Skrevet av Emne: Handikappede bør ikke fødes..  (Lest 13395 ganger)

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #45 : 02. august 2007, 16:18 »
Det er så mange som trekker inn det med at; "skal ikke funksjonshemmede få leve?", "er de ikke like mye verdt?", "tror du ikke foreldrene elsker dem like høyt selvom de har den sykdommen de har" etc etc..


Det er ikke det dette går på, forslaget er ikke å utslette handikappede fra jorden.

Dette er moderne forskning som gjør det mulig å oppdage før barnet blir født at det f.eks. har funksjonshemmninger. Ved å finne ut dette såpass tidlig som det nå går ann å gjøre, er det mulig å angre, prøve på nytt og kanskje få ett friskt barn. Noe som sannsynligvis er det beste for foreldrene og barnet.

Som Zoria selv sier, så ønsker alle foreldre ett friskt barn.

Selvfølgelig ønsker alle foreldre å få friske barn men det er dessverre ikke slik at det alltid blir slik.

Og denne forskningen gjør det faktisk mulig å unngå å føde "syke" barn. Og det har absolutt ingen ting med allerede fødte mennesker med disse "sykdommene".


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #46 : 02. august 2007, 20:59 »
Dette har dere ikke svart på:
Hvilke sykdommer/tilstander skal kvalifisere for abort? Hvor skal man trekke grensen? Hvem skal fødes, og hvem skal få "slippe"?

Kort sagt: hva er ett friskt barn? Og ikke minst: hvem skal ta avgjørelsen om en eventuell abort?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #47 : 02. august 2007, 21:25 »
Hva har ikke blitt besvart? Foreløpig virker det som om flertallet er for at retten til å ta avgjørelsen skal ligge hos foreldrene, og dermed blir det litt irrelevant hva man ser på som sykt nok til å legitimere abort med begrunnelsen at det er "det beste" for alle parter. Dersom man begynner å vandre inn i litt farligere tankegods, som å foreslå tvungen abort dersom barnet blir funksjonshemmet hadde det jo vært noe ganske annet. Men foreløpig ser slike meninger ut til å være ganske lite utbredt.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #48 : 02. august 2007, 22:54 »
Hva har ikke blitt besvart?
Hvilke sykdommer/tilstander skal kvalifisere for abort?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #49 : 02. august 2007, 22:55 »
Hvilke sykdommer/tilstander skal kvalifisere for abort?

Foreldre kan abortere fostre som de vil i løpet av første trimester, uansett grunn. Hva mener du da med 'kvalifisere'?

GeirH

  • Gjest
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #50 : 02. august 2007, 23:00 »
Den mest talentløse og kunnskapsfattige uttalelsen i det inneværende århundrede måtte selvfølgelig komme fra en politiker.

Det er ikke slik at absolutt alle handicap kan diagosisteres før en fødsel. Så vidt jeg vet er det visst bare Downs og et par andre "abnormaliteter" som kan diagosistere. Bare tenk over det folkens.

[ btw:
Et par timer etter dattera mi ble født fikk hun sin diagose - men nei som faen om jeg dreper henne for det. ]

Stemmer ikke FrP (Fucking rote-Parti)  >Cheesy

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #51 : 03. august 2007, 10:01 »
Foreldre kan abortere fostre som de vil i løpet av første trimester, uansett grunn. Hva mener du da med 'kvalifisere'?
'

Hva mener DU er en god grunn til å ta abort? Hvilke sykdommer/handicap/whatever.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #52 : 03. august 2007, 10:09 »
'

Hva mener DU er en god grunn til å ta abort? Hvilke sykdommer/handicap/whatever.

Jeg tror Shem mener at per DD så er " jeg gidder ikke å få unge" en god nok grunn til å abortere i det første trimesteret. Mao. alle som vil kan ta abort de første 12 ukene uten å gi en grunn. Derfor blir evnt. sykdom oppdaget ila de første 12 ukene irrellevant. Spørsmålet er vel mer om hvilke sykdommer/defekter en lege skal godkjenne for abort senere i svangerskapet. Såvidt jeg vet må dette godkjennes av en legekomite eller lignende.

Men er enig med deg. Jeg lurer på hva folk anser å være "alvorlig nok" til å "slippe å bli født". Jeg mener det at man er født uten bein eller lignende behøver ikke å bety at mennesket ikke er velfungerende. Han/hun kan bli andre ting enn gående postmann....

Etter min "postgoogling" ser jeg at det finnes en Abortnemnd hvor man kan søke om abort helt opp til 23.uke av svangerskapet ( har forekommet 25. også)

"Etter lovendringa kan kvinner no sjølve avgjere om dei ønskjer å ta abort fram til den tolvte veka i svangerskapet. Etter tolvte veke i svangerskapet lyt ein søke om tillating hos ei sokalla abortnemnd. Abortnemnda kan innvilge inngrep om eitt av dei følgjande krava er oppfyllt:

   1. det er fare for den fysiske eller psykiske helsa til kvinna
   2. kvinna har ein vanskeleg livssituasjon
   3. det er stor fare for sjukdom hos ungen (òg kalla eugenisk indikasjon)
   4. svangerskapet er eit resultat av valdtekt eller incest
   5. mora er psykisk sjuk eller -utviklingshemma.

Lova seier òg at «det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon».

Etter atten veker er det ikkje tillate med abort. Lova opnar likevel for at nemnda kan innvilge inngrep om «det er særlig tungtveiende grunner for det» fram til den 23. veka i svangerskapet. Etter den veka reknar lovmakaren (Stortinget) det som sannsynleg at eit foster kan vere levedyktig utan mora."

fra http://nn.wikipedia.org/wiki/Abort

Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel


Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #54 : 03. august 2007, 10:24 »

Dette tilfellet har også slått meg i denne diskusjonen, men han er ikke født slik han er nå så jeg hoppet over argumentet.

Eugenikk er skumle saker men uansett viktig å diskutere. Man må ikke bare vifte vilt med hendene for ansiktet å hyle "nazisme". Det foregår eugenikk idag, selvom det er "snillere". Man kan jo abortere et barn idag om denne nemden godtar det på grunnlag av sykdom oppdaget mens barnet er i mors liv. Men diskusjonen bør jo være HVA som skal kvalifisere til abort. Er enig med Apelars! at man bør dreie diskusjonen litt dit ( selvom det kanskje er vanskelig for lekmenn å vite alle implikasjoner diverse tilstander kan gi).
Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Zuul

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #55 : 03. august 2007, 10:25 »
poenget mitt var at om man ikke virker etter vanlig standard kan man fremdeles bidra til verdens fremme

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #56 : 03. august 2007, 10:28 »
Vi diskuterer vel ikke retten til selvbestemt abort her? Mulig noe jeg ikke har fått med meg men. Jeg er forøvrig for selvbestemt abort. Mye fordi alternativet ikke er bra. Rent etisk sett har jeg litt problemer med det. Synes det er utrolig vanskelig å definere når ett foster skal regnes som ett levende menneske! Jeg er forøvrig ikke relgiøs.

Føler som Zoria her att denne debatten blir meningsløs så lenge man kan mene att "handikappede ikke bør fødes" uten en klar definisjon på hva en handikappet person er. Snakker vi om personer med fysiske misdannelser? Hjerneskader? Kromosomfeil?
Stephan Hawkins er vel ett bra eksempel på att man kan bidra til fellesskapet selv om man er "handikappet".

Noen innlegg jeg ikke så der før jeg postet dette. Eugenikk begynnte jo som en legitim vitenskap helt tilbake på 1600 tallet, og utangspunktet var jo godt. Det handlet om å bruke vitenskaplige metoder for å dyrke frem friske mennesker. Mye på samme måte som man driver avelsarbeid på dyr. Altså att friske individer med bra gener føder friske barn slik att sykdom og degenerasjon ikke får spre seg uhemmet. Her mente man jo att man kunne utrydde/minske samfunnsproblemer som bla kriminalitet. Man antok att kriminalitet var arvelig ettersom det var mye vanligere blandt innvandrere.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #57 : 03. august 2007, 10:30 »
Poenget er om man er villig til å ta den sjansen på at det faktisk bidrar til "verdens fremme" eller om det bare blir en "siklende grønnsak" om ikke oppfatter noe omkring seg selv overhodet.

Det etiske dilemmaet er jo å definere hva som er et "verdig liv" først og fremst for barnet selv, men også for de som faktisk må bruke 20 år på å ta seg av et slikt barn.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #58 : 03. august 2007, 10:32 »

Stephan Hawkins er vel ett bra eksempel på att man kan bidra til fellesskapet selv om man er "handikappet".

Hawking var "normal" til langt ut i 20-årene han før sykdommen begynte å ramme han. Hans sykdom kan man sammenligne med MS i et grovt tilfelle. Slikt sett ville han aldri blitt rammet av slike forslag som dette.

Det man må komme frem til er å definere hva som ansees for et "verdig liv" for den som vil bli født.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #59 : 03. august 2007, 10:37 »
Men om sykdommen som han er rammet av kunne diagnostiseres i fosterlivet, skulle han ha sluppet å bli født da?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!