Skrevet av Emne: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.  (Lest 197708 ganger)

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #60 : 23. desember 2007, 03:27 »
Hvor næringen blir av? Næring (kalorier) du ikke gjør av med lagres som fett. Det er alt du trenger å tenke på. Hvis du dytter i deg 3500 kcal om dagen i gjennomsnitt, og du gjør av med 3000 kcal i gjennomsnitt, så vil de overflødige 500 kcal hver dag lagres inn som fett (og noe som muskelmasse).

For øvrig så er det ikke snakk om de store forskjellene mellom "langsom" og "rask" mat. Rask protein som whey tas opp med kanskje 8-12 g i timen, og langsom som kasein med ca 5-6 g. Karbo tas opp med mellom 60-100 g i timen, og fett ca 14 g i timen (tallene gjelder en person på ca 80 kg) (1). Disse tallene er altså hvor kjapt de forskjellige næringsstoffene går igjennom fordøyelsen, og ut i blodet. Næringen går jo ikke direkte til en spesifik plass i kroppen... Protein f.eks. går ikke direkte til musklene...

 

1. "The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5  to 8 g/h) when compared to that of other macronutrients, with fatty acids at 0.175 g · kg · h  (~ 14 g/h) and glucose 60 to 100 g/h (0.8 to 1.2 g carbohydrate · kg · h ) for an 80 kg individual."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152


Nei det var ikke snakk om å  spise mer enn man trengte, men akkurat vedlikeholds kcal eller si 100 kcal mindre da, og man spiste et stort måltid til frokost(iøpet av et døgn).    eksempelvis   3400kcal  også var vedlikeholds kcal 3500 kcal. Du sier ikke det betyr noe hvor mange måltider man spiser, bare man spiser nok, og at man ikke legger på seg av å spise store og få måltider.

så derfor lurte jeg på hvor blir maten av i løpet av et stort målitd i løpet av et døgn, de blir jo ikke til fett, sier du siden det ikke er over  kcal inntak på et døgn
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #61 : 23. desember 2007, 11:30 »
Nei det var ikke snakk om å  spise mer enn man trengte, men akkurat vedlikeholds kcal eller si 100 kcal mindre da, og man spiste et stort måltid til frokost(iøpet av et døgn).    eksempelvis   3400kcal  også var vedlikeholds kcal 3500 kcal. Du sier ikke det betyr noe hvor mange måltider man spiser, bare man spiser nok, og at man ikke legger på seg av å spise store og få måltider.

så derfor lurte jeg på hvor blir maten av i løpet av et stort målitd i løpet av et døgn, de blir jo ikke til fett, sier du siden det ikke er over  kcal inntak på et døgn


På samme sted som ved mange små måltider... I magesekken og tynntarmen, i blodet, i fettcellene, i musklene, i leveren... En stor måltid tar bare lengre tid for å fordøyes. For øvrig så vil alltid fett lagres inn uansett hvor mye eller lite man spiser, men hvis man spiser mindre enn hva man forbruker av energi så vil mer fett forbrennes enn hva som lagres inn. Alt fett i kroppen byttes ut kontinuerlig. Hvis ikke så skulle det harskne.


Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #62 : 23. desember 2007, 11:49 »
Når man spiser et måltid skjer dette:
Beta celler i bukspyttkjertelen vil produsere hormonet Insulin. Hormonet insulin kan sees på som en celle åpner. Insulinet vil "åpne" cellene, så de kan ta i mot glukose og omdanne dette til glykogen. Glykogenet blir lagret, og når blodsukkeret er lavt(lenge siden du har spist), så vil A-celler i bukspyttkjertelen lage glukagon som spalter glykogen til glukose. Da vil blodsukkeret stige. Altså om man inntar et stort måltid, vil mer glukogen bli lagret, og da har det lite å si om det er lenge før du spiser, siden kroppen vill automatisk spalte dette til glukose, så du får energi igjen.

Om man spiser et lite måltid, vil akkurat det samme skje.

Om man spiser 3400kcal, og velikeholdsnivået er på 3500kcal, vil du gå ned i vekt, uansett om du spiser smått og ofte, eller stort og sjeldent.

Spiser man nesten bare proteiner, og lite karbohydrater og fett så vil proteinene bli brukt til alt annet enn muskel oppbygning først. Det eneste man oppnår med lite karbohydrater i kostholdet, er å bli daff og ufokusert. Du blir dette fordi cellene i hjernen bruker bare glukose (karbohydrater) som energikilde, og kan ikke gjøre nytte av fett og proteiner!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #63 : 23. desember 2007, 12:07 »
Spiser man nesten bare proteiner, og lite karbohydrater og fett så vil proteinene bli brukt til alt annet enn muskel oppbygning først. Det eneste man oppnår med lite karbohydrater i kostholdet, er å bli daff og ufokusert. Du blir dette fordi cellene i hjernen bruker bare glukose (karbohydrater) som energikilde, og kan ikke gjøre nytte av fett og proteiner!

Hvordan forklarer du da at det fungerer bra for mange på dietter med bare fett og proteiner? Smiley
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #64 : 23. desember 2007, 12:27 »
Hvordan forklarer du da at det fungerer bra for mange på dietter med bare fett og proteiner? Smiley

Kroppen kan ta og omdanne proteinene og fettsyrene til glukose. Men dette vil ikke skje før en lengre periode uten karbohydrater. Dette er også en lang prossess, med mindre kvalitet.

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #65 : 23. desember 2007, 12:37 »
Kroppen kan ta og omdanne proteinene og fettsyrene til glukose. Men dette vil ikke skje før en lengre periode uten karbohydrater. Dette er også en lang prossess, med mindre kvalitet.

Nettopp Smiley Derfor syntes jeg det ble litt diffust at " ved lite karbohydrater blir man bare daff".
Det er jo også veldig individuelt hvor karbs som er nødvendig. Selvfølgelig er det ikke bare å hoppe rett på en lavkarb diett og tro man føler seg topp hvis man vanligvis spiser mye karbs men det går fint ann å føle seg topp med lite karbs. Men som da også er blitt påpekt flere ganger i tråden så er det viktig med tilpasning.
Selv er jeg en person som fungerer bra et lavt karbinntak og blir gjerne heller daff av mye karbohydrater. Da i motsetning til feks Soje, da jeg mener å huske  at han stappet i seg 1kg ris om dagen. Noe som i mine øyne er helt uvirkelig mengder med ris.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #66 : 23. desember 2007, 12:43 »
Nettopp Smiley Derfor syntes jeg det ble litt diffust at " ved lite karbohydrater blir man bare daff".
Det er jo også veldig individuelt hvor karbs som er nødvendig. Selvfølgelig er det ikke bare å hoppe rett på en lavkarb diett og tro man føler seg topp hvis man vanligvis spiser mye karbs men det går fint ann å føle seg topp med lite karbs. Men som da også er blitt påpekt flere ganger i tråden så er det viktig med tilpasning.
Selv er jeg en person som fungerer bra et lavt karbinntak og blir gjerne heller daff av mye karbohydrater. Da i motsetning til feks Soje, da jeg mener å huske  at han stappet i seg 1kg ris om dagen. Noe som i mine øyne er helt uvirkelig mengder med ris.

Vel, kroppen må bryte ned ca 300g proteiner (tallet kommer jo veldig an på personen selvsagt) hver dag for at hjernen skal få nok energi, dette er om man ikke har i seg fett eller karbohydrater. Altså om du ikke spiser karbohydrater, må fett mengden betraktelig opp, da fettvev kan bli brutt ned og bli brukt som energikilde. Og da kommer diskusjonen hvorvidt hvilket fett du har i deg, og hvor sundt det er.

Det jeg føler mange tror, er at om man spiser lite karbs, og mye proteiner så vil man kunne deffe og samtidig øke i muskelmasse. Som om det er bedre å spise mye proteiner og mindre karbs. Dette blir da veldig feil, siden myyyyyyyyyye mer av proteinene vil bli brukt til andre ting,  og det er veldig stor sjangse for at kroppen vil bryte ned muskelmasse for energien sin skyld om man ikke har i seg mye fett i tillegg til proteinene.

For meg ville det vært helt umulig å spist lite karbohydrater, da så mye god mat har karbohydrater.

Er helt enig i at tilpassning er veldig viktig, om man skal kutte ned på karbsen, gjør det sakte!

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #67 : 23. desember 2007, 12:54 »
Vi er nok enige, jeg bare påpekte at det ble litt feil og si bastant at man blir daff og lavt karbohydrat inntak. Jeg sa aldri noe om at man skulle kutte ned eller la være å øke inntaket av fett da det selvfølgelig er viktig å ta hensyn til. En diett basert på bare protein sier seg jo selv at går dårlig hehe.

Gikk jo selv på hva en kan kalle ekstremdiett i fjor og merket godt på kroppen hvordan forskjellige ting fungerte. Bare det at jeg byttet ut laks med kylling hadde store konsekvenser da kcal inntaket ble lavere pga betydelig lavere inntak fett feks. Men jeg klarte meg fint med små mengder karbohydrater så lenge jeg fikk i meg nok protein og fett.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #68 : 23. desember 2007, 12:57 »
Vi er nok enige, jeg bare påpekte at det ble litt feil og si bastant at man blir daff og lavt karbohydrat inntak. Jeg sa aldri noe om at man skulle kutte ned eller la være å øke inntaket av fett da det selvfølgelig er viktig å ta hensyn til. En diett basert på bare protein sier seg jo selv at går dårlig hehe.

Gikk jo selv på hva en kan kalle ekstremdiett i fjor og merket godt på kroppen hvordan forskjellige ting fungerte. Bare det at jeg byttet ut laks med kylling hadde store konsekvenser da kcal inntaket ble lavere pga betydelig lavere inntak fett feks. Men jeg klarte meg fint med små mengder karbohydrater så lenge jeg fikk i meg nok protein og fett.

Hehe, ja enig i at det ble dumt å si det ja.
Det aller beste er jo å gjøre hva det høres ut som du har gjort, teste selv og se hvordan kroppen reagerer Smiley

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #69 : 23. desember 2007, 17:44 »
Vel, kroppen må bryte ned ca 300g proteiner (tallet kommer jo veldig an på personen selvsagt) hver dag for at hjernen skal få nok energi, dette er om man ikke har i seg fett eller karbohydrater. Altså om du ikke spiser karbohydrater, må fett mengden betraktelig opp, da fettvev kan bli brutt ned og bli brukt som energikilde. Og da kommer diskusjonen hvorvidt hvilket fett du har i deg, og hvor sundt det er.

Det jeg føler mange tror, er at om man spiser lite karbs, og mye proteiner så vil man kunne deffe og samtidig øke i muskelmasse. Som om det er bedre å spise mye proteiner og mindre karbs. Dette blir da veldig feil, siden myyyyyyyyyye mer av proteinene vil bli brukt til andre ting,  og det er veldig stor sjangse for at kroppen vil bryte ned muskelmasse for energien sin skyld om man ikke har i seg mye fett i tillegg til proteinene.

For meg ville det vært helt umulig å spist lite karbohydrater, da så mye god mat har karbohydrater.

Er helt enig i at tilpassning er veldig viktig, om man skal kutte ned på karbsen, gjør det sakte!

Jeg reagerer litt på at kroppen bryter ned 300 g protein daglig hvis man utelukkende får i seg næring fra proteiner.

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #70 : 23. desember 2007, 18:46 »
Jeg reagerer litt på at kroppen bryter ned 300 g protein daglig hvis man utelukkende får i seg næring fra proteiner.

Ja, og hvorfor reagerer du på at kroppen må bryte ned 300g proteiner til glukose daglig for at hjernen skal ha nok energi?

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #71 : 23. desember 2007, 19:20 »
Kroppen bryter vel ned både proteiner og fett. Og det omdannes meg bekjent til ketoner. Hjernen bruker ketoner som brensel når man ikke spiser karb. Usikker på om ketonene dannes av fett eller protein. Jeg syntes 300 gram hørtes veldig mye ut, ut i fra anbefalinger om proteininntak på diett.

Har du noen kilde på 300 gram proteiner daglig til glukose til hjernen? Og brytes det ned noe protein ellers også eller?

God Jul Smiley

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #72 : 23. desember 2007, 20:29 »
Kroppen bryter vel ned både proteiner og fett. Og det omdannes meg bekjent til ketoner. Hjernen bruker ketoner som brensel når man ikke spiser karb. Usikker på om ketonene dannes av fett eller protein. Jeg syntes 300 gram hørtes veldig mye ut, ut i fra anbefalinger om proteininntak på diett.

Har du noen kilde på 300 gram proteiner daglig til glukose til hjernen? Og brytes det ned noe protein ellers også eller?

God Jul Smiley
Fettvev vil bli brutt ned når ketogenesforbrenningen settes i gang. Og da blir mye mindre protein brutt ned ja.

http://www.allevo.nu/Site/Templates/FAQList.aspx?id=88&epslanguage=NO

Så leser du den delen "Hva er ketogenesforbrenning?"

Blir blant annet nevnt 300g proteiner her. Har også lært dette i biologi timene på videregående.

Gud jul! =)

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #73 : 23. desember 2007, 21:06 »
"Å si at kroppen starter på en ketogenes direkte etter at glykogenlagrene er brukt opp er en forenklet forklaring, for før ketogenesen starter skjer en glukogenes. Da utvikler kroppen glukose. Dette vil ikke kroppen orke over lengre tid, fordi det ville kreve en nedbrytning av ca 300g protein hver dag for å forsyne hjernen med nok brennstoff. Men når ketogenesen setter igang, kan ketonlegemene (dvs indirekte fettvev) brukes som brennstoff til hjernen. Ketogenesen medfører at så lite som 30g protein brytes ned per dag."

Slik jeg tolker dette er det bare i overgangen til ketose at man forbrenner mye protein, en dag eller to? Og etter det så brenner man ikke mer enn 30 gram protein om dagen.

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: STICKY : Myten om måltidsfrekvens.
« #74 : 10. januar 2008, 20:35 »
Jeg så på kellogs kornflakes reklame på tv, så sier de at studier viser  at de som spise frokost har lavere bmi?  ettersom det ikke har noe å si  hvor mange eller få måltider , så må jo det bare være rein bull. Noen svar på det eller?  Har bare tenkt å sende en email kellogs og klage  for gøy, blir så lei av å se så mye piss de kommer ut med på tv for å selge.
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!