Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197730 ganger)

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #135 : 15. oktober 2010, 17:34 »
Kom gjerne med noe seriøse studier som viser at "overspising" i 2-3 måltider er uheldig. For meg som er en gjennomsnittlig hobby bygger og student så funker det ikke å spise 6 måltider om dagen. Rett og slett fordi jeg ikke har tid til å lage mat 6 ganger om dagen og jeg liker å spise meg god og mett når jeg først spiser.

Er heller ingen her som har sagt at det ikke funker å spise 6 måltider om dagen Smiley

At jeg spiser når jeg er sulten har ikke så langt gått noe utover konsentrasjonen eller formen min. Tvert i mot er jeg i bedre form nå enn noen gang.  Smile

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #136 : 15. oktober 2010, 19:09 »
Det er fantastisk bra for deg at det funker. Men som jeg sa tidligere, dette funker for dem som ikke har 100% diett-disiplin. Hva seriøs forskning anngår, tror ikke det er plass til alle linkene og studiene på dette forumet, det finnes tusenvis. Gjør ett kjapt søk.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #137 : 15. oktober 2010, 19:25 »
En lokal utøver som virkelig kan vise til ufattelige resultater er Arild Haugen. Ta en titt på diettplanen hans, og argumentene hans for å gjøre det slik han gjør det. Han er diger, har lav fettprosent og holder formen året rundt.
Vær så snill å si at jeg har misforstått deg når du sier at alle har samme forutsetninger som Arild Haugen for å bygge muskler?
Nei, kroppen kan ikke lagre protein i ett døgn.

Ok, men da er jo alt ok. Poenget mitt er at å fokusere på at diettdisiplin er uviktig eller gi signaler om at det er uviktig gjør det vanskeligere for gjennomsnits-hobbytreneren å oppnå sine mål. Å overspise 2 ganger daglig (1250-2200kcal) er uheldig.

Noen som har diabetes her? Kanskje dere kan forklare hvorfor stabile blodsukker verdier er viktig! =D
Proteiner "lagres" ikke i tarmen/magesekken, nei. Magesekken fungerer kun som en slags buffer for maten, om du vil. Ganske enkelt å tenke seg til igrunn.

Gjør et raskt søk? Det er faktisk du som sitter på bevisbyrden her.

Og kom ikke her og trekk diabetes inn som et gyldig argument MOT lav måltidsfrekvens. Diabetes er en sykdomstilstand, og gir _LITT_ andre forutsetninger enn hos friske.

Utlogget Mats_AA

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #138 : 15. oktober 2010, 20:33 »
Det er fantastisk bra for deg at det funker. Men som jeg sa tidligere, dette funker for dem som ikke har 100% diett-disiplin. Hva seriøs forskning anngår, tror ikke det er plass til alle linkene og studiene på dette forumet, det finnes tusenvis. Gjør ett kjapt søk.

Greit nok. Men å si at det Beefcake skriver er latterlig blir helt feil.

Hadde forresten vært kult om noen av de store gutta her på forumet hadde prøvd dette Smiley

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #139 : 16. oktober 2010, 11:20 »
Diabetes er en sykdomstilstand, og gir _LITT_ andre forutsetninger enn hos friske.

Diabetes 2 er en livstils-sykdom som forutsetter at man har store svingninger i blodsukker over tid. Å oppfordre til ett spisemønster som promoterer syndrom-X og videre diabetes 2 er for meg latterlig. Sorry.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #140 : 16. oktober 2010, 18:43 »
Å oppfordre til ett spisemønster som promoterer syndrom-X og videre diabetes 2 er for meg latterlig. Sorry.

Så fint han ikke gjør det da. Kanskje du faktisk burde lese startsinnlegget?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #141 : 16. oktober 2010, 19:52 »
Fantastisk tråd. Må si jeg ble sjokkert, dåg. Har hele treningslivet spist flere måltider daglig og vært redd for sult, tenkte at sult var blodkatabolt. Hvor lang tid tar det før musklene blir spist opp uten kaloriinntak? Skal jo i militæret nu snart, da blir det bare 3 store måltider daglig, hehe. Spiser sikkert 6 måltider nå...
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #142 : 16. oktober 2010, 19:59 »
Fantastisk tråd. Må si jeg ble sjokkert, dåg. Har hele treningslivet spist flere måltider daglig og vært redd for sult, tenkte at sult var blodkatabolt. Hvor lang tid tar det før musklene blir spist opp uten kaloriinntak? Skal jo i militæret nu snart, da blir det bare 3 store måltider daglig, hehe. Spiser sikkert 6 måltider nå...

Leverglykogenet er tomt etter cirka 16 timer. Da begynner kroppen å forbrenne proteiner i større grad. Du kan kanskje utsette dette med trege proteiner i siste måltid.

Kilde: Leangains.com
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #143 : 16. oktober 2010, 20:09 »
Leverglykogenet er tomt etter cirka 16 timer. Da begynner kroppen å forbrenne proteiner i større grad. Du kan kanskje utsette dette med trege proteiner i siste måltid.

Kilde: Leangains.com
At den er tom etter 16 timer forutsetter selvfølgelig at den er helt full i utgangspunktet. Den frigjør vel omlag 7g i timen (det står i denne tråden et sted).

Utlogget Solid Snake

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 030
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 030

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #144 : 17. oktober 2010, 12:40 »
Selv ved en uke i felten skal det jo ikke ha konsekvenser for muskelmasse eller styrke... Man får riktignok noe i felten, feltrasjonene er ganske kraftige. Vann som er problemet har jeg hørt. Skal sies at man rett etter felten er svakere enn en liten jente.

Glemte å spørre her ytterligere om myten om at man blir fetere av å spise på kvelden? Sett at man f.eks kjørte den et-måltids dansen, og tok et big ass måltid rett før leggetid på slutten av dagen. Eller bare til vanlig, et av de 3 største måltidene for min del pleier å være kveldsmat... Burde jeg ta dette tidligere på dagen?
3000m: 14,13, 12, 11, 10 (pers: 11.49)

Militærpress?
Frontbøy(RAW)?
Markløft(RAW) ?
Benk(RAW): ?
Pullups:30 reps

185cm høy og kroppsvekt: 90kg. (Høyest registrerte vekt er 105kg, bulk.)

Alder: 18 år.

Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=100826.msg1590998;topicseen#new 
  
Bildeprofil.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #145 : 17. oktober 2010, 17:56 »
Selv ved en uke i felten skal det jo ikke ha konsekvenser for muskelmasse eller styrke... Man får riktignok noe i felten, feltrasjonene er ganske kraftige. Vann som er problemet har jeg hørt. Skal sies at man rett etter felten er svakere enn en liten jente.

Glemte å spørre her ytterligere om myten om at man blir fetere av å spise på kvelden? Sett at man f.eks kjørte den et-måltids dansen, og tok et big ass måltid rett før leggetid på slutten av dagen. Eller bare til vanlig, et av de 3 største måltidene for min del pleier å være kveldsmat... Burde jeg ta dette tidligere på dagen?
Det er insulinfølsomhet som er cluet, den er vel lavere om natten. Høy insulingfølsomhet = mer sannsynlig at blodsukker blir lagret som glykogen i lagre i muskulaturen. Lav følsomhet = mer sannsynlig at blodsukkeret går til fettlagre. Folk har vridd og vendt på dette og lagd myten om at man ikke skal spise sent på kvelden. Har ingenting å si i om du spiser karb på kvelden i kaloriunderskudd, og har kanskje bittelitt å si i overskudd. Proteiner og fett bør være null problem.

Men jeg ville ikke tenkt særlig på det, spess ikke hvis du er i felten, da bør du kjøre i deg så mye energi som mulig spør du meg Smiley

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #146 : 10. november 2010, 12:58 »
Insulinfølsomhet har ikke noe med det å gjøre, dersom musklene er karbet opp går alt rett i fettcellene, samme når tid på døgnet du spiser det. Derfor er det ett poeng å spise det store måltidet etter trening, 2-6 timer. Da karbes musklene opp igjen og du trenger ikke annet enn protein og fett resten av tiden, fram til neste "etter trenings måltid". Sånn kort fortalt.
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #147 : 10. november 2010, 15:48 »
Insulinfølsomhet har ikke noe med det å gjøre, dersom musklene er karbet opp går alt rett i fettcellene, samme når tid på døgnet du spiser det. Derfor er det ett poeng å spise det store måltidet etter trening, 2-6 timer. Da karbes musklene opp igjen og du trenger ikke annet enn protein og fett resten av tiden, fram til neste "etter trenings måltid". Sånn kort fortalt.

Hvis muskelglykogenet/levern er full og du ikke trenger karbohydratene som energi lagres de inn som fett. Men i så fall er du i energioverskudd.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget OmarO

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 179
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 179

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #148 : 25. november 2010, 22:22 »
Militæret er vel basert på noe faste opplegg? Forkost 0600, Lunsj 1200 og Middag 1600, også går det 14 timer til frokost igjen, men de fleste smører tonnevis av brød til kvelds også da. Da jeg var i FgTj husker jeg at jeg hikk opp i vekt og fikk mer muskler og tviler sterkt på at jeg gikk i serlig kcal overskudd.....   smurte endel brød til kvelds men tror fortsatt det ikke strak til altså.
Mark 210 x1
Benk 120 x1
Bøy 180x1
@87 kg RAW

Utlogget djsvenna

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #149 : 11. januar 2011, 14:23 »
"kjempebra" svar av en klinisk ernæringsfysiolog.... Helt utrolig.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2389

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!