Skrevet av Emne: PC tilbud, NTNU  (Lest 2735 ganger)

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
PC tilbud, NTNU
« : 23. juli 2007, 00:03 »
Heisann

Har søkt på NTNU på bygg & miljø mastergrad (siv ing). Har kommet inn, og skal takke ja til plassen straks tror jeg. Skal et år i militæret først nå, så skal reservere plassen. Men jeg vurderer fortløpende om jeg skal søke nanoteknologi neste år kanskje. Virker hyperinterresant.

Anywho..., jeg fikk tilsendt et tilbud på en subsidiert PC man får på bygg-studiene. Tenkte jeg ville høre hva dere (som har mer peiling enn meg vil jeg tro) syns om det tilbudet:

Acer TravelMate 3273WXMi (levert av Ray Networks AS)

-Windows XP Pro
-Intel Core Due T5500 prosessor
-14" skjerm (1280x800)
-2GB interminne
-120GB hardisk
-DVD-brenner
-Nettverkskort for fast og trådløs forbindelse
-Lisens for MicOffice
-Ryggsekk
-Ekstern mus
-3 års garanti
-2.4 kilo tung

I tillegg vil NTNU lettere bistå med support ved kjøp av denne pcen, enn ved "privat" PC. Dersom jeg avbryter studiene må jeg betale "tilbake" det Næringslivsringen har "lagt ut" for meg som er 3000kr.


Prisen på den er 5000kr. Syns det er et bra tilbud. Håper jeg får kjøpe den et år før, siden jeg skal i militæret nå, og hadde tenkt å kjøpe med meg en bærbar til militæret uansett. De jeg snakker med sier den bærbare pcen redder liv.   Smiley

http://www.hwb.no/lanseringsguide/product.php?productId=62337

Der er bilde av den.



Syns dere det er et tilbud man bør takke ja til? Det forutsetter jo og det at jeg må satse på bygg linjen, og ikke søker nanoteknologi. (Viss ikke jeg vil betale 3000kr).
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #1 : 23. juli 2007, 00:54 »
Skal du bære den mye med deg (noe du sikkert kommer til å gjøre på skolen) er det absolutt verdt å heller kjøpe en lettere 12".

Man blir fort lei av å dra rundt på en stor og tung laptop.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: PC tilbud, NTNU
« #2 : 23. juli 2007, 02:00 »
2.4 kg "tung" laptop...? weeeak...
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: PC tilbud, NTNU
« #3 : 23. juli 2007, 02:37 »
Ja, tenkte litt det samme. 2.4kg er jo ikke akkurat overtrenings-tema? Tongue
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #4 : 23. juli 2007, 12:21 »
Man skjønner det neppe før man har dratt på en slik hver dag i et års tid og bytter til en som er 1kg lettere. Uansett hvor stort monster man er.
Bedre å ha en liten laptop på forelesningssalene også.

Både NTNU og Uninett har avtaler med Lenovo, så burde gå an å fikse seg en X61s til en overkommelig pris.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: PC tilbud, NTNU
« #5 : 23. juli 2007, 12:27 »
Du kjøper PC nå du aktivt vil bruke mest om et år ? Er det ikke da like greit å vente et år med å kjøpe og faktisk få en enda bedre maskin ?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Germ

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 726
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 726

  • Let`s grow together
Sv: PC tilbud, NTNU
« #6 : 23. juli 2007, 14:34 »
Skal sjekke opp i det Goophy.

UAC: Jo, men spørsmålet er jo og hvor mye laptoper utvikler seg på et år. Er ikke den samme nærmest eksponentielle utvikling nå, som før, innen data-teknologi.

Og som jeg skrev, er det nesten et "must" med bærbar PC i militæret. Hadde egentlig tenkt å kjøpe uansett etter rekrutten.
Join Germ and his friends on magical and learning adventures through the toilet of time and space. Only $9.95!!!

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #7 : 23. juli 2007, 23:38 »
Det eneste som er verdt å vente på når det gjelder laptoper for tiden er SSD-disker. Om et år vil nok det være standard på litt dyrere modeller.

Er like greit å kjøpe en med Intel Sata Rosa nå synes nå jeg.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: PC tilbud, NTNU
« #8 : 24. juli 2007, 08:35 »
Tja... jeg vil tippe at dobbel prosessorer er mer eller mindre stander om et år, det er ikke supervanlig riktig enda. For ikke snakke om at det kanskje også kan være 2 doble prosessorer i den. Verdt å vente på spør du meg, og jeg mener seriøst at utviklingen holder god fart enda. Om du vil ha en 1 år gammel maskin så gjerne for meg, jeg skulle gjerne ha byttet ut min maskin en gang i året jeg.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #9 : 24. juli 2007, 14:00 »
Dualcore er standard nå.
Finnes i alle billigmaskiner.

Quad-core mobile har Intel på roadmap til sommer 2008, men de vil trolig ikke dukke opp på markedet før 2009 en gang. Desktopprosessorer med fire kjerner priset for vanlige dødelige kan man nok glede seg til innen den tid.

Quad-core har strengt tatt svært få bruk for i det hele tatt, de applikasjonene som støtter det er stort sett til servere. Selv dualcore er overkill for de aller, aller fleste. SSD-disker er nok mer å rope hurra for (bedre batteritid, mindre støy, raskere søketid).
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: PC tilbud, NTNU
« #10 : 24. juli 2007, 14:06 »
Dual-core er en nødvendighet om du skal regne på litt ting. Quadcore er kansjke ikke tingen, men det er maskinen når med dobbel dual-core også - det er ganskje moro. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #11 : 24. juli 2007, 14:15 »
Bruker man matlab, mathematica eller mye video-encoding / annen tallknusing med riktig software er det selvfølgelig greit. Men svært få bruker programmer som i det hele tatt støtter to kjerner, da merker man ikke store forskjellen.

Dobbel dual-core? 2 prosessorer i en laptop? Finnes et par sånne, men det er jo monstre. Ikke akkurat noe man flytter særling på.

Men man får omtrent ikke kjøpt en laptop uten dualcore om dagen, så det er jo greit.
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: PC tilbud, NTNU
« #12 : 24. juli 2007, 14:23 »
De er kanskje store nå, men antagelig bedre om et år, og ikke minst betydelig billigere.

Klart, skal du ha en maskin som fungerer som skrive og surfemaksin så skjønner jeg.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Sv: PC tilbud, NTNU
« #13 : 24. juli 2007, 14:27 »
dual ER jo så og si standard nå, og prisene er jo helt skrapet der også. Jeg vil si dual er fint å ha på andre ting enn tallknusing. F.eks kjører du vmware er det fint å tilegne en core til en sesjon, eller kan du plassere en prosess til en core - fint det, men som goophy sier, så er det i praksis liten forskjell med mindre du faktisk bruker opp ressursene dine i første omgang.

Quad er dyrt og alt for nytt til å tenke på engang.

Utlogget Goophy

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 89
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

Sv: PC tilbud, NTNU
« #14 : 24. juli 2007, 14:30 »
Laptop med 2 prosessorer kommer nok ikke til å bli lett tilgjengelig på markedet noen sinne vil jeg tro. Er så utrolig få som har bruk for det, og størrelsen vil alltid være flere hakk over de med kun en prosessor.

Må jo ha dobbelt med kjøling, to sokkeler, chipset for SMP osv.
Quad-core er mye mer hendig.

Dessuten yter en laptop med Core 2 Duo T7x-serien helt ekstremt, folk som trenger særlig mer kraft gjør gjerne prosesseringen på et cluster, ikke laptopen.

allyse, hvor mange tror du kjører vmware på laptopen? :p
Maksløft: Markløft: 52,5kg (med belte og reimer i smith).

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!