Skrevet av Emne: Handikappede bør ikke fødes..  (Lest 13440 ganger)

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #30 : 31. juli 2007, 16:55 »
Noen som har sett Gattaca? Handler om framtiden og at man kan fremstille "perfekte" barn. Man kan velge høyde, øyenfarge, hårfarge osv. Og pga gen forskning kan de lage barn som har så og si null sjangse for å få ALLE arvelig sykdommer som kreft osv. Ingen svakheter som astma, pollen, div allergier osv. Og ingen psykiske lidelser.

Filmen handler om det forskjellen mellom menneskene det blir da. De som blir født på vanlig måte, og de som blir født via prøverør og blir perfekte barn. Veldig intressang film som er verdt å se. Hvis man kan få en perfekt rase hvor sykdom osv er borte..  Så hvorfor ikke?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #31 : 01. august 2007, 08:13 »
Å tro at man kan få "det perfekte menneske" vil i utgangspunktet være naturstridig. Det vil alltid være en kamp for stadig og bedres, og selv om vi kan utrydde dagens sykdommer er den ingen garanti for at det kan komme andre, og mer alvorlige sykdommer som kortvarige epedemier man ikke rekker og beskytte seg mot før de er i gang. Så lenge naturen i seg selv setter begrensninger på blant annet ressurser så vil mennesket også måtte forholde seg til de forutsetninger som er gitt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #32 : 01. august 2007, 09:08 »
Hvor tidlig i svangerskapet kan man finne ut om ungen vil bli utviklingshemmet /  sterk handikappet?


Skal ærlig innrømme at verken  jeg eller dama har noe problem med å abortere en unge som vil trenge pleie hele livet sitt.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #33 : 01. august 2007, 09:17 »
Du kan finne ut svært mye før den "magiske grensen" for abort, men du vil aldri han noen garanti. Det er mange som ikke har funnet noe galt underveis, men så skjer det alikevel.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #34 : 01. august 2007, 18:12 »
Hvilke barn er det dere diskuterer her? Er det alle med en funksjonshemming? Er det psykisk utviklingshemmede? Er det mulitfunksjonehemmede med store hjelpebehov? Er det de som er blinde? De med hjerneskade? De med kromosomfeil (f.eks. de med Down Syndrom)?

Dette er i utgangspunktet en diskusjon der det er lett å komme på villspor men uten begrepsavklaring er den helt meningsløs. Syns allikevel det er skremmende hvor mange her som mener de kan bestemme hvem som har et meningsfylt liv og ikke og hvem som bør ha rett til å leve opp og ikke. Syns menge bør være mer forsiktige i sine uttalelser og kanskje tenke seg om både to og tre ganger før de gjør seg opp en mening om temaet.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #35 : 01. august 2007, 19:57 »
Egentlig har det vel ikke noe å si hvilke barn som diskuteres, da dette dreier seg om selvbestemt abort. Fostre av alle typer, friske og utviklingshemmede, kan per idag aborteres i løpet av svangerskapets tolv første uker.

Er det da så skrekkelig å påpeke at alvorlige medfødte defekter kanskje bør være grunnlag for vurdering av abort, når langt mer trivielle årsaker ofte ligger til grunn?

Slik jeg oppfatter det, oppfordrer denne FrP-politikeren folk (om enn på noe uelegant vis) til å tenke seg om litt, og overveie sine muligheter. Dagens legevitenskap gjør det fullt mulig for foreldre å 'prøve på nytt', å terminere et intetanende, intetfølende foster med alvorlige defekter, for senere å bære frem et friskt, fungerende barn istedet. Budskapet her trenger ikke tolkes som "la oss kvitte oss med utviklingshemmede", jeg oppfatter det mer som "la oss føde friske barn".

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #36 : 01. august 2007, 22:43 »
Har noen her snakket med foreldre til sterkt funksjonshemmede barn? Har noen spurt de om de skulle ønsket at de avbrøt svangerskapet eller ønsker at barnet deres aldri skulle vært født? Bare en lite tankevekker.....
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #37 : 01. august 2007, 23:29 »
Mulig det eneste dama ønsker er å oppfordre de kommende foreldrene til å tenke seg godt om, men jeg synes det gjøres på en fryktelig uelegang måte. Jeg har vanskelig for å tro at foreldre som er klar over at deres kommende barn kan ha behov for pleie, og komme til å leve det som etter deres mening er et uverdig liv, ikke tenker godt over saken. "Samma faen, vi tar det som det kommer" - jeg ser ikke helt for meg denne setningen komme ut fra munnen på en fremtidig forelder av et funksjonshemmet barn.

Selvsagt bør det være opp til foreldrene, og selvsagt bør de tenke seg godt om. Men det tror jeg også omtrent samtlige klarer å skjønne selv uten å ha lest kronikken til eks-FrPeren (hun har visst trukket seg fra partiet nå).

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #38 : 01. august 2007, 23:36 »
Har noen her snakket med foreldre til sterkt funksjonshemmede barn? Har noen spurt de om de skulle ønsket at de avbrøt svangerskapet eller ønsker at barnet deres aldri skulle vært født? Bare en lite tankevekker.....


Ja. Har snakket med de, og vet en del om de. De var naboene våre før. Spurte aldri om de skulle ønske de ikke fikk han. Men de var uffatelige slitene. Og de var en hårsbredd fra og skille seg. Når de endelig fikk plass på et hjem som han kunne bo på. Etter dette ordnet det seg for de. Han var 4-5år i hodet, svekket taleevne, svekket beveglighet, svekket balanse (husker han hadde en sånn stor 3 hjuls sykkel) Vet ikke hva det nøyaktige uttryket for denne lidelsen er. Men ga jo en beskrivelse.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #39 : 01. august 2007, 23:36 »
Har noen her snakket med foreldre til sterkt funksjonshemmede barn? Har noen spurt de om de skulle ønsket at de avbrøt svangerskapet eller ønsker at barnet deres aldri skulle vært født? Bare en lite tankevekker.....

Det sier seg selv at dette er et ekstremt sårt tema for foreldre av sterkt funksjonshemmede barn - jeg vil nødig kalle innlegget ditt tankevekkende. Det blir dog helt feil å ta i betraktning deres følelser for barn som allerede er født, barn de over lengre tid har utviklet et nært forhold til. Vi snakker ikke her om å gå tilbake i tid og forandre på ting, ei heller om å utrydde dem som allerede lever.

Spør heller nevnte foreldre om de hadde ønsket at deres barn ble født friskt. Hadde de abortert, for så å bære frem et nytt, friskt barn senere, hadde det kun vært det friske barnet de lærte å kjenne og utviklet et forhold til; kanskje hadde det til og med fått samme navn. (Ja, eksistensialisme er skummelt.)

Forøvrig må jeg bare spørre, Zoria: Er du mot selvbestemt abort?

Utlogget muskelapen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 420
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 420

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #40 : 01. august 2007, 23:39 »
Egentlig har det vel ikke noe å si hvilke barn som diskuteres, da dette dreier seg om selvbestemt abort. Fostre av alle typer, friske og utviklingshemmede, kan per idag aborteres i løpet av svangerskapets tolv første uker.

Er det da så skrekkelig å påpeke at alvorlige medfødte defekter kanskje bør være grunnlag for vurdering av abort, når langt mer trivielle årsaker ofte ligger til grunn?

Slik jeg oppfatter det, oppfordrer denne FrP-politikeren folk (om enn på noe uelegant vis) til å tenke seg om litt, og overveie sine muligheter. Dagens legevitenskap gjør det fullt mulig for foreldre å 'prøve på nytt', å terminere et intetanende, intetfølende foster med alvorlige defekter, for senere å bære frem et friskt, fungerende barn istedet. Budskapet her trenger ikke tolkes som "la oss kvitte oss med utviklingshemmede", jeg oppfatter det mer som "la oss føde friske barn".


Fint skrevet Smiley

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #41 : 01. august 2007, 23:55 »
muskelapen: Hva mener du personlig? Ikke at det er noe galt i det du skriver, er bare litt nysgjerrig siden du nevner dette med naboene dine.

Dersom du (som jeg egentlig regner med) mener foreldre bør tenke seg veldig godt om synes jeg det er litt merkelig å bruke naboene dine som eksempel. Jeg regner med at de tenkte ganske mye over dette, og da blir det egentlig lite relevant at situasjonen ble veldig belemrende for dem, da det ikke er så mye å gjøre når barnet først har blitt født.

Ikke for å virke som en pirkete pikk, bare litt usikker på hvor du står. Er du for et slags forbud mot å føde barn man vet vil ha store problemer?

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #42 : 02. august 2007, 00:29 »

Ja. Har snakket med de, og vet en del om de. De var naboene våre før. Spurte aldri om de skulle ønske de ikke fikk han. Men de var uffatelige slitene. Og de var en hårsbredd fra og skille seg. Når de endelig fikk plass på et hjem som han kunne bo på. Etter dette ordnet det seg for de. Han var 4-5år i hodet, svekket taleevne, svekket beveglighet, svekket balanse (husker han hadde en sånn stor 3 hjuls sykkel) Vet ikke hva det nøyaktige uttryket for denne lidelsen er. Men ga jo en beskrivelse.

Ingen skjebner er like og ingen takler livet man får og de utfordringene det bringer med seg på samme måte. Men jeg har jobbet med mange av disse barna det snakkes om i denne artikkelen og jeg har pratet med mange av foreldrene men jeg har enda ikke møtt noen som ville ha gjort noe annerledes eller noen som helst skulle sett av sitt barn aldri var født.

Jeg har også venner med medfødt, kroniske og dødelig sykdom som koster samfunnet gangske mange kroner i året. Foreldre som er bærere av denne genetiske sykdommen får i dag mulighet til å teste barna før fødsel for å se om de er syke slik at de kan velge å ta abort hvis barnet er sykt, dette har fått flere til å føle at deres liv ikke er verdt å leve i andres øyne og få de til å føle at de er en belastning for samfunnet.

Hva med de som er født friske men som blir syke etterhvert eller som blir skadet i ulykker og ikke lenger er 100% funksjonsfriske. Skal vi unngå å behandle disse eller gjøre det vi kan for at de skal få best mulig livskvalitet rett og slett fordi det koster samfunnet for mye.

Hvor skal vi sette grensen for hva som gjør et liv verdt å leve? Hvem av oss skal avgjøre hvor høyt funskjonsnivå man må ha for å være verdt en plass i vårt samfunn? Er det egoisme eller nestekjærlighet å ikke gi noen livets rett fordi de er syke eller funsksjonshemmet?
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #43 : 02. august 2007, 00:41 »

Spør heller nevnte foreldre om de hadde ønsket at deres barn ble født friskt. Hadde de abortert, for så å bære frem et nytt, friskt barn senere, hadde det kun vært det friske barnet de lærte å kjenne og utviklet et forhold til; kanskje hadde det til og med fått samme navn. (Ja, eksistensialisme er skummelt.)


Selvfølgelig ønsker alle foreldre å få friske barn men det er dessverre ikke slik at det alltid blir slik. Man kan ikke erstatte et barn med et annet og tror heller ikke de som har tatt abort er enig med deg i at å bli gravid på nytt kan erstatte tapet av et abortert barn.


Forøvrig må jeg bare spørre, Zoria: Er du mot selvbestemt abort?

Jeg skulle ønske detv ar mange færre aborter enn det er i dag. Altfor mange ser på abort som en lettvint løsning og jeg skulle virkelig håpe at aborttallet var lavere. Dette gjennom at flere hadde vært flinke til å bruke prevensjon og også gjennom at de som vurderer å ta abort får god informasjon, veiledning og støtte. Selv om jeg skulle ønske det var mange færre aborter har jeg problemer med å gå inn for et forbud, dette fordi det vil føre til et marked for illegale aborter, "strikkepinne-aborter" og aborter uten god faglig veiledning m.m.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #44 : 02. august 2007, 01:12 »
Man kan ikke erstatte et barn med et annet og tror heller ikke de som har tatt abort er enig med deg i at å bli gravid på nytt kan erstatte tapet av et abortert barn.

Det er mulig at jeg misfostår hva du mener med 'erstatte', men jeg har vanskelig for å tro at foreldre kan ha et like nært forhold til et abortert foster som til et barn som blir født og får vokse opp. Det er fremdeles trist at det første barnet aldri ble noe av, men samtidig tror jeg gleden av barnet som ble født er langt større enn sorgen over fosteret som ble abortert. Dette er selvsagt ikke enkel aritmetikk, men ...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!