Skrevet av Emne: Pluggen: Blod, svette og tårer  (Lest 56217 ganger)

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #105 : 03. august 2007, 23:17 »
Ja, den er det. Men vil fortsatt anbefale å legge stangen død, da (er i hvertfall min mening og erfaring) styrken vil bli bedre slik.. Heter deadlift for en grunn.

Utlogget Pepz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #106 : 03. august 2007, 23:45 »
Så du sier at stifflegg er skadelig?

For man vil ikke komme i skikkelig posisjon til neste repetisjon, og dermed kan kromrygg forekomme.

Du vet godt hva jeg mente. Grunnen til at han ikke setter seg dypt nokk ned, er sikkert samme som meg før, ryggen er mye sterkere enn bena, og derfor tar den over mesteparten av belastningen. Dette over tid er skadelig for korsryggen.

Altså du har jo tydeligvis ikke peiling. Krom rygg er IKKE skadelig i det hele tatt, derimot krom _KORSRYGG_ er det. To veldig forskjellige ting.

Slutt å kom med pisspreik. Man trenger ikke kjøre markløft med stopp i mellom hver rep, det minsker heller ikke skaderissiko sett utifra at vedkommende har ok teknikk.
oh yeah baby Cheesy

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #107 : 03. august 2007, 23:48 »
Du vet godt hva jeg mente. Grunnen til at han ikke setter seg dypt nokk ned, er sikkert samme som meg før, ryggen er mye sterkere enn bena, og derfor tar den over mesteparten av belastningen. Dette over tid er skadelig for korsryggen.

Da er det bare å trene bein Wink

Utlogget Flaske

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #108 : 03. august 2007, 23:53 »
GT'n, anbefale deg sterkt å følge Oleh og svajn sine gode råd, å få rygg skader er ikke kjekt skal jeg fortelle deg(selv om min er vekke nå).

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #109 : 03. august 2007, 23:56 »
Jeg veit at ryggskader ikke er kjekt. Tro meg. Har hatt prolaps i lang tid.

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #110 : 04. august 2007, 00:02 »
Du vet godt hva jeg mente. Grunnen til at han ikke setter seg dypt nokk ned, er sikkert samme som meg før, ryggen er mye sterkere enn bena, og derfor tar den over mesteparten av belastningen. Dette over tid er skadelig for korsryggen.

Hvorfor er det over tid skadelig for korsryggen? Utdyp gjerne Smiley

Sitat
Altså du har jo tydeligvis ikke peiling. Krom rygg er IKKE skadelig i det hele tatt, derimot krom _KORSRYGG_ er det. To veldig forskjellige ting.

Slutt å kom med pisspreik. Man trenger ikke kjøre markløft med stopp i mellom hver rep, det minsker heller ikke skaderissiko sett utifra at vedkommende har ok teknikk.

Kan du komme med bilder som illustrerer forskjellen på krom rygg og krom _KORSRYGG_? I markløft forøvrig Smiley

Utlogget Pepz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 213
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 213

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #111 : 04. august 2007, 00:17 »
Hvorfor er det over tid skadelig for korsryggen? Utdyp gjerne Smiley

Kan du komme med bilder som illustrerer forskjellen på krom rygg og krom _KORSRYGG_? I markløft forøvrig Smiley

Fant ikke noe bilde, men denne filmen burde illustrere hva jeg mener med krom rygg. Ser du hvordan han runder øvre del av ryggen, men fortsatt holder selve korsryggen nogenlunde 'rett' vis du skjønner hva jeg mener.

http://youtube.com/watch?v=TK4UIxKIxtc&mode=related&search=

Krom korsrygg sier jo seg selv, nedre del av ryggen.

Se løftene av Andy Bolton og gjengen, nesten samtlige runder øvre del av ryggen sin ved tunge løft.
Hvis du har en frisk og godt trent rygg så burde ikke en slik teknikk være skadelig overhodet.  Wink

oh yeah baby Cheesy

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #112 : 04. august 2007, 00:20 »
Han fyren der så jo nedover når han løfta. Mye lettere å holde en rett rygg når man ser framover/oppover. Men så løfter de skrekkelig tungt og da..

Utlogget Ole Ø.

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 567
  • Honnør: 179
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 567

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #113 : 04. august 2007, 00:26 »
Ok, svajn.. Jeg gir meg. Men jeg tviler STERKT på at ryggen min ihvertfall hadde hatt godt av det der..

Celdiir

  • Gjest
Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #114 : 04. august 2007, 04:19 »
Oppdaget at du har en logg på t-nation. Det tror jeg er det smarteste du har gjort, for de gutta der borte er kjappe med flaminga.  >Cheesy

Du er ung, du har svært lite treningserfaring og trener alt for avansert og med for mye dill og dall. For å komme de på t-nation i forkjøpet skriver jeg hva som trengs for en på ditt nivå:

Squats and milk!

Skriver det til og med med tøff skrift sånn at det stikker seg ut. Jo enklere trening man følger, jo bedre. Øktene skal være effektive og med lite overlapp. Velg alltid det programmet som er enklest for det nivået du ligger på. Merk at enkelt på ingen måte er det samme som lett! Søk etter "super squats" eller "20 rep squats" og du vil finne et av verdens enkleste programmer på papiret, men som virkelig vil utfordre kropp og sinn! Christian Thibeudeau har nevnt dette i tidligere tråder. Hvis du trener for avansert fra starten av - hva i huleste skal du gjøre når du stagnerer og har brukt alt kruttet allerede? Ser du snakker om å trene markeringer i lats og mindre midje. Dette er tull for en på ditt nivå. For mange øvelser og for masse avansert trening øker heller sjangsen din for å få dårligere framgang enn bedre.

Enda et tips fra Thibs er følgende:
Sitat
The Top Chest Training Mistakes

3. Overlap/Redundancy

I often see guys doing the following:

A. Bench press
B. Incline bench press
C. Decline bench press
D. Dumbbell press
E. Flyes
F. Pec deck machine

The problem is that this is very redundant. You basically have four pressing exercises, including three which will basically hit the same region of the pectoral (bench press, decline bench, dumbbell press) and two "flying" movements which hits the pecs the same way. This leads to a lot of volume for nothing, and too much volume can lead to stagnation and overtraining.

Now, I'm not an anti-volume guy. But I do believe that if you add one exercise to your workout it should bring something that isn't already in there. Don't add exercises if you can't justify using them.


Dette gjelder så og si alle dagene dine, untatt beindagen (selvfølgelig...). F.eks. er alt du trenger 2 bicepsøvelser. Egentlig bare 1, men 2 er også greit. En powerøvelse og en med mer kontroll hvor du kan konsentrere deg om hver hånd. Velger du stangcurl med smalt grep og scottcurl har alle (begge) bicepshodene dine fått trening, selv om dette utgjør minimale forskjeller i praksis. Men da kan man gå hjem å trøste seg med at man har trent harmonisk. Hva gjør one arm cable curls som ikke dumbell curls gjør? Wink

Ser du avfeier kritikk med at "dette har fungert for meg". Du har trossalt ikke trent så grusomt lenge, og har også vært innom mange ulike programmer på måfå. Skader kommer på sikt (nå prater jeg om markløften din). Finnes ikke noe mer tullete enn når noen som såvidt har startet treningskarrieren prater om hva som fungerer. Dette innlegget er sikkert skrevet for blinde øyne uansett da du blir til å nevne at en eller annen 6-splitt har fungert bra tidligere. Som nybegynner fungerer all trening nesten og de resultatene du fikk da er svært ofte misledende over hva som blir til å fungere senere i treningskarrieren. For all del, du har fått fine resultater så langt til tross for din korte treningstid og det skal du være stolt av. Kan jo hende at du har fantastiske gener også da, men det har kommet så grusomt mange stolte nybegynnere inn på forumet og skrytt over hvor god treningstoleranse de har for så å komme krypende tilbake et halvt år senere pga dårlige resultater.

Tren enkelt, tren hardt og gi faen i vinkler, markeringer og sånt. Dette kan du bry deg om når du har trent i flere år og skal stille bloddeffet på en scene hvor alle detaljene teller. Alt for mange nybegynnere tøver med øvelser for alle delene av musklene slik at de ikke skal bli uharmonisk. Det artige er jo at det fleste antagelsene de gjør angående øvelsesutvalg ikke har rot i virkeligheten. For å avslutte med noe Thibs har skrevet - hvis du har en svakhet, velg øvelsen(e) som fikser dette og hold deg til den. Nå som du alt er på t-nation kan du jo kanskje finne deg et program laget av forfatterne der borte? Dette er 100 ganger bedre enn noe man klarer å lage selv, og fungerer antageligvis bedre enn programmet den lokale gymhelten gav deg. Smiley

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #115 : 04. august 2007, 10:09 »
Oi, det var et grundig innlegg Celdiir. Jeg skal tenke litt på det der. Du får jo det meste til å virke fornuftig Smiley


Utlogget Flaske

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 79
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 79

Sv: GT'n logger - markløft video side 7
« #116 : 04. august 2007, 10:18 »
Dette var javla bra skrevet Celdiir, honnør!

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - yeah
« #117 : 04. august 2007, 14:07 »
Lørdag 4. august


Smalbenk
20x20kg
10x40kg
60x6kg
60x8kg
60x8kg

Dips
11x15kg
8x15kg
8x15kg

Franskpress
12x30kg
10x30kg
10x30kg

Hantel ext
10x8kg
9x8kg
9x8kg

Pushdown
10x12 plater
9x12 plater
9x12 plater

Lenge siden jeg har trent triceps nå. Nesten 2 uker pga at jeg gjorde noen forandringer i rekkefølgen i programmet.
Kan ikke skjønne at jeg kutta ut franskpress, det er jo en konge øvelse!

Utlogget Håååkon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 268
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 268

Sv: GT'n logger - yeah
« #118 : 04. august 2007, 14:13 »
17 sett på triceps? loooco.

Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: GT'n logger - yeah
« #119 : 04. august 2007, 14:34 »
Er bare 15 arbeisset da Grin

Skal høre på Celdiir å finne meg et litt "enklere" program. Synes dette er rimelig enkelt jeg da, men det er nå så.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!