Skrevet av Emne: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt  (Lest 20344 ganger)

Utlogget Plat0n

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #105 : 07. desember 2011, 18:46 »

Som ryu sa: du kan påstå det ikke er tvang til du blir blå i trynet, men det hjelper ikke de gutta som er inne til tjeneste imot sin egen vilje.


du får ikke lønn for en tjeneste forsvaret kjøper av deg da du ikke jobber for forsvaret.
å jobbe for noen impliserer at det er inngått en frivillig kontrakt mellom to individer.

hvis du ga dagpenger til slavene i USA, er de da plutselig ansatt?

førstegangstjenesten er ikke en jobb - forsvaret gir deg bare penger slik at du skal ha litt til snop, cola og en burger.

de som er ansatt i forsvaret får lønn.


det er ikke slik at man blir ansatt i forsvaret etter førstegangstjenesten om du tror det. man reiser hjem. det er ikke en "opplæringsperiode".

men du sier jo at du er enig - loven er teit.


angående skole. det er påtvunget å gå på skole i Norge, så selvfølgelig er det tvang.

jeg blir usikker på om du i det hele tatt vet hva ordet tvang betyr? - er det slik at om det er staten som tvinger deg, så er det ikke tvang?

Man kan debattere om man burde tvinge folk inn i forsvaret, eller til å gå på skole, eller kjøre med setebelter - osv - men å diskutere om det er tvang eller ikke blir meningsløst. bare slå opp i loven.

Sorry, men det blir for dumt å si at slaveri og verneplikt er det samme.

Slaveri betyr at noen eier deg. De har juridisk eiendomsrett og kan behandle deg som en handelsvare.
Er man under verneplikt er man riktignok forpliktet til å utføre en tjeneste, men man innehar fortsatt alle grunnleggende rettigheter og har adgang til klage/høring.

Jeg er derimot enig i at det i praksis er tvang for de som ikke ønsker å være i forsvaret. Er det et rettslig påbud som pålegger deg en tjeneste man ikke ønsker kan det nok kalles tvang.
oui: Was your training affected by the drinking and screwing around?

SCHWARZENEGGER: No, because having a good time is not nearly so damaging as people think. I'm constantly amazed when people ask me about discipline. Discipline is what you use when you don't want to do something, when you have to force yourself.

Utlogget erikv2

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #106 : 07. desember 2011, 23:37 »
det er arbeid som blir tvunget på mennesker mot sin egen vilje og uten betaling.

om du velger å kalle en spade for en trillebår er det OK for meg.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #107 : 07. desember 2011, 23:49 »
Er du vernepliktige har du kun rett på minimums mengder mat og søvn under øvelse. Vet ikke hvor mange timer en har rett på når en har vanlig tjeneste, men 19-timers dager har forekommet.

Dette skriver jeg bare for å påpeke at du er unntatt vanlig norsk lov. Det er ikke vanlig arbeid du bare er pålagt å gjøre.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #108 : 07. desember 2011, 23:55 »
"Slaveri eller trelldom er når et menneske innehar juridisk eiendomsrett til et annet menneske"

http://no.wikipedia.org/wiki/Slaveri

Så det er faktisk du som kaller en spade for en trillebår, Erik. Det er ikke slaveri, men det er tvang om man ikke ønsker det - det tror jeg alle er enige i.

Hva er forskjellen på pengene du får av forsvaret kontra pengene du får i en annen jobb? Du jobber og får penger for det. At det er tvang at du er der, har ingenting med saken å gjøre. Du får lønn for tvangsarbeidet, uavhengig av om du velger å bruke det på is og godis eller om du setter det på sparekonto.

Selvfølgelig er førstegangstjenesten en opplæring. For å kunne søke seg videre, er man ofte avhengig av å ha vært inne til førstegangstjeneste. Nettopp derfor er det opplæring. På samme måte som at et elektrikerfirma ikke ansetter deg med full lønn om du ikke har jobbet som elektriker før.

Jeg er fullstendig klar over hva ordet tvang er, men i motsetning til deg, ser jeg ikke verden i svart/hvitt. Jeg klarer å skille nyansene og jeg klarer å se det når praktisering ikke går i ett med skriften. Det ser jeg derimot at du ikke alltid klarer Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #109 : 08. desember 2011, 00:09 »
Jammen militæret har jo juridisk eiendomsrett på de vernepliktige. Politiet har f,x rett til å se permisjonsedlene til vernepliktige som er på perm. Hvis du nekter førstegangstjenesten, altså nekter bare på grunnlag at du ikke vil så er visst den vanlige straffen 3 måneder i fengsel.

Som sersjanten min + løytnanten sier "Jeg eier dere" og "Dere er vernepliktige, dere er altså på jobb 24/7."

En vanlig førstegangstjeneste er ikke opplæring til noe videre. Kun befal får fast arbeid, grenaderer(ansatte soldater)  får bare jobb noen få år. Befalsutdanning kan være en del av førstegangstjensten, pilotutdanning kan være det osv. Men vanlige soldat-stillinger lærer man ikke mye av. Det går som regel ut på tarvelig arbeid som du blir dum av å gjøre. Litt kursing er det jo, men lite i forhold til at man er inne et helt år.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget Mercenary

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 174
  • Honnør: 226
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 174

  • From scratch to scratch
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #110 : 08. desember 2011, 00:29 »
Vi er nok totalt uenige. Å eie noen innebærer at du kan selge dem, mishandle dem eller torturere dem. Meg bekjent er det lite av det i det norske forsvar, selv om jeg så en jente som fikk en kjempetraume da hun ble beordret til å bade naken med guttene.

Videre er jeg også uenig med deg. Slik jeg ser det, har de aller fleste godt av å komme seg ut av hus og heim og lære seg at livet ikke bare er puter under armene fra mor og far. Å lære seg å gjøre ting man ikke nødvendigvis har lyst til, ser jeg også på som positivt. Har jobbet såpass mye i skolen at jeg godt kunne tenkt meg at verneplikten ble 24måneder Smiley

Hva man tar med seg av kunnskaper ut av forcen er opp til den enkelte. Personlig mener jeg man kan lære mye der, basert på hva folk forteller. Men selv ikke den dyktigste kan lære bort noe til mennesker som ikke ønsker å lære Smiley

Utlogget erikv2

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #111 : 08. desember 2011, 02:08 »
forsvaret owns your ass 18 måneder av livet ditt- ifølge loven.

så jo, det er en form for slaveri.

junkfoodmannen har rett.

det er heller ikke "bare tvang om man ikke vil" - det er tvang selv om man vil.

Utlogget ColossusMaximus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 337

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #112 : 08. desember 2011, 02:31 »

Hva er forskjellen på pengene du får av forsvaret kontra pengene du får i en annen jobb? Du jobber og får penger for det. At det er tvang at du er der, har ingenting med saken å gjøre. Du får lønn for tvangsarbeidet, uavhengig av om du velger å bruke det på is og godis eller om du setter det på sparekonto.


Følg med i timen gutt! Forskjellen er ca (200kr-6kr) = 194kr pr time. Eller for deg som jobber på kiwi ca (130kr-6kr) = 124kr.

I tillegg til at det ene er en frivillig kontrakt.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #113 : 08. desember 2011, 12:49 »
Vi er nok totalt uenige. Å eie noen innebærer at du kan selge dem, mishandle dem eller torturere dem.

I min avdeling ble vi "solgt" flere ganger til andre avdelinger for å være markører.

"Tortur er en handling som med overlegg påfører et menneske smerte eller lidelse, enten psykisk eller fysisk."

http://no.wikipedia.org/wiki/Tortur

Dette skjedde flere ganger også, men jeg kan ikke se på det som tortur da jeg ville være i militæret, og hadde ikke noe imot å bli presset. Ikke alle er som meg.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget Ryū

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 919
  • Honnør: 623
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 919

  • Street Fighter
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #114 : 08. desember 2011, 12:55 »
Videre er jeg også uenig med deg. Slik jeg ser det, har de aller fleste godt av å komme seg ut av hus og heim og lære seg at livet ikke bare er puter under armene fra mor og far. Å lære seg å gjøre ting man ikke nødvendigvis har lyst til, ser jeg også på som positivt. Har jobbet såpass mye i skolen at jeg godt kunne tenkt meg at verneplikten ble 24måneder Smiley

Hva man tar med seg av kunnskaper ut av forcen er opp til den enkelte. Personlig mener jeg man kan lære mye der, basert på hva folk forteller. Men selv ikke den dyktigste kan lære bort noe til mennesker som ikke ønsker å lære Smiley

Dette er jeg til dels enig i. Førstegangstjenesten kan være en fin overgang fra skolen til jobb. Men bare hvis man vil. Hvis man bruker et år på å hate tjener man ingenting på det, ikke samfunnet heller.

Angående kunnskaper har det mye med hvor du tjenestegjør. Noen steder kan man lære mye, kanskje legge grunnlag for en fremtidig jobb. Andre steder, not so much.
Your body hears everything your mind says.

Mind: You are so awsome!

Body: I heard that!

Skal bli IFBB Pro og verdensmester i Crossfit.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #115 : 08. desember 2011, 13:01 »
Hvorfor skal kvinner ha værneplikt i forsvaret? Det er mange ting kvinner er flinkere enn menn i, men det er ikke forsvaret. Bare spørr.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Hr.Smith

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 330
  • Honnør: 108
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 330

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #116 : 08. desember 2011, 13:12 »
Har du vært i forsvaret?
Life is what happens while you are busy making other plans.

Lose your mind and come to your senses.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #117 : 08. desember 2011, 13:23 »
Har du vært i forsvaret?

Jeg er i forsvaret. Det spørs jo selvfølgelig på hva man jobber som da.. Uttalte meg kanskje litt feil..  Embarrassed
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget erikv2

Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #118 : 08. desember 2011, 14:33 »
Hvorfor skal kvinner ha værneplikt i forsvaret? Det er mange ting kvinner er flinkere enn menn i, men det er ikke forsvaret. Bare spørr.

det burde ikke være noen plikt til noe som helst - man vil ikke bare tvinge noen til å ta en stilling, man vil ha den beste kandidaten til jobben.


de beste kandidatene får man ved å tilby konkuransedyktige vilkår. forsvaret burde ikke bry seg om kjønn eller verneplikt men fokusere på å tiltrekke seg de best egnede soldatene.

det er flere stillinger i forsvaret kvinner kan gjøre akkurat like godt som menn.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Det er ikke likestilling at kvinner har verneplikt
« #119 : 08. desember 2011, 15:06 »
det burde ikke være noen plikt til noe som helst - man vil ikke bare tvinge noen til å ta en stilling, man vil ha den beste kandidaten til jobben.


de beste kandidatene får man ved å tilby konkuransedyktige vilkår. forsvaret burde ikke bry seg om kjønn eller verneplikt men fokusere på å tiltrekke seg de best egnede soldatene.

det er flere stillinger i forsvaret kvinner kan gjøre akkurat like godt som menn.

Helt enig. Kom kanskje ut litt feil det der ja..
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!