Skrevet av Emne: Karbohydrater + protein er best etter trening  (Lest 7453 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Karbohydrater + protein er best etter trening
« : 25. juli 2007, 11:47 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Ny forskning viser at karbohydrater + protein er bedre enn kun karbohydrater etter trening. Mange tar kun karbohydrater og venter en stund med å innta proteiner.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #1 : 25. juli 2007, 12:03 »
hvor kommer egentlig påstanden om at man skal vente med å innta proteiner etter trening fra? selv pleier jeg å ta en shake FØR trening også, slik at proteinene er der nesten fra begynnelsen...

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #2 : 25. juli 2007, 12:21 »
hvor kommer egentlig påstanden om at man skal vente med å innta proteiner etter trening fra? selv pleier jeg å ta en shake FØR trening også, slik at proteinene er der nesten fra begynnelsen...

Kanske kan komma från det att protein en timme efter träning stimulerar proteinsyntesen mer är direkt efter, men nackdelen med det argumentet är att protein direkt efter inte nedreglerar effekten protein en timme efter ger...

Protein före träning stimulerar proteinsyntesen lika mycket som efter. Fria EAA (essentiella aminosyror) stimulerar proteinsyntesen mer om de intas före.



Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Ny forskning viser at karbohydrater + protein er bedre enn kun protein etter trening. Mange tar kun karbohydrater og venter en stund med å innta proteiner.

Les hele artikkelen her

Karbon är faktiskt helt onödig för att stimulera proteinsyntesen. Bara protein är nödvändigt för detta. De tidigare studier som visat att protein+karbo stimulerar proteinsyntesen mer än bara protein är gjorda med fria EAA och inte med intakta proteiner som whey eller kasein.

"The present study was designed to assess the impact of co-ingestion of various amounts of carbohydrate combined to an ample amount of protein intake on post-exercise muscle protein synthesis rates."

"In conclusion, co-ingestion of carbohydrate during recovery does not further stimulate post-exercise muscle protein synthesis when ample protein is ingested."

Co-ingestion of carbohydrate with protein does not further augment post-exercise muscle protein synthesis. Am J Physiol Endocrinol Metab (July 3, 2007).


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=59088.0


Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #3 : 25. juli 2007, 12:25 »
En stor shake med masse gode proteiner og carbser er et must etter trening

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #4 : 25. juli 2007, 12:35 »
Ny forskning viser at karbohydrater + protein er bedre enn kun protein etter trening.

Denna sammanfattningen av artikeln är inkorrekt.

Det skall vara:

"Ny forskning viser at karbohydrater + protein er bedre enn kun karbohydrater etter trening."


Utlogget Pluggen :.

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 530
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 530

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #5 : 25. juli 2007, 12:36 »
Denna sammanfattningen av artikeln är inkorrekt.

Det skall vara:

"Ny forskning viser at karbohydrater + protein er bedre enn kun karbohydrater etter trening. Mange tar kun karbohydrater og venter en stund med å innta proteiner"


Bra noen følger med Wink

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #6 : 25. juli 2007, 12:42 »
Rettet opp.Smiley
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #7 : 25. juli 2007, 13:28 »
Som tidligere nevnt - ja, det er korrekt at karbohydrater og insulin kun spiller en permissiv rolle ift proteinsyntesen. Ved å kun innta protein vil man stimulere utskillelsen av glukagon, som igjen får leveren til å frigjøre glukose, tilstrekkelig til å redusere katabolisme. Derfor ser man nok ingen fordel på kort sikt med å innta karbohydrater+protein, litt avhengig av næringsstatus/energibalanse. På lengre sikt er det imidlertid meget viktig å gjenoppfylle glykogenlagrene i forbindelse med trening, samt sørge for at de er optimale FØR trening.


J Appl Physiol. 2007 Apr;102(4):1604-11. Epub 2007 Jan 11.

Influence of preexercise muscle glycogen content on transcriptional activity of metabolic and myogenic genes in well-trained humans.

Churchley EG, Coffey VG, Pedersen DJ, Shield A, Carey KA, Cameron-Smith D, Hawley JA.

1School of Medical Sciences, RMIT University, Melbourne, Australia.

To determine whether preexercise muscle glycogen content influences the transcription of several early-response genes involved in the regulation of muscle growth, seven male strength-trained subjects performed one-legged cycling exercise to exhaustion to lower muscle glycogen levels (Low) in one leg compared with the leg with normal muscle glycogen (Norm) and then the following day completed a unilateral bout of resistance training (RT). Muscle biopsies from both legs were taken at rest, immediately after RT, and after 3 h of recovery. Resting glycogen content was higher in the control leg (Norm leg) than in the Low leg (435 +/- 87 vs. 193 +/- 29 mmol/kg dry wt; P < 0.01). RT decreased glycogen content in both legs (P < 0.05), but postexercise values remained significantly higher in the Norm than the Low leg (312 +/- 129 vs. 102 +/- 34 mmol/kg dry wt; P < 0.01). GLUT4 (3-fold; P < 0.01) and glycogenin mRNA abundance (2.5-fold; not significant) were elevated at rest in the Norm leg, but such differences were abolished after exercise. Preexercise mRNA abundance of atrogenes was also higher in the Norm compared with the Low leg [atrogin: approximately 14-fold, P < 0.01; RING (really interesting novel gene) finger: approximately 3-fold, P < 0.05] but decreased for atrogin in Norm following RT (P < 0.05). There were no differences in the mRNA abundance of myogenic regulatory factors and IGF-I in the Norm compared with the Low leg. Our results demonstrate that 1) low muscle glycogen content has variable effects on the basal transcription of select metabolic and myogenic genes at rest, and 2) any differences in basal transcription are completely abolished after a single bout of heavy resistance training. We conclude that commencing resistance exercise with low muscle glycogen does not enhance the activity of genes implicated in promoting hypertrophy.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Serveruler

  • Gjest
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #8 : 25. juli 2007, 13:33 »
så hva er konklusjonen? Kan noen kort si når karbsene og proteinene skal inntas i forbindelse med trening mest optimalt.

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #9 : 25. juli 2007, 13:42 »
Dette er vel og bra,  men f.eks den moten med waxy maize pga måten den mere eller mindre forbigår magen og suges superraskt rett opp i sytemet, blir iallefall i teorien ødelagt/minsket ved at man blander for mange andre stoffer med det. 

Greia er å innta litt wm, pluss minst mulig ekstra, som kreatin, og bcaa/ fokus på leucine... legge til whey protein ødelegger vist nok  effekten av wm`n, og derfor anbefales det å vente 15-30 min med proteiner.  M

Men har man en stor dose wm, i tilleg vanlig raske carbs, så kan man vel kanskje veie opp protein så lenge det er under en 25% av total mengden har jeg lest.

Børge, du vet kanskje litt mere om dette, men jeg har forstått det slik, at bruker  jeg en vanlig pws, så bør man ta carbs og protein sammen, som studien viser her, og jeg alltid har gjort med bra resultat.

.. men vil man bruke waxy maize, bør man fortsatt separe med litt tid, eller er det også bare en myte?   Dette er det vel ikke gjort noen  spes studie på?



Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #10 : 25. juli 2007, 13:45 »
så hva er konklusjonen? Kan noen kort si når karbsene skal inntas i forbindelse med trening og når proteinene skal inntas for best mulig fremgang?

Finns inget facit. Så länge du får i dig tillräckligt med protein före och/eller under och/eller efter träning för att stimulera proteinsyntesen och motverka proteinnedbrytning, samt får i dig karbo före och/eller under träning för att ha energi till att träna och prestera på, samt efter för att fylla på de tömda glykogenlagren igen för restitutionens skull så är du safe. Smiley

En kombination av protein + karb är nog alltid att föredra.


Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #11 : 25. juli 2007, 13:48 »
Klart man omgår hele "føkker whey n opp wm" problemet  med å innta aminosyrer isteden for f.eks whey.. rett etter trening.




Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #12 : 25. juli 2007, 13:49 »
Dette er vel og bra,  men f.eks den moten med waxy maize pga måten den mere eller mindre forbigår magen og suges superraskt rett opp i sytemet, blir iallefall i teorien ødelagt/minsket ved at man blander for mange andre stoffer med det.  

Greia er å innta litt wm, pluss minst mulig ekstra, som kreatin, og bcaa/ fokus på leucine... legge til whey protein ødelegger vist nok  effekten av wm`n, og derfor anbefales det å vente 15-30 min med proteiner.  

Men har man en stor dose wm, i tilleg vanlig raske carbs, så kan man vel kanskje veie opp protein så lenge det er under en 25% av total mengden har jeg lest.

Børge, du vet kanskje litt mere om dette, men jeg har forstått det slik, at bruker  jeg en vanlig pws, så bør man ta carbs og protein sammen, som studien viser her, og jeg alltid har gjort med bra resultat.

.. men vil man bruke waxy maize, bør man fortsatt separe med litt tid, eller er det også bare en myte?   Dette er det vel ikke gjort noen  spes studie på?




Här är en undersökning där de inte ser någon skillnad i varken magsäckstömning eller uppfyllning av muskelglykogen mellan karbo med hög molekylvikt (waxy maize) och karbo med lägre molekylvikt (t. ex. maltodextrin):

Abstract:
Purpose: To compare the effects of high (HMW) versus low molecular weight (LMW) glucose polymer solutions on the pattern of substrate oxidation during exercise.

Methods: Eight cyclists ([latin capital V with dot above]O2max: 63 +/- 8 mL[middle dot]kg-1[middle dot]min-1) performed three 150-min cycling trials at 64 +/- 5% [latin capital V with dot above]O2max while ingesting 11.25% HMW (500-750 kg[middle dot]mol-1, 21 mOsm[middle dot]kg-1) or LMW (8 kg[middle dot]mol-1, 110 mOsm[middle dot]kg-1) solutions providing 1.8 g of carbohydrate per minute, or plain water. Substrate oxidation was determined using stable-isotope methods and indirect calorimetry.

Results: Exogenous carbohydrate oxidation rate was not affected by carbohydrate molecular weight (P = 0.89, peak rate: 0.93 x// 1.37 g[middle dot]min-1). There was no effect of carbohydrate molecular weight on endogenous carbohydrate or fat oxidation rates (P = 0.30), plasma free fatty acid (P = 0.14), lactate (P = 0.38), or glucose concentrations (P = 0.98), nor were there any serious gastrointestinal complaints reported for either of the two solutions during exercise.

Conclusions: Despite previous reports of faster gastric emptying and glycogen resynthesis suggesting enhanced glucose delivery, a markedly hypotonic HMW glucose polymer solution had no effect on exogenous and endogenous substrate oxidation rates during exercise, relative to a LMW glucose polymer solution. These data are consistent with there being no effect of carbohydrate structure or solution osmolality or viscosity on exogenous glucose oxidation and that ingested glucose polymers can only be oxidized on average up to 1.0 g[middle dot]min-1 during exercise.

Glucose Polymer Molecular Weight Does Not Affect Exogenous Carbohydrate Oxidation. Medicine & Science in Sports & Exercise. 37(9):1510-1516, September 2005.




Serveruler

  • Gjest
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #13 : 25. juli 2007, 13:57 »
ok så det gjør ikke noe om jeg bare tar proteinene og karbsene etter trening samt litt mat før trening? Hvor mye tjener en egentlig på å overanalysere?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Karbohydrater + protein er best etter trening
« #14 : 25. juli 2007, 14:02 »
ok så det gjør ikke noe om jeg bare tar proteinene og karbsene etter trening samt litt mat før trening? Hvor mye tjener en egentlig på å overanalysere?

Antagligen inget. Det är bara kortisolstimulerande att stressa och överanalysera. Det är inte de små detaljerna som ger de stora resultaten Smiley


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!