Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197710 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #45 : 24. oktober 2007, 12:50 »
At det er like bra med 3 store som 6 små  kan jeg ikke helt skjønne,  det går jo mye på fra person til person, altså man får jo høyere insulin,  har man lavt blodsukker så må man gjerne ha noe karbo for å ikke bli slapp eller besvime.  For en man som har en perfekt helse og takler å spise mye, eller lite  så går det nok bra. Også stappe i seg så mye mat om ganga er nok heller ikke bra for magen å spise til man er stappmett.   jeg får fortere lyst på mat når jeg spiser små måltider, men når æ spise få store  så "klager og skriker" magen mye mer etter mat etter noen timer kan nesten kjenne det tærer på kroppen Smiley 

Det går jo som du sier fra person til person, det er vel ingen som har påstått noe annet? Liker man å spise ofte og lite eller f.eks. har lavt blodsukker og lettere å regulere det med små og hyppige måltider er det selvfølgelig best for en. Foretrekker man å spise skikkelige måltider, mindre hyppig, så gjør man det. Det er ingen som sier hvordan du skal spise her, bare at du ikke trenger å spise som alle sier at du skal... Spis som du vil.

Hvorfor mener du at det ikke skulle være bra for magen å "stappe i seg så mye mat om ganga"..? Sprikker den..?  :Smiley


Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #46 : 24. oktober 2007, 13:22 »
Det går jo som du sier fra person til person, det er vel ingen som har påstått noe annet? Liker man å spise ofte og lite eller f.eks. har lavt blodsukker og lettere å regulere det med små og hyppige måltider er det selvfølgelig best for en. Foredrar man å spise skikkelige måltider, mindre hyppig, så gjør man det. Det er ingen som sier hvordan du skal spise her, bare at du ikke trenger å spise som alle sier at du skal... Spis som du vil.

Hvorfor mener du at det ikke skulle være bra for magen å "stappe i seg så mye mat om ganga"..? Sprikker den..?  :Smiley

Hehe poenget var bare at da er det  ikke like bra å spise 3 store som 6 små, selvom det går fint  ann og funker å spise 3 store.   Flere måltider kan har flere typer mennesker med  lavt blodsukker,  diabetes osv.

Når man får vondt i magen, så er vel ikke det et godt tegn, føles heller ikke naturlig å være stappmett.  (selvom veien til å  bli stapp mett i jula  er godt da Cheesy)
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #47 : 24. oktober 2007, 13:53 »
Hehe poenget var bare at da er det  ikke like bra å spise 3 store som 6 små, selvom det går fint  ann og funker å spise 3 store.   Flere måltider kan har flere typer mennesker med  lavt blodsukker,  diabetes osv.

Hva i all verden er du mener egentlig? At det ikke er like bra med tre måltider som seks bare fordi noen mennesker har lavt blodsukker og diabetes? Kanskje du burde lese litt om blodsukker og diabetes innen du kommer med slike påstand?

Når man får vondt i magen, så er vel ikke det et godt tegn, føles heller ikke naturlig å være stappmett.  (selvom veien til å  bli stapp mett i jula  er godt da Cheesy)

At du ikke liker å være mett er jo bare opp til deg. Det er imidlertid ufarlig og helt naturlig å spise seg mett.


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #48 : 24. oktober 2007, 14:24 »


At du ikke liker å være mett er jo bare opp til deg. Det er imidlertid ufarlig og helt naturlig å spise seg mett.

Helt enig!

I de riktig gamle dage, før man lærte seg hvordan man lagrer diverse matvarer og slikt, så vil jeg tro svært mange spiste etter et velkjent kroppsbygger-bulkeopplegg: "The SeeFoodDiet" - kommer man over mat, ja så spiser man det remmer og tøyler kan holde - det kan gå lenge til neste gang lissom!
Siden mennesker er kjennetegnet av stor grad av harmoni innen grupper, så må en selvfølgelig ta med i betraktningen at de har en lei tendens til å tenke på andre og sånn - litt kin-selektiv tankegang i begynnelsen vil jeg tro, men i sin mer utvidede form ble det vel mer gruppeselektivt Smiley Resultatet av slikt medmennesklig tullball er seff at en til tross for at en hadde muligheten til å grisespise, så blei det ikke grisespising likevel Sad

Uansett! Kom man over store mengder mat som en ikke hadde begrep om hvordan skulle lagres, jepp, så spiste man det magen kunne holde Smiley Ergo er å spise seg sanseløst smart - for oss som for måker, ulver og annet Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #49 : 24. oktober 2007, 14:54 »
Hva i all verden er du mener egentlig? At det ikke er like bra med tre måltider som seks bare fordi noen mennesker har lavt blodsukker og diabetes? Kanskje du burde lese litt om blodsukker og diabetes innen du kommer med slike påstand?

At du ikke liker å være mett er jo bare opp til deg. Det er imidlertid ufarlig og helt naturlig å spise seg mett.

Hehe.. Kansje jeg burde det. Men  folk som har lavt blodsukker og som også er utdannet innen kosthold har fortalt meg at de må ha flere måltider ellers "går de i bakken".  Og med dette så ville jeg bare si at flere måltider har vel ingen slike ulemper. altså ikke alle kan spise få og store måltider,   men alle kan spise mange små.   

ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #50 : 24. oktober 2007, 15:34 »
Hehe.. Kansje jeg burde det. Men  folk som har lavt blodsukker og som også er utdannet innen kosthold har fortalt meg at de må ha flere måltider ellers "går de i bakken".  Og med dette så ville jeg bare si at flere måltider har vel ingen slike ulemper. altså ikke alle kan spise få og store måltider,   men alle kan spise mange små.   

Jeg forstår ikke resonnementet ditt hvis jeg skal være ærlig. Det er vel ingen som er ute etter å kore en "vinner"-metode som er best for alle, og som alle burde følge? Begge "metodene" har jo fordeler og ulemper. Å spise ofte er jo f.eks mer påfristende for tennene.

Ang. blodsukker så er det heller ikke så at det bare synker og synker fordi man ikke spiser noe. Hvis det går lenge mellom måltidene så synker blodsukkeret først ettersom blodet ikke får noen påfylling av glukose (sukker) fra tynntarmscellene hvor maten du spist behandles, men dette trigger bukspyttkjertelen at utsondre glukagon som påvirker leveren og musklene til å gi ifra seg litt av den glukose de har lagret (i form av glykogen) til blodet, og voilà: blodsukkeret stabiliseres.


Helt enig!

I de riktig gamle dage, før man lærte seg hvordan man lagrer diverse matvarer og slikt, så vil jeg tro svært mange spiste etter et velkjent kroppsbygger-bulkeopplegg: "The SeeFoodDiet" - kommer man over mat, ja så spiser man det remmer og tøyler kan holde - det kan gå lenge til neste gang lissom!
Siden mennesker er kjennetegnet av stor grad av harmoni innen grupper, så må en selvfølgelig ta med i betraktningen at de har en lei tendens til å tenke på andre og sånn - litt kin-selektiv tankegang i begynnelsen vil jeg tro, men i sin mer utvidede form ble det vel mer gruppeselektivt Smiley Resultatet av slikt medmennesklig tullball er seff at en til tross for at en hadde muligheten til å grisespise, så blei det ikke grisespising likevel Sad

Uansett! Kom man over store mengder mat som en ikke hadde begrep om hvordan skulle lagres, jepp, så spiste man det magen kunne holde Smiley Ergo er å spise seg sanseløst smart - for oss som for måker, ulver og annet Smiley

Hehe... Ja. Jeg vokste forresten opp som den yngste av tre brøder, og samspillet mellom oss tre ved matbordet var ikke akkurat kjennetegnet av harmoni innen gruppen alltid... Vi var nok litt mer motmennesker enn medmennesker til tider for å i si det sånn. Det kan nok være mye av den grunn at jeg er så glad i å spise meg sanseløst mett idag (en annen effekt av dette er at jeg fortsatt sliter litt når det er snakk om pizza og slikt på deling. Uansett om jeg er mett eller ikke så skal jeg ha min andel, og helst litt til).

Å spise spise mange og små måltider er for meg litt som at dama skulle komme inn i rommet en gang hver andre eller tredje time og danse rundt litt i sexy undertøy, for å straks derpå forlate meg når jeg er som mest "interessert...". Grin


Utlogget Zuul

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #51 : 24. oktober 2007, 15:35 »



Å spise mange og små måltider er litt for meg som at dama skulle komme inn i rommet en gang hver andre eller tredje time og danse rundt litt i sexy undertøy for å straks derpå forlate meg når jeg er som mest "interessert...".

Vist dama gjør det må du bare finne små mellommåltid på egen hånd Grin

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #52 : 24. oktober 2007, 19:15 »
Jeg forstår ikke resonnementet ditt hvis jeg skal være ærlig. Det er vel ingen som er ute etter å kore en "vinner"-metode som er best for alle, og som alle burde følge? Begge "metodene" har jo fordeler og ulemper. Å spise ofte er jo f.eks mer påfristende for tennene.

Ang. blodsukker så er det heller ikke så at det bare synker og synker fordi man ikke spiser noe. Hvis det går lenge mellom måltidene så synker blodsukkeret først ettersom blodet ikke får noen påfylling av glukose (sukker) fra tynntarmscellene hvor maten du spist behandles, men dette trigger bukspyttkjertelen at utsondre glukagon som påvirker leveren og musklene til å gi ifra seg litt av den glukose de har lagret (i form av glykogen) til blodet, og voilà: blodsukkeret stabiliseres.


Hehe... Ja. Jeg vokste forresten opp som den yngste av tre brøder, og samspillet mellom oss tre ved matbordet var ikke akkurat kjennetegnet av harmoni innen gruppen alltid... Vi var nok litt mer motmennesker enn medmennesker til tider for å i si det sånn. Det kan nok være mye av den grunn at jeg er så glad i å spise meg sanseløst mett idag (en annen effekt av dette er at jeg fortsatt sliter litt når det er snakk om pizza og slikt på deling. Uansett om jeg er mett eller ikke så skal jeg ha min andel, og helst litt til).

Å spise spise mange og små måltider er for meg litt som at dama skulle komme inn i rommet en gang hver andre eller tredje time og danse rundt litt i sexy undertøy, for å straks derpå forlate meg når jeg er som mest "interessert...". Grin

Jeg forstår ikke resonnementet ditt hvis jeg skal være ærlig. Det er vel ingen som er ute etter å kore en "vinner"-metode som er best for alle, og som alle burde følge? Begge "metodene" har jo fordeler og ulemper. Å spise ofte er jo f.eks mer påfristende for tennene.

Ang. blodsukker så er det heller ikke så at det bare synker og synker fordi man ikke spiser noe. Hvis det går lenge mellom måltidene så synker blodsukkeret først ettersom blodet ikke får noen påfylling av glukose (sukker) fra tynntarmscellene hvor maten du spist behandles, men dette trigger bukspyttkjertelen at utsondre glukagon som påvirker leveren og musklene til å gi ifra seg litt av den glukose de har lagret (i form av glykogen) til blodet, og voilà: blodsukkeret stabiliseres.


Hehe... Ja. Jeg vokste forresten opp som den yngste av tre brøder, og samspillet mellom oss tre ved matbordet var ikke akkurat kjennetegnet av harmoni innen gruppen alltid... Vi var nok litt mer motmennesker enn medmennesker til tider for å i si det sånn. Det kan nok være mye av den grunn at jeg er så glad i å spise meg sanseløst mett idag (en annen effekt av dette er at jeg fortsatt sliter litt når det er snakk om pizza og slikt på deling. Uansett om jeg er mett eller ikke så skal jeg ha min andel, og helst litt til).

Å spise spise mange og små måltider er for meg litt som at dama skulle komme inn i rommet en gang hver andre eller tredje time og danse rundt litt i sexy undertøy, for å straks derpå forlate meg når jeg er som mest "interessert...". Grin

Okei, men da skal jeg være enig, iallefall ikke kverrulere mer på den da Smiley hehe 
Ingenting er verre enn luremus!  på bulk kan du iallefall lure "luremusa" store å mange måltid :p
 
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #53 : 24. oktober 2007, 22:36 »

Å spise spise mange og små måltider er for meg litt som at dama skulle komme inn i rommet en gang hver andre eller tredje time og danse rundt litt i sexy undertøy, for å straks derpå forlate meg når jeg er som mest "interessert...". Grin

Nå er det jo ikke sånn at du bare får se på de moderate måltidene da - du får jo lov til å spise dem også lissom.....
Men ja! Jeg veit det er de som foretrekker å ha hard sex i tre stive timer, men en kjapp en i ny og ne er like fullt digg det også Smiley

Løsningen mht småmåltidene er uansett å bli såpass stor at selv de små måltidene blir nokså store Smiley Veier man type 75 kilo så ber man jo uansett om trøbbel om man så skulle velge å spise alt fordelt på to måltider........ Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #54 : 25. oktober 2007, 10:58 »
hehe verre med oss over 100 som skal spise 2 måltider da :p
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #55 : 21. desember 2007, 15:33 »
En ting jeg har tenkt litt på er, hvis det ikke betyr noe hvor ofte man spiser (men bare nok kcal)..  og man spise rask næring som foreks myseprotein og banan. foreks når man skal ha i seg 3500 kcal og spiser   feks bananer og myse protein til frokost og denne mengden tilsvarer 3500.  Dette skal jo være hurtig, altså hvor blir den næringen av?(tar den opp alt på engang og så har man fått den næringen, så det er "fulle batterier"  isåfall så over en lengre periode så vil raske og treig mat være helt likt utover en lengre tidsperiode, da er det bare akkurat når du har fått det i deg det betyr noe om det er "rask" eller "treig" mat.  Og hvordan skjer  lagringen av næringen uten at den blir til fett.

var dårlig formulert men håper noen som kan gi svar, skjønte hva jeg mente Smiley
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #56 : 22. desember 2007, 19:25 »
En ting jeg har tenkt litt på er, hvis det ikke betyr noe hvor ofte man spiser (men bare nok kcal)..  og man spise rask næring som foreks myseprotein og banan. foreks når man skal ha i seg 3500 kcal og spiser   feks bananer og myse protein til frokost og denne mengden tilsvarer 3500.  Dette skal jo være hurtig, altså hvor blir den næringen av?(tar den opp alt på engang og så har man fått den næringen, så det er "fulle batterier"  isåfall så over en lengre periode så vil raske og treig mat være helt likt utover en lengre tidsperiode, da er det bare akkurat når du har fått det i deg det betyr noe om det er "rask" eller "treig" mat.  Og hvordan skjer  lagringen av næringen uten at den blir til fett.

var dårlig formulert men håper noen som kan gi svar, skjønte hva jeg mente Smiley

Hvor næringen blir av? Næring (kalorier) du ikke gjør av med lagres som fett. Det er alt du trenger å tenke på. Hvis du dytter i deg 3500 kcal om dagen i gjennomsnitt, og du gjør av med 3000 kcal i gjennomsnitt, så vil de overflødige 500 kcal hver dag lagres inn som fett (og noe som muskelmasse).

For øvrig så er det ikke snakk om de store forskjellene mellom "langsom" og "rask" mat. Rask protein som whey tas opp med kanskje 8-12 g i timen, og langsom som kasein med ca 5-6 g. Karbo tas opp med mellom 60-100 g i timen, og fett ca 14 g i timen (tallene gjelder en person på ca 80 kg). Disse tallene er altså hvor kjapt de forskjellige næringsstoffene går igjennom fordøyelsen, og ut i blodet. Næringen går jo ikke direkte til en spesifik plass i kroppen... Protein f.eks. går ikke direkte til musklene...

 

"The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #57 : 22. desember 2007, 19:29 »
Men et helt annet spørsmål: Kan man i teorien spise et gigantisk måltid en gang i uka (eller måneden for å gjøre det enda mer søkt) og opprettholde en normal forbrenning og en grei helse, så lenge man drikker nok vann så klart?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #58 : 22. desember 2007, 19:41 »
Men et helt annet spørsmål: Kan man i teorien spise et gigantisk måltid en gang i uka (eller måneden for å gjøre det enda mer søkt) og opprettholde en normal forbrenning og en grei helse, så lenge man drikker nok vann så klart?

I teorien ja, men i praktiken nei. Det skulle bety titusenvis av kalorier i et måltid... Du trenger også en nogenlunde jevn tilforsel av vitaminer og mineraler, og det får du ikke av å spise en gang i uken. Det er nok heller ikke særlig optimalt med tanke på næring i samband med trening til hjelp for muskeloppbygging.

Imidlertid skulle det trolig kunne funke bra å spise annenhver dag, hvis man får det til med tanke på trening osv (og hvis man gidder å sulte annenhver dag). De fleste studier som viser på helsefordeler ved faste er på annenhver dags faste.


Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #59 : 22. desember 2007, 19:51 »
Ja, det ville nok blitt litt vanskelig å gjennomføre. Var bare for å sette det litt på spissen.
Interessant det med annenhver dag. Kan vel funke greit hvis man trener annenhver dag. (litt verre hvis man er toppidrettsutøver). Men det var jo slik mange måtte leve i steinalderen, så det bør jo gå nå også.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!