Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197709 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #150 : 11. januar 2011, 14:53 »
"kjempebra" svar av en klinisk ernæringsfysiolog.... Helt utrolig.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2389

Nå leste jeg ikke så nøye, men synes hun sier vettuge ting jeg.

Hva er det du reagerer på som hun sier?


Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #151 : 25. januar 2011, 20:11 »
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men personlig kan jeg si at dette for meg er pisspreik.

Hvordan kan det være gunstig for en som har en 40timers arbeidsuke med 3 timer styrketrening om uka og 1t cardio samt kjapp gange til og fra jobb (20min hver vei) hver dag - å bare spise 2-3 ganger om dagen? Det er tull! Om formålet så er å gå ned i vekt eller øke muskelmasse vil jeg fortsatt påstå at dette er tull.

Nå er ikke jeg noen ernæringsfysiolog, men hvordan fankern kan det være bra for en som vil bygge muskler å ikke spise? Si at jeg har en tung knebøy-økt mandag, legger meg i 22-tiden, står opp, dropper frokost som mange foreslår. Starter på jobb 0730. Neste måltid er da ca. 1200 (lunsj). Da har det gått ca 15-16 timer siden kroppen sist fikk den energi/protein den trengte, da spør jeg, hvordan kan dette være gunstig for meg?

Greit nok sier du, det er kanskje ikke egnet for meg, men de som vil gå ned i vekt? En overvektig person er vanligvis vant med et høyt kaloriinntak, og nå skal en altsa gå fra å proppe i seg alt mulig sukker og dritt, til å spise seg sprekk-mett to ganger om dagen? Slankeren det gjelder kommer til å sprekke første uka, fordi sukkersuget og kalorisuget generelt kommer til å ta livet av personen.
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #152 : 25. januar 2011, 20:36 »
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men personlig kan jeg si at dette for meg er pisspreik.

Så ikke bry deg om det da. Spis når og så ofte som du føler for. Det er det tråden handler om.


Hvordan kan det være gunstig for en som har en 40timers arbeidsuke med 3 timer styrketrening om uka og 1t cardio samt kjapp gange til og fra jobb (20min hver vei) hver dag - å bare spise 2-3 ganger om dagen? Det er tull! Om formålet så er å gå ned i vekt eller øke muskelmasse vil jeg fortsatt påstå at dette er tull.

Ok.


Nå er ikke jeg noen ernæringsfysiolog, men hvordan fankern kan det være bra for en som vil bygge muskler å ikke spise?

Hvem sier at man ikke skal spise?


Si at jeg har en tung knebøy-økt mandag, legger meg i 22-tiden, står opp, dropper frokost som mange foreslår. Starter på jobb 0730. Neste måltid er da ca. 1200 (lunsj). Da har det gått ca 15-16 timer siden kroppen sist fikk den energi/protein den trengte, da spør jeg, hvordan kan dette være gunstig for meg?

Hvem sier at man ikke skal spise etter trening?



Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #153 : 25. januar 2011, 21:36 »
Så ikke bry deg om det da. Spis når og så ofte som du føler for. Det er det tråden handler om.


Ok.


Hvem sier at man ikke skal spise?


Hvem sier at man ikke skal spise etter trening?



De første svarene jeg leste i tråden var folk som mente at de spist 2 eller 3 måltider om dagen og klarte seg fint. Ingen sier at man ikke skal spise etter trening, men når siste måltid er kl 8 på kvelden, og du ikke spiser før 12 dagen derpå, så går det fort en 15-16 timer siden siste karbo/protein inntak, mener du at det er gunstig?

edit: Hvis det er deg på avataren så skal jeg holde kjeft, for det har tydligvis funket for deg. Kan bare ikke fatte at det kan være optimalt med så få måltider.
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #154 : 25. januar 2011, 21:55 »
Tror nok det der David i egen person det der, ja.


Og ja, det er snakk om 15-16 timer.
Selv faster jeg i bortimot atten timer.
Men må du også huske på at du gjerne sover åtte av dem.
Det er ingen som har påstått at dette er et ideelt opplegg for f.eks en snekker, eller en som trener flere ganger daglig. - Men for meg selv så passer det ypperlig. I og med at jeg bare blir sittende og ha lyst på mer etter et måltid på 300kcal.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #155 : 25. januar 2011, 22:28 »
De første svarene jeg leste i tråden var folk som mente at de spist 2 eller 3 måltider om dagen og klarte seg fint. Ingen sier at man ikke skal spise etter trening, men når siste måltid er kl 8 på kvelden, og du ikke spiser før 12 dagen derpå, så går det fort en 15-16 timer siden siste karbo/protein inntak, mener du at det er gunstig?

Så lenge man spiser nok i løpet av dagen, og spiser bra mat så har det ikke mye å si når man velger å spise og hvor store måltidene er. Å spise rundt trening vil alltid være gunstig.

Klipper inn noe jeg skrev i en annen tråd for noen dager siden:

Muskelprotein blir brutt ned (til aminosyrer) konstant, døgnet rundt, og under normale forutsetninger (altså ikke underernært) så vil ikke hastigheten på denne nedbrytning påvirkes nevneverdig av når man spiser (og brorparten av aminosyrene som blir brutt ned blir straks bygget inn igjen). Den store faktoren for å bygge mest mulig muskelmasse som man kan påvirke er proteinsyntesen (altså nydannelsen av muskelprotein) og denne påvirker man ved trening og inntak av essensielle aminosyrer (proteinrik mat).


Utlogget thegreatestfeeling

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #156 : 26. januar 2011, 16:05 »
Takker for svar. Jeg personlig må hvertfall ha frokosten min, jobber i barnehage og blir temmelig irritabel hvis jeg ikke får litt næring, dessuten sliter jeg allerede med å gå i kcal overskudd så for min del er det lettere å bare spise så mye jeg kan til enhver tid. Når det er sagt kan jeg lett ha type 1500 kcal måltider etter harde økter, blir aldri mett da.

Hva mener du er ok mengde protein om dagen? Hører alt fra 2 til 4gram per kilo kroppsvekt.
TGF på 12 week Mass program fra BB.com
If the bar ain't bending stop pretending

Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #157 : 26. januar 2011, 16:39 »
Er jo ingen som tvinger deg til å faste da.
- det er jo noe som passer for noen, langt fra alle.

Selv opplever jeg å kunne slappe bedre av mesteparten av dagen.
Jeg har dog ikke et helt avslappet forhold til mat, men allikevel.

Selv går jeg for rundt 3,5g per kilo.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #158 : 26. januar 2011, 19:01 »
Hva mener du er ok mengde protein om dagen? Hører alt fra 2 til 4gram per kilo kroppsvekt.

Kommer an på hva man er ute etter. Hvis man prøver å bygge muskler kan det være en fordel å holde et noe høyere proteininntak enn hva som er vanlig for folk flest, men det trenger ikke å gå til overdrift. 2 gram pr kg holder langt hvis man spiser for å holde eller øke vekten, og hvis man prøver å gå ned i vekt (fett) så kan man kanskje ta sikte på 2,5-3 g pr kg.


Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #159 : 26. januar 2011, 20:59 »
Diabetes 2 er en livstils-sykdom som forutsetter at man har store svingninger i blodsukker over tid. Å oppfordre til ett spisemønster som promoterer syndrom-X og videre diabetes 2 er for meg latterlig. Sorry.

Er det noen som har noen kommentarer til dette?
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #160 : 26. januar 2011, 21:12 »
Er det noen som har noen kommentarer til dette?

På hva..? Innlegget i seg selv? Metabolsk syndrom? Hva som fører til diabetes? Blodsukkerregulering?

Du må nesten stille et konkret spørsmål...


Utlogget lolvik

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 967
  • Honnør: 44
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 967

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #161 : 26. januar 2011, 21:18 »
Antar han lurer på om noen kan si noe ang. den påståanden.


Kanskje jeg kan prøve meg på denne da.

Lavere måltidsfrekvens er bevist å gi bedre blodsukker kontroll kontra flere måltider.
- Som igjen vil kunne motvirke utviklingen av diabetes.

http://www.e-spenjournal.org/article/S1751-4991%2810%2900054-5/abstract

Mulig jeg driter meg her nå, men da får Beef ta over.

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #162 : 26. januar 2011, 23:10 »
På hva..? Innlegget i seg selv? Metabolsk syndrom? Hva som fører til diabetes? Blodsukkerregulering?

Du må nesten stille et konkret spørsmål...

Takk for rask tilbakemelding.

Vil IF (8/16) føre til større risiko for å pådra seg diabetes 2, da diabetes 2 er en livstils-sykdom som forutsetter at man har store svingninger i blodsukker over tid?

Kan det å argumentere for IF (8/16) sammenliknes med å oppfordre til ett spisemønster som promoterer syndrom-X og videre diabetes 2?
 

Antar han lurer på om noen kan si noe ang. den påståanden.


Kanskje jeg kan prøve meg på denne da.

Lavere måltidsfrekvens er bevist å gi bedre blodsukker kontroll kontra flere måltider.
- Som igjen vil kunne motvirke utviklingen av diabetes.

http://www.e-spenjournal.org/article/S1751-4991%2810%2900054-5/abstract

Mulig jeg driter meg her nå, men da får Beef ta over.

Takk for rask tilbakemelding og for at du gjør et forsøk på å tolke mitt noe vage innlegg Smiley

Jeg klarer ikke å trekke ut at studiet konkluderer med at en lavere måltidsfrekvens fører til et jevnere blodsukkernivå og dermed ikke har innvirkning på faren for å pådra seg diabetes 2 (som var det som jeg i mitt første innlegg var interesert i kommentarer om). Det skrives at toppnivået for 3CHO var høyere enn for 6CHO.

"Peak glucose levels were highest on the 3CHO day; however the 12 h glucose AUC was higher during the 6CHO condition"

Nå skal det sies at dersom samlet karbohydratmengde ikke var lik for 3CHO og 6CHO, vil de vel bli vanskelig å sammenlikne? Dersom 6CHO fikk i seg en større mengde karbohydrater er det vel logisk at AUC var høyere for 6CHO enn for 3CHO, er det ikke?

Er det faktum at insulinnivået ble funnet til å være likt et argument for at IF ikke vil øke risikoen for diabetes 2?


I tillegg:

Vad gäller kognitiva funktioner så förstärker frukost en del minnesfunktioner som t.ex. igenkänning, medan det inte gör något för det semantiska minnet (faktaminne, kunskapsminne) samt försämrar förmågan att utföra logiska sysslor. En studie från 1994 säger detta:

"The breakfast improved performance on free recall and recognition memory tasks, had no effect on a semantic memory task and impaired the accuracy of performing a logical reasoning task."

"Overall, these results show that breakfast can improve performance in some but not all cognitive tasks and that these changes are very different from those observed after lunch"

Effects of breakfast and caffeine on cognitive performance, mood and cardiovascular functioning. Appetite. 1994 Feb;22(1):39-55.



Kan dette tyde på at man under faste vil få reduserte evner til å utføre logiske oppgaver, eller tror dere dette vil avhenge mer om hvordan man personlig takler fasteperioden? Er dette noe som har blitt studert mer? Er det noen som vet om andre studier (gjort med mennesker) som omhandler dette? Jeg synes temaet er kjempeinteressant.

Jeg studerer nå og faster i perioder (8/16). Jeg er spent på hvilke resultater det vil gi.
 
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget MakeItCount

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 86
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 86

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #163 : 26. januar 2011, 23:32 »
Jeg prøvde forresten å google studier+frokost+sunt og fant denne siden:

http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=3589&submenu=3594&document=16898

Her står det blandt annet:

"At feilernærte barn gjør det dårligere på skolen enn barn med et godt kosthold, visste du kanskje. Men selv barn med et sunt basiskosthold som hopper over frokost eller lunsj, gjør det dårligere enn de som passer på å innta dagens første måltider.

Spiser du frokost, får du bedre humør, du er våken og følger lettere med og husker bedre. Dessuten reduseres angst og irritasjon. Vil du ha bedre resultater på skole og jobb, er oppskriften klar: Spis frokost!"


Det skal nevnes at referansen var smådårlig og at det ikke henvises til noen artikler:
Ref: Journal of the American Dietetic Association, Sosial- og helsedirektoratet, Columbus Childrens Hospital, Medicalnewstoday, MayoClinic.


Kan dette indikere at det er en fordel for studenter å bryte fasten tidlig og få i seg et måltid før undervisningen starter? Dersom dette lar seg kombinere med IF og trening.
The key to my exercise program is this one simple truth: I hate my body!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #164 : 27. januar 2011, 10:09 »
Vil IF (8/16) føre til større risiko for å pådra seg diabetes 2, da diabetes 2 er en livstils-sykdom som forutsetter at man har store svingninger i blodsukker over tid?

Nei. Å faste fører ikke til blodsukkersvingninger. Kroppene våre har meget effektive reguleringsmekanismer for slikt. Når "magen er tom" og det ikke lenger kommer noe sukker ut i blodet derifra, vil bukspyttkjertelen utskille glukagon som øker blodsukkernivået ved å frigjøre glukose lagret som glykogen (i hovedsak fra leveren). Det går ca 3-5 g glukose i timen til å regulere blodsukkeret, og i leveren har du under normale forutsetninger mer enn nok glykogen lagret for å holde blodsukkeret stabilt i løpet av en dag.

Verdt å vite er at det er stor forskjell på opplevde blodsukkersvingninger, og det faktiske nivået.
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=73284.0

Dette er for øvrig enkelt å måle på egen hånd med en enkel måleapparat som du får kjøpt på apoteket. Jeg har gjort det ved noen tilfeller (fordi jeg er en nerd), og mitt blodsukker har alltid vært innenfor normalen, selv etter nesten et døgn uten mat.


Kan det å argumentere for IF (8/16) sammenliknes med å oppfordre til ett spisemønster som promoterer syndrom-X og videre diabetes 2?

Nei. Det finnes mye støtte for at det å faste regelmessig tvertimot fører til forbedret insulinfølsomhet (og dermed minsker risikoen for å utvikle metabolsk syndrom). Se f.eks. denne danske studien hvor de fastet 20 timer annenhver dag:
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=172


Er det faktum at insulinnivået ble funnet til å være likt et argument for at IF ikke vil øke risikoen for diabetes 2?

Den studien sier ikke noe om IF / faste. Dog at en høyere måltidsfrekvens ikke nødvendigvis fører til forbedret blodsukkerkontroll.


Kan dette tyde på at man under faste vil få reduserte evner til å utføre logiske oppgaver

Tror du må lese det du siterte en gang til...

"The breakfast [...] impaired the accuracy of performing a logical reasoning task."

Impaired = svekket.


, eller tror dere dette vil avhenge mer om hvordan man personlig takler fasteperioden? Er dette noe som har blitt studert mer? Er det noen som vet om andre studier (gjort med mennesker) som omhandler dette? Jeg synes temaet er kjempeinteressant.

Når magen er tom produseres mer av hormonet ghrelin i magesekken. Ghrelin spiller en stor rolle for nervevekst i hippocampus, og vil dermed hjelpe med innlæring og kognitiv adapsjon til forandringer rundt deg.

Her står noe om det: http://www.nytimes.com/2006/12/10/magazine/10section1C.t-1.html?ex=1323406800&en=06f62b1f071e37ff&ei=5090

Faste vil og føre til noe økt utskillelse av "stresshormoner" – katekolaminer (adrenalin/ noradrenalin), og disse er og med på å gjøre deg skjerpet og fokusert.

Personlig opplever jeg at jeg blir mer skjerpet uten mat i magen, og føler at jeg får mer gjort på jobb etter at jeg begynte å faste på dagene for snaue fire år siden.


Jeg prøvde forresten å google studier+frokost+sunt og fant denne siden:

http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=3589&submenu=3594&document=16898

Her står det blandt annet:

"At feilernærte barn gjør det dårligere på skolen enn barn med et godt kosthold, visste du kanskje. Men selv barn med et sunt basiskosthold som hopper over frokost eller lunsj, gjør det dårligere enn de som passer på å innta dagens første måltider.

Spiser du frokost, får du bedre humør, du er våken og følger lettere med og husker bedre. Dessuten reduseres angst og irritasjon. Vil du ha bedre resultater på skole og jobb, er oppskriften klar: Spis frokost!"


Det skal nevnes at referansen var smådårlig og at det ikke henvises til noen artikler:
Ref: Journal of the American Dietetic Association, Sosial- og helsedirektoratet, Columbus Childrens Hospital, Medicalnewstoday, MayoClinic.


Kan dette indikere at det er en fordel for studenter å bryte fasten tidlig og få i seg et måltid før undervisningen starter? Dersom dette lar seg kombinere med IF og trening.


Nja. Når det gjelder frokoststudier på skolebarn av denne typen så er det alltid mange faktorer som man må ta hensyn til. En stor faktor er f.eks. at barn som ikke spiser frokost tenderer å komme fra "dårligere" familier med mindre engasjerte foreldre (engasjerte foreldre vil som regel ikke la barne sine gå uten frokost).

Her en god review på emnet, hvor man ikke funnet noen støtte for koblingen mellom frokostspising i seg selv og prestasjon i skolen: http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/systemreview.pdf

Vil for øvrig poengtere at jeg er sterkt for at barn bør spise frokost, og også holde en generelt høyere måltidsfrekvens enn voksne mennesker. Husk og at tom mage fører til økt utskillelse av stresshormoner og dermed også økt aktivitetsnivå, og det er som regel ikke noe man vil ha hos skolebarn i et klasserom...

Her er forresten en interessant studie på unge studenter (noen og tyve), hvor man heller ikke så svekkelse på prestasjonsevnen (eller "svingende blodsukker") selv etter to døgn uten næring: http://www.ajcn.org/content/88/3/667.full



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!