Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197706 ganger)

Utlogget Knesk

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #105 : 23. august 2010, 10:58 »
Hva med blodsukker da? Trenger å spise litt ofte for å holde det oppe ellers blir jeg helt ør Smiley

For min del gikk dette over etter noen få dager.
En dag uten trening er en dag uten mening. hviledag.

Utlogget Svenny

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 62
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 62

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #106 : 06. september 2010, 10:17 »
Dette var godt å lese, hater å måtte tenke på 6-8 måltider dagen som man så ofte blir anbefalt. Denne måten å spise på passer meg så mye bedre siden jeg er glad i å spise store måltider og mer skjeldent.

Tenker jeg kommer til å spise måltidene mine rundt 12.00, 16.00 og 20.00 om dagen.

Spørsmålet mitt er om man skal holde seg helt unna mat de andre timene i døgnet eller går det fint å ta seg noen nøtter, en liten youghurt eller noe annet om morgenen uten at det gjør noen skade?

Kan jeg for eksempel ta en protein shake til frokost?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #107 : 06. september 2010, 10:29 »
Spørsmålet mitt er om man skal holde seg helt unna mat de andre timene i døgnet eller går det fint å ta seg noen nøtter, en liten youghurt eller noe annet om morgenen uten at det gjør noen skade?

Det går fint og gjør ingen skade. Det er ikke av/på.

Personlig føler jeg imidlertid at slike små måltider bare trigger sultfølelser. Foretrekker derfor å holde meg helt unna mat i løpet av dagen.


Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #108 : 06. september 2010, 11:33 »
Jeg har en stillesittende jobb og en aktiv fritid. Jeg har med andre ord mye bedre tid til å spise når jeg er på jobb enn om kvelden. Derfor passer nok ikke dette så godt for meg personlig.

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #109 : 06. september 2010, 11:56 »
Det går jo an å spise mellom 8-16, selv om dette ikke regnes som det mest optimale...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #110 : 06. september 2010, 12:16 »
Så lenge man bare spiser nok i forbindelse med trening så har det ikke all verden å si når man får i seg maten sin. Hvor ofte og når man spiser bør først og fremst være et spørsmål om hva man trives best med og hva som passer best inn i hverdagen.

At de fleste som følger Leangains-varianten av periodisk faste velger å faste på dagen og spise på kvelden er (bør være) i hovedsak på grunn av at det er mest praktisk for de aller fleste. Det er dog ikke noe i veiene for å spise på dagen og faste på kvelden hvis man foretrekker det.




Utlogget Stian L

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 572
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 572

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #111 : 06. september 2010, 15:25 »
Det går jo an å spise mellom 8-16, selv om dette ikke regnes som det mest optimale...

Siden jeg trener etter jobb klokken 1700 tror jeg at jeg trenger å spise skikkelig etter trening også.

Jeg har begynt å spise sjeldnere enn tidligere men spiser 2 større måltider mens jeg er på jobb og 2 større måltider på kvelden. Før spiste jeg 7 til 8 ganger om dagen men er nå nede i 4 + shaken i forbindelse med trening.

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #112 : 06. september 2010, 22:09 »
Blir kanskje litt dumt å ikke spise noe hele dagen etter trening, ja, Stian.

Til Beefcake, eller andre som føler de vil kime inn:
Nå har jeg kommet frem til at det mest praktiske for meg vil være å spise en kraftig frokost i 9-tiden, for så å trene rundt 4-tiden, og deretter spise 1-2 store måltider igjen i 8-9-tiden på kvelden.

Tanken er at frokosten er for det meste proteiner og karbohydrater, mens kveldsmåltidene er i hovedsak proteiner og fett.

Høres dette noenlunde lurt ut, eller blir det for lenge uten mat etter trening e.l.?

Utlogget kakenamnam

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #113 : 07. september 2010, 02:01 »
lurer på hvordan det vil fungere å følge periodisk faste "av og til"?

på hverdager kan jeg kun trene kl. 4 tidligst. jeg må naturligvis ha ett måltid før dette, det bruker å være i 12 tiden. jeg er ferdig tidligst kl. 6 etter trening, og da har jeg store problemer å få spist nok i løpet av to timer før jeg må faste igjen fra kl. 8. dette fungerer med andre ord ikke så bra i min daglige rutine. veldig dumt, for jeg vet hvilke fordeler å trene på tom mage, spesielt kardio har (for det seige midjefettet).

i perioder der jeg kan fokusere på trening uten jobb/studier, kjører jeg gjerne kardio&styrke på samme dag, på tom mage. da er det null prolem å kjøre i seg 3 måltider på 8 timer etter jeg er hjemme.

fungerer det å hoppe av og på litt som man vil, eller bør man holde seg til periodisk faste eller skippe det helt?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #114 : 07. september 2010, 08:06 »
Nå har jeg kommet frem til at det mest praktiske for meg vil være å spise en kraftig frokost i 9-tiden, for så å trene rundt 4-tiden, og deretter spise 1-2 store måltider igjen i 8-9-tiden på kvelden.

Tanken er at frokosten er for det meste proteiner og karbohydrater, mens kveldsmåltidene er i hovedsak proteiner og fett.

Høres dette noenlunde lurt ut, eller blir det for lenge uten mat etter trening e.l.?

Så lenge du ser til å få i deg noe protein/aminosyrer i forbindelse med trening så vil det nok gå helt fint å gjøre det slik. Jeg ville tatt f.eks. 20 g whey (15-30 min) før og rett etter trening, eller 10 g av et eaa/bcaa-tilskudd før (<15 min) og etter trening.



lurer på hvordan det vil fungere å følge periodisk faste "av og til"?

på hverdager kan jeg kun trene kl. 4 tidligst. jeg må naturligvis ha ett måltid før dette, det bruker å være i 12 tiden. jeg er ferdig tidligst kl. 6 etter trening, og da har jeg store problemer å få spist nok i løpet av to timer før jeg må faste igjen fra kl. 8. dette fungerer med andre ord ikke så bra i min daglige rutine. veldig dumt, for jeg vet hvilke fordeler å trene på tom mage, spesielt kardio har (for det seige midjefettet).

i perioder der jeg kan fokusere på trening uten jobb/studier, kjører jeg gjerne kardio&styrke på samme dag, på tom mage. da er det null prolem å kjøre i seg 3 måltider på 8 timer etter jeg er hjemme.

fungerer det å hoppe av og på litt som man vil, eller bør man holde seg til periodisk faste eller skippe det helt?

Ikke noe i veien for å faste av og til. Leangains-varianten med faste 16/8 hver dag er i hovedsak bare en praktisk måte å legge opp dagene på hvis man styrketrener og foretrekker få store måltider før mange små.

Det å faste av og til vil trolig ha positive effekter (forbedret insulinfølsomhet/glukosemetabolisme, antiinflammatorisk virkning, osv) uansett hvor ofte du faster (selvsagt innenfor rimelighetens grenser).

Kan nevnes at det meste av forskningen på periodisk faste er i form av "alternate day fasting", men å leve slik pleier ikke å være like noe mange klarer i det lange løp (det er vel heller ikke noe som sier at det nødvendigvis er bedre enn å faste litt hver dag).

F.eks. mormoner som faster kun et døgn i måneden av religiøse årsaker (don't get me started..) oppviser lavere (40%) risiko for hjerteinfarkt: http://www.dailymail.co.uk/news/article-492163/Fasting-day-month-cuts-risk-heart-attack.html






Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #115 : 07. september 2010, 09:29 »
Flott, da prøver jeg det Wink

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #116 : 07. september 2010, 23:48 »
Men sånn med tanke på sultfølelsen beefcake, da er det vel ikke optimalt å faste av og til?? 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #117 : 08. september 2010, 07:30 »
Men sånn med tanke på sultfølelsen beefcake, da er det vel ikke optimalt å faste av og til?? 

Sultfølelser er ikke noe farlig og er lette å motvirke ved å f.eks. drikke et glass kalt vann eller en kopp kaffe. Etter å ha prøvd å faste et par ganger så venner man seg som regel til dem og de slutter å være et problem.

For å sitere Frank Zane: "What I found works best for me is to cultivate the feeling, the sensation of hunger."



Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #118 : 09. september 2010, 11:45 »
Men hva med ghrelin-signalene er dette kun sult signaler?? Har det ikke noe annet å si enn det.. 

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #119 : 09. september 2010, 12:01 »
Men hva med ghrelin-signalene er dette kun sult signaler?? Har det ikke noe annet å si enn det.. 

Ghrelin er et hormon ("signalstoff") som er med på å stimulere/regulere apetitt-/sultfølelser, i samspill med andre hormoner/proteiner som orexiner, peptid YY, leptin, obestatin og nesfatin-1.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!