Skrevet av Emne: Kaloribalanse  (Lest 1765 ganger)

Utlogget PushIt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 136

Kaloribalanse
« : 08. juli 2007, 17:52 »
Hvis jeg holder kroppen i kaloribalanse. (spiser like mye som jeg forbrenner)
Vil forholdet mellom muskler og fett kunne forbedre seg?
 Huh
Jeg vet at for å gå opp i vekt- kcal overskudd
og for å gå ned i vekt- kcal underskudd.

Men vil et godt sammensatt kosthold med riktig fordeling av protein, karbo og fett
kunne forbedre fett% ?  Undecided


-Med utgangspunkt i at jeg er 193 cm høy og veier 97 kilo.
Styrketrening, 3 ganger i uken nå om dagen (vanligvis 4 eller 5 dager i uka med splitt)
+ halv time kardio etterpå.

Utlogget RP-NS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Kaloribalanse
« #1 : 11. juli 2007, 19:35 »
er det ikke. 35% protein, 40% karbs, og 25% fett? eller tar jeg heeelt feil her Tongue var hvertfall noe i den duren.

Men spiste ofte, opp til 8 ganger dagen (små måltid) hjelper jo alltids på forbrenningen Smiley og har hørt at CLA skal være bra får forbrenningen samt å beholde muskelmasse.
Raw Power - Natural Strength



89 Modell - 17 år, 176cm, 81kg.

Utlogget Gonzalez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 157

Sv: Kaloribalanse
« #2 : 11. juli 2007, 19:44 »
Fettet må brukes opp, og hvis du spiser like mye som du forbrenner, vil ikke fettprosenten endres. Hele poenget med å gå i underskudd er jo at kroppen da må forbrenne fettet for energi. Altså blir det mindre fett.

Altså: For å forbrenne fett må kroppen bruke fettet som energikilde. Og jeg kan ikke komme på andre måter å gjøre dette på enn å ha et kcal-underskudd.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Kaloribalanse
« #3 : 11. juli 2007, 19:48 »


Men spiste ofte, opp til 8 ganger dagen (små måltid) hjelper jo alltids på forbrenningen Smiley og har hørt at CLA skal være bra får forbrenningen samt å beholde muskelmasse.

1. Nei, det har ikke noe å si for forbrenningen om du spiser 8 ganger eller 2 ganger i løpet av dagen, det aller viktigste er at du har kaloriunderskudd i løpet av dagen.

2. CLA hjelper minimalt, så bruk heller energien på å få ett bra kosthold samt gjøre cardio Smiley
Smiley

Utlogget RP-NS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Kaloribalanse
« #4 : 11. juli 2007, 20:07 »
hvorfor spiser bodybuildere på deff, 8 ganger dagen små måltider, isteden får 2 ganger store måltider? Trur jeg heller går får hva Arild Haugen sier enn deg, men hvem vet.. kanskje noen flere kan kommentere.

"Som regel holder jeg meg til ca 7 måltider hver dag. Dette for å få maten i mindre porsjoner, øke forbrenningen, og du får da en mye mer jevnt blodsukker og bedre opptak av all næring". Dette kommer fra selveste Arild Haugen.
Raw Power - Natural Strength



89 Modell - 17 år, 176cm, 81kg.

Utlogget Gonzalez

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 157

Sv: Kaloribalanse
« #5 : 11. juli 2007, 20:12 »
Du får i allefall jevn forbrenning (og da også mer jevnt blodsukker) av å spise flere og mindre måltider. Dette er sunnere(lettere) for kroppen, men utover det vet jeg ikke om det har positiv/negativ effekt på fettforbrenningen..

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Smiley

Utlogget RP-NS

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 226
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 226

Sv: Kaloribalanse
« #7 : 11. juli 2007, 20:51 »
So? beefcake virker på å ha greie på ting og tang, med han sier bare noe andre sier, ord mot ord, og diverse "undersøkelser" og det er mange undersøkelse for og i mot aalt som finnes på denne jord. Men trur Arild haugen også har greie på ting og tang, han er ganske deffet får å være strongman han også, får å si det sånn - trur han har greie på ting og tang, er tross alt norgest sterkeste mann.
Raw Power - Natural Strength



89 Modell - 17 år, 176cm, 81kg.

Utlogget PushIt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 136

Sv: Kaloribalanse
« #8 : 12. juli 2007, 12:26 »
Veide meg forrige uke. (Torsdag)
Veide 97 kg.

Spiste ca 2500 kcal på dagene med treningsfri og 3000 kcal de dagene jeg trente. Trente mandag, onsdag, fredag. Styrke først, fullkropsprogram.
30 min kardio etterpå.

Gidder ikke legge ut hele spiseplanen, men jeg lå på over 200 gram protein hver dag. Hovedmengden av karbohydrater spiste jeg før og etter trening. Hovedsakelig fett fra fisk, nøtter og rapsolje.

Vekta viser 96 kg i dag. Er det for mye å gå ned 1 kilo på en uke?
(Med tanke på at jeg ikke vil miste muskler av betydning)

Spiser jeg for lite?

Utlogget nWe

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 544
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 544

  • I'll be back!
Sv: Kaloribalanse
« #9 : 12. juli 2007, 15:03 »
Du får i allefall jevn forbrenning (og da også mer jevnt blodsukker) av å spise flere og mindre måltider. Dette er sunnere(lettere) for kroppen, men utover det vet jeg ikke om det har positiv/negativ effekt på fettforbrenningen..
Nope, bare en myte.

Det gjør ikke noe hvor ofte du spiser så lenge du får i deg nok kcal og proteiner.

Og mange måltider kan slite på emaljen(?) på tennene.

PushIt:
Hvis du vil ned i vekt spiser du mindre enn du forbrenner.
Hvis du vil opp i vekt spiser du mer enn du forbrenner
Hvis du ikke vil ha mer muskler eller gå ned i vekt så spiser du like mye som forbrenner   :Smiley

Celdiir

  • Gjest
Sv: Kaloribalanse
« #10 : 12. juli 2007, 15:26 »
hvorfor spiser bodybuildere på deff, 8 ganger dagen små måltider, isteden får 2 ganger store måltider? Trur jeg heller går får hva Arild Haugen sier enn deg, men hvem vet.. kanskje noen flere kan kommentere.

"Som regel holder jeg meg til ca 7 måltider hver dag. Dette for å få maten i mindre porsjoner, øke forbrenningen, og du får da en mye mer jevnt blodsukker og bedre opptak av all næring". Dette kommer fra selveste Arild Haugen.

So? beefcake virker på å ha greie på ting og tang, med han sier bare noe andre sier, ord mot ord, og diverse "undersøkelser" og det er mange undersøkelse for og i mot aalt som finnes på denne jord. Men trur Arild haugen også har greie på ting og tang, han er ganske deffet får å være strongman han også, får å si det sånn - trur han har greie på ting og tang, er tross alt norgest sterkeste mann.

Her bruker du "paralyse av analyse-kortet", og desverre på feil grunnlag. Hvis du ser i denne tråden her vil du finne svært mange studier som viser at måltidsfrekvensen ikke har noe å si for forbrenninga. Å komme her å si "men noen undersøkelser sier en ting, og andre sier en annen" uten å komme med kilder viser at du ikke vet hva du prater om, og at du bare finner opp påstander. Dette er ikke en kamp med "ord mot ord". Det er flere temmelig entydige studier mot en feiloppfatning hos folk flest. VG's helsetips eller en eller annen bodybuilders påstand basert på noe han leste i Flex på 90-tallet er ikke nok til å avfeie studier.

Arild Haugen er ikke ernæringsfysiolog, han er ikke forsker osv. Han er en svær og sterk strongman, men det trenger ikke bety at han er ekspert på kroppens funksjoner. At han sier at det påvirker forbrenninga å spise ofte beviser ikke noe som helst. Han er "offer" for helt vanlige oppfatninger i fitness/kroppsbygger/helse verdenen. En persons synsing kan ikke avfeie konklusjonene til flere studier. I såfall ville vitenskapen vært temmelig ubrukelig. Wink

Husk nå også på at det er ingen som sier at 7 måltider om dagen ikke fungerer. Det vi sier er at det ikke er nødvending. Så selvfølgelig kan man få gode resultater av å spise 7 ganger om dagen, men man gjør også det av å spise f.eks. 4 (man må bare trøkke i seg mer mat pr. måltid, og for en kar på 120 kg er dette voldsomt mye mat!). Skjønner?
Det er ikke noe motsetningsforhold mellom Arilds resultater og hva studiene konkluderer, så det blir for vagt å trekke han inn her og vise til at han er sterkest i landet.


Utlogget alpha male

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

Sv: Kaloribalanse
« #11 : 12. juli 2007, 15:26 »
Det lykkes meg, forrige semester, å beholde den samme kroppsvekten, men legge på en del kilo på maksløftene og samtidig gå ned omtrent 2% fett. Det burde altså være mulig å gå ned i fettprosent samtidig som man går opp i muskelmasse, dersom man har jevnt kaloriinntak. Jeg trente styrke 3 ganger i uken og squash 3 ganger i uken.

Men det var ikke spesielt effektivt verken for fettnedgangen eller styrkeøkningen. Treg utvikling, rett og slett.

Jeg vil tro at man kommer greit ut av det på sikt, ettersom de som periodiserer det angivelig mister endel muskler når de slanker seg og legger på seg masse fett når de bygger muskler. Men man må nok regne med å måtte øke kaloriinntaket sakte men sikkert etterhvert som hvileforbrenningen øker med lungekapasiteten og styrken.
benk:110x3x3, knebøy: 130x3x3,
roing: 105x3x3, mark:140x1

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Kaloribalanse
« #12 : 12. juli 2007, 16:04 »
So? beefcake virker på å ha greie på ting og tang, med han sier bare noe andre sier, ord mot ord, og diverse "undersøkelser" og det er mange undersøkelse for og i mot aalt som finnes på denne jord. Men trur Arild haugen også har greie på ting og tang, han er ganske deffet får å være strongman han også, får å si det sånn - trur han har greie på ting og tang, er tross alt norgest sterkeste mann.

Hör nu här... Tror du verkligen att det finns en massa forskning som säger att måltidsfrekvensen har någon betydelse för förbränningen? Det gör det inte. 99 % av alla studier på ämnet säger det motsatta oavsett vad någon som är stor och stark säger. Tror du mig inte så är det bara att sätta igång och söka efter vetenskapliga studier som motbevisar det. scholar.google.com är en bra start. Lycka till... Thumbsup


Utlogget PushIt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 136
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 136

Sv: Kaloribalanse
« #13 : 12. juli 2007, 21:39 »
Utgangspunktet for innlegget mitt var at jeg har 6 måneder på å gjøre det beste ut av trening/kosthold. (ferie i januar)

Har trent forholdsvis seriøst siste året.
Før det dreiv jeg med vekter små-seriøst i en 2-års periode i forbindelse med vekttap, så jeg er i ganske grei form.

Så til "problemet"
Er det noe poeng i å kjøre bulk-deff på bare 6 måneder?

Vil jeg få mest ut av bulk-deff på 6 måneder,
eller skal jeg ligge på moderat kcal forbruk, fokusere på sammensetningen av næringsinnhold og trene tungt?
(har ikke kjørt bulking før, kun moderat spising og fått greie resultater på det, men det tar så lang tid med den metoden)

Har ikke som mål å bli veldig større, men fett% må litt ned.

Noen som har noen gode råd?
 what

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!