Skrevet av Emne: 100g protein..  (Lest 4774 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Re:100g protein..
« #30 : 08. desember 2003, 15:05 »
Ok, skal innrømme at overdriver litt det jeg sier. Han har faktisk begynnt å supplere med litt tillskudd nå. Ikke nødvendigvis bare pga nyere forskning som du seier, ettersom denne forskningen ikke alltid er særlig samstemt, men fordi at som du sier kanskje det funker. At hans kunnskap er ute på dato går jeg ikke videre med på. Det er riktignok 20 år siden han tok mastergraden ved NIH, men han underviser der nå og skriver doktorgrad.  

Ellers virker det du sier fornuftig nok for meg. Opplegget ditt virker fornuftig i forhold til deffing. Synes riktignok fortsatt at 4g er mer en nødvendig, ihvertfall for 95% av befolkningen. Tror nok ikke dette er farlig, og for all del, de som har råd til må gjerne gjøre det. Faren jeg imidlertid ser ved å spise proteiner i stede for karbohydrater er at proteiner ikke lagres i næringsdepoter. uten lagret energi i disse depotene vil kroppen umidelbart etter at kroppen har sugt opp alle spaltningsproduktene fra tarmen, begynne å tære på musklemasse. Med andre ord vil et slik kosthold kunne virke negativt for muskelbygging dersom man ikke er ekstremt nøye på å konstant få i seg næring. Tviler ikke på at du klarer det upandcomming, men jeg ville være forsiktig med  å anbefale dette til folk som ikke sitter med en del kunnskap rundt emnet.

Med andre ord, spis gjerne så mye proteiner, men ikke la det gå på bekostning av karbohydrater.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:100g protein..
« #31 : 08. desember 2003, 15:17 »
Et veldig bra og fornuftig svar !!!!

Men; jeg er nok litt uenig med deg. For min så lar jeg karbsen gå på bekostning av mer proteiner ja. Men jeg holder meg på ca. 200-250 gram karbs, som for den vanlige er lite, men for en kropp er nok. Så ikke helt enig med deg der.

Og ikke minst, det du sier om å spise jevnt. MEGET BRA!! For min megen del spise jeg 8 ganger for dagen, med andre ord OFTE. På den måten unngår jeg porblemene du sier. Et eksempel her. Jeg har selv opplevd å gå ned 8 cm. rundt livet, mens vekten kun har gått ned 2 kilo. Da sier det seg selv at fett er byttet ut med noe annet. Dette tok riktignok litt tid, men med tålmodighet og NØYE planlegging, så kan man bygge muskler på et lav karb. kosthold.


Dessuten har man dette som ofte ikke nevnes. Og det er oppkarbing. Da spiser man gjerne psyke mengder karbs (opptil 10 gram/kilo kroppsvekt) i løpet av 24-30 timer. Da fyller man disse nivåene meget bra, og de blir ikke lagret som fett. Da er man godt rusten til en ny uke på lav karbs!

Men for all del, jeg innrømmer at et slikt kosthold er dyrt. Av en eller annen grunn er det sykt dyrt å spise sundt i dette landet her??
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re:100g protein..
« #32 : 12. desember 2003, 11:24 »
Haha, sto nesten det samme i Nat.fag boka mi. " Et voksent menneske trenger ca 60g proteiner pr dag, mange mennesker i dagens samfunn overdriver dette og spiser langt er enn nødvendig"
Holdt på å daue av latter der jeg satt og leste.

Selv ligger jeg på litt over 2g pr kroppsvekt. og dett funker fint for meg,  det sier seg jo selv at man ikke kan ligge på 60g, når minimums inntaket til et menneske er 1g pr kg/bw for å holde muskler vedlike.

Har man råd til kosttilskudd så ser jeg ikke problemet med å kjøpe dette. Er man oppe i godt og vel 3g+ eller er stor, så kan det begynne å bli vanskelig å få i seg så mye proteiner ved vanlig kost. Selc trenger jeg ikke mer enn rundt 120g så dette problemet gjelder ikke meg... egentlig. Så kan noen for guds skyld forklare meg hva som i verste fall er negativt med bla proteinpulver, da det egentlig bare hjelper bb og andre utøvere til å ha et godt sammensatt kosthold.

Man får teoretisk sett ikke for lite karbs i kroppen før du kjenner deg svimmel og dårlig, i og med at hjernen får for lite karbs osv. Har du et høyt prot inntak og et lavt karbs inntak, vil kroppen forandre på hva den vil bruke som første energi kilde, altså vil det antakelig forbrenne mer karbo som tidligere sagt her. Så uansett vil ikke kroppen få mangel av noe så lenge du dekker behovene som kroppen TRENGER (feks rundt 150g som hjernen trenger for å funke normalt)
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget Lakris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: 100g protein..
« #33 : 08. juni 2007, 18:23 »
Har det noen gang blitt motbevist? Disse påstandene i lærebøker altså. Hvilket grunnlag har dere for å si at 60-100g protein per dag ikke er nok?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: 100g protein..
« #34 : 08. juni 2007, 18:26 »
1. tråden er fra 2003...

2. Folkehelsas anbefalinger er basert på en "normal" puslekropp på 75 kg, med "normalt" aktivitetsnivå.
Det sier seg selv at hvis en kropp som er DOBBELT så stor og i STØRRE aktivitet skal ha tilstrekkelig protein til at proteinsyntesen går sin gang i all muskulatur, med pluss i kalorier, så MÅ det tilføres mer enn til en 75 kilos sofasliter.

Utlogget Lakris

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: 100g protein..
« #35 : 08. juni 2007, 18:32 »
Brukte søkefunksjonen og så ikke at tråden var så gammel ;P
Men er jo like greit å ta en ny diskusjon på det nå i 2007!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: 100g protein..
« #36 : 08. juni 2007, 18:34 »
honnør for bruk av søkefunksjon

Utlogget Haymaker

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 114
  • Honnør: 101
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 114

Sv: 100g protein..
« #37 : 08. juni 2007, 18:41 »
Hvilket århundre er den boken fra egentlig?? Dagens skolebøker om helse, kosthold og trening trenger seriøst å oppdateres Angry Vi som sitter inne med masse erfaring burde gjøre en innsats på dette området. Tenk på det dere, av alle "ernæringsfysiologer" som fins i Norge i dag, så er det ikke EN eneste EN som har fordypning i sportsernæring.... er ikke det riktig Tessa?? Du blir den første, ikke sant??

I en bok jeg hadde på ungdomsskolen så sto det at det beste med samleie var tiden etter klimaks, når mann og kvinne lå og slappet av... Ikke 100% enig.

Og som du sier så er det mye tulleinformasjon angående helse, kosthold og trening. Angry

Siterte et inlegg fra 2003 2thumbsup
I det stangen treffer gulvet brøler han triumferende. Den metroseksuelle mannen kan spise så mye sushi han bare orker. Det er jern som får testosteronet til å bruse. Det er her, i denne gymmen, man bygger menn. - KK Ingvild

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!