Skrevet av Emne: Handikappede bør ikke fødes..  (Lest 13398 ganger)

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762


Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #1 : 30. juli 2007, 11:22 »
Et utrolig vanskelig spørsmål å svare på, og de eneste som er i stand til å ta et slikt valg må være de kommende foreldrene. Hvis foreldrene er klare for å pleie et barn som mest sannsynlig kommer til å slite gjennom hele livet skal ikke jeg si noe imot dette. Handikappede kan få et flott liv på tross av sine svakheter, og kjærligheten og omsorgen disse står neppe tilbake for funksjonsfriske.

Det jeg imidlertid er noe skeptisk til er om foreldre velger å få barn som mest sannsynlig kommer til å bli handikappede av egne, egoistiske hensyn. Hva hvis barnet ikke kommer til å få et liv som er et menneske verdig? Å sitte i en rullestol hele livet og ikke være i stand til å nyte noen deler av livet er ikke en skjebne jeg unner noen, og jeg tror man burde se situasjonen fra barnets side før man evt velger det ene eller andre.

Så, foreldrene bør få ha siste ord, men de bør naturligvis ta hensyn til hva fagpersoner på feltet mener om saken. Og en besluttning bør faktisk være så objektiv som mulig av barnets hensyn. Barnet bør komme i første rekke. Uansett, det kreves mye å oppdra et barn som ikke er funksjonsfriskt, og hvis foreldrene ikke mener de er klare for en slik oppgave bør de kanskje revurdere. Uansett syns jeg ikke det hele skal være et spørsmål om penger, men om barnets og foreldrenes mulighet til å kunne leve et nogenlunde normalt liv på tross av en funksjonshemning. Livskvalitet for begge parter er det viktigste.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #2 : 30. juli 2007, 11:26 »
Et utrolig vanskelig spørsmål å svare på, og de eneste som er i stand til å ta et slikt valg må være de kommende foreldrene.

Det er jeg uenig med deg i. De som antagelig er minst i stand til å ta det valget er de kommende foreldrene. Tenk på omstendighetene, tankene og valgene de må gjøre - det er ikke rette situasjonen å ta et slikt valg.


Ellers må jeg innrømme at jeg forundres over FrP. Det nærmer seg valg, og de mest utrolige utspillene fra FrP kommer ut. Læringskurven på det partiet burde jo tilsi at FrP selv aldri skulle vært dannet....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #3 : 30. juli 2007, 11:30 »
Det er jeg uenig med deg i. De som antagelig er minst i stand til å ta det valget er de kommende foreldrene. Tenk på omstendighetene, tankene og valgene de må gjøre - det er ikke rette situasjonen å ta et slikt valg.


Ellers må jeg innrømme at jeg forundres over FrP. Det nærmer seg valg, og de mest utrolige utspillene fra FrP kommer ut. Læringskurven på det partiet burde jo tilsi at FrP selv aldri skulle vært dannet....

De kommende foreldre vil selvsagt ikke ta objektive og gjennomtenkte valg, men hvem andre enn dem kan egentlig avgjøre et barns skjebne? Jeg skulle ønske andre instanser fikk mer makt og kunne ta valgene for dem. Hvilket glede av livet har et barn som må leve hele livet "fengslet" i en rullestol?

For øvrig har FrP gjentatte ganger dummet seg ut nå, men det ser ut som det norske folk ikke bryr seg nevneverdig om det. De treffer mange på de rette punktene og da ser slike utspill ut til å få mindre betydning. De som sitter i opposisjon har en ganske grei oppgave da de hele tida kan love og komme med gylne løfter. FrP er så populistisk som man kan få det, og jeg håper aldri de kommer til makta.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #4 : 30. juli 2007, 11:30 »
Det er jeg uenig med deg i. De som antagelig er minst i stand til å ta det valget er de kommende foreldrene. Tenk på omstendighetene, tankene og valgene de må gjøre - det er ikke rette situasjonen å ta et slikt valg.


Ellers må jeg innrømme at jeg forundres over FrP. Det nærmer seg valg, og de mest utrolige utspillene fra FrP kommer ut. Læringskurven på det partiet burde jo tilsi at FrP selv aldri skulle vært dannet....

Allikevel ser vi jo at ca 40% ikke syntes utspillet er helt på jordet. I tillegg vet vi jo at få partier har vokst som FRP den siste tiden, så læringskurven kan vel ikke ha vært så gal?

Virker som de spiller på tanken om "å si det alle tenker, men ingen tør å si". Selv syntes jeg mye av det partiet står for er barnslig populistisk, men de klarer altså å få mange fortvilte, sosialisme-lei velgere på sin side.. Og de er det ikke få av.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #5 : 30. juli 2007, 11:35 »
De kommende foreldre vil selvsagt ikke ta objektive og gjennomtenkte valg, men hvem andre enn dem kan egentlig avgjøre et barns skjebne? Jeg skulle ønske andre instanser fikk mer makt og kunne ta valgene for dem. Hvilket glede av livet har et barn som må leve hele livet "fengslet" i en rullestol?

For øvrig har FrP gjentatte ganger dummet seg ut nå, men det ser ut som det norske folk ikke bryr seg nevneverdig om det. De treffer mange på de rette punktene og da ser slike utspill ut til å få mindre betydning. De som sitter i opposisjon har en ganske grei oppgave da de hele tida kan love og komme med gylne løfter. FrP er så populistisk som man kan få det, og jeg håper aldri de kommer til makta.

Problemet her, og det som vil gjøre slike tilfeller enda mer betent, er jo dersom offentlige instanser kommer inn og gjør store inngripen i menneskers liv. At de kommer med rådgivning i forhold til slike valg er bare bra, men noe særlig mer enn det kan de neppe gjøre.



Allikevel ser vi jo at ca 40% ikke syntes utspillet er helt på jordet. I tillegg vet vi jo at få partier har vokst som FRP den siste tiden, så læringskurven kan vel ikke ha vært så gal?

Virker som de spiller på tanken om "å si det alle tenker, men ingen tør å si". Selv syntes jeg mye av det partiet står for er barnslig populistisk, men de klarer altså å få mange fortvilte, sosialisme-lei velgere på sin side.. Og de er det ikke få av.

FrP er jo et parti som aldri har sittet med makta på landsbasis og kan da tillate seg mer enn vanlig. Men jeg tror de fort kan lide "Kristin-sjebnen" dersom de fortsetter som nå og eventuellt skulle komme i posisjon (på landsbasis vel og merke). Og en skal vel merke seg det faktum at det å gjøre det bra ikke betyr at man ikke kunne gjort det bedre. Det er vel i grunn lenge siden FrP har gjort et "brak-valg" i forhold til hva prognosene sa 6-12 måneder før selve valget, og det var i grunn denne læringskurven jeg siktet til.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #6 : 30. juli 2007, 11:37 »
Funksjonshemninger er et vanskelig tema i utgangspunktet, og hvis det kommer til om man skal være frem barn som man med sikkerhet kan fastslå kommer til å bli funksjonshemmede blir saken nesten komplett umulig å løse. Nei, takke seg til at en ikke skal bestemme over andres skjebner.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Tynnj

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 224
  • Honnør: 223
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 224

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #7 : 30. juli 2007, 12:28 »
Enten får dette landet mer og mer sosialklienter og taxisjåfører eller så har FrP fått noen innleide til å drive valgkampen....

Man burde bare tatt vekk advarselen på samtlige farlige produkter som selges (f.eks giftig etiketten på tennveske, maling og slikt) så hadde problemet fikset seg selv. FrP velgerne hadde blitt utryddet av sin egen uvitenhet Smiley

Utlogget Allyse

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 644
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 644

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #8 : 30. juli 2007, 13:30 »
For det første syntes jeg det er idiotisk å komme med noe slik rett før et kommunevalg, og for det andre er det ikke et sjokk at selv om denne personen ytret seg privat, så blir personen hent ut som at FRP har sagt dette. Dog vi finner alltid noen dumme folk, som ikke tenker over konsekvensene før de sier noe, og disse finnes i alle partier...

Når det gjelder saken, så er jeg av den formening foreldre bør ta et mer konsekvent valg når de oppdager at barnet har en alvorlig defekt som gjør at livskvaliteten både for foreldre, samfunn og barnet selv blir sterkt forringet. Selv om mange personer av større psykiske problemer tilsynelatende er i sin egen verden, tror jeg ikke det er et verdig liv.

Foreldre bør tenke litt mer på barnet, og avbryte hvis barnet skiller seg på en så måte ut det inne kan delta 100% i samfunnet.

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #9 : 30. juli 2007, 14:23 »
"Leder i Norges Handikapforbund og leder av Bioteknologinemnda, Lars Ødegård, advarer Norge mot et slikt menneskesyn:

- Dette har sterke anstrøk av en ideologi vi trodde forsvant med andre verdenskrig. Denne argumentasjonen var jo noe som stod sentralt i ideologien til Hitler, sier han.

- Vi har 25.000 medlemmer som egentlig burde vært utryddet etter denne damens syn."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154291

Jeg er mener det var litt vel drøyt å mene at handikappede ikke burde fødes av  samfunnsøkonomiske grunner.

Men med teknologien vi nå har, så kan man da altså se om barnet vil komme til å bli født med handikapper, og dermed ikke kunne stille på lik linje med andre "normale/friske" barn. Og da med tanke på barnet selv, og foreldrene mener jeg det er riktig å avbryte om det skulle vise seg at barnet vil bli født handikappet.

Det har jo ingen ting å gjøre med noe nazi-ideologi hvor vi skal utrydde allerede fødte mennesker med funksjonshemmninger. Og Lars Ødegårds utspill blir derfor etter min mening helt feil.



Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #10 : 30. juli 2007, 15:49 »
FRP, partiet som stiller uten handicap ! woot Shocked
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #11 : 30. juli 2007, 17:28 »
Hvordan kan noen ta en bestemmelse på hvem som skal bli født, og hvem som skal "få slippe" å bli født? Hvor handikappet må man være for ikke å kunne føle gleden av å være i live? Selv de som er 100% pleietrengende har evne til å komunisere i en eller annen form til omverdenen att de er glade for å leve! Husk att de som blir født med ett handicap ikke kjenner til noen annen virkelighet, og dermed ser de verden ut fra de forutsettningene de ble født med. Selv om vi synes synd på mange fordi de ikke kan fungere på samme måte som oss funksjonsfriske, så forholder de seg utfra sine forutsettninger og kjenner ikke til noe annet. Da synes jeg mer synd på de som har vært 100% funksjonsfriske, og som har blitt invalidisert i feks ulykker.

Hvor går grensen for handikapp? Downs syndrom? CP? Epelepsi? Diabetes? Autisme? ADHD? Organfeil? Lav IQ? Hvor skal grensen trekkes, og hvem skal trekke den?  Hva er "sterkt foringet livskvalitet"? Hvem skal avgjøre dette? Hvorfor må alle stille på "lik linje"? Hva med alle de som er predisponert for å få alvorlige sykdommer senere i livet? Skal de "slippe" å bli født?

En ting er i alle fall sikkert: om vi beveger oss mot en slags offentlig styring av hvem som har livets rett, så går vi i en meget farlig rettning! Alle vet hvor den veien leder, og det er ikke en retning som vi burde tenke på å gå. Sammenligningen med naziidiologi er fullt gangbar! Dette er bare en mildere gradering innenfor den samme tankegangen om att noen har mindre rett til å leve enn andre.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #12 : 30. juli 2007, 17:47 »
Wow mye politikk prat her nå as. Trodde det bare var handicap greiene vi skulle diskutere jeg Tongue Anyways..

Jeg mener ihvertfall at vi burde kjøre sparta måten. utviklingshemmede burde ikke bli født. De er kunn en belastning for samfunnet og for foreldrene som må passe på dette barnet hele livet omtrent. Naboen vår hadde en utviklings hemmet sønn. Han var bare skadet i hodet, men måtte uansett bo hjemme hele livet. Det er som å ha en 3åring hele livet. Han ble jo stor og voksen han og er ikke så fett når sønnen din på 25 slår deg fordi han er gretten fordi han ikke får leke mer. Ekteskapet dems var 1cm fra å gå til helvete. For det her tæret så sinnsykt på de. Men så fikk de heldigvis sendt han til et hjem som kunne ta vare på han. Etter dette har de flyttet men har det greit sammen.

Får jeg et barn som er handikappet tar dama abort. Hvis hun ikke vil kan hun oppfostre barnet alene uten noe som helst hjelp fra meg. Jeg er en veldig selvstendig person som mener at naturen må gå sin gang og at de sterkeste overlever og de svake og syke dør og at dette er nødvendig for at jorda skal gå rundt og rundt. Mange som syns jeg har ekstreme syn på dette her. Men jeg må uansett få lov til å mene det. Så orker ikke sånne: Ahh du er så uffatelig umoralsk, slem, syk i hodet whatever kommentarer Smiley

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #13 : 30. juli 2007, 17:54 »
Godt du bare er 17 år og ikke har egene barn da. Jeg har delt synet ditt en gang i tiden. Det fungerer på papieret, men ikke når man skal applisere det på virkelige levende personer.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #14 : 30. juli 2007, 18:00 »
Godt du bare er 17 år og ikke har egene barn da. Jeg har delt synet ditt en gang i tiden. Det fungerer på papieret, men ikke når man skal applisere det på virkelige levende personer.


Det sier mamma også.. hehe. Så vi får vente og se. Men på akkurat på det punktet tror jeg ikke at jeg kommer til å forandre meg så sykt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!