Skrevet av Emne: Handikappede bør ikke fødes..  (Lest 13393 ganger)

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #75 : 04. august 2007, 19:58 »
Når vi diskuterer om "handikappede" ikke bør fødes så er det vel på sin plass med en definisjon på hva mener en handikappet er?


Er vel ingen helt korrekt fasit, men det går vel rimelig enkelt ann å tenke seg hva som faller inn under kattegorien handikappede i denne sammenhengen, uten at en må liste opp en hel haug av medisinske lidelser og fysiske/psykiske tilstander. 

En som ikke vil klare seg selv uten et stort hjelpeapparat rundt seg, som selv ikke har de samme mulighetene som "alle andre", og som blir et stort pass for foreldrene, og som koster samfunnet en hel haug med penger; havner sannsynglivis inn under dette. 

En person med dysleksi kan du si er handikappet på flere områder, men det sier seg selv kanskje at han/hun ikke havner inn under dette. Fordi dette er en person som fint kan skaffe seg en jobb, kan bo alene uten folk til å hjelpe, koster samfunnet rundt en pc fra hjelpesentralen etc etc...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #76 : 05. august 2007, 18:33 »
Det store poenget i spørsmål som dette er ofte etikk og moral. Men noe svært mange glemmer er at etikk og moral egentlig bare er et produkt av ressurser tilgjengelig.

La oss gå 2-300 år tilbake. Hva skjedde med barn som var født med en skavank, var uønsket eller rett og slett man regnet med at ikke ville bidra til husholdningen (les økonomien) ? Jo, disse barna endte opp med å hilse på ulven og som de fleste vet så ender sjelden det bra. Men var disse menneskene umoralske eller uetiske ? Neppe. Vet vi bedre enn de ? Neppe; men en signifikant forskjell er at vi har større evne til å avgjøre om noe faktisk vil kunne leve opp som "oss andre" eller ikke basert på teknologisk utvikling. Men i dag lever vi i et samfunn preget av overflod og døyver vår egen samvittighet med å ta vare på de man ikke hadde tatt vare på før i tiden. Er det noen som tror at handikappede barn i det fattigste Afrika taes vare på ?

Strengt tatt kan vi dra samme paralell til samholdet mann og kvinne, og se på moral og etikk i et forhold. At folk er mer utro i dag tror jeg man kan heve over enhver tvil, og det er sikkert mange grunner til det. Men det er klart at konsekvensene av et oppdaget utroskap ikke er like ille som det var før. Lausunge, tøs og annet "fanenskap" er ikke begreper som lenger eksisterer.

Som VargThor var inne på så har mennesket utvilket seg til også ha moral og at det også er en del av utviklingen. Men jeg vil påstå at moral og etikk slik vi kjenner den i dag er et forholdsvis nytt begrep. Det er i vår natur å velge de barna som med størst sannsynlighet vil bidra best til den verden vi lever i. Når verden forandrer seg drastisk så gjør vi også det. Men en ting er sikkert, og det er at livslysten er betydelig sterkere enn moral og etikk, og at Tyskland i mellomkrigstiden utviklet seg slik det gjorde ovenfor de som var "annerledes" i samfunnet er ikke direkte unaturlig isolert sett om man betrakter situasjonen de befant seg i. Om det var riktig eller ikke er en helt annen diskusjon.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #77 : 11. august 2007, 02:30 »
Handicappet er et begrep som blir lite brukt i dag, stort sett bruker man heller begrepet funksjonshemmet.



Stortingsmelding nr. 23 (1977-78) om Funksjonshemmede i samfunnet, gir følgende definisjon:

"Funksjonshemmet er den som på grunn av varig sykdom, skade eller lyte eller på grunn av avvik av sosial art er vesentlig hemmet i sin praktiske livsførsel i forhold til det samfunn som omgir ham. Dette kan bl.a. gjelde utdanning og yrke, fysisk eller kulturell aktivitet."

Funksjonshemning er altså et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets krav til funksjon, ingen er derfor født funksjonshemmede men samfunnet krav gjør at mange faller utenfor og derfor blir funksjonshemmede.


Dessverre tror jeg hun som gikk ut med sin påstand (grunnlaget for hele denne diskusjonen) har satt seg lite inn i hva eller hvem hun snakker om og hadde hun hatt litt kunnskap så hadde hun ikke sagt handikappede som gruppe da hadde hun presisert hvem hun snakket om. Jeg nekter å tro at hun innerst inne mener at alle med handikapp eller en funksjonshemming ikke bør fødes.

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #79 : 24. august 2007, 11:34 »
Funksjonshemning er altså et misforhold mellom individets forutsetninger og miljøets krav til funksjon, ingen er derfor født funksjonshemmede men samfunnet krav gjør at mange faller utenfor og derfor blir funksjonshemmede.

Dette blir som den i overkant politisk korrekte erstatningen av 'disabled' på engelsk med 'differently abled'. Hva er vitsen, egentlig? Skal vi late som om det ikke feiler funksjonshemmede noe som helst, og at alt er samfunnets skyld? En defekt er og blir en defekt.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #80 : 27. august 2007, 22:44 »
Dette blir som den i overkant politisk korrekte erstatningen av 'disabled' på engelsk med 'differently abled'. Hva er vitsen, egentlig? Skal vi late som om det ikke feiler funksjonshemmede noe som helst, og at alt er samfunnets skyld? En defekt er og blir en defekt.

Jeg sier bare hvilken definisjon som blir brukt. Men i teorien må jeg si meg enig i definisjonen, det er når noen ikke oppfyller kravene omgivelsene har til dem de blir funksjonshemmet, i det man ikke mestrer det samfunnet forventer du skal klare. Et eksempel er når omgivelsene er tilrettelagt rullestolbrukere og ikke gående, da kan det faktisk være den i rullestol som mestrer ting best og den som går på to ben som blir funksjonshemmet.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #81 : 27. august 2007, 23:12 »
Jeg sier bare hvilken definisjon som blir brukt. Men i teorien må jeg si meg enig i definisjonen, det er når noen ikke oppfyller kravene omgivelsene har til dem de blir funksjonshemmet, i det man ikke mestrer det samfunnet forventer du skal klare.

Det kan så være, men nekter du for at det finnes en normativ standard for hvordan et friskt menneske skal fungere rent fysiologisk?

Et eksempel er når omgivelsene er tilrettelagt rullestolbrukere og ikke gående, da kan det faktisk være den i rullestol som mestrer ting best og den som går på to ben som blir funksjonshemmet.

En rullestolbruker i rullestol er et dårlig eksempel på handicapets omfang. En rullestolbruker uten rullestol gir et langt bedre inntrykk av 'fordelene' ved å ha lamme ben ...

Utlogget Bane

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 545
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 545

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #82 : 27. august 2007, 23:21 »
Jeg synes at det bør være opp til foreldrene om de skal abortere bort ungen eller ikke. Hjelpe de, med å sende de til rådgivere og forklare dem hvordan det kommer til å bli, eventuelt snakke med andre som har funksjonshemmede unger.

Hva folk mener med handikappede, og hvor grensen går, bør være opp til foreldrene, synes jeg. De som må leve med ungen.

Jeg personlig, har aldri klart å passe på en unge og brukt 20 år. f.eks, av livet mitt på det.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #83 : 28. august 2007, 00:15 »
Det kan så være, men nekter du for at det finnes en normativ standard for hvordan et friskt menneske skal fungere rent fysiologisk?


Nekter ikke for det, det jeg sier er at de som ikke lever opp til denne standaren blir funksjonshemmet fordi samfunnet legger til rette stort sett kun for de som lever opp til denne standaren og det gjør at mange faller utenfor.



En rullestolbruker i rullestol er et dårlig eksempel på handicapets omfang. En rullestolbruker uten rullestol gir et langt bedre inntrykk av 'fordelene' ved å ha lamme ben ...

Dette var bare et eksempel, kunne like gjerne brukt et annet eksempel. Men rullestol kan bidra til å gjøre noen mindre funksjonshemmet. Et annet eksempel er at en person som er blind kan fungere utmerket i sitt eget hjem men i det offentlige rom blir man funksjonshemmet.

Orker ikke kverulere, tror du forstår hva jeg mener. Syns du definisjonen er så ekstremt feil så burde du kankskje kontakte fagmiljøene og komme med din definisjon.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget MieMarie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 139
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 139

  • E e no bære me e ;)
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #84 : 28. august 2007, 21:22 »
handikappe har oxo et liv.. viss jeg hadde blitt gravid å fått beskjed om at ungen kom til å bli handikapped, hadde jeg med glede gledet meg enda mere.. Handikappede har like mye rett å leve som oss som er såkalt ``normal``..  samfunnet i dag, blir mere åpne mot handikappede. å mere blir tilrettelagt. Handikappede kan jo oxo gå skole som oss alle andre.. de gjør bare litt andre ting.. Har selv holdt litt på md funksjonshemmede når jeg jobba på en gård får 2 år sia eller noe..  Noe jeg likte veldig godt, kansje det beste jeg har gjort i hele mitt liv:) for meg ser det ut til at de som er funsksjonshemmede blir mere glad for småe ting, enn store ting i livet.. Handikappede tenker jo akkaurt de samme som oss, bare at de er litt annerledens.. ikke det en gang.. selvfølgelig er det mere strev.. kjenner mange som har Handikappede unger.. Min mening er det at ja, Handikappede bør fødes de oxo Smiley
Noe som sårer meg veldig, er når noen ler av at noen er handikappede, får veldig vondt inni meg.. De er jo personer de oxo å de blir jo såra.. Tenk viss det var du som var den personen, hvordan ville du reagert og kjent inni deg? Tenk litt over det..

Trener hjemme i kjellern fortia, har mitt eget lille treningsrom der og har alt jeg trenger der Smiley
Blogger ikke i bloggen mer Smiley
Men trener like mye forde og nesten akkurat det samme, så bare spørre hvis dere lurer på noe Cheesy

Fræna atletklubb Smiley

Perser uten skjorte:
Benkpress pers : 60 kg     mål 70 kg
Markløft : 85 kg 
Knebøy :  75 kg

Skal ha MYE MERE muskler.
Styrkeløft,Strongman og muskler det er tingen .. Wink
- treningsstudioet er min leke plass..

Når stanga knekker, da har jeg kanskje løftet tungt nåkk, men faen meg ikke før..  Grin

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #85 : 28. august 2007, 21:23 »
Sympatisk 15-åring Smiley

Utlogget MieMarie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 139
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 139

  • E e no bære me e ;)
Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #86 : 28. august 2007, 21:30 »
hehe takk:) sier meningene mine vettu:) hehe.. har jeg noe jeg mener  så sier jeg det rett ut:) andre får synes va de vil:) jeg er meg Marie:) bare Marie:) ingen andre:)Wink
Trener hjemme i kjellern fortia, har mitt eget lille treningsrom der og har alt jeg trenger der Smiley
Blogger ikke i bloggen mer Smiley
Men trener like mye forde og nesten akkurat det samme, så bare spørre hvis dere lurer på noe Cheesy

Fræna atletklubb Smiley

Perser uten skjorte:
Benkpress pers : 60 kg     mål 70 kg
Markløft : 85 kg 
Knebøy :  75 kg

Skal ha MYE MERE muskler.
Styrkeløft,Strongman og muskler det er tingen .. Wink
- treningsstudioet er min leke plass..

Når stanga knekker, da har jeg kanskje løftet tungt nåkk, men faen meg ikke før..  Grin

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #87 : 28. august 2007, 21:33 »
Jeg har en bror som er sterkt hjerneskadd. Selv om jeg selvfølgelig er glad i broren min, så ser jeg at han er en stor byrde for samfunnet. Er i så måte enig i at det er uansvarlig å bære frem såpass tungt utviklingshemmede barn. Tror også på at mutter og fatter hadde abort hvis de på forhånd hadde visst at han var hjerneskadd.

Jeg er ganske så sikker på at jeg ville valgt abort hvis jeg hadde fått beskjed om at jeg var i ferd med å bli far til et hjerneskadd barn; men det er kanskje noe man ikke vet 100% før man selv står i den situasjonen. Lett å si her og nå hva jeg ville gjort.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #88 : 28. august 2007, 21:36 »
Det store poenget i spørsmål som dette er ofte etikk og moral. Men noe svært mange glemmer er at etikk og moral egentlig bare er et produkt av ressurser tilgjengelig.

La oss gå 2-300 år tilbake. Hva skjedde med barn som var født med en skavank, var uønsket eller rett og slett man regnet med at ikke ville bidra til husholdningen (les økonomien) ? Jo, disse barna endte opp med å hilse på ulven og som de fleste vet så ender sjelden det bra. Men var disse menneskene umoralske eller uetiske ? Neppe. Vet vi bedre enn de ? Neppe; men en signifikant forskjell er at vi har større evne til å avgjøre om noe faktisk vil kunne leve opp som "oss andre" eller ikke basert på teknologisk utvikling. Men i dag lever vi i et samfunn preget av overflod og døyver vår egen samvittighet med å ta vare på de man ikke hadde tatt vare på før i tiden. Er det noen som tror at handikappede barn i det fattigste Afrika taes vare på ?

Strengt tatt kan vi dra samme paralell til samholdet mann og kvinne, og se på moral og etikk i et forhold. At folk er mer utro i dag tror jeg man kan heve over enhver tvil, og det er sikkert mange grunner til det. Men det er klart at konsekvensene av et oppdaget utroskap ikke er like ille som det var før. Lausunge, tøs og annet "fanenskap" er ikke begreper som lenger eksisterer.

Som VargThor var inne på så har mennesket utvilket seg til også ha moral og at det også er en del av utviklingen. Men jeg vil påstå at moral og etikk slik vi kjenner den i dag er et forholdsvis nytt begrep. Det er i vår natur å velge de barna som med størst sannsynlighet vil bidra best til den verden vi lever i. Når verden forandrer seg drastisk så gjør vi også det. Men en ting er sikkert, og det er at livslysten er betydelig sterkere enn moral og etikk, og at Tyskland i mellomkrigstiden utviklet seg slik det gjorde ovenfor de som var "annerledes" i samfunnet er ikke direkte unaturlig isolert sett om man betrakter situasjonen de befant seg i. Om det var riktig eller ikke er en helt annen diskusjon.


Honnør for den.
Mye av det vi ser på som "moral" i dag, er faktisk bare en "luksus" som vi unner oss.
Sitter vi i en situasjon der vi ikke har anledning til å holde alle i live, så hadde man blitt NØDT til å akseptere et "sorteringssamfunn"; noe våre forfedre da også gjorde.
Det er fint å ha høy moral, så lenge man innser at det til tider er et privilegium å kunne velge fritt.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget STB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Handikappede bør ikke fødes..
« #89 : 01. september 2007, 20:26 »
Hvor legges lista da? Skal alle med en liten defekt hindres fra å bli født, eller må man over et visst nivå?  Blir ganske vanskelig å bestemme hvem som er frisk nok\ikke frisk nok..

Kan jo og dra det lengre og IQ alle, og de med lav IQ kastes utfor et stup?  Nei mener denne tankegangen blir tullete..   Om man først starter på dette med å velge hvem som får leve, kan det fort bli stygt for enkelte. Spesielt de som har mindre defekter, eller rett og slett er ganske dum.

På den annen side mener jeg at det må være lov for foreldrene å velge bort det barnet, om de ikke ønsker det.  Et STERKT handicappet barn kan svekke begge deres livskvalitet, og kanskje samtidig hindre dem fra å få flere barn? Om de derimot vil ta vare på barnet må de selvsagt stå fritt til det. Står respekt av å ofre så mye for barnet sitt mener nå jeg. Et vanskelig spørsmål, men utspillet fra FrP er som vanlig helt bak mål. Fins det en eneste FrP'er som ikke er helt\delvis mentalt tilbakestående?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!