Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197705 ganger)

Utlogget alephzain

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 60

  • 27 år - 72 kg
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #90 : 20. september 2009, 22:47 »
Stemmer, det jeg også trodde, men blir litt usikker når National Geographic kommer med slike uttalelser....trodde de skulle ha peiling på hva de snakket om ?  Ohmy

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #91 : 21. september 2009, 08:57 »
Hvorfor sier National Geographic at en legger mer på seg mer om en spiser før søvn? Har de kanskje gått glipp av noe...eller har det kommet ny forskning som tyder på dette?

Hvis man som folk flest i dagens vestlige samfunn (eller som laboratoriemus) ikke trener særlig mye og samtidig har et kosthold til unødvendig stor del bestående av karbohydrater og fett og ikke særlig stor (eller noen) kontroll på hvor mange kalorier man egentlig stapper i seg i forhold til hvor mye man forbruker, så er det nok en god idé å prøve å unngå å spise fett- og karbohydratrik mat rett før man legger seg med allerede fulle glykogenlager ja.

Hvis man imidlertid trener regelmessig og har et vettugt kosthold, så er dette ikke noe å bekymre seg for.

EDIT: Husk også at selv om nå fettforbrenningen er lavere på natten etter mye mat på kvelden, så vil den også samtidig være høyere når man er aktiv, dagtid, med mindre mat i magen. Det jevner seg ut.



I 1997 utførte man forresten en liten studie hvor man lot to grupper med overvektige kvinner følge et strikt treningsprogram (både styrketrening og kardio), og spise fire kontrollerte måltider daglig. Den ene gruppen fikk spise 70% av kaloriinntaket sitt for dagen i dagens siste to måltider på ettermiddagen/kvelden, og den andre gruppen 70% av kaloriinntaket ved frokost og lunsj.

Begge gruppene mistet vekt og de som spiste mest på tidlig på dagen mistet litt mer vekt, men de som spiste mest på kvelden mistet mer fett og beholdt mer muskelmasse.



http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/127/1/75


Utlogget manbearpig

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 75
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 75

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #92 : 21. september 2009, 09:50 »
Interessant beefcake, du som er IF-veteran, og har mye erfaring innen trening. Søvn er en VIKTIG faktor for mentalhelse og muskelvekst. Hvordan innvirkning har store måltider på kveldstid, på søvnkvalitet? Det er mange som sier at man skal spise "lett" før søvn, men finner ikke noen særlig artikler på det temaet.
When the power of love overcomes the love of power the world will know peace.
Jimi Hendrix

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #93 : 21. september 2009, 10:00 »
Søvn er en VIKTIG faktor for mentalhelse og muskelvekst. Hvordan innvirkning har store måltider på kveldstid, på søvnkvalitet? Det er mange som sier at man skal spise "lett" før søvn, men finner ikke noen særlig artikler på det temaet.

Dette er vel ganske individuelt. Personlig sover jeg som en baby etter store måltider på kvelden.


Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #94 : 04. februar 2010, 10:46 »
Men når er det egentlig fasting, jeg spiser nå klokken 10, 16 og 20.  Blir dette noe form for fasting eller bør det egentlig være lengre tid mellom måltidet klokken 20.00 og 10.00??  Hva er egentlig ditt synspunkt på cardio på morgenen Beefcake??

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #95 : 04. februar 2010, 11:31 »
Men når er det egentlig fasting, jeg spiser nå klokken 10, 16 og 20.  Blir dette noe form for fasting eller bør det egentlig være lengre tid mellom måltidet klokken 20.00 og 10.00?? 

Det finnes vel egentlig ikke noen klar definisjon på hva fasting er utover å avholde seg fra mat, men hvis du ikke spiser mellom 20 och 10 så får du jo i hvert fall en daglig fasteperiode på 14 timer.

De hovedsakelige fordelene jeg ser med periodisk faste etter Martin Berkhan's "Leangains"-konsept (16/8 for menn, 14/10 for kvinner) er de rent praktiske. For min egen del passer det perfekt inn i min hverdag å ikke spise på dagene og så istedet spise store måltider på kvelden. Selv om forskningen kan indikere at det med å faste periodevis og regelbundet kan ha fordeler med tanke på helse, levetid og næringspartisjonering, så ville jeg nok ikke spist på denne måten hvis jeg ikke hadde foretrukket det over å f.eks. spise frokost og mange små måltider utover dagen. Trives du med å spise ved de tidene du spiser nå så synes jeg du skal fortsette med det.

Hva er egentlig ditt synspunkt på cardio på morgenen Beefcake??

En fin måte å starte dagen på, og hvis man nå ikke faster på dagene så kan det muligens være et godt tidspunkt for å prøve å forbrenne noen få prosenter ekstra av det siste stae fettet den siste tiden på konkurransedeff (runt midjepartiet på menn og lår og hofter på kvinner).


Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #96 : 04. februar 2010, 11:40 »
Takk for kjapt og bra svar! Jeg har selv prøvd den "vanlige" måltidsfrekvensen hvor man spiser 6 ganger om dagen, men blir da veldig ofte sulten og liker samtidig å spise meg god og mett når jeg først spiser. Men med tanke på en deff, hvordan spiser du da?? Spiser du f.eks havregryn, kylling file, grønnsaker osv?.  Jeg har lyst til å prøve denne måten å deffe på fram mot sommeren, men er litt usikker på hvordan jeg setter det opp. what

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #97 : 04. februar 2010, 11:52 »
Takk for kjapt og bra svar! Jeg har selv prøvd den "vanlige" måltidsfrekvensen hvor man spiser 6 ganger om dagen, men blir da veldig ofte sulten og liker samtidig å spise meg god og mett når jeg først spiser. Men med tanke på en deff, hvordan spiser du da?? Spiser du f.eks havregryn, kylling file, grønnsaker osv?.  Jeg har lyst til å prøve denne måten å deffe på fram mot sommeren, men er litt usikker på hvordan jeg setter det opp. what

Jeg spiser på den samme måten uansett om jeg prøver å holde vekten eller gå opp eller ned, det er bare mengden mat som er forskjellig. Jeg spiser helt vanlig "byggermat"; alltid mye protein og grønnsaker, og så kutter jeg ned på karbohydrat- og fettrike matvarer hvis jeg vil ned i vekt.


Utlogget djsvenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #98 : 26. juni 2010, 11:56 »
Hei alle sammen!

Jeg har nå drevet med IF siden jul, og er MEGET fornøyd.

Men jeg har noen spørsmål:

Jeg slutter å spise rundt åtte om kvelden, har prøvd å avslutte med mye karbo+fett, karbo+proteiner, men har fått best resultat av å avslutte med høyt proteininntak i form av en hemp-shake eller eggehviter med en stor salat.

Kcal har vært det samme hele tiden, men har mista fett kjappere ved denne "avslutningen", hvorfor?

Alex

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #99 : 26. juni 2010, 12:06 »
Kcal har vært det samme hele tiden, men har mista fett kjappere ved denne "avslutningen", hvorfor?

Alex

Mer sulten med karbo+fett=bevgd deg mindre den påfølgende dagen. Snakker nå ubevisste bevegelser.

Gjetter jeg.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Zippo

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 626
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 626

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #100 : 26. juni 2010, 23:55 »
Hei alle sammen!

Jeg har nå drevet med IF siden jul, og er MEGET fornøyd.

Men jeg har noen spørsmål:

Jeg slutter å spise rundt åtte om kvelden, har prøvd å avslutte med mye karbo+fett, karbo+proteiner, men har fått best resultat av å avslutte med høyt proteininntak i form av en hemp-shake eller eggehviter med en stor salat.

Kcal har vært det samme hele tiden, men har mista fett kjappere ved denne "avslutningen", hvorfor?

Alex
Se på helheten. Blir det mer proteiner sammenlagt i kosten så vil du få høyere termo-effekt fra maten. Dette fører til et høyere fettap og bevaring av muskelmasse ved underskudd.
"Don't drink and bake." - Arnold Schwarzenegger

Utlogget djsvenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #101 : 27. juni 2010, 18:51 »
Ja, se på helheten.
Er jo nettopp det jeg gjør, hadde samme mengde prot,fett og karb, bare omfordelt.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #102 : 27. juni 2010, 19:04 »
Jeg slutter å spise rundt åtte om kvelden, har prøvd å avslutte med mye karbo+fett, karbo+proteiner, men har fått best resultat av å avslutte med høyt proteininntak i form av en hemp-shake eller eggehviter med en stor salat.

Kcal har vært det samme hele tiden, men har mista fett kjappere ved denne "avslutningen", hvorfor?

Mista fett kjappere som i lavere fettprosent/fettvekt nøye målt med kaliper over tid, eller som i mer fornøyd med formen i speilet dagen etter?


Utlogget djsvenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #103 : 27. juni 2010, 19:25 »
Målt med kaliper over tid.

Utlogget hello_kitty

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

  • Litt voksen men ganske fjortis også!:D
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #104 : 07. juli 2010, 19:08 »
Hva med blodsukker da? Trenger å spise litt ofte for å holde det oppe ellers blir jeg helt ør Smiley
Veien er målet!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!