktisk sier. 

"Frokost" er navnet på det første måltidet man inntar om morgenen i forbindelse med at man våkner, men kroppen din vet ikke om klokken er 07 eller 14, eller hva måltidene du spiser heter. Wink

Det er ikke noe i veien med å ha en "sein" døgnrytme, så lenge den er regelbunden. Regelbundne sove og spisemønster er viktig.


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #80 : 19. april 2009, 17:49 »
Men er det også sånn at om jeg da har glemt morgenshaken min, så kan jeg heller drikke to shaker på kvelden? Hvis dette prinsippet også gjelder proteiner, så bør det være det samme når jeg får i meg de (kanskje bortsett fra etter trening).

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #81 : 20. april 2009, 06:46 »
Men er det også sånn at om jeg da har glemt morgenshaken min, så kan jeg heller drikke to shaker på kvelden? Hvis dette prinsippet også gjelder proteiner, så bør det være det samme når jeg får i meg de (kanskje bortsett fra etter trening).

Ja.


Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #82 : 20. april 2009, 10:44 »
Så dette med å ta inn proteiner som bruker lengre tid på å brytes ned om kvelden, altså å få i seg kaseinproteiner om kvelden er også bare tull? Eller f.eks at man helst skal ha i seg karbohydratene i dietten sin så tidlig som mulig på dagen? Ganske interessant, da er jo godt over halvparten av Norges leger feilinformert.

Fin tråd forresten, det glemte jeg å si. Og imponerende norsk fra en svenske, du fortjener nesten ekstrahonnør for den!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #83 : 20. april 2009, 12:41 »
Så dette med å ta inn proteiner som bruker lengre tid på å brytes ned om kvelden, altså å få i seg kaseinproteiner om kvelden er også bare tull?

Det er sikkert ingen dårlig idé å få i seg "langsomme" proteiner på kvelden, men forskjellen er ikke så stor som mange vil ha det til. "Raske" proteiner som myse tas opp med ca 10-12 g i timen hos en normalvektig mann, mens langsomme som kasein tas opp med ca 5-6 g i timen. Imidlertid vil "raske" proteiner tas opp mer langsomt hvis man får i seg dem samtidig som annen mat, og det gjør man jo som regel. Den reelle forskjellen blir altså ikke særlig stor.

Hvorvidt man nå bygger mer muskler av den grunn at man har mat i magen konstant er imidlertid et annet spørsmål...


Eller f.eks at man helst skal ha i seg karbohydratene i dietten sin så tidlig som mulig på dagen? Ganske interessant, da er jo godt over halvparten av Norges leger feilinformert.

For folk flest (som ikke trener) kan det nok sikkert være en fordel først og fremst pga høyere insulinfølsomhet tidlig på dagen, men hvis man trener så er heller etter trening det viktigste tidspunktet for karboinntak. En annen ting er at hvis man trener regelmessig og har et vettugt kosthold så har man trolig så pass bra insulinfølsomhet at kroppen fint klarer av å håndtere de karbohydratene man får i seg, uansett tidspunkt.


Fin tråd forresten, det glemte jeg å si. Og imponerende norsk fra en svenske, du fortjener nesten ekstrahonnør for den!

Takker Smiley



Utlogget Sjulven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 103
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 103

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #84 : 24. mai 2009, 14:28 »
En ting man kansje burde ta hensyn til når det gjelder måltidsfrekvens er det faktum at om man spiser sjelden, men mye vil kroppen tilpasse seg. Altså vil blandt annet magesekken strekkes og bli større for å kunne bære på mer mat om gangen, dette kan jo føre til at man går rundt og føler seg litt oppblåst og har en liten kulemage. I forhold til om man spiser f eks hver 3 time, hvor man da vil ha mindre måltider, trenge mindre plass i magen, føle seg mindre oppblåst, se bedre ut grunnet flatere mage og etter min mening ha et økt velvære...

Figuz

  • Gjest
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #85 : 06. juli 2009, 11:05 »
Jeg testet foresten dette i går. Jeg er på diett nå, og pleier som regel å slite med lavkarb dagene mine som jeg kun skal spise 2900kcal. Jeg hadde 1000 kalorier til frokost, 1000 til middag og 800 til kveldsmat, altså 100kcal under det jeg pleier å lande på. Men det beste av alt, jeg var ikke NOE sulten i hele går, selv om jeg var i aktivitet i form av tennis endel timer.

Virker som man ble mindre sulten av å spise færre, større måltider.
Hadde foresten 60% protein, 20% karb og 20% fett (udos).

Utlogget erebus84

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #86 : 17. juli 2009, 12:56 »
En ting man kansje burde ta hensyn til når det gjelder måltidsfrekvens er det faktum at om man spiser sjelden, men mye vil kroppen tilpasse seg. Altså vil blandt annet magesekken strekkes og bli større for å kunne bære på mer mat om gangen, dette kan jo føre til at man går rundt og føler seg litt oppblåst og har en liten kulemage. I forhold til om man spiser f eks hver 3 time, hvor man da vil ha mindre måltider, trenge mindre plass i magen, føle seg mindre oppblåst, se bedre ut grunnet flatere mage og etter min mening ha et økt velvære...

Dette høres veldig søkt ut, har du noen kilder som støtter deg i dette? Høres ut som ren fantasi.
estetiske mål: 

Vekt og fettprosent : 90 Kilo, 10% Fett.
Høyde: 1.87



Knebøy        1 RPM:  170  Kilo
Millitærpress 1 RPM:   90  Kilo
Benkpress    1 RPM:  157.5 Kilo
Markløft       1 RPM:  210 Kilo

Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #87 : 14. september 2009, 17:44 »
Gjelder dette prinsippet om man er på lav-karbo diett og? Ikke fyr opp en diskusjon om det funker eller ikke, for meg har det funket MYE bedre enn med karbo. Kjører anabolic diet, med 5dager lavkarbo, og mye karbo i helgene.

Klarer fint å gå til rundt 16:00 på dagen uten mat, når jeg spiste det siste måltidet rundt 23:00 kvelden før. Har ingen problemer med å spise STORE mengder mat. Under fasteperioden, så får vell kroppen meste parten av energi ifra ketoner, uansett om man er på lavkarbo el ikke? Smiley
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #88 : 20. september 2009, 18:25 »
Så akkurat på en ny dokumentar fra NG - "National Geographic - Science of Obesity"

Her tar de for seg Gherilin og Leptin, og henviser til studiene gjort med mus hvor årsaken til vektoppgang var enten mangelen på leptinhormonet, eller mangel på leptin-reseptorer.

Høres bra og velkjent ut det - MEN, de sa også dette (sitat):

"Eating right before going to sleep is a sure way to gain weight quickly
When the body is not using energy, it's storing it in the form of fat"
(...)
when people are resting, they muscles don't need this energy boost, and the sugars are taken up by fat cells"

Hvorfor sier National Geographic at en legger mer på seg mer om en spiser før søvn? Har de kanskje gått glipp av noe...eller har det kommet ny forskning som tyder på dette?

Hilsen Alephzain (som trives veldig godt med IF) Smiley

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #89 : 20. september 2009, 19:02 »
Så akkurat på en ny dokumentar fra NG - "National Geographic - Science of Obesity"

Her tar de for seg Gherilin og Leptin, og henviser til studiene gjort med mus hvor årsaken til vektoppgang var enten mangelen på leptinhormonet, eller mangel på leptin-reseptorer.

Høres bra og velkjent ut det - MEN, de sa også dette (sitat):

"Eating right before going to sleep is a sure way to gain weight quickly
When the body is not using energy, it's storing it in the form of fat"
(...)
when people are resting, they muscles don't need this energy boost, and the sugars are taken up by fat cells"

Hvorfor sier National Geographic at en legger mer på seg mer om en spiser før søvn? Har de kanskje gått glipp av noe...eller har det kommet ny forskning som tyder på dette?

Hilsen Alephzain (som trives veldig godt med IF) Smiley


"when the body is not using energy.." de mener tydeligvis at kroppen ikke bruker energi når den sover? så lenge kroppen din er i live, så bruker den alltid energi - selv når den sover. du slutter vel ikke å puste når du sover?

du har jo i tillegg en x antall timers faste-periode foran deg, så å ha tilgjengelig næring i kroppen når man sover er jo ikke akkurat dumt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!