Skrevet av Emne: far skal strarte å trene!!!!  (Lest 5188 ganger)

Utlogget seileren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 58

far skal strarte å trene!!!!
« : 29. november 2003, 19:20 »
er litt usikker på hvordan jeg bør legge opp treninga til fatter... han røyker og er ikke akuratt i god form. han nærmer seg 50... er helsestudio en god løsning? eller skal jeg ta han med på et par joggeturer først?? eller kanskje begge deler??

hvis helsestudio, hvordan legger jeg opp treninga for han med tanke på at han er 50... er det lette belastninger der også som program for nybegynnere???

eller's har dere noen gode metoder/erfaringer til å få  slutt på røykinga???
ha et mål ved treninga de! ikke tren for å tren, vit hvorfor og hvordan du vil trene! (Y)

Utlogget BOB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #1 : 29. november 2003, 19:58 »
Joggeturer og kardiovaskulær trening generelt tror jeg er et bra utgangspunkt. Så kan jo han gjerne begynne med vekter også enten nå med en gang eller etter hvert. Så lenge han tar det rolig går det flott, faren din er jo ikke gammel! Har selv vært røykfri siden sommerferien og det kan jeg takke mye snusdåsen for men det er jo en uvane det også Smiley Ellers er viljestyrke sterkt anbefalt Wink

Utlogget Baahh

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 030
  • Honnør: 329
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 030

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #2 : 29. november 2003, 20:32 »
lett med vekter og kanskje litt spinning vil gjøre susen kan jeg tenke meg :-)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #3 : 29. november 2003, 20:41 »
ikke begynn med joggeturer iallefall- hvis han ikke er vant til å jogge er ikke dette en ide å begynne med når man er 50 år....stor og uvant belastning for knærne blant annet. men å gå turer er jo bra. svømming er også en lite belastende men også veldig effektiv treningsform.
 ville lagt opp vektprogram til ham som du ville lagt opp til en annen nybegynner. å få en person til å stumpe røyken som ikke vil er et håpløst prosjekt...prøv å motiver ham til å slutte, fokuser på de positive sidene ved å slutte. når han begynner å trene vil han kanskje se at resultatene blir bedre uten kistespikrene. men ikke gap over for mye...ta et steg av gangen og få ham igang med treningen først. nytter ikke å prøve å endre alt på en gang da er det lettere for å gi opp.
 lykke til både deg og din far:)

Utlogget roy-arnt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 132

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #4 : 29. november 2003, 21:33 »
Hallo,hallo,jeg er 41 og har trent i tre år og det var det smarteste jeg kunne gjort.Har lagt på meg 20 kilo,for det meste muskler,uten bol....Faren din bør begynne på et vanlig nybegynnerprogram.Prøv å innspirere han til å lese alt han kan komme over av trenings og kostholds artikler,der kan du være innspirator....ikke no jogging eller annen slitsom utholdenhetstrening men kroppsbygging,prøv å få han hekta. Smiley

Utlogget b0rt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 417
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 417

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #5 : 29. november 2003, 21:46 »
Kommer vel litt an på hvor mye han har trent før, hvilken fysisk tilstand han er i osv. Ikke i form bør ikke bety helt innaktiv osv.

Utlogget seileren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 58

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #6 : 30. november 2003, 01:49 »
han var veldig aktiv i fotball i sine litt yngre dager. nå er han jo ikke innaktiv, han er jo i noen lund form.. men han er blandt de beste i å slappe av på sofaen med en startos plate og 1 l melk.  Wink

bra med svar, har vist svara til han og han begynne å få motivasjon!!!!!
ha et mål ved treninga de! ikke tren for å tren, vit hvorfor og hvordan du vil trene! (Y)

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #7 : 30. november 2003, 02:07 »
hehe vel første som ryker da er vel stratosen og den ene literen med melk;) ( spesiellt hvis det er h-melk)....

Utlogget D.O.G.

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 281
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 281

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #8 : 30. november 2003, 02:29 »
En lur måte å slutte å røyke på: Du putter røykpenger på en flaske og sier til alle du kjenner at dersom du begynner å røyke igjen, så skal du sette fyr på pengene! Det første de spør deg om de 20 neste gangene dere møtes er: Har du begynt å røyke igjen? Har du satt fyr på pengene?
Foreldrene mine brukte det trikset der for 10-12 år siden, aldri toucha røyk etterpå. Det var vist veldig motiverende at alle spurte hvordan det gikk med flaska. Da gikk det lixom sport i det. (hører med til historien at det gikk 1badle og 2x20 pakk i flaska daglig.. ikke.no helsekost akkurat)


Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #9 : 30. november 2003, 03:15 »
han var veldig aktiv i fotball i sine litt yngre dager. nå er han jo ikke innaktiv, han er jo i noen lund form.. men han er blandt de beste i å slappe av på sofaen med en startos plate og 1 l melk.  Wink

bra med svar, har vist svara til han og han begynne å få motivasjon!!!!!
Det kan han berre fortsette med hvis han trener. En stratos og en liter melk etter styrketrening er glimrende mat  Cheesy  (pass på at det lett eller ekstra lett melk)
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:far skal strarte å trene!!!!
« #10 : 30. november 2003, 13:07 »
En Stratos og 1 liter skummet-/lettmelk etter trening høres heilt topp ut ja   Cheesy

seileren: Det kan nok være lurt for faren din å begynne med et styrketreningsprogram med mye maskiner, og heller gradvis gå over til frivekter når han begynner å bli komfortabel med bevegelsene. Ikke gå for fort fram. Som Mystique antyder, vil ikke jogging være lurt i store mengder til å begynne med. Jogging er svært katabol (nedbrytende) aktivitet, ikke bare for fett, men også for ledd, brusk, bånd og sener. Svømming, sykling, step eller rask gange i oppoverbakke er mye bedre - iallfall til han har trent styrketrening en stund og dermed styrket leddstrukturene, særlig i hofte og kne. Hvis han får seg en treningspartner, vil nok det også hjelpe på motivasjonen. Uansett helt topp at han har lyst til å begynne å trene - det vil være en investering i et lengre og bedre liv!
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #11 : 30. november 2003, 13:34 »
Er det egentlig noe poeng å gå via maskiner til løsvekter? Er det ikke like greit å trene med stang og hantler fra begynnelsen av, bare han tar det med ro med vektbelastningen?!

Blir han komfortabel i en "chestpress" maskin (eller hva det nå heter), tror jeg overgangen til benkpress vil bli like stor, da han ikke har fått trent opp nødvendig støttemuskulatur med apparater. Bør ikke være skadelig, så lenge han er forsiktig, mener nå jeg.
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #12 : 30. november 2003, 14:05 »
bb: du kan ikke si at stratos og en l melk er anbefalt kost om han spiser/ drikker dette hver dag...hvis han i tillegg drikker mye melk utenom denne " kosestunden" er det jo en viss sjanse for at det bidrar til å legge på seg....

Utlogget satanhimself

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 184
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 184

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #13 : 30. november 2003, 15:47 »
Bamse mente vel at det gikk helt greit etter trening, man går vel ut i fra at ikke fattern kommer til å trene hver dag?
Better, stronger, faster.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:far skal strarte å trene!!!!
« #14 : 30. november 2003, 17:24 »
Hvis han trener kvar dag så er ikkje (Stratos og en liter melk) så bra, men det er jo ei fin gulrot og gir god motivasjon til meir trening å kunne ete det som en sjølv liker godt. I tillegg er det bra for treninga. Sjølvsagt legger han på seg. Meir muskler  Cheesy

Men absolutt en fordel at det er skummet melk.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!