Skrevet av Emne: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?  (Lest 7725 ganger)

Utlogget Weduku

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 29

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #15 : 13. august 2007, 17:22 »
Fjernet

Utlogget superduper

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 538
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 538

  • mja
Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #16 : 13. august 2007, 19:43 »
He-he. Dere er noen tøysekopper.

Omen er støl eller ikke avgjør IKKE om en bygger eller ikke. Tren tungt, spis bra og mye, sov mye. Fuck stølhet.

Stølhet får en når en belaster nye muskler, eller muskler på en annen måte, som høyrep, failure, annen vri på øvelsen, osv..

Utlogget moof

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 262
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 262

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #17 : 13. august 2007, 19:54 »
Du blir støl i en muskel når du utsetter den for noe den ikke er vant til, eksempelvis trening etter en pause, nye øvelser, endring i mengde etc.

Omen er støl eller ikke avgjør IKKE om en bygger eller ikke. Tren tungt, spis bra og mye, sov mye. Fuck stølhet.

Stølhet får en når en belaster nye muskler, eller muskler på en annen måte, som høyrep, failure, annen vri på øvelsen, osv..

Enig.

Utlogget Helten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 112

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #18 : 14. august 2007, 17:39 »
Enig der, hvis du f.eks. trener en muskel 2 ganger i uka i 6 uker kan du vel ikke regne med å bli støl som f*** etter HVER trening? Men etter en pauseuke ogsånn så er det jo klart... Tviler også sterkt på at det er farlig! Tongue

Utlogget luke_chadwick

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 27
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 27

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #19 : 20. august 2007, 08:50 »
Blir jo det samme om man løper en 3000 meter på 12 min, så neste gang du løper på 11.30 blir jo du ikke mer eller mindre støl i legger og lår etterpå

Utlogget lillekristian

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 181
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 181

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #20 : 21. august 2007, 12:06 »
Jeg blir bare støl etter dager der jeg føler meg STERK på trening. Jeg mistenker at en muskel som ble trent HARDT for 2-3 dager siden ikke er sterk nok til å forårsake micro-skade på seg selv..

Etter 4-5 dagers hvile føler jeg at muskelen er skikkelig 'fit for fight'.

Utlogget AlexanderFarmen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #21 : 21. august 2007, 20:47 »
Om man søker på nettet om stølhet, så finner man mange forskjellige teorier i rundt dette. Noen hevder det Binais sa, noen sier det er pga avfallstoffer i muskelen, osv.

F.eks leste jeg en plass at noen hevdet dette ikke var bra;

"Muscle soreness

Sore muscles are not a sign of a successful workout but of a workout that went beyond what's healthy; delayed-onset muscle soreness (DOMS) has been shown to be caused by micro injuries primarily to tendons and ligaments.

Up until the 80s, we would be told anywhere: no pain, no gain! If your wouldn't feel your muscles the next day, you wouldn't develop additional muscles. A workout in the gym would have to cause what is medically termed as delayed-onset muscle soreness (DOMS), otherwise you wouldn't develop your biceps or latissimus.

In many gyms, we still hear the same myth... and a myth it is. For it has been proven by biopsies (removal and examination of a sample of tissue from a living body for diagnostic purposes) that the soreness that follows a day after vigorous exercise has nothing to do with muscle growth or deposits of lactic acid but simply is the result of micro injuries to ligaments (tough, fibrous tissue connecting bones or cartilages at joints) and tendons (tough, inelastic fibrous tissue that connects muscles with their bony attachment). "

det er jo stor forskjell på å være støl pga store melkesyre opphopninger i muskelen og det å være støl pga fibernedrytelse ved korrekt muskeltrening.

man kan godt være veldig støl i muskulaturen om man trener på seg uhorvelige mengder melkesyre pga anaerobt arbeid, som ikke nødvendigvis bør ha noe med at du har trent styrke å gjøre, engang. og man kan også "løfte" på seg syre som egentlig kan virke mot hensikten for en som trener styrke! altså, muskelen blir stiv og uten stand til å fortsette pga melkesyre, og ikke pga av nedbrutte fibre. så det er jo å finne balansen der som er viktig. er du støl dagen etter er det ikke nødvendigvis en indikator på optimal trening... men nå er jo de fleste istand til å kjenne forskjell på syre-stølhet og nedbrutte fiber-stølhet etterhvert som de har trent en stund. så da kan man jo tilpasse seg deretter.

sjøl har jeg hvertfall trua på at stølhet i musklen(e) etter trening er et godt tegn om det kommer av nedbrutte fibre. Smiley
----------------------------------------------------

Utlogget Tech-9

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 74
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 74

Sv: Blir ikke støl lenger - bra eller dårlig?
« #22 : 22. august 2007, 12:08 »
enig med moof og superduper.
Men jeg har det slik at visse muskler blir letter stoel enn andre. Laarene blir jeg altid stoel i, mens skuldrene har aldri vaert det. ikke etter skikkelig tung trening engang. Skjer bare ikke. Det samme er det med lats, der skal det mye til for aa kjenne pain.
I gaar trente jeg bryst/tricep, kjoerte tricep hardere enn brystet, men det er i brystet jeg kjenner det i dag...
(Btw beklager alle oe aa ae osv sitter i spania:-) )

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!